Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi etätöitä ei ole enempää?

Vierailija
31.07.2017 |

Olen usein miettinyt, mitä järkeä on sellaisilla aloilla/työtehtävissä pitää toimitiloja kalliine kuluineen, joissa etätyöt ovat toimiva vaihtoehto. Etätyötä tekemällä tulee säästöjä työnantajalle, tehokkuutta työntekoon kun ei eukot länkytä työajalla miehensä sanomisia ja kersojensa tekemisiä työkavereille (joiden oletetaan kuuntelevan ja olevan kiinnostuneita tai ainakin esittävän sellaista ja kaikki tämä lässytys on työltä pois) ja työmatkat jäävät pois.

Onko vanhanaikaiseen työpaikalla työssäkäymiseen jokin oikea peruste vai mikä estää etätöiden yleistymisen?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vallalla on vielä ajatusmaailma, että etätyö ei ole oikeaa työtä. Pitäisi notkua toimistolla koska se nyt vaan on tuhat vuotta vanha normi. 

- Onnellisesti etätöissä avokonttorihelvettien jälkeen, työteho ja terveys palasivat 

Vierailija
2/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkuthan oikein vastustavat, että ei etätöitä. Mitä ihmeen hienoa siinä työmatkaruuhkassa on, istuu sen sitten täydessä julkisessa tai köröttää jonossa omalla autolla, työpaikkalounaassa, työkavereiden omituisessa kyräily- ja juoruiluilmapiirissä, jatkuvissa häiriöissä kun joku ravaa työhuoneessa, useimmiten selostamassa jotakin omia asioitaan eikä edes mitään työhön liittyvää? Samaa ihmettelen kuin ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska työnantaja elää vielä 1800-luvulla eikä osaa arvioida työn onnistumista kuin paikallaolon perusteella. Konttorilla pasianssia pelaava tyyppi ei arveluta yhtään, mutta etätyöläinen arveluttaa.

Vierailija
4/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisilla aloilla ja millaisissa työtehtävissä etätyöt ovat tavallisia? Jos haluaa töihin, joissa etätyöt ovat todennäköisempi työmuoto kuin työpaikalla työskentely, mitä kannattaa opiskella/millaisiin tehtäviin hakeutua?

Vierailija
5/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihan samaa. Omalla alallani (olen koodari) melkein kaiken pystyisi hoitamaan etänä. Yhdessä firmassa minua nuorempi esimies oli pelokas ja epävarma eikä uskaltanut ryhtyä kokeilemaan mitään uutta. Toisessa sain tehdä etätöitä ja hyödynsin mahdollisuutta vähitellen yhä enemmän, kunnes tuli pomolta noottia että muutama melkein eläkeikäinen jäärä toivoisi, että olisin toimistolla enemmän. No, rupesin taas olemaan siellä, minkähän takia - hyvä jos kerran kuussa jompikumpi heistä kävi ovellani jotain asiaa selittämässä.

Itse työskentelen etänä paljon tehokkaammin ja viestin mieluummin kirjallisesti. Mutta tämä on kai persoonakysymys kun niin moni vakuuttaa että viestit välittyvät paremmin naamakkain ja että sillä tavoin saa parempia ideoitakin ja tieto liikkuu. No, minulla on ideoita ihan tarpeeksi, ja tuntuu että naamakkain liikkuvat lähinnä väärinkäsitykset, kun on luultu että ymmärretään mitä toinen tarkoittaa, eikä jää mitään kirjallista dokumenttia jonka ääreen palata miettimään että mistä sitä oikein puhuttiinkaan...

Nyt joku noheva perustamaan firmaa, jonka kilpailuvaltti olisi juuri etätyöstä saatava kustannussäästö. Minä ainakin voisin tehdä töitä vaikka pienemmällä palkallakin siitä ilosta ettei tarvitse roudautua jonnekin toimistolle. Kotona on myös häiriötöntä, toisin kuin jossain avokonttorissa, eli työ sujuu paremmin.

