Olen säälittävä :( miten saan ikinä laihdutettua
Kunto on aivan olematon! Äsken oli tavoitteena polkea kuntopyörällä 30 minuuttia, mutta 12 minuutin ja 5 kilometrin jälkeen en yksinkertaisesti enää kyennyt jatkamaan.
Syke yli 200 ja hiki valui ihan noroina lattialle asti. Tuntui että saan sydänkohtauksen. En edes polkenut tuota 12 minuuttia putkeen vaan pidin tauon aina 500 metrin välein. :( 12 minuuttia tosin aktiivista aikaa, koska kone laskee aikaa vain kun polkimet pyörivät.
Tämän takia en pysty menemään ryhmäliikuntatunneille, kun muutaman minuutin välein pitää keräillä itseään...
Kommentit (26)
No hei, se että saat hien pintaan tarkoittaa sitä että kroppasi joutuu työskentelemään!
Minulla meinasi muuten lentää ekoilla kerroilla laatta jo 5 minuutin jälkeen, tuo 30 min on ihan hullu aika huonokuntoiselle!
Anna mennä vaan! Pian huomaat, että jaksat sen 12 minuuttia ilman taukoja ja siitä aina vain kehityt :) En minäkään jaksa juosta yhtä kilometriä putkeen.
Ei kannata alussa tuijottaa sitä treenin pituutta. Ota huomisen