Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjetön gynekologipelko

Vierailija
01.08.2017 |

Haluaisin jatkaa e-pillereitäni, mutta en saa uutta reseptiä jos en mene gynelle. En ole koskaan aikaisemmin ollut.

Minua on aina ahdistanut ajatus gynestä ja nyt kun minulla on aika varattuna, niin en ole pystynyt nukkumaan sen jälkeen. Saan joka kerta, kun mietin asiaa todella pahan paniikkikohtauksen. Itken, tärisen, enkä saa happea ja tuntuu että kuolen. Pelkästä ajatuksesta jo tämä.

Tiedän että tutkimus olisi omaksi parhaakseni ja että pelkoni on järjetön, mutta en voi itselleni mitään. En halua olla kenenkään tuntemattoman edessä haarat auki, koko asento tuntuu todella nöyryyttävältä ja saa aikaan paniikin. En myöskään halua että minuun tungetaan yhtään mitään. Tiedän, että gynekologit tekevät vain työtään, mutta se ei helpota oloani yhtään.

Vertaistukea? Pystyykö tästä selviämään? Tai pystyykö mitenkään saamaam e-pillereitä ilman gynekologista tutkimusta?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei gynellä käynti niin vaikea juttu ole. eka kerta tietysti jännitti. gynekologit hoitaa päivittäin ensikertalaisia, ja ovat todella huomaavaisia silloin. ensin jutellaan kuten normaalilääkärissä. sitten pitää tosiaan riisua housut ja istua siihen tutkimuspöydälle. jos olet ollut yhdynnässä jo, ei pienen spatulan laittaminen satu eikä muutenkaan itselläni ole koskaan sattunut mikään gynekologilla. se kestää ehkä parikymmentä sekuntia kun lääkäri katsoo että kaikki on hyvin emättimessä. sitten oletkin jo valmis pukeutumaan. hyvin se menee!

Vierailija
2/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä kauaa eikä ole epämiellyttävää. Käyn vuosittain ja otatan papa-kokeenkin. Turhaan pelkäät! Hammaslääkärin tarkastus tuhannesti tympeämpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikänen olet?

Vierailija
4/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin samaa kun piti ekaa kertaa levitellä lääkärin edessä raskaana. Mutta ei se asento lopulta ollut niin nöyryyttävä ja koko tutkimus oli vilauksessa ohi.

Vierailija
5/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuspöydälle voi mennä miettien mielessään, että levittää jalkansa unelmiensa miehelle. Tai muuta rentouttavaa. Vaikka se gynekologi todennäköisesti onkin pian eläköityvä Marjatta.

Vierailija
6/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa se, että tiedän etten ole ainut nainen, joka käy gynellä. Eli kuvittelen mielessäni, että lähes jokainen nainen kadulla (aikuinen) on tehnyt samoin. 

Vierailija
7/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lääkärithän ovat siis nähneet kaiken naisten alapäistä. käythän normaaliin tapaan aamulla suihkussa ja laitat puhtaat vaatteet kuten muutenkin ,jotta olo on raikas ja kiva itsellä. itse olen ennen gynekäyntiä vielä käyttänyt savetteja raikastamiseen. mutta ei gyneä tarvitse pelätä. ja muista kertoa että sinua jännittää, se helpottaa omaakin oloasi

Vierailija
8/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika jollekin naisgynelle ja kerro siinä vastaanotolla jo gynelle että jännität ihan älyttömästi. Varmasti ymmärtää ja selviät kyllä siitä ap.

Vierailija
9/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni pelko on niin paha etten ole käynyt gynellä koskaan 43-vuotisen elämäni aikana. Hammaslääkäripelko on myös, ja olen viimeksi käynyt moisessa paikassa lukioiässä.

Vierailija
10/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä gynelle että sinua jännittää. Tunteen sanoittaminen vie jo puolet pelostasi pois. Ehkä voisit kokeilla ottaa ihan tavallisen särkylääkkeen 30-45 min ennen käyntiä. Rentouttaisi lihaksia. Asento ei ole mukavimpia, mutta tutkimus on hetkessä ohi. Itsellä kohdalle osuneet miesgynet ovat muuten jostain syystä olleet paljon helläkätisempiä kuin naiskollegansa, naisille en enää mene ;)

Vierailija
11/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro rohkeasti että pelkäät ja että kyseessä on eka käynti.

