Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut urheilulliset ja terveellisesti syövät ihmiset ovat ylipainoisia?

Vierailija
30.07.2017 |

Aina välillä näkyy terveyslehdissä ja muissa haastatteluja naisista, jotka kertovat syövänsä tosi terveellisesti, käyvät salilla ja lenkkeilemässä, mutta jotka ovat silti vähän ylipainoisia tai ihan normaalipainon ylärajoilla. Yleensä siinä on mukana vielä esimerkkipäivän ruokailut, joka näyttää tosi paljon terveellisemmältä kuin oma dieettini. Esimerkiksi aamulla syödään puuroa, lounaalla ruokaisa salaatti, välipalana rahka, illallisella lohta ja kasviksia ja illalla omena. Salilla käydään 4-5 kertaa viikossa ja lenkillä pari kertaa viikossa. Ja kerran viikossa herkutellaan jäätelötuutilla.

Tunnustan rehellisesti, että varmasti nämä ihmiset ovat paljon kovemmassa kunnossa kuin minä, joka en juuri arkiliikuntaa enemmän tee, mutta miten noin elävät ihmiset voivat olla siellä painoindeksin ylärajoilla? En voi uskoa, että niillä kaikilla on superpaljon lihaksiakaan, koska kuvista näkee, että käsivarsissa on muutakin kuin lihasta (eli läskiä).

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt tätä samaa usein. Liikun paljon ja tavoitteellisesti, olen silti noin 10 kiloa ylipainoinen.

Minulla reuma ja kortisoni on nostanut painoa. Myös sellainen tasainen liikasyönti, paino nousee ihan muutaman kilon vuodessa mutta ylöspäin kuitenkin.

Joskus diettasin ja menin miinuskaloreilla, tuli ylikuntoa ja vaikka mitä kremppaa. Nyt kun syön niin että jaksan aina liikkua niin olen pysynyt kunnossa ja kunto on noussut erittäin hyväksi.

Pohjalla voi vaikuttaa myös se että olin nuorena todella ylipainoinen. Niiltä ajoilta on kehossa rasvasolut valmiina odottamassa liikakaloreita täyttyäkseen :) eli lihon nopeasti.

Syön omasta mielestä terveellisesti, hoidan reumaa ja ibs:sää ruokavaliolla. Makeutusianeita en voi syödä enkä sokeria, myöskään einekset ei kuulu ruokavalioon. Puhdas jäätelö (3 kaveria) on tumman suklaan lisäksi ainut millä voin kohtuudella herkutella. Alkoa en käytä ollenkaan.

Niin, onhan tässä syitä. Myös terveellistä ruokaa voi syödä liikaa. Se yhdistettynä vaikka tälläiseen sairauteen ja huonoon aineenvaihduntaan niin tarvitaanko siihen muuta?

Vierailija
22/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ruokaisa salaatti - jos siinä on majoneesia, juustoa, rasvassa paistettuja krutonkeja ja kaiken päälle liha/kana/kala on rasvaista tai esim. levitettyä, niin siinä voi olla jo enemmän kaloreita kuin hampurilaisateriassa.

Ja toinen syy voi olla isot annoskoot. Jotkut elävät sitkeästi siinä harhassa, ettei kasvispainotteinen vähärasvainen ruoka voi lihottaa. Tietysti voi, jos sitä syö liikaa. Joillakin ihmisillä maha tulee helposti täyteen myös kevyemmällä ruualla ja silloin kasviksia lisäämällä laihtuu. Toisilla elimistö älyää tämän nopeasti ja annoskoko pyrkii kasvamaan kunnes kevyemmästäkin ruuasta tulee yhtä paljon kaloreita kuin aiemmasta ruokavaliosta. Silloin ei auta muu kuin laskea kaloreita tai rajoittaa annoskokoa muilla tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina välillä näkyy terveyslehdissä ja muissa haastatteluja naisista, jotka kertovat syövänsä tosi terveellisesti, käyvät salilla ja lenkkeilemässä, mutta jotka ovat silti vähän ylipainoisia tai ihan normaalipainon ylärajoilla. Yleensä siinä on mukana vielä esimerkkipäivän ruokailut, joka näyttää tosi paljon terveellisemmältä kuin oma dieettini. Esimerkiksi aamulla syödään puuroa, lounaalla ruokaisa salaatti, välipalana rahka, illallisella lohta ja kasviksia ja illalla omena. Salilla käydään 4-5 kertaa viikossa ja lenkillä pari kertaa viikossa. Ja kerran viikossa herkutellaan jäätelötuutilla.