Vierailija
6/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska työnantaja elää vielä 1800-luvulla eikä osaa arvioida työn onnistumista kuin paikallaolon perusteella. Konttorilla pasianssia pelaava tyyppi ei arveluta yhtään, mutta etätyöläinen arveluttaa.

Minulla on ollut työkaverina nainen, jonka kanssa projektien tekeminen oli hitaampaa kuin itsekseen, koska työajasta liioittelematta puolet meni siihen, kun tämä selosti miesongelmiaan, lastensa tekemisiä, perheasioitaan ylipäätään. Milloin oli miehen kanssa ollut riitaa, milloin kersat kiukutelleet ja tämän takia työnteko ei sujunut. Kun sitten lopulta ilmoitin, että teen kyseiset projektit itse, ne tulivat valmiiksi puolet lyhyemmässä ajassa.

Että sellaista se on se "tehokas työnteko työparin kanssa" perinteisesti.

Vierailija
7/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pomot saa kytätä. Etätyö on monille lintsaamisen synonyymi.

Mä voisin hyvin hoitaa oman duunini etänä, en tarvitse tähän kollegoja ollenkaan. Asiakkaiden kanssa kommunikoin sähköpostilla tai puhelimitse. Olisi ihan luksusta tehdä töitä kotona, nyt joutuu tässä pienessä avokonttorissa kuuntelemaan kaikkien puhelut ja löpinät.

Vierailija
8/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hulluinta on, kun minulla noin ajattelee ammattiliiton työttömyyskassa. Tulin sinne soittaessani epäonnekseni jossain sivulauseessa antaneeksi ymmärtää, että teen osin etätyötä, ja alkoi hirveä kuulustelu, miten työntekoani valvotaan, ja päivittely, voidaanko nyt työttömyyskorvausta maksaakaan. Työnantajan piti toimittaa sinne sitten kirjallinen selvitys siitä, että työntekoani seurataan tulosten, ei toimistolla luuhaamisen perusteella, ja että menettely on alallani aivan yleinen. (Liitto ERTO.)

Vierailija
9/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla vasta työnantajat tyhjästä maksaakin kun eukot juoruilee joko toisista tai jankuttaa päivästä toiseen, mitä mies sanoi, lapset teki ja kuinka mulla on sellua. Ketä kiinnostaa? Työpaikalla ollaan tekemässä töitä, ystävät on sitten muualla ja ne on ihan itse valittuja.

Vierailija
10/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitäsi olla enemmän etätöitä, niin pääsisi äidin kanssa metsään. Noin 70-vuotias äitini ei osaa tehdä eroa etäpäivän ja hänellekin tutuksi tulleen pekkaspäivän kanssa. Äiti saattaa ehdottaa, että otapas ensi viikolla semmoinen etäpäivä, niin mennään yhdessä puolukkaan!

Vierailija
11/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että pomot saa kytätä. Etätyö on monille lintsaamisen synonyymi.

Mä voisin hyvin hoitaa oman duunini etänä, en tarvitse tähän kollegoja ollenkaan. Asiakkaiden kanssa kommunikoin sähköpostilla tai puhelimitse. Olisi ihan luksusta tehdä töitä kotona, nyt joutuu tässä pienessä avokonttorissa kuuntelemaan kaikkien puhelut ja löpinät.

Etätyö toimii, jos ihmisellä on korkea työmoraali. Joillakin se on varsin venyvä. Eräs kollegani käyttää töissä hyväksi kaikki mahdolliset tilaisuudet irrottautua varsinaisesta työnteosta kaikenlaiseen puuhasteluun, joka ei kosketa juurikaan hänen toimenkuvaansa. Myös omilla "asioilla käväisyt" toistuvat tiuhaan. Hän tekisi kuulemma mielellään enemmän etätöitä. Arvaan kyllä miksi.

Vierailija
12/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki tekevät etätyötä (ohjelmistofirma). Joillekkin se on välillä hankalaa, koska heillä on lapset kotihoidossa ja voi olla esim hankala löytää rauhallista paikkaa pitää puhelin-/Skypepalaveria asiakkaiden kanssa.

