Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HELP! Valmis piirakkataikina + pelkät mustikat?

Vierailija
31.07.2017 |

Eli voinko lykätä valmiin piirakkataikinan päälle pelkät mustikat ja laittaa uuniin vai tarvitseeko se esimerkiksi sokeria päälle? Ja kuinka pitkään tuollaisia yleensä paistetaan ja millä teholla? Tiedän olen avuton..

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siihen joku maitorahka kuulu myös??

Vierailija
2/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laittanut lisäksi rahkaa, mutta kaipa tuo noinkin onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sokeri on makuasia. Ilman sokeria tulee aika kirpsakka mustikastakin, mutta jotkut tykkää kirpsakasta.

Vierailija
4/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla aika kuiva :D

Vierailija
5/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahka ei ole mikää pakollinen juttu. Itse en käytä rahkaa. Hitusen perunajauhoa sekoitan mustikoihin nestettä sitomaan ja sokeria ripotan päälle.

Vierailija
6/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan lisäks maitorahkaa, kananmunia ja sokeria.

Eli vispaan 2 kananmunaa ja vähän sokeria keskenään.

Sitten joukkoon kaadan tämän:

https://www.valio.fi/ammattilaiset/tuotteet/valio-maustettu-rahka-vanil…

Ja koko sotkun kaadan mustikoiden päälle. Alla on tietty se taikina.

Valmistaikinassa lukee, kauan tuo on uunissa, muistaakseni noin puoli tuntia jossain parissa sadassa.

Vierailija
7/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan siitä kuinka makeaa tahdot. Minä yleensä ripottelen vähän sokeria ja lisäksi laitan vielä kermaviili-kananmuna seoksen päälle, jossa on vaniljasokeria ja sokeria. Joku 200 astetta ja 20-30 min.  Onko piirakkapaketissa ohjetta, yleensä niissä on joitain reseptejä valmiina.

Vierailija
8/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei se valmistaikina on toooosi pahaa, kokeilin kerran laiskuuksissani ja ei hyvä. Mustikkapiirakka on helppo tehdä itse, joten sä varmasti pystyt siihen ja olet lopputulokseen tyytyväinen! :)

Vierailija
9/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein just viikko sitten mustikkapiirakan ilman maitorahkaa ja kermaa siten, että jaoin murotaikinan kahteen osaan. Pohjaan laitoin 2/3 taikinasta ja loput pinnalle mustikoiden päälle. Olisin voinut kaulia murotaikinan yhtenäiseksi kanneksi mustikoiden päälle, mutta laiskotti. Joten laitoin murotaikinan paloja (jotka sormen välissä litustin vähän ohuemmaksi) mustikoiden päälle sinne tänne siten, että tuli melkein yhtenäinen kansi. Sen kanssa sai valita vaniljakastiketta tai vaniljajäätelöä. Oli hyvää!

Vierailija
10/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sekoitan vähän perunajauhoja ja sokeria ensin keskenään (ei jää paakuiksi) varsinkin pakastemustikoihin, tuoreisiin ei ehkä tarvitse kuin sokeria.

Vierailija
11/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein just viikko sitten mustikkapiirakan ilman maitorahkaa ja kermaa siten, että jaoin murotaikinan kahteen osaan. Pohjaan laitoin 2/3 taikinasta ja loput pinnalle mustikoiden päälle. Olisin voinut kaulia murotaikinan yhtenäiseksi kanneksi mustikoiden päälle, mutta laiskotti. Joten laitoin murotaikinan paloja (jotka sormen välissä litustin vähän ohuemmaksi) mustikoiden päälle sinne tänne siten, että tuli melkein yhtenäinen kansi. Sen kanssa sai valita vaniljakastiketta tai vaniljajäätelöä. Oli hyvää!

Lisään vielä, jos kerran olet avuton, että voitele ja jauhota vuoka. Paista 175 astetta noin 40-45 minuuttia. Tämä riippuu vähän uunista.

Vierailija
12/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon kaikille nopeista ja asiallisista vastauksista! Taidan käydä hakemassa ainakin tuon rahkan vielä kaupasta, ettei tule turhan kuiva piirakka. Sokerit ja kananmunat löytyykin jo valmiiks kotoa! Ap

Vierailija
13/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria oman maun mukaan ja peruna- tai korppujauhoja sitomaan kosteutta. Ite en ikinä laita muuta.

Eikös siinä pohjan paketissa oo paisto-ohjeet?

Vierailija
14/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta marenki eli valkuaisvaahto sopii parhaiten marjapiirakoihin: paista pohjaa ensin vähän aikaa, sitten huoneenlämpöiset marjat (jos ovat kovin mehuisia, valuta tai lisää vähän perunajauhoa), sokeria ja valkuaisvaahto päälle ja takaisin uuniin. Jos pohjataikina on tehty maidottomaan margariiniin, on marenkipiirakka silloin kokonaan myös maidoton (ja tietenkin laktoositon). Suosittelen!

Vierailija
15/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin kermaviiliä eikä rahkaa. Googleta joku ohje ja tee sillä täytteellä.

Vierailija
16/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan purkin kermaviiliä, 2 kananmunaa ja sokeria. Seos mustikoiden päälle.

Helppo pohja tehdä itse:

175g sulatettua voita

1dl sokeria

3dl vahnäjauhoja

1tl leivinjauhetta

Sekaisin ja taputtele vuoan pohjalle. Mustikat ja kermaviiliseos päälle. 200 astetta n. 25 min.

Vierailija
17/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aina piirakan "pelkistä" mustikoista, sehän on perinteisin.

Sekoitan mustikoiden sekaan hillosokeria ja ripottelen piirakkapohjan päälle vähän vehnäjauhoja sitomaan nestettä.

En ikinä laita kermaviiliä tms

Vierailija
18/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella maukas piirakka tuli, kiitos vielä kaikille vinkeistä! Itse päädyin laittamaan täytteeksi n. 4dl mustikoita, 2dl kermaviiliä, 1/2dl sokeria, 1 munan ja 2tl vanilijasokeria. Valmispohjakin maistui hyvältä, vaikka sitä jännitinkin kun joku mainitsi huonosta kokemuksestaan sen parissa. Uunissa oli 35 minuuttia 175:ssä asteessa. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan! Ap

Vierailija
19/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntai on valmistaikinoista paras, siis muropiirakka. Ripottelen vähän perunajauhoa niin mehut ei valu, pieni ripaus sokeria muttei pakko. Rahkat + muna on hyvää persikan tai punaisten viinimarjojen kanssa, mutta mustikat tykkään syödä sellaisenaan.

Vierailija
20/21 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaapa Sikke Sumarin mustikkapiirakka, ihan paras ja maailman helpoin! Reippaasti kaardemummaa taikinaan ja kaveriksi vaniljavaahtoa. Itse laitan mustikoiden sekaan hieman myös perunajauhoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi