Järjetön gynekologipelko
Haluaisin jatkaa e-pillereitäni, mutta en saa uutta reseptiä jos en mene gynelle. En ole koskaan aikaisemmin ollut.
Minua on aina ahdistanut ajatus gynestä ja nyt kun minulla on aika varattuna, niin en ole pystynyt nukkumaan sen jälkeen. Saan joka kerta, kun mietin asiaa todella pahan paniikkikohtauksen. Itken, tärisen, enkä saa happea ja tuntuu että kuolen. Pelkästä ajatuksesta jo tämä.
Tiedän että tutkimus olisi omaksi parhaakseni ja että pelkoni on järjetön, mutta en voi itselleni mitään. En halua olla kenenkään tuntemattoman edessä haarat auki, koko asento tuntuu todella nöyryyttävältä ja saa aikaan paniikin. En myöskään halua että minuun tungetaan yhtään mitään. Tiedän, että gynekologit tekevät vain työtään, mutta se ei helpota oloani yhtään.
Vertaistukea? Pystyykö tästä selviämään? Tai pystyykö mitenkään saamaam e-pillereitä ilman gynekologista tutkimusta?
Kommentit (29)
Soita vaikka yksityiselle lääkäriasemalle ja selosta tilanteesi. Pyydä rauhoittava lääkitys. Kyllähän hammaslääkäriin ja moniin muihinkin toimenpiteisiin annetaan pelkopotilaille rauhoittava lääke. Soita vaikka heti tänään. Ei kannata jäädä miettimään yksin.
Kärsin itsekin yleisestä lääkärifobiasta. Olen jopa pyörtynyt lääkärissä. Hammaslääkärissä olen yli 30-vuotiaana rääkynyt tuolissa ja saanut sellaisen paniikin, että pakenin tuolista kesken puudutuspiikin. Olin silloin edellisen kerran käynyt hammaslääkärissä yli 10 vuotta sitten. Gynekologilla en ole koskaan käynyt, vaikka tiedän, että oman itseni takia siellä olisi hyvä käydä. Pelko vain on niin järjetön. Kun saan rohkeuteni kerättyä, aion soittaa yksityiselle lääkäriasemalle ja pyytää rauhoittavan lääkkeen. Muuten en sinne mene. En mennyt papakokeeseenkaan, koska tuntuu liian kamalalta ajatukselta mennä johonkin liukuhihnalle. Verikokeessakin osa hoitajista on aika tylyjä eivätkä puhu mitään. Siksi en uskalla mennä mihinkään joukkoseulontoihin.
Luulen, että lääkärit ovat nähneet kaikenlaisia pelkopotilaita ja asiansa osaava lääkäri osaa kyllä ymmärtää meitä. Yhdelle tutulleni on laitettu kierukka "puolinukutuksessa".
Toivon tsemppiä sinulle. Täällä on ainakin yksi kohtalontoveri, joka ymmärtää tuskasi.
Kertokaa joku mukava naisgynekologi Tampereelta?
Pitänyt jo pitkän aikaa varata aika erinäisiin ongelmiin, mutta jännittää pelkkä ajan varaaminenkin... Itselle ei ole jäänyt mukavia muistoja noista käynneistä (ehkä siksi kun käynyt vain yleisellä), nyt täytyy löytää joku asiansa osaava yksityislääkäri. Olkaa kilttejä ja vinkatkaa...
Voi luoja mitä porukkaa! Kasvakaa aikuisiksi ja hankkikaa niihin fobioihinne apua.
Ei siinä ole mitään pelättävää. Yleensä gynekologi vain työntää sellaisen kylmän metallisen putken sisääsi ja sen jälkeen sormia pari-kolme kappaletta samalla kun peukalollaan koittaa, toimiiko klitoriksesi. Joskus hän saattaa kokeilla peräaukon toimivuutta sormellaan. Ihan rutiinijuttuja nämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro ihmeessä gynelle että sinua jännittää. Tunteen sanoittaminen vie jo puolet pelostasi pois. Ehkä voisit kokeilla ottaa ihan tavallisen särkylääkkeen 30-45 min ennen käyntiä. Rentouttaisi lihaksia. Asento ei ole mukavimpia, mutta tutkimus on hetkessä ohi. Itsellä kohdalle osuneet miesgynet ovat muuten jostain syystä olleet paljon helläkätisempiä kuin naiskollegansa, naisille en enää mene ;)
itse en ole vieläkään uskaltanut miesgynekologille. minulla on joku järjetön pelko että hän jotenkin nolaisi minut siis ei hyväksyisi alapäätäni tai jotain! vaikka sillä ei sinänsä ole merkitystä mitä hän ajattelee, en pääse ajatuksesta irti että hän katsoisi myös sillä silmällä jotenkin ja arvostelisi mielessään! järjetöntä
taidan mennäkin terapiaan.
Miksi ajattelet, ettei naisgynekologi arvostelisi samalla tavalla. Vertaa sinun värkkiäsi vielä omaansa, ajattele!
Ei siihen tutkimukseen ole pakko suostua, ainakaan niin vaan liukuhihnalta kyseenalaistamatta. On mahdollista että resepti uusitaan ilmankin. Voi olla hyvä uskaltaa joskus tutkittavaksi sen verran, että papa-koe otetaan, muttei se välttämättä ole tämän ajan asia.
Minä käytin e-pillereitä aknen takia useita vuosia ennen ensimmäistä poikaystäää ja ensimmäistä seksikokemusta. Tuona aikana kävin joka vuosi gynekologisessa sisätarkastuksessa. En ymmärtänyt että olisin voinut kieltäytyä siitä, että se ei ollut välttämätöntä. Uskon että nuo lääkärikokemukset vaikuttavat edelleen siihen miten suhtaudun seksiin ja alastomuuteen, eli estoisesti ja vaikeasti. Ei tehnyt hyvää psyykelle "levitellä" sillä lailla ennenaikaisesti, en edes muista noista käynneistä mitään, tiedän vaan olleeni.
Nyt sitten jahkasin kolme vuotta yliaikaa kierukan kanssa, kun jännitti niin paljon. Kun sitten viimein lääkärille asti pääsin, kerroin että mua jännittää (se kyllä näkyikin, olin kuulemma aivan valkoinen, hikoilin ja tärisin) ja kokemus oli varmaan ensimmäinen mistä jäi hyvä mieli, eikä vaan omituinen olo.
Hemmetinmoinen mörkö kans itselle toi. Kai siellä on joskus pakko käydä. Vaikka oon jo aivan "yli-ikäinen" ensikertalainen, niin olis kiva että huomioisivat asian. Muuten saattaa jäädä ekaksi ja vikaksi käynniksi... 🤔😬
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä kauaa eikä ole epämiellyttävää. Käyn vuosittain ja otatan papa-kokeenkin. Turhaan pelkäät! Hammaslääkärin tarkastus tuhannesti tympeämpi.
Oletko seksityöläinen vai miksi sinä ramppaat jatkuvasti gynellä? Tavallisen terveen naisen ei tarvitse käydä koskaan.
Miksi ap ei pyydä tavallista terveyskeskuslääkäriä uusimaan e-pillerireseptiä?
Ei sun ole pakko mennä, kyllä ilman e-pillereitäkin voi elää. Ymmärrän sua.🌸