Siskon kultatukkaiset prinsessat ja minun rönttäriinani
Eli, minulla on kaksi tytärtä ja samoin siskolla. Nyt jotenkin tilanne on mennyt siihen, että koko suku kauhistelee miten siskolla voi olla niin sievät prinsessat ja minulla "rönttäriinat" :(
Tytöilläni on jotenkin liukas , helposti takkuuntuva ja likaisen näköinen hiuslaatu, sama kuin äidilläni ja minulla ! Esikoinen ottaa aina jossain vaiheessa letin tai ponnarin auki, nuoremmalle on leikattu suosiolla polkkatukka . nuoremmalla on myös aina naama jossain liassa, aina ei ehdi tai huomaa pyyhkiä, jalat naarmuilla ja kädet mustelmilla kun rönyää menemään. Esikoinen taas pyyhkii suun ja niistää vaatteisiin, vaikka paperia olisi vieressä, On turhauttavaa kun illalla on saunottu, aamulla kammattu tyttöjen hiukset sekä etsitty puhdasta vaatetta päälle.. ja iltapäivällä kumpikin näyttää siltä, kuin ei olisi peseytynyt viikkoon! Tytöt ovat 5v ja kohta 7v.
Ja sitten siskoni lapset.. 2v ja 4. Molemmilla on sileä, kiiltävä , kultaisena hohtava tukka yli olkapäiden, puhtaat naamaat ja siistit vaatteet. Tytön ovat kuin nukkeja, vielä leikittyään hiekkalaatikollakin !
Ei enää huvita mennä mummolaan vierailulle , kun tietää että' äidin ensimmäiset sanat ovat " voi hyvänen aika noita JennyJessican hiuksia ja mitä MinttuMatildan naamassakin on, etkö sinä hyvä tyttö osaa"... ( muutin muuten tyttöjen nimet sitten, eivät ole tuon nimisiä oikeasti :D)
Kunpa olisin saanut kaksi poikaa, jotka voisi vetää kaljuksi...
Kommentit (53)
Oikeasti ketä kiinnostaa? Itse olisin vain tyytyväinen että lapset on aktiivisia ja sellaisia kuin ovat. Joskin kieltäisin niistämästä vaatteisiin.
En kestä. Että jos pikkulapsenkin on pakko näyttää tyylikkäältä ja kauniilta... ne on lapsia ei niiden vielä tarvitse pukeutua tyylikkäästi.
Taas tätä ajattelua, että tyttöjen pitää olla nättejä ja siistejä, mutta pojat kyllä saavat ryömiä mudassa... Ja nyt puhutaan vielä ihan pikkulapsista.
Aika ikävästi omalta äidiltäsi ja muiltakin suvussasi, että arvioivat ja vertailevat lasten ulkonäköä. Hiuslaadulleen lapset eivät voi mitään. Aikuisten sanomiset ja puheet ulkonäöstä saattavat jäädä lapsille pitkäksikin aikaa mieleen.
Myöhemmin elämässä - jo ihan alakoulussa, tarvitaan muitakin ominaisuuksia kuin vain ulkonäköä.
Heh ihan ku minä ja siskoni, siis rönttäriinasi. Olen vielä se nuorimmainen konuuja. Ja äidin siskolla myös kaksi tyttöä. Serkut oli koko suvun silmäteriä, varsinkin mummin. Tänä päivänä (ollaan 33-37v) lyödään siskon kanssa tyylillä, ulkonäöllä ja sivistyksellä serkut laudalta, jos sillä nyt väliä. Paljon tekemisissä ollaan nelistään, kaikki samoissa elämäntilanteissa. Välillä naurettu aikuisille sukulaisille kun olimme pieniä, jännä kyllä kaikki muistamme ajat samoin.
Ps, mustelmia on vieläkin paikat täynnä, tavaramerkkini jo :)
Niin, mutta esim. Tiina- ja Lottakirjat kirjoitettiin just niistä rönttäriinoista. Prinsessat on tylsiä, ne vaan odottaa prinssiä. ;D
Entinen rönttäriina ja nykyisin viiskymppinen, köh, rönttäriina edelleen.
Sulla on aktiiviset ja reippaat tytöt, onnittelut. Tuota hihaan niistämistä voi yrittää suitsia tietysti, mutta saattaa tovi mennä ennen kuin se loppuu. Mulla pojat teki sitä aika kauan ja juu, paperia on kyllä ollut tarjolla. Jotain hiussuihketta (niiskuneiti esim) voi koittaa noihin hiuksiin jos ovat takussa ja pystyssä, mutta kyllä aika korjaa hiuslaatua vähän vähemmän takkuuntuvaksi. Äidillesi voit kommentoida, että ei tarvitse tyttöjen kuullen ainakaan heitä kritisoida ja sinä voit antaa samoin tein mennä toisesta korvasta ulos. Ennen juhlia kannattaa vaihtaa ne vaatteet vasta vähän ennen h-hetkeä. Niin mullakin tehtiin, kun sain sukkahousut aina rikki ja mekon melkein myös jo matkalla ulko-ovelta autolle.
Kuvailit just mun tyttärien tyttäret:) Toinen on aina puhdas ja merkkivaatteissa, toinen on naama sutussa ja polvet ruvella. Yhtä rakkaita on molemmat.