Tunnustan rehellisesti, että varmasti nämä ihmiset ovat paljon kovemmassa kunnossa kuin minä, joka en juuri arkiliikuntaa enemmän tee, mutta miten noin elävät ihmiset voivat olla siellä painoindeksin ylärajoilla? En voi uskoa, että niillä kaikilla on superpaljon lihaksiakaan, koska kuvista näkee, että käsivarsissa on muutakin kuin lihasta (eli läskiä).

Lue Ed Youngin artikkeleita suoliston bakteerifloorasta ja mikrobiomista. Ne vaikuttavat todella paljon painoon. Ennemmän kuin siitä kansantajuisesti edes kirjoitetaan artikkeleita suomeksi.

Vierailija
24/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinno. 

aika usein tuppaa nykyisin olemaan niin että normaalipainoista ihmistä pidetään läskinä tai ainakin kuvaillaan että on "vähän ylimääräistä"...  

normaalipainoisena pysyy syömällä terveellisesti ja liikkumalla mutta se ei tarkoita että näyttää hoikalta.

Vierailija
25/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet napostelevat paljon, mikä on huonoksi hampaille ja painolle. Ei vain kaloreiden kannalta, vaan sokeritasapainon ja kehon aineenvaihdunnan...

Esimerkiksi minulla on kaveri, joka liikkuu kohtalaisen paljon, mutta ostaa aina kaikenlaisia uutuussnakseja kotiinsa (tyyliin ruissipsit, uudet myslisekotukset ym) ja napsii ehkä huomaamattaan puoli pussia ruissipsejä tai "muutaman" voileipäkeksin ja juustoriisikakun oikeaa ruokaa odotellessa. Itse olen hoikka ja menen vesilinjalla kunnes saan oikeaa ruokaa eteeni.

Varmaan myös perimä vaikuttaa. Minulla kilot kertyvät reisiin ja takapuoleen, kun taas hänellä vatsaan minkä huomaa nopeammin.

Vierailija
26/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehnä.

Aina tää sama vehnäjuttu, vaikka nimenomaan monesti ne vehnää syövät on niitä normaaleja ja nämä karppaajat niitä lihavia :DD

Karppaajat lihavia? Ei mahdollista tai ymmärtävät karppauksen väärin.

Vierailija
27/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä luin täältä huulipyöreänä kun joku mamma teki SALAATTIA mihin tuli balkaninmakkaraa, makaroonia, paprikaa, maissia, majoneesia ja smetanaa! Erehdyin kysymään mikä tosta ruuasta tekee salaatin? Jumankekka sitä alapeukutuksen määrää minkä sain osakseni.

Vierailija
28/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät liian vähän. Eivät syö rasvaa tai syövät vääränlaista rasvaa. Syövät kevyttuotteita. Syövät makeutusaineita. Lisäksi jo mainittu turvotus, joka voi johtua itselle väärästä ruokavaliosta, sokerista, viljoista, tulehduksesta, lääkityksestä...

Vierailija
29/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vetää aineenvaihdunnan jumiin älyttömällä määrällä liikuntaa ja syömällä liian vähän. Silloin pienikin "ylimääärinen" ruoka nostaa painoa turvotuksen tai läskin muodossa. Kroppa tottuu kituuttamaan.

