Ärsyttääkö ketään muuta sähköiset rekrylomakkeet? (kuntarekry, valtiolle.fi... ym.)
Minusta noita on hankala ja uuvuttava täyttää ja ovat kovin persoonattomia. Mieluummin laittaisin cv:n pdf:nä tai paperisena ja kirjallisen hakemuksen. Ymmärrän kyllä että näiden tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa rekrytointiprosessia mutta näin työnhakijan näkökulmasta, jos vain on mahdollista lähetän mieluummin hakemuksen vaikka kirjeenä. Ja en ole vanha! 28-vuotias nainen
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
ärsyttäähän ne, mutta tajuaahan sen, että jos hakijoita on 300 niin jollain automaattisella algoritmillä niitä on pakko käsitellä ja ne taas toimii käytännössä vain määrämuotoisissa tiedostoissa.
Just näin. Ja jos oikeasti luulet, että alkukarsintavaiheessa joku on kiinnostunut harrastuksistasi tai tulevaisuuden kehittymissuunnitelmistasi, olet väärässä.
Minusta taas on paljon mukavampaa laittaa vain rastia ruutuun ja vastata yhdellä sanalla suoriin kysymyksiin sen sijaan että olisi jokin epämääräinen "kerro itsestäsi".
Ei ärsytä. Miksi antaisin tuollaisen asian ärsyttää itseäni? Ja kyllähän se ap:n mainitsema persoonallinen cv liitetään siihen sähköiseen lomakkeeseen.
Oletko ap sitä koulukuntaa, jolle on opetettu, että saat hakemuksesi erottumaan joukosta, kun tulostat sen värikkäälle paperille?
Minä olen työni puolesta hakemuksia käsittelyt. Ja pointtihan ei esim. valtiolla ole mikään algoritmien käyttäminen hakemusten lukemisessa, sillä niitä ei valtiolla tai kunnalla käytetä, vaan se, että sähköinen hakemus saadaan suoraan sähköiseen asianhallintajärjestelmään ja sitten arkistoon. Kun virkaan kuin virkaan hakee nykyään kymmeniä tai satoja hakijoita ei kukaan niitä jaksa paperilla lukea.
Ystävällinen neuvo: unohda kaikki "persoonalliset" hakemukset. Julkisella puolella kukaan ei välitä niistä. Kyllä isostakin hakemusmäärästä erottuu nopeasti ne muutama joilla on oikeasti rahkeita. Suurimmalla osalla hakijoista kun ihan oikeasti ei ole mitään toivoa. Keskity osaamiseen, älä hakemuksen tulostamiseen vaaleanpunaiselle kukkapaperille.
Ärsyttää. Lähinnä sen takia, että olin viime vuoden työttömänä, ja kun lähes joka päivä täyttää noita samoja p*rkleen lomakkeita sen sijaan että voisi vaan antaa saman cv:n joka puljulle, niin alkaahan se pikkuhiljaa tympimään.
Ärsyttää, varsinkin kun tiedän ettei niiden lomakkeiden tarvitse olla niin vaikeita täytettäviä.
Hain juuri muutama päivä sitten paikkaa eräästä kymmeniä tuhansia ihmisiä työllistävästä paikasta ja lomakkeen täyttöön meni n. 15 minuuttia koska sen sai suurimmaksi osaksi tehtyä lataamalla cv:n josta lomake sitten automaattisesti täytti itse itsensä. Toki se pitää oikolukea, mutta aikaa säästyi huomattava määrä.
Kerran nauratti kun hain Accenturelle (jos joku ei tiedä niin tämä konsulttifirma kehittelee teknisiä ratkaisuja juurikin esim. rekryyn ym.) ja se nettilomake oli ehkä kamalin mitä olen koskaan täyttänyt. Herjasi jatkuvasti jostain, pudotusvalikot eivät toimineet kunnolla/niistä ei löytynyt sopivaa vaihtoehtoa jne.
Toinen asia mikä ihmetyttää Suomen työmarkkinoilla - miksi työhistoriaan täytyy aina laittaa tarkat aloitus- ja lopetuspäivämäärät? Olen tehnyt koko lyhyen urani Briteissä ja täällä riittää kk/vuosi formaatti, CV:ssäni ei todellakaan lue päivän tarkkuudella.
Vihaan niitä, muutamastakin eri syystä. Ensimmäinen on joustamattomuus. Osa lomakkeista laittaa esimerkiksi automaattisesti tutkinnot aikajärjestykseen. Silloin paperilla saattaa korostua aivan haettuun työhön liittymätön tutkinto/osaaminen tai vaihtoehtoisesti vaikutat ylikoulutetulta. Samoin esim. perhevapaat on toisinaan hankala ilmaista järkevästi, vaihtoehdot ovat lähinnä asian pimittäminen tai sen nouseminen päällimmäiseksi asiaksi työurastasi.
Lisäksi tuo jonka joku jo mainitsi, työsuhteiden kesto päivämäärien tarkkuudella. Niiden naputtaminen ja tarkistelu joka kerta uudelleen on täysin ajanhaaskausta.
Ja itse olen hakenut moneen paikkaan johon ei ole ollut mahdollista laittaa mitään omaa liitetiedostoa, cv:tä tms.
minä taas en saisi varmaan yhtään hakemusta tehtyä jos ne pitäisi tehdä niinkuin "ennen", kävellä paikanpäälle ja anella? mieluummin täyttelen sähköisiä ja odottelen lottoa, kumpihan kilahtaa ensin?
minulla onkyllä tietty ammattitaito mutta näytteleminen siihen ei kuulu
Huolettaa lähinnä tietoturva vähänkin pienempien organisaatioiden (eli yritysten) tapauksessa.
Mua ärsyttää kun pitää laittaa koulutukset päivätarkasti. Miten hitossa mä muistan minäpäivänä aloitin lukio-opinnot!
vm-65
Ei ärsytä. Helppoa ja nopeaa eikä tarvitse miettiä. Klik klik ja sinne meni.
Ärsyttää!
Itse työnhakijana voin sanoa, että en näistä järjestelmistä pidä. Tosin valtiolle olen hakenut samankaltaisiin tehtäviin, joten olen voinut pienin muokkauksin käyttää edellisiä hakemuksiani. Mutta se ärsyttää, että jos haen jotain yksittäistä paikkaa yrityksestä, jonne tuskin enää haen uudestaan, joudun täyttämään 10-sivuisen ja huonosti toimivan ja suunnitellun lomakkeen.
Olen itse käsitellyt valtion virastoon tulleita hakemuksia ja silloin ne kaikki (n. 100 kpl keskimäärin) tulostettiin paperille ja annettiin meille, jotka valitsimme haastateltavat. Sähköistä järjestelmää käytti eri henkilö, joka ei osallistunut valintoihin millään tavalla, ainoastaan latasi valmiin ilmoituksen valtiolle.fi -järjestelmään ja tulosti hakemukset. Todella järkevää ja ympäristöystävällistä toimintaa. Jos jokainen hakija olisi lähettänyt cv:n ja A4-pituisen hakemuksen, olisi tulostettava määrä ollut huomattavasti pienempi. Ainakaan valtiolle.fi -järjestelmässä hakijoita ei siis teknisin keinoin sortteerata mitenkään, itse luin jokaisen hakemuksen läpi. Ja valtiollehan on muuten aina mahdollista toimittaa hakemus myös kirjaamoon.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää kun pitää laittaa koulutukset päivätarkasti. Miten hitossa mä muistan minäpäivänä aloitin lukio-opinnot!
vm-65
Ohis ei sen tarvitse olla päiväntarkkaa. Ja haastattelussa ei kannata alkaa jaarittelemaan, että pvm:t ei ole prikulleen oikein.
Sähköisiä rekrylomakkeita on monenlaisia, toiset ärsyttää ja toiset ei. Ikävimpiä on sellaiset, joissa tarvitsee sen tsiljoonasta taidosta arvioida oma osaamistasonsa rasti ruutuun -tyyliin. Parhaita taas sellaiset, joissa on muutama hyvä kysymys joihin voi vastata vapaamuotoisesti, mutta vastauksen pituutta on rajoitettu.
Naisilla on tutkitusti taipumus vähätellä osaamistaan ja miehillä taas retostella sillä, ja niinpä mietinkin, mahtaako tuo inhoamani oman osaamisen arviointi -tyyli suosia rekrytoinnissa miehiä, vaikka todellinen osaamistaso olisi sama. Samoin sitä, pitäisikö minun naisena vain ronskisti napsauttaa sitä astetta paremman osaamistason pampulaa aina, tätä vääristymää korjatakseni. Tiedän kyllä olevani aika itsekriittinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vm-65
Ohis ei sen tarvitse olla päiväntarkkaa. Ja haastattelussa ei kannata alkaa jaarittelemaan, että pvm:t ei ole prikulleen oikein.
Kyllä sen pitää olla päiväntarkkaa, jos sähköinen lomake herjaa heti kun koettaa antaa tiedon vähemmän tarkasti.
Minullakin yksi viime vuosikymmenellä hankittu koulutus niin en tosiaankaan muista tarkkaa aloituspäivää, mutta heitän sinne summamutikassa jotakin suunnilleen mahdollista. Tuskinpa työnsaantini tuosta jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vm-65
Kyllä sen pitää olla päiväntarkkaa, jos sähköinen lomake herjaa heti kun koettaa antaa tiedon vähemmän tarkasti.
Minullakin yksi viime vuosikymmenellä hankittu koulutus niin en tosiaankaan muista tarkkaa aloituspäivää, mutta heitän sinne summamutikassa jotakin suunnilleen mahdollista. Tuskinpa työnsaantini tuosta jää kiinni.
Tätä varmaan tarkoitettiinkin. Sillä ei ole mitään merkitystä, sanotko aloittaneesi lukion 14.8.1987 vai 12.8.1987. Tuskin sitä kukaan edes tarkistaa, mikä viikonpäivä mahtoi olla kyseessä ja koska koulut ylipäätään alkoi opiskelupaikkakunnallasi tuohon aikaan.
Näitä on ihan hirveää täytellä! Jos hakee vaikka 20 työpaikkaa ja jokaiseen firmaan on se sähköinen lomake, on aivan uskomattoman työlästä täytellä pitkää työhistoriaansa ruksi ruutuun -meiningillä. Tässähän menee koko päivä! Mieluiten lähettäisin ihan cv:n ja hakemuksen sähköpostilla. Jestas että ärsyttää nämä sähköiset hakulomakkeet ja vain sen takia, että ne teettävät paljon enemmän työtä hakijalle kuin se perinteinen itse kirjoitettu hakemus ansioluetteloineen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää. Lähinnä sen takia, että olin viime vuoden työttömänä, ja kun lähes joka päivä täyttää noita samoja p*rkleen lomakkeita sen sijaan että voisi vaan antaa saman cv:n joka puljulle, niin alkaahan se pikkuhiljaa tympimään.
Täytät tiedot kerran kuntarekryyn. Siellä ne on valmiina seuraavaa hakemusta varten
Helppoa
ärsyttäähän ne, mutta tajuaahan sen, että jos hakijoita on 300 niin jollain automaattisella algoritmillä niitä on pakko käsitellä ja ne taas toimii käytännössä vain määrämuotoisissa tiedostoissa.