Minun järkyttävä gynekammoni saatiin kuriin pitkäjänteisellä työllä yhdessä gynen kanssa. Ekalla kerralla ei edes tehty sisätutkimusta, vaan pelkästään keskusteltiin. Hän myös esitteli pöydän ja välineet, joilla tekee tutkimuksen ja olisin saanut halutessani kokeilla asentoa (en halunnut).

Parin kerran jälkeen päästiin tekemään jo sisätutkimuskin. Ei se miellyttävää ollut, mutta tiedän todella monta ikävämpääkin tutkimusta.

Vierailija
12/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä gynelle että sinua jännittää. Tunteen sanoittaminen vie jo puolet pelostasi pois. Ehkä voisit kokeilla ottaa ihan tavallisen särkylääkkeen 30-45 min ennen käyntiä. Rentouttaisi lihaksia. Asento ei ole mukavimpia, mutta tutkimus on hetkessä ohi. Itsellä kohdalle osuneet miesgynet ovat muuten jostain syystä olleet paljon helläkätisempiä kuin naiskollegansa, naisille en enää mene ;)

itse en ole vieläkään uskaltanut miesgynekologille. minulla on joku järjetön pelko että hän jotenkin nolaisi minut siis ei hyväksyisi alapäätäni tai jotain! vaikka sillä ei sinänsä ole merkitystä mitä hän ajattelee, en pääse ajatuksesta irti että hän katsoisi myös sillä silmällä jotenkin ja arvostelisi mielessään! järjetöntä

taidan mennäkin terapiaan.

Vierailija
13/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli voimakas gynekologipelko ja välttelin sitä 25-vuotiaaksi asti. Sitten kuitenkin totesin, että on otettava itseä niskasta kiinni oman terveyden takia. Varasin ajan gynekologille, joka oli netin mukaan erikoistunut ensikertalaisiin jne. Pelotti aivan älyttömästi, en saanut edellisenä yönä juurikaan nukuttua ja gynekologin odotushuoneessa sydän hakkasi, oli kuuma, vatsaa kipristeli sun muuta. Onneksi hyvä kaveri oli lähtenyt kyytimään ja seuraksi, niin vähän vei ajatuksia muualle, kun hän jutteli niitä näitä siinä.

Kun menin gynekologille niin sanoin samantien päästessäni istumaan, että kärsin voimakkaasta gynekologipelosta. Hän oli rauhoittava ja kannustava, suhtautui kyllä oikein ymmärtäväisesti. Se helpotti vähän oloa. Ensin juteltiin ja sen jälkeen ehdotti varovasti, että kokeillaanko nyt tehdä sisätutkimus (pelkäsin erityisesti siis sitä). Sanoi myös, että jos ei millään suju, voidaan harkita sitä, että hän määrää rauhoittavan esilääkityksen ja tulen sen voimin uudelleen. Olin varma, että siihen joudutaan päätymään, mutta päätin kuitenkin, että kokeillaan nyt edes kun täällä asti jo olen. Ei tuntunut mukavalta riisua ja mennä siihen tutkimuspöydälle makaamaan ja paniikkimainen olo taas nosti päätään uudestaan, mutta gynekologi eteni rauhallisesti ja varovasti, kertoi kokoajan mitä tekee ja käski sanoa heti, jos tuntuu pahalta. Aluksi mua sattui ja sanoin siitä, laittoi puuduttavaa voidetta tai jotain sellaista ja odotti hetken. Sillä välin siinä kehotti mua yrittämään rentouttaa lihakset mahdollisimman hyvin ja koitin parhaani tehdä ohjeiden mukaan ja hengittelin syvään, koska jos on ihan superjännittynyt niin se voi aiheuttaa kipua. Hetken päästä tutkimus saatiin sitten hoidettua ja valehtelisin jos väittäisin sen olleen miellyttävä, mutta ei se ollut mitenkään sietämätön ja kesti hyvin vähän aikaa. Ja kyllä oli hyvä fiilis, kun oli ylittänyt itsensä ja saanut samalla varmistettua, että kaikki on kunnossa! Edelleen jännitän gynekologille menoa, mutta todella huomattavasti pelko on lievittynyt ja varmaan kerta kerralta lievittyy lisää.

Kyllä siitä selviää, nyt vaan päätät voittaa itsesi ap! Tsemppiä!

N27

Vierailija
14/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^hienosti sanottu ja hyvää vertaistukea ap:lle. juuri noin se yleensä menee. paitsi itsellä laitettu pelkkää liukastetta ja saatu tutkimus tehtyä hyvin.

Vierailija
15/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen armoton pelkääkö tuolla saralla. Pelko on pahin siinä vaiheessa, kun lääkäri hipaiseekin minua. Ponkaisen karkuun. Sisätutkimus ei onnistu. Se on tehty muutaman kerran lievässä nukutuksessa päiväpolilla. Olen onnistunut silti saamaan neljä lasta. Luonto järjesti niin asiat, että synnytin sektiolla :) Sektiot ei siis johtaneet pelosta, vaan muita syistä.

Vapaaehtoisesti en papa-kokeisiin mene, en esimerkiksi niihin määräaikaiskutsuttuihin.

Ihan hyvin olen elämässä pärjännyt näinkin :)

Vierailija
16/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä määräaikaispapakokeita mikään gyne ota eikä ees lääkäri vaan ihan hoitaja! Ja kyllä niissä kannattaa käydä: kohdunkaulansyöpä on järkyttävä sairaus ja tappava. Esiasteet sen sijaan hoidettavissa!

Vierailija
17/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kuka ottaa, ei se pelkoon vaikuta!

Vierailija
18/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliman sivu on täällä tallattu ilman ulkopuolisten ronkkimistakin. Eletty on. Elämästä tulee ahdistavampaa jos oikein pelkää. Onko sekään hyvä, jos elämän laatu heikkenee oleellisesti. Eräs lääkäri sanoi, ett ä olisi ihmisrääkkäystä tutkia kovasti pelkäävää.

Vierailija
19/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja lääkärithän ovat siis nähneet kaiken naisten alapäistä. käythän normaaliin tapaan aamulla suihkussa ja laitat puhtaat vaatteet kuten muutenkin ,jotta olo on raikas ja kiva itsellä. itse olen ennen gynekäyntiä vielä käyttänyt savetteja raikastamiseen. mutta ei gyneä tarvitse pelätä. ja muista kertoa että sinua jännittää, se helpottaa omaakin oloasi

Ot, mutta ei pimpsaa kuulu raikastaa tai hinkata puhtaaksi juuri ennen gynekäyntiä. Gyne haluaa nähdä millaista vuoto on, ja jos emätin on juuri puhdistettu niin ei sitä vuotoa ole. Toki on fiksua pestä vaikka aamulla jos on iltapäivällä menossa gynelle, mutta juuri ennen puhdistamisesta on vain haittaa. Ei kenenkään pimpsa muutamassa tunnissa ala haista kuvottavalle, ja jos alkaa niin on vain hyvä että se tulee ilmi, koska silloin on kyllä jonkinlainen tulehdus tms. :-)

Aloittajalle, kerro gynelle että sua pelottaa ihan hirveästi, niin osaa suhtautua. Kerro että haluat pitää itsemääräämisoikeuden, eli että tutkimus voidaan keskeyttää hetkeksi tai lopettaa kokonaan koska tahansa jos sua ahdistaa liikaa. Osalle gyneistä tämä on ihan itsestäänselvyys, ja voivat jopa itse sanoa sen pelkäävälle potilaalle. Mutta sulle tulisi varmaan turvallisempi olo, jos olette sopineet säännöt että sä loppukädessä päätät tehdäänkö jotain.

Joihinkin lääketieteellisiin toimenpiteisiin voi saada esilääkityksen eli rauhoittavaa, jolloin potilas ei enää pelkää toimenpiteen aikana. En ole kuullut yhtään tapausta, mutta luulisi että gynen tutkimukseenkin voi saada esilääkityksen, ainakin yksityisellä ja jos siitä sopii jo aikaa varatessa. :-)

Voit myös googlettaa kokemuksia hyvistä gyneistä kotikaupungissasi, niin tiedät ketä kannattaa välttää ja kuka on empaattinen ja helläkätinen jne.

Jos tuosta tulee sellainen ongelma että et yksinkertaisesti pysty menemään gynelle tai kestämään tutkimusta loppuun saakka, niin mene juttelemaan jollekin ammattilaiselle (psykoterapeutti tms.) niin sun pelko helpottuu sen myötä. Tuossa voi olla jonkinlainen trauma taustalla koska pelkäät noin valtavasti, ja sitä käsittelemällä pääset eteenpäin asiassa. :-)

Vierailija
20/29 |
01.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kieltäydun tutkimuksesta, niin minulle ei määrätä pillereitä? Näinkö se varmasti menee? Alan kallistumaan siihen, että en suostu tutkimukseen ja jätän sitten e-pillerit pois jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Olen nyt neljä päivää itkenyt ja stressannut tätä asiaa ja pelko on ottanut kokonaan vallan. En voi elää näin kolme seuraavaa viikkoa (aikani on vasta silloin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi