Ekaluokan aloittava lapseni laskee päässä satoja ja tuhansia tuosta vaan
Onko tavallistakin? Lukenut 5-vuotiaasta, saattoi jo tuolloin vastata kun kysyin että mitä on 5+3 että no se on 6+2. Osaa myös "puhua" takaperin. Onko epätavallista ja pitäisikö taitoja jotenkin pyrkiä kehittämään?
Kommentit (75)
Ei todellakaan autismia tarvitse epäillä vain siksi, että lapsi osaa laskea tuollaisia laskuja! Eihän se tavallista ole, mutta on niitä paljon muitakin. Suosittelen facebookissa Lahjakkaat lapset -ryhmää, sieltä saat parempaa tukea kuin täältä.
Miksi, oi miksi ihmiset tulevat pätemään tänne lastensa kautta?! Voin kertoa opettajana, ettei myöhempi älykkyys tai kehitys ole nähtävissä vielä alakouluiässä välttämättä ollenkaan! Ihmiset kuvittelevat että lapsi on myöhemminkin sitä älykkäämpi mitä aiemmin hän puhuu/kävelee/lukee/laskee jne. Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millaisia laskuja lapsi laskee sujuvasti päässä? Entä millaisia kirjoja hän lukee?
Eilen laski 120+120=240, 240+240=480, 480+480= 960, 960+960=1920, 1920+1920=3840. Luettelu vaan menemään. Lukee Risto Räppääjiä tällä hetkellä mieluiten. Ap
Tuo on toki selvästi enemmän kuin samanikäiset osaavat, mutta ei vielä mitenkään poikkeuksellista. Sadasta samanikäisestä ehkä noin 3-5 osaa laskea samantapaisia laskuja. Se on minusta ihan tavallista, että tuonikäinen lukee itse Risto Räppääjiä.
20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään diagnoosia. Arka on ja ujo mutta ihan normaali lapsi muuten. Pitääkö tässä nyt oikeasti huolestua? Ja mikä hemmetin keitos? Joka sana on totta. Ap
Hehehehe :-) Numeroiden pyörittäminen ei mieltäni mitenkään kohahduttanut, mutta puhuminen takaperin. Justjoo!
Niin, lapsi siis puhuu sanat lopusta alkuun. Esim. uskokaa tai älkää on ääklä iat aakoksu. Ei koko aikaa tietenkään mutta halutessaan. Ja ei tarvitse miettimisaikaa yhtään. Ap
Mun tytär oppi lukemaan 4-vuotiaana, alle kouluikäisenä laski tuhansilla yhteen- ja
Miinuslaskuja. Lisäksi osasi kerto- ja jakolaskuja.
Ala- aste kaikkinensa oli hänelle helppoa, sai tehdä esim syksyn matikan kirjat kuukaudessa, sitten sai lisätehtäviä tai lueskeli vaikka kirjaa.
Opettaja oli asioista hyvin perillä ja kannusti lisää.
Kaikki opettajat eivät todellakaan tasapäistä vaan eriyttää.
Suurin ongelma tästä tuntui olevan kaikille muille.
Marian kirjoitti:
Ei todellakaan autismia tarvitse epäillä vain siksi, että lapsi osaa laskea tuollaisia laskuja! Eihän se tavallista ole, mutta on niitä paljon muitakin. Suosittelen facebookissa Lahjakkaat lapset -ryhmää, sieltä saat parempaa tukea kuin täältä.
Autismilla on huono "maine". Autismin kirjo on laaja. Minä kyllä veisin lapsen neurologisiin tutkimuksiin, koska jos on jotain neuropuolen juttuja, niin usein koulussa tulee ongelmia.
Terveisin as-nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
millaisia laskuja lapsi laskee sujuvasti päässä? Entä millaisia kirjoja hän lukee?
Eilen laski 120+120=240, 240+240=480, 480+480= 960, 960+960=1920, 1920+1920=3840. Luettelu vaan menemään. Lukee Risto Räppääjiä tällä hetkellä mieluiten. Ap
Tuo on toki selvästi enemmän kuin samanikäiset osaavat, mutta ei vielä mitenkään poikkeuksellista. Sadasta samanikäisestä ehkä noin 3-5 osaa laskea samantapaisia laskuja. Se on minusta ihan tavallista, että tuonikäinen lukee itse Risto Räppääjiä.
20
No sitä minäkin ettei mikään autisti ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi, oi miksi ihmiset tulevat pätemään tänne lastensa kautta?! Voin kertoa opettajana, ettei myöhempi älykkyys tai kehitys ole nähtävissä vielä alakouluiässä välttämättä ollenkaan! Ihmiset kuvittelevat että lapsi on myöhemminkin sitä älykkäämpi mitä aiemmin hän puhuu/kävelee/lukee/laskee jne. Ei pidä paikkaansa.
Et taida olla mikään 2000-luvulla tietojaan päivittänyt opettaja? Tutkimusten mukaan jo eskari-ikäisistä näkee sekä myöhemmän älykkyyden "idut" että sen, miten tulee menestymään opinnoissa ja työelämässä. Ihminen on matemaattisesti lahjakas jo lapsena, jos on sitä aikuisena. Ja valitettavasti älykkyys on asia, joka näkyy jo pienessä lapsessa, vaikka ns. opettaja miten yrittää vastaan inttää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin pätemistä se on jos kysyy että onko yleistäkin? Mitä minä kostun siitä että nimettömänä kysyn asiaa. Asutaan pienellä kylällä ja ei ole ketään keltä oikeasti kysyä. Ap
Nuo aikaisin lukemaan oppivat ovat aikuisiällä hidasälyisiä, eikös siitä taas julkaistu monta tutkimusta? En ehkä kannustaisi tuollaiseen ihan pelosta, että mitä jos...