Meidän prinsessa meni oikeustieteelliseen, rönttäriinasta tuli kokki. Kumpikin on tyytyväinen omassa elämässään, vaikka se prinsessa saikin kaiken ja kokki tuskailee vuorotyönsä kanssa. Edelleen toinen on hillitty ja tyylikäs, toinen ei ikinä opi, että kuravesi naamassa ei kaunista.
Minusta on kamalaa, että siisteys on jotenkin vastakohtana aktiivisuudelle ja reippaudelle. Tai että tyttö ei saa olla sievä ja soma, ehjissä vaatteissa ja kammatuissa hiuksissa. Ihan kuin ne perinteiset "naiselliset" piirteet olisivat jotenkin halveksittavia ja siisti tyttö sama asia kuin mielisairauden esiaste.
Maailmaan mahtuu erilaisia ihmisiä. Mahtuu niitä, jotka putoilevat joka vuosi omenapuusta oppimatta siitä mitään ja sitten niitä, jotka oppivat jo siitä, että toinen putoaa.
Anna tyttöjen olla sellaisia kuin ovat ja sano se myös äidillesi. Mulla on prinsessa, joka on 2-vuotiaasta asti ollut sellainen hienohelma, että on suorastaan rasittavaa välillä. Vaatteista ja hiuksistaan tarkka, kiinnostunut röyhelöistä, glittereistä, meikeistä ja kynsilakoista. Naama ja kädet eivät saa sotkua jne. Nyt 4 vuotias siis. Kyllä välillä ihmettelen mistä tuo kumpuaa, koska se ei ole ainakaan äidiltä opittua. Olen itse ollut enemmän takkutukkatyttö. Olen tullut siihen tulokseen, että se on vaan lapsen oma luonne. Anna siis sun tyttöjen olla rönttäsiä, jos he siitä nauttii. Ei ole maailman vakavin asia kuitenkaan tuo.
Ihana! <3 :D
Ap:n rönttäriinat kuulostaa ihan samalta kuin minun tyttöni. Joka paikassa pitää rypeä ja vaatteet eivät monta viikkoa pysy ehjinä. Mutta onpahan ainakin iloinen, liikkuvainen ja toimelias tyyppi, kuten varmaan ap:n tytötkin.
Että annetaan lasten olla sen luonteisia kuin he ovat, toiset tykkää prinsessamekoista ja toiset kuralätäköistä :)
Rönttäriinojen äiti ilmoittautuu :D Mieluummin näin kuin Guessin koruja ja Burberryn huivia 4v lahjaksi, nähty sekin..
Minä ja siskoni oltiin lapsena niitä peikonpoikasia ja toisinaan vieläkin siskoni sanoin "räsysiskoksia". :D Kauniina/kauniisti oleminen ei koskaan ole kuulunut prioriteetteihimme. Takkuuntuviin hiuksiin auttoi, kun opin esiteininä käyttämään aina hoitoainetta shampoopesun jälkeen - sillä sai takut avattua suihkussa. Pynttäytymäänkin opimme nuorina naisina, mutta edelleen olen onnellisimmillani, kun saan upottaa käteni kyynärpäitä myöten rapaan. Lapsena kärsin ainoastaan siitä, että aikuiset kauhistelivat rönttäisyyttäni. Neuvoni ap:lle on, että laittaa ne sukulaisensa kuriin ja antaa rönttäriinojensa remuta rauhassa. <3
Miksi ihmeessä pikkulapsen pitäisi olla sievä ja söötti ja tyylikäs?!
Mulla taas on kultatukkainen, herkkä, hienohelma pikku prinssi. Ei pidä remuamisesta eikä likaantumisesta, mutta rakastaa kaikkea kaunista. Arvaa vaan vertaillaanko häntä sporttisiin ja reippaisiin serkkupoikiin?
Rasittaavaa että vielä 2017 sivistyneessä länsimaassa pitää jaotella luonteenpiirteet ja kiinnostuksenkohteet sukupuolen, ei persoonan, mukaan.
7 vuotias niistää omiin vaatteisiinsa?? Onko ihan normaalia? Hyi hitto..
Ilmeisesti siskollasi on vaan paremmat kasvatustaidot.
Lapselle ei tarvi kayttaa shampoota .auttaisiko shampoon pois jattaminen?
Yyyh, miten hihaan niistäminen ja likaiset vaatteet voi olla joku toimeliaisuuden merkki..?
Itse olin aina se Rönttä-Riina, mutta minusta kasvoi omatoiminen nainen, joka ei pelkää likaa tai sitä, että kampaus menee pilalle. Tosin edelleen aikuisena ihmisenä saatan kuulla kauhisteluja siitä, kuinka käteni ovat likaiset, vaikka olen juuri rasvannut pyörän ketjut, tai kuinka tukkani on sotkussa, kun olen juuri tullut ulkoilemasta tihkusateesta. Mikä ihmeen oletus se on, että tytön/naisen on näytettävä joka hetki prinsessalta? Osaan pukeutua siististi ja laittaa hiukseni, siitä ei ole kyse, mutta en pelkää tehdä asioita, jotka saattavat vaatia vaatteiden likaamista tai meikittömyyttä.
N23
Julkisille paikoille kosteuspyyhkeet mukaan ja jos mahdollista, vaihtovaatteet!
T. Entisen rönttäriinan äiti, nyt tyylikkään ja kauniin teinintytön äiti.
TSEMPPIÄ!