Naimisissa olevat! Minkälaiset häät teillä oli?
Haluttaisiin naimisiin kihlattuni kanssa. Minua jännittää ja suorastaan pelottaa ajatus häistä.
Lähinnä pelottaa se kaikki järjestely ja itse juhlakaluna oleminen.
Voitaisiin mennä naimisiin perinteisellä tavalla kirkossa. Mutta ajatuskin ahdistaa, koska minulla ei ole ns. tukiverkostoa. Odotukset ovat tietenkin korkeat, mutta itse toteutus pitäisi osata itse järjestää ja organisoida.
Voisiko joku ystävällinen kertoa huomioitavat (ne yksinkertaisimmatkin) asiat häihin ja naimisiinmenoon liittyen. Mitä pitää tehdä ja mistä kaikki kannattaa aloittaa?
Terkuin N24
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Me mentiin reilu viisi vuotta sitten naimisiin ulkomailla, mukanamme oli seitsemän ystävää. Lähetettiin hääkuva perheille ja kerrottiin tästä.
Noin 2,5kk päästä ulkomailta palaamisesta järjestettiin sitten siunaustilaisuus ja hääjuhla 70 ihmiselle kotikaupungissamme.
Tätä minä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi pitää jälkikäteen järjestää isot juhlat, jos kuitenkaan itse päätapahtumaan, eli vihkimiseen ei kelpuuteta kuin muutama? Lahjojen toivossako vai miksi ne juhlat pitää kuitenkin järjestää uudestaan? Jotenkuten ymmärrän sen, jos menee maistraatissa naimisiin, eikä sinne tiloihin yksinkertaisesti mahdu kuin kourallinen ihmisiä, jolloin sinne kutsutaan lähimmät ja sitten heti perään juhlitaan suuremmalla porukalla, mutta en tuota, että hääjuhla järjestetään, kun on ehditty jo olla naimisissa ties kuinka pitkään.
Perinteiset häät helposti: varaa kirkko ja pappi kertoo loput.
Varaa juhlatilat pitopalvelulla. Valitse heidän kanssa ruuat.
Tilaa kutsut netistä lähetyspalvelulla.
Ostakaa/ vuokratkaa puvut
Tilatkaa sormus ja kukat, sekä kuvaus/kuvaaja
Bändi, jos haluaa tai muuta maksettua esiintyjää.
Pyydät pari kaveria järjstämään jonkin pienen esityksen
Vanhempien puheet, jos joku haluaa puhua
Voitte myös itse esiintyä esim puhe tai laulu.
Maksakaa laskut.
Jos budjetti antaa myöden, niin auto, hotelli ja matka vielä.
Maistraatissa vihittiin, sen jälkeen syömään vanhempien ja appivanhempien kanssa. Meni juuri niin kuin pitikin, ei tykätä miehen kanssa kummatkaan olla juhlakaluna ja muutenkin naimisiin meno ei tarvitse mitään megaluokan pippaloita buffetteineen ja morsiamenryöstöineen. Toki tykätään käydä muiden hääjuhlissa joissa voikin olla tuollaista ohjelmaa, mutta ei ollut meidän juttu :)
-N24
Itselläni oli aika perushäät kaksi vuotta sitten, n. 80 vierasta. Tykkään kyllä järjestää juhlia ja häitä, itselleni oli ihana kokemus. Minusta tämmöiset listaukset on hyviä esim. http://www.naimisiin.info/haaopas/muistilista.html
Siellä on lueteltu eri asioita mitä voi ottaa huomioon ja missä vaiheessa, loput onkin sitten vaan mitä itse haluaa.
Aloittaisin alustavasta vieraslistasta ja budjetista. Budjettia varten voi arvioida kulut karkeasti, mitään tarkkaa ei ole tuossa vaiheessa tarkoitus päättää. Meillä alustavakin budjetti piti loppuun asti, koska joka kerta kun haluttiin jotain kalliimpaa, piti keksiä suunnitelma mistä nuo rahat vastaavasti kiristetään. Karkean budjetin teko heti alkuun on minusta fiksuinta, koska joskus realistisesti laskettu budjetti muuttaakin suunnitelmia vierasmäärän osalta, ja vierasmäärä taas on oleellinen tieto tiloja varattaessa.
Sen jälkeen varataan kirkko ja juhlatila, järjestys riippuu siitä onko toivetta päästä tiettyyn paikkaan ja miten suosittuja ne on. Me järjestettiin isot häät pk-seudulla noin 9 kk varoitusajalla, joten piti ensin etsiä riittävän iso juhlatila joka on vapaana edes yhtenä kesälauantaina, päättää hääpäivä sen mukaan ja varattiin vasta sen jälkeen kirkko. Jos taas on tärkeää päästä tiettyyn suosittuun kirkkoon, juhlapaikalla ei ole niin väliä ja vierasmäärä mahtuu useimpiin juhlatiloihin, niin kannattaa tehdä toisinpäin. Ja tietysti jos on liikkeellä riittävän ajoissa, niin ei välttämättä tarvitse tehdä kompromissia kummastakaan. Yleensä tämä vaatii yli vuoden, jopa 1,5-2 v suunnittelua jos toiveena on suosittu kirkko, suosittu juhlapaikka ja vielä tietty päivämäärä. Kun itse lähdin etsimään juhlapaikkoja alkusyksystä, niin useammassa juhlapaikassa oli seuraavan kesän kaikki lauantait jo buukattu.
Sen jälkeen pohtisin mahdollista teemaa ja teemavärejä. Tai vaikkei varsinaista teemaa olisikaan, niin tietysti olisi hyvä jos koristeet yms sopisivat tyylillisesti yhteen. Kun tyyli on päätetty, jatkaisin sopivan pitopalvelun etsimisellä ja varaamisella. Hääpuvun etsiminen kannattaa myös aloittaa hyvissä ajoin.
Ja ostaisin myös heti alkuun muutamia häälehtiä, koska näissä on usein check listejä budjetin tekemisen tueksi ja muutenkin muistilistaksi. Toivottavasti teille tulee ikimuistoiset häät!
Meidät vihittiin esikoisen ristiäisten yhteydessä. Vieraille ei ilmoitettu etukäteen vihkimisestä koska emme halunneet lahjoja tms. Läsnä olivat meidän lähimmät ihmiset, meidän perhe ja pappi mukaan laskettuna 20 henkeä.
Itse en halunnut isoja häitä ja mies on jo kerran sen teatterin läpi käynyt.
Ainoa häihin liittynyt ostos sormuksen lisäksi oli yksittäinen kukka miulle käteen.
Me mentiin reilu viisi vuotta sitten naimisiin ulkomailla, mukanamme oli seitsemän ystävää. Lähetettiin hääkuva perheille ja kerrottiin tästä.
Noin 2,5kk päästä ulkomailta palaamisesta järjestettiin sitten siunaustilaisuus ja hääjuhla 70 ihmiselle kotikaupungissamme.