Tuhansia tyyliin 6000*7000 vai 157/320?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään diagnoosia. Arka on ja ujo mutta ihan normaali lapsi muuten. Pitääkö tässä nyt oikeasti huolestua? Ja mikä hemmetin keitos? Joka sana on totta. Ap
Hehehehe :-) Numeroiden pyörittäminen ei mieltäni mitenkään kohahduttanut, mutta puhuminen takaperin. Justjoo!
Niin, lapsi siis puhuu sanat lopusta alkuun. Esim. uskokaa tai älkää on ääklä iat aakoksu. Ei koko aikaa tietenkään mutta halutessaan. Ja ei tarvitse miettimisaikaa yhtään. Ap
Mites menee lapsinerolta vaikka Sodankylän murre takaperin:
http://scripta.kotus.fi/av/kuuntele/6c_sodankyla.mp3
Odotan innolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 5-vuotias osaa laskea tuollaisia laskuja ja oppi lukemaan ja kirjoittamaan ennen 4 ikävuotta. En pidä häntä tässä mielessä mitenkään erikoisena. Hän on kuopus, joten vanhemmat lapset on varmaan motivoineet ja hän on altistunut noille taidoille. On helppo seurata sisarusten jalanjäljissä. Toki kannattaa ehdottomasti rohkaista lasta, jos oppimisinnokkuutta riittää. Mites sinun poikasi? Onko nuorin?
Vierailija kirjoitti:
Marian kirjoitti:
Autismilla on huono "maine". Autismin kirjo on laaja. Minä kyllä veisin lapsen neurologisiin tutkimuksiin, koska jos on jotain neuropuolen juttuja, niin usein koulussa tulee ongelmia.
Terveisin as-nainen
Sori vain, mutta autismin kirjon ihmiset keskimäärin eivät ole sen älykkäämpiä/lahjakkaampia kuin muutkaan. Eli sikäli kannattaisi viedä neurologisiin tutkimuksiin myös lapsi, joka ei ole erityisen lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, sulla on matemaattisesti lahjakas lapsi. Heitä on, älä ole huolissasi :) Ja edes peruskoulu ei tuota pysty muuttamaan, tunnen erään perheen jonka nuorimmaisella pojalla (nyt parikymppinen), on kyky laskea salamannopeasti oikein. Siis tarkoitan esimerkiksi laskutoimitusta: paljonko on 245776*466/34 ja hän pamauttaa *oikean* vastauksen samantien :D
Siinä sitten näppäiltiin laskinta ja todettiin että oikein meni, taas. Ja kokeiltiin monta kertaa peräkkäin eri luvuilla, aina meni oikein.
Hän kertoi jotenkin "näkevänsä" ne luvut jollain erikoisella lailla (ei osannut selittää tarkemmin tai me ei ymmärretty), joten hänelle se on ihan peace of cake laskea niitä. Ihmetteli vieläpä mitä me vouhkataan asiasta :)
Ole ylpeä jos pojallasi on tuollainen lahja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin pätemistä se on jos kysyy että onko yleistäkin? Mitä minä kostun siitä että nimettömänä kysyn asiaa. Asutaan pienellä kylällä ja ei ole ketään keltä oikeasti kysyä. Ap
Kyllä tämä tuli muille selväksi. Opettajan täytyy treenata luetun ymmärtämistä vielä. Eikä tämän open asiasisältökään taida ihan mennä nappiin.
Ohis
Ei välttämättä ole matemaattisesti lahjakas, vaan aivot käsittelevät numerot eri tavalla kuin normaalisti. "Numeronerojen" ei tarvitse ollenkaan laskea sillä tavalla kuin se tavallisesti käsitetään, vaan he tietävät vastauksen tekemättä mitään laskutoimituksia päässään, ponnistelematta ollenkaan. He voivat mieltää numerot esimerkiksi värisarjoina. Näin miehelläni oli lapsena. Aikuistuessaan hän menetti taidon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marian kirjoitti:
Terveisin as-nainen
Sori vain, mutta autismin kirjon ihmiset keskimäärin eivät ole sen älykkäämpiä/lahjakkaampia kuin muutkaan. Eli sikäli kannattaisi viedä neurologisiin tutkimuksiin myös lapsi, joka ei ole erityisen lahjakas.
Älykkyydestä minä en puhunut mitään. Olen vaan pistänyt merkille että autismilla viitataan usein joko omassa maailmassaan elävään tai toisaalta huippulahjakkaaseen.
Minä suosittelen tutkimuksia siksi että sosiaalisuus on meille autismikirjolaisille usein hankalaa ja sitähän koulumaailmassa riittää. Väsyminen on myös sellainen asia mitä ei kukaan ymmärtänyt esim minun kouluaikanani.
Tutkiminen ei pahaa tee.
Siistii bro mut OIKEESTI meidän napero laski eilen missä kulmassa aurinko paistaa päiväntasaajalla klo 15
Pitää kysyä ohi aiheen, että millainen ekalle menevä lukija on tämän ketjun mielestä poikkeuksellinen lukija?
Mun sisko oli aikoinaan samanlainen ja osaa edelleen puhua takaperin. Liittyy jotenkin siihen, että hän hahmottaa sanat eri tavalla kuin me muut, oppi lukemaan 3v iässä. Ei ole autisti eikä ole aspergeria, on DI ja isohkossa yrityksessä osastopäällikkönä. Aina ollut hyvä matematiikassa ja nokkela sanojen kanssa. Erittäin päämäärähakuinen ja tulee mainiosti toimeen asiakkaiden kanssa neuvotteluissa.