Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran kohtutulehdus kokemuksia?

Vierailija
31.07.2017 |

Millaisilla oireilla alkoi ja missä vaiheessa?
Onko tulehdus kuinka vakavassa vaiheessa? Miten hoidettiin? Paraniko koira?
Jos leikattiin toipuiko hyvin? Ompeleet vai hakaset haavan kiinnityksenä?

Omalta koiralta leikattiin eilen 2cm täyttyneet kohdunsarvet(?). Yritin kysyä hoitajalta hakiessa onko tuo ihan tavanomainen määrä märkää, mutta hoitaja ei osannut arvioida. Mukaan sain vain yleisen kertomuksen märkäkohdun opeaatiosta. Ei sanallakaan yksilöitynä juuri minun koirani leikkauksesta mitään.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/7 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan omasta lapsuudesta yli 30 vuotta sitten, kun meillä oli koiralla kohtutulehus. Olin silloin pieni alakoululainen. Koira oli kipeä ja minä pelkäsin, että koira kuolee, kun vain makasi kipeänä. Koiralta leikattiin kohtu pois. Toipui oikein hyvin. Tämän enempää en muista. Onko sitten muutenkin hoito edistynyt vuosien aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden koiran kohtutulehduksesta on kokemusta. Molemmat leikattiin, koko kohtu poistettiin. Haava ommeltiin. Molemmat toipuivat oikein hyvin, vaikka seniorikoirista oli kyse.

Vierailija
4/7 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä toipuvat erittäin hyvin, lukuun ottamatta vanhoja tai muuten jo sairaita koiria. 

Itse olen vähän alkanut viimeisen 5 vuoden aikana kyseenalaistaa tuota automaattista leikkaustarvetta. Monilla eläinlääkäräiasemillahan aina sanotaan että leikataan automaattisesti. Mutta mulla oli kerran ulkomailta ostettu, kallis jalostusnarttu, jolle tuli kohtutulehdus, ja siinä kun sitten harmittelin että menee lupaava koira jalostusmielessä hukkaan kun pitää kohtu poistaa, niin ulkomaalaissyntyinen eläinlääkäri sanoi, että ei tarvitse poistaa kohtua. Voidaan yrittää hoitaa antibiooteilla. No, se hoidettiin antibiooteilla ja parani oikein hyvin, paljon vähemmällä kivulla ja vaivalla kuin leikattu. 

Tämän jälkeen olen yhden toisenkin, 8-vuotiaan nartun hoidattanut antibiooteilla. Se on kuulemma ihan ok jos tulehdus on havaittu niin ajoissa ettei koiran yleistila ole vielä heikko. Tämä tuli kovasti mieleen, kun ihmispuolelta oli viime syksynä hesarissa juttu, että tutkimukset osoittavat, että suurin osa tulehtuneen umpisuolen leikkauksista on turhia. Useimmat hoituisivat antibiooteilla, ja vain jo puhjenneet tai muuten vakavammat tapaukset pitäisi leikata. Saas nähdä milloin koirillakin on rutiinia hoitaa kohtutulehduksia antibiooteilla..

Vierailija
5/7 |
31.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Meillä koiran yleisvointi oli kohtalainen, apeampi, mutta ei apaattinen. Juoksu oli juuri loppunut niin osasin epäillä kun vuoto alkoi uudestaan päiväksi jonka jälkeen kohdunsuu sulkeutui. On vaan aika homma näillä keleillä pitää haava puhtaana, onneksi on antibiottikuuri myös menossa. Mielenkiintoinen tuo pelkillä lääkkeillä hoidettu! Sitä ei tarjottu edes vaihtoehdoksi. Mutta miten tuo märkä pääsee pois,kun kohdunsuu sulkeutunut?

Vierailija
6/7 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse määkiä vanhaan viestiin vastaamisesta, sillä aihe ei vanhene niin kauan kun koiria on lemmikkinä.

Antibiootin ongelma hoitona on siinä, että kohtutulehdus voi romahduttaa kunnon hyvinkin nopeasti. Jos antibiootti ei autakaan (kuten usein käy, juuri jos kohdunsuu on kiinni ja märkä jää sisään), voi olla liian myöhäistä myöskään leikkaukseen.

Vierailija
7/7 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani toipuu juuri kohtuleikkauksesta... Aloin epäillä kohtutulehdusta, kun peräkkäin tuli juoksut sekä pitkä ja voimakasoireinen valeraskaus ja jonkinlainen vuoto vain jatkui. Koira nuoli alapäätään ja vuoto haisi selvästi erikoiselta. Diagnoosiksi tuli alkava kohtutulehdus ja antibioottikuuri. Myös leikkausta suositeltiin vahvasti, koska kyseessä on seniorikoira (9) ja kohtutulehdus uusiutuu herkästi. Leikkaus varattiin kuukauden päähän. Antibioottikuuri vei oireet.

Leikkaus meni hyvin. Poistettiin kohtu ja munasarjat. Kohdussa näkyi arpikudosta ja munasarjoissa oli rakkuloita. Haava ommeltiin sulavilla tikeillä ja se on hyvin siisti. Koira sai hyvät tulehduskipulääkkeet ja toipuminen etenee hyvin.

Uskon, että omalla koiralla elämänlaatu paranee leikkauksen myötä. Alkoi olla niin hormonien vietävissä ja vaivoissa. Nyt poistuu myös pelko kohtutulehduksesta, joka on kyllä todella salakavala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi