Miksi jotkut urheilulliset ja terveellisesti syövät ihmiset ovat ylipainoisia?
Aina välillä näkyy terveyslehdissä ja muissa haastatteluja naisista, jotka kertovat syövänsä tosi terveellisesti, käyvät salilla ja lenkkeilemässä, mutta jotka ovat silti vähän ylipainoisia tai ihan normaalipainon ylärajoilla. Yleensä siinä on mukana vielä esimerkkipäivän ruokailut, joka näyttää tosi paljon terveellisemmältä kuin oma dieettini. Esimerkiksi aamulla syödään puuroa, lounaalla ruokaisa salaatti, välipalana rahka, illallisella lohta ja kasviksia ja illalla omena. Salilla käydään 4-5 kertaa viikossa ja lenkillä pari kertaa viikossa. Ja kerran viikossa herkutellaan jäätelötuutilla.
Tunnustan rehellisesti, että varmasti nämä ihmiset ovat paljon kovemmassa kunnossa kuin minä, joka en juuri arkiliikuntaa enemmän tee, mutta miten noin elävät ihmiset voivat olla siellä painoindeksin ylärajoilla? En voi uskoa, että niillä kaikilla on superpaljon lihaksiakaan, koska kuvista näkee, että käsivarsissa on muutakin kuin lihasta (eli läskiä).
Kommentit (50)
Niin, ei terveellisen syömisen ja liikunnan tavoite ole kaikilla se, että pääsis alipainon rajoille. Ainakin mun kroppani toimii paremmin, vointini on parempi, jaksan enemmän ja olen virkeämpi, kun olen siinä normaalipainon ylärajalla.
Ihmiset ovat erilaisia rakenteeltaan. On hassu ajatus, että vain langanlaihat ihmiset ovat terveitä ja kunnossa. Ruokakin imeytyy erilailla. Tunnen erään naisen, jolla on diagnosoitu ruoan imeytymishäiriö. Hänellä on joku lääkitys ja sen lisäksi syö ihan tajuttomat määrät kunnon aterioita ja pinon voileipiä paksun juustoviipaleen kera. Siitä huolimatta on ihan langanlaiha. Olen suorastaan kateellinen hänelle, koska itse pidän hyvästä ruoasta. Sama pätee toisinpäin, joku syö terveellisesti mutta jos vähän lipsuu ja syö ylimääräistä niin lihoo nopeasti. Kuten minä, painoni jojoilee normaalipainon ja lievän ylipainon välillä hyvin herkästi vaikka pääasiassa pyrin syömään terveellisesti ja säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt saanut viimein laihdutettua kun syön lääkettä, mikä poistaa ruokahalun. Ennen siis ei ole onnistunut millään dieetillä, eikä ihmekään kun syön nyt suunnilleen 700-900 kaloria päivässä (esim. aamulla pieni sokerijugurtti paremman puutteessa, iltapäivällä purkkihernekeitto, mummon mustaviinimarjamehua muutama lasi) ja paino laskee ensimmäistä kertaa vuosiin. Masentavaa. Vieläpä kun nyt en jaksa edes liikkua ja olla yhtä aktiivinen kuin normaalisti. PCOS sotkee mulla tän homman.
Eli siis, syövät liikaa.
Mikä lääke laskee ruokahalua? Miten tuo PCOS vaikuttaa? Itselläni nimittäin sama. Ja paino ei laske kuin 800 kalorin dieetillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt saanut viimein laihdutettua kun syön lääkettä, mikä poistaa ruokahalun. Ennen siis ei ole onnistunut millään dieetillä, eikä ihmekään kun syön nyt suunnilleen 700-900 kaloria päivässä (esim. aamulla pieni sokerijugurtti paremman puutteessa, iltapäivällä purkkihernekeitto, mummon mustaviinimarjamehua muutama lasi) ja paino laskee ensimmäistä kertaa vuosiin. Masentavaa. Vieläpä kun nyt en jaksa edes liikkua ja olla yhtä aktiivinen kuin normaalisti. PCOS sotkee mulla tän homman.
Eli siis, syövät liikaa.
Mikä lääke laskee ruokahalua? Miten tuo PCOS vaikuttaa? Itselläni nimittäin sama. Ja paino ei laske kuin 800 kalorin dieetillä.
Vhh-ruokavalio laihduttaa kun on PCOS. Pysyvästi. Tuollaiset nälkädieetit saattavat kyllä painon pudottaa, mutta ei suinkaan pysyvästi. Koko ikäänsä ei pysty itseään nälkiinnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sairaus voi aiheuttaa painon kertymistä eikä se silloin laske, vaikka kuinka syö "oikein" ja liikkuu
Aina joku vetää tän sairauskortin. Ihan oikeesti, sairaudesta johtuvaa ylipainoa on ehkä 5% ylipainoisista. Jotkut lääkkeet toki kerryttää nestettä, mutta ei ne sitä rasvaa ihmiseen kerää tyhjästä.
Kilpparin vajaatoiminta toki saattaa aiheuttaa painonnousua, mutta ei sekään kerrytä mitää 40 kg:n massaa tuosta noin vaan, kyllä se pohjatyö tapahtuu ihan muilla keinoin.
Todella yksinkertainen ja näistä asioista mitään ymmärtämätön katsantokanta sinulla on, mikä on ihan järjettömän kuuloinen vähänkään fiksun ihmisen korviin. Ei kukaan sellaista väitettä ole esittänytkään, että lääkkeet sisältäisivät rasvaa vaan etenkin mielialalääkkeiden painoa nostava vaikutus perustuu siihen, että nämä lääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa siinä määrin, että terveellisiä elintapoja noudattava ihminen lihoo rajustikin. Tottakai siinä on aina jokin raja, ja esimerkiksi 200 kg:n painoluokkaan ei minkään lääkkeiden johdosta pääse mutta kyllä sellainen esimerkiksi 40-50 kg:n lihominen on mahdollista. Olen tällaisiin tapauksiin törmännyt useinkin, ja tosiaan henkilön ruokavaliossa ja elintavoissa ei ole mitään mikä indikoisi noinkin rajua painonnousua. Monia tällaisia elimistön toimintaa sotkevia lääkkeitä ovat juurikin mielialalääkkeet, joista etenkin neuroleptisillä lääkkeillä on tutkimuksissakin todettu olevan negatiivinen vaikutus painoon.
Ehkä näillä ihmisillä on paino pudonnut, ethän sinä voi tietää minkäpainoisia he joskus mahdollisesti ovat olleet.
Tai toinen vaihtoehto on, että he syövät vuodesta toiseen sen oman kulutuksensa mukaan, eli eivät laihdu, mutta eivät myöskään liho. Mikä sekin on jo toki hyvä.
Minä olen fyysisessä työssä, harrastan liikuntaa ja salia muutaman kerran viikkoon, syön pääasiassa ravinteikasta ja itse tehtyä, kasvis- ja proteiinipitoista ruokaa. Läski olen koska tykkään rentoutua sipsien/pitsan ja netflixin kanssa pitkän viikon päätteeksi. Ja aiemmin liikakaloreita tuli alkoholista, mutta lopetin juomisen kokonaan. Elikkä haastatteluissa ym. ei kerrota kaikkea. Lisäksi jotkut eivät oikeasti tajua miten paljon tulee "salakaloreita" pikku maistiaisista tai yksittäistä karkeista jne.
Niin, sen kun tietäisi. Mulle tuli viime syksystä 6kg lisää, olen painavampi kuin koskaan ja ensimmäistä kertaa elämässäni ylipainoinen. Nyt se on saatava pois, mutta mikään ei ole auttanut.
Olen laskenut kaloreita, liikkunut hiki päässä ja tsempannut päivästä toiseen. Tulos - 1kg. Joka tulee menkkaviikolla takaisin turvotuksen. Itkukin on ollut silmässä - olen koko aikuisikäni painanut n. 62kg. Mistä nämä kilot tulivat ja miksi ne eivät lähde? Ihan hetkeksi pääsin -2 kiloon ja se vaati illallisen poisjättämistä kahdeksi viikoksi. Ei helkkari, en halua elää niin.
Maanantaina palaan kotiin ja aloitan VHHn. Ehkä siitä saan avun, etenkin kun jokainen kiloistani on vyötäröllä (lantioon ja reisiin ei grammaakaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis, syövät liikaa.
Syön Medikinetiä keskittymishäiriöön, se vie näläntunteen aika kivasti. Mulla on akne, ikä tai ruokavalio ei vaikuta asiaan yhtään mitenkään ja stressi sun muu vielä pahentaa (ruokavalio ei vaikuta, hormonit vain), olen keskivartalolihava, siis tikkujalat ja hirveä rantapallomaha, kärsin pahasta hirsutismista, kk-kierto tasoittui vasta lähempänä 3-kymppiä (oli vuodenkin taukoja välissä kun ei tullut), maailmanlopun pms-oireet ja lihon ruuan ajattelemisestakin ja testosteronitasot ovat koholla, kuten myös verenpaine ja diabetesriskin takia sokeritkin on seurannassa. Mitkään hormoniehkäisyt eivät sovi, joten kiva se tähän päälle vielä. Olen kyllä suht. pienikokoinenkin, mutta silti pitäisi näemmä syödä naurettavan vähän.
VHH ei auttanut. Eikä maidoton tai muutkaan yritelmät. En edes syö juuri kauheasti mitään hiilarihöttöä, voi mennä hyvinkin pitkiä aikoja ilman kun perunaa en juuri käytä, pastaa harvakseltaan ja leipää en ole syönyt sitten lapsuuden. Herkuille olen valitettavan altis ja kärsin hassuista ruuanhimoista, tekee siis mieli jotain todella tiettyä ruokaa/herkkua usein. Olen saanut kuitenkin pidettyä painoni silti aina vain lievän ylipainon puolella, ehkä siksi kun olen muuten niin aktiivinen ja ehkä tuon testosteronin takia myös hyvin lihaksikas naiseksi. Normaalipaino on silti kaukainen haave...
Neuroleptit toivat paljon kiloja kehoon. Lopetin lääkityksen (joo tiedän tyhmää) niin alkoi painokin putoamaan ilman muita muutoksia