Vierailija
30/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä lihottaa itsensä millä tahansa ruoalla. Tarpeeksi vain mättää sapuskaa kitaansa niin varmasti tarttuu läskiä. Urheilu samaan aikaan lähinnä edellyttää entistä ahkerampaa jääkaapin saranoiden naristelua.

Esimerkiksi huipputason sumopainijat on todella kovakuntoisia urheilijoita. Treenaavat tuntikaupalla joka päivä lajiaan. Tarpeeksi ruokaa vain niin kyllä sitä saa ylläpidettyä komean massan.

Vierailija
31/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syövät liian vähän. Eivät syö rasvaa tai syövät vääränlaista rasvaa. Syövät kevyttuotteita. Syövät makeutusaineita. Lisäksi jo mainittu turvotus, joka voi johtua itselle väärästä ruokavaliosta, sokerista, viljoista, tulehduksesta, lääkityksestä...

Eipä pahalla, mutta paljon useammin nämä tapaukset ovat karppaajia kuin vähärasvaista vegaaniruokaa syöviä ihmisiä.

Vierailija
32/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa olevani sellainen ja tuntuu itsestänikin niin uskomattomalta. Paino ei liikahda normaalipainon ylärajoilta vaikka kuinka on siistitty ruokavalio ja harrastan liikuntaa n. 5 krt/vk + päivittäinen hyötyliikunta. En syö pikaruokaa, ei alkoholia tai herkkuja, vettä litkin ehkä liikaakin. Olen laihduttanut 3 vuotta sitten yli 10kg tismalleen samalla kaavalla, jolloin paino tippui tasaisesti ilman ongelmia reilussa puolessa vuodessa. Tuon rupeaman jälkeen keräsin tiedostetulla liikasyöpöttelyllä itseni lähtöpisteeseen jossa ollaan nyt oltu tuosta saakka... Epäilen kilpirauhasongelmaa, TSH suomiarvojen ylärajoilla. (Jenkeissä saisin jo lääkityksen)

Vierailija
33/50 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sanotaan, että vaikka söisi ihan tavallista hyvää ruokaa ja psysyisi normaalipainossa parikymppisenä, niin kun 30v tulee mittariin, samalla ruokavaliolla tasan samalla liikunta määrällä alkaa tulemaan kilo lisää kroppaan per vuosi. Eli nelikymppinä on se +10kiloa kertynyt vyötärölle ihan huomaamatta, jos ei ole alkaut nuoruutensa jälkeen hieman annoskokoja pienentämään.

Aineenvaihdunta kun hidastuu, vaikka söisit ihan ok:sti ja liikkuisit, sama ruokavalio ja liikunta ei enää pelitäkään vuosien mittaaan.

Vierailija
34/50 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut aina normaalipainon ylärajoilla, ihan viimeiset vuodet ylipainon puolella. Teen raskasta työtä, liikun työmatkat ja harrastan suositusten mukaisesti liikuntaa lisäksi.

Syön pääasiassa hyvinkin terveellisesti. Luulen, että saatan mennä lievästi alikaloreilla päivisin ja saatan toisinaan illalla syödä liikaa tai jotain älytöntä. Samaten viikonloput menee hieman eri kaavalla kuin, muuten, mutta arkisen elämän syömiset on varmasti silti enimmäkseen hyvällä mallilla.

Luulen, että olisin ylärajoilla ihan jo senkin takia, että lihasta on paljon jaloissa ja keskivartalossa, tietty käsissäkin jonkin verran. Ne ei vaan näkyvästi pullistele, kun rasvaakin on ihan normaalisti.

Jos miettii, että miksi mulle sitten kertyy painoa pari kiloa vuodessa, niin sehän tapahtuu kesälomalla. Matkoilla leivoksia päivittäin, mökillä saunajuoma tai pari päivässä, muut herkuttelut ja fyysinen aktiivisuus loman aikana väkisin pienempi kuin työaikana. Siinäpä se.

Täytyy varmaan tämän raskauden myötä ja jälkeen opetella erilainen lomamoodi syömisiin. Tää raskaus on kummasti kyllä auttanut syömisissä. 20.raskausviikko ja 3kg tullut, mun lähtöpainolla varmasti just sopiva.

Mun paino tai terveys ei varmasti millään mittarilla ole huolestuttavissa lukemissa, mutta eihän se ole mitenkään hyvä asia, jos paino koko aikuisiän kasvaa kilolla tai parilla vuodessa.

Vierailija
35/50 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kunpa tietäisin. Olen 165cm 72kg, treenaan 6 krt viikossa enkä todellakaan mitään nynnyliikuntaa. On salia, pumppia, combattia, attackia ja juoksua. Juoksen puolimaratoneita.

Syön terveellisesti enkä tässä asiassa huijaa. Syömisestä asia ei voi olla kiinni. Kulutukseni jumppatunnilla voi olla 500-700kcal ja päivittäin syön n. 2200 kcal. Eli peeiaatteessa minun pitäisi laihtua tuolla kulutuksella koko ajan. Olen ollut saman painoinen 10v ajan ja liikunta ollut samalla tasolla.

Muuta en keksikuin sen, että kärsin unettomuudesta. Uni on pätkäunta, valvon usean tunnin jaksoja, olen kroonisesti väsynyt.

Vierailija
36/50 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä painoindeksiin tuijottamista. Jos ihminen on oikeasti hyvässä kunnossa ja jaksaa tehdä asioita niin mitä väliä painoindeksillä on?

Vierailija
37/50 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuvaamasi kaltainen tonnikeiju. 😂 170 cm / 71 kg. Juoksen maratoneja noin neljään tuntiin, mikä on ihan kelpo suoritus ja siinä joukossa todella olen läski! Kunto siis hyvä. Lihasta pakosti jaloissa ja coressa, mutta päällä läskiä. Syön todella perusterveellisesti, mutta mun heikkouteni ovat karkit ja makeat herkut. Miten onkin niin vaikea niistä luopua! Näin 4-kymppisenä ne näkyvät painossa heti, 10 vuotta sitten oli toisin. Kilot ovat turkasen tiukassa nyt. Niitä on tullut noin 6 kg viime vuosina.

Vierailija
38/50 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt saanut viimein laihdutettua kun syön lääkettä, mikä poistaa ruokahalun. Ennen siis ei ole onnistunut millään dieetillä, eikä ihmekään kun syön nyt suunnilleen 700-900 kaloria päivässä (esim. aamulla pieni sokerijugurtti paremman puutteessa, iltapäivällä purkkihernekeitto, mummon mustaviinimarjamehua muutama lasi) ja paino laskee ensimmäistä kertaa vuosiin. Masentavaa. Vieläpä kun nyt en jaksa edes liikkua ja olla yhtä aktiivinen kuin normaalisti. PCOS sotkee mulla tän homman.

Eli siis, syövät liikaa.

Vierailija
39/50 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio tosiaan on ratkaisuasemassa siinä kuka on laiha ja kuka ei. Mutta tosiaan vaikka söisikin terveellisesti, eli puuroa, marjoja, lihaa+kasviksia, salaatteja, kalaa jne., eikä herkuttelisi, niin jos sitä terveellistäkin tavaraa syö yli oman kulutuksen niin ei laihdu. Ei välttämättä lihokkaan enää, vaan se paino pysyy samassa. Monet pähkinät, avokado ja liha ovat rasvaisia, ja jos vetää vaikka 300gr lihaa per ateria, niin siinäkin tulee jo aika paljon kaloreita. Kaikki tosiaan eivät yritä olla mahdollisimman laihoja koko ajan, vaan hyvässä kunnossa ja syövät silti terveellisesti, vaikkakin ehkä hieman liian isoja annoksia. Mutta ovat varmasti silti terveempiä kuin sellainen ihminen joka syö vain herkkuja.

Vierailija
40/50 |
26.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päärynävartaloiset ovat "luonnollisesti" lihavia joilla voi olla hidas aineenvaihdunta ym, keskivartalolihavat taas syömälihavia.