Syy miksi ei ole yleisempää lienee siinä, etteivät työnantajat luota, että ihmiset oikeasti tekisivät kotona töitä.

Vierailija
13/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan luksusta tehdä töitä kotona, nyt joutuu tässä pienessä avokonttorissa kuuntelemaan kaikkien puhelut ja löpinät.

Sinänsä on hyvä, että joskus erikoistilanteessa voisi tehdä etäpäivän, mutta siihen liittyy myös kääntöpuolia, jotka etätyöaktiivit helposti sivuuttavat.

Ei välttämättä ole niiden konttorilla istuvien kollegoiden mielestä ihan luksusta, että saava hoitaa myös etätyössä olevien osuuden vastattavista puheluista ja paikan päälle jotain kyselemään tulevien kollegoiden/asiakkaiden hoitamisesta. Vähintäänkin se on kiusallista sanoa eitä jos joku anoo, että etkö nyt voisi sanoa jotain tähän asiaan, kun X on etänä ja tätä on työlästä selittää puhelimessa.

Vierailija
14/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen etänä paljon tehokkaammin ja viestin mieluummin kirjallisesti. Mutta tämä on kai persoonakysymys kun niin moni vakuuttaa että viestit välittyvät paremmin naamakkain ja että sillä tavoin saa parempia ideoitakin ja tieto liikkuu. No, minulla on ideoita ihan tarpeeksi, ja tuntuu että naamakkain liikkuvat lähinnä väärinkäsitykset, kun on luultu että ymmärretään mitä toinen tarkoittaa, eikä jää mitään kirjallista dokumenttia jonka ääreen palata miettimään että mistä sitä oikein puhuttiinkaan....

Tietysti on persoonakysymys. Jotkut eivät osaa ilmaista itseään hyvin kasvokkain, jotkut eivät kirjallisesti.

Jos minä olisin vastannut viestiisi vain "Olipa kiva", niin tietäisitkö heti, tarkoitinko sen sarkastisesti vai aidosti iloisesti? Äänenpainosta sen olisit heti huomannut.

Vierailija
15/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia töitä, joita voi tehdä etänä, on vaikka kuinka. Oikeastaan kaikki sellainen, jossa ei tavata asiakasta naamakkain kuten palveluammatit ja sellaiset, missä ei tehdä jotakin konkreettista tyyliin raksamies ja tehdastyöläinen. Myyntityöt, tavalliset toimistotytöt, asiantuntijatyöt. Ehkä etätöiden lisääminen vähentäisi myös työttömyyttä, koska silloin voisi muoniolainen tehdä töitä helsinkiläisessä firmassa, ei ongelmia asumisen suhteen, ei työmatkojen, ei perhetilanteen. Asuminen jatkuu Muoniossa, vaikka työpaikka on Helsingissä.

Jos alkaa näyttää siltä, että hommat ei suju, voihan sen etäihmisenkin irtisanoa. Se sen kummempaa ole. Tosin harva irtisanotaan "oikeista" töistäkään vaikka kahvitauot venyvät ja juoruilulla tuhlataan paitsi omaa, myös työkavereiden TYÖaikaa. Paikallaolo on aika erikoinen palkanmaksun peruste. se harvemmin tuottaa mitään.

Vierailija
16/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen etänä paljon tehokkaammin ja viestin mieluummin kirjallisesti. Mutta tämä on kai persoonakysymys kun niin moni vakuuttaa että viestit välittyvät paremmin naamakkain ja että sillä tavoin saa parempia ideoitakin ja tieto liikkuu. No, minulla on ideoita ihan tarpeeksi, ja tuntuu että naamakkain liikkuvat lähinnä väärinkäsitykset, kun on luultu että ymmärretään mitä toinen tarkoittaa, eikä jää mitään kirjallista dokumenttia jonka ääreen palata miettimään että mistä sitä oikein puhuttiinkaan....

Tietysti on persoonakysymys. Jotkut eivät osaa ilmaista itseään hyvin kasvokkain, jotkut eivät kirjallisesti.

Jos minä olisin vastannut viestiisi vain "Olipa kiva", niin tietäisitkö heti, tarkoitinko sen sarkastisesti vai aidosti iloisesti? Äänenpainosta sen olisit heti huomannut.

Minä nimenomaan en huomaa äänenpainoista tuollaisia. Olen päätynyt siihen, että jollen ole ihan varma siitä että muuta tarkoitit, tulkitsen viestisi kirjaimellisesti, eli tässä tapauksessa olet iloinen. Se on nokikkain-viestijien oletus vain, että kaikki ovat samanlaisia kuin he.

Ja toisekseen mitä syytä olla työpaikalla sarkastinen? Asiat voi sanoa suoraan ilman sen kummempia sarkasmeja.

Vierailija
17/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi etätyön valvominen olisi sen hankalampaa kuin toimistolla tehdyn työn valvominen? Eihän esimies pysty toimistollakaan koko ajan valvomaan jokaisen työntekijän selän takana, että he varmasti tekevät vain ja ainoastaan töitä. Eikö pääasia kuitenkin ole, että annetut tehtävät tulee hoidettua kunnialla ja aikataulussa ja se on sivuseikka, onko tehtävä suoritettu avokonttorissa vai kotitoimistossa?

Vierailija
18/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nimenomaan en huomaa äänenpainoista tuollaisia. Olen päätynyt siihen, että jollen ole ihan varma siitä että muuta tarkoitit, tulkitsen viestisi kirjaimellisesti, eli tässä tapauksessa olet iloinen. Se on nokikkain-viestijien oletus vain, että kaikki ovat samanlaisia kuin he.

Ja toisekseen mitä syytä olla työpaikalla sarkastinen? Asiat voi sanoa suoraan ilman sen kummempia sarkasmeja.

Joo siis työpaikalla jos aletaan jotakin henkilökemioita sotkemaan työntekoon, ollaan ymmärretty työnteko väärin. Jos joku sanoo jonkin työasian, siihen kommentoidaan asiallisesti eikä millään sarkasmeilla.

Työpaikalla ollaan tekemässä töitä ja tämä tarkoittaa, että työkavereiden kanssa on tultava töissä toimeen. Ystävä ei tarvitse olla ja omista asioista ei tarvitse selostaa tai tietää, puolin tai toisin. Jos työpaikasta tekee jonkin sosiaalisen elämänsä näyttämön, jää työnteko vähemmälle kun keskitytään kaikkeen typerään diipadaapaan. Siinä se todellinen ongelma, ei etätöiden "laiskottelussa". Ja juuri ketään ei oikeasti edes kiinnosta ne jokapäiväiset samat tyhjänpäiväisyydet, joita tapahtuu kaikille muillekin samanlaisina. Joillekuille ne omat tuikitavalliset asiat vain ovat jatkuvasti uutisoinnin väärti.

Vierailija
19/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot pitävät etätyötä lusmuiluna. Edellisessä duunissa kollegoitten kanssa puhuttiin, että etäpäivänä töitä tulee tehtyö tehokkaammin ja työpäivä helposti venyy, mutta eihän pomot sitä tajua. Työt voi aloittaa aamupalan jälkeen laittautumatta ja matkustamatta, eikä niitä tule lopettaneeksi kuin vasta sitten, kun normaalisti olisi kotona.

Itsellänikin työ oli puhelimessa puhumista ja raportinvääntämistä, ja nuo saattoi hyvin tehdä kotona.

Vierailija
20/54 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö olisi mulle lottovoitto. Kävisin mielelläni vaikka pari kertaa kuussa yrityksen toimistolla näyttäytymässä, tai kerran viikossakin, jos muut päivät voisi tehdä etänä! Työskentelen paljon paremmin, kun ei ole koko ajan joku lässyttämässä omia asioitaan selän takana tai tarvitsisi osallistua jonkun nimipäiväkahveille kesken työnteon flow'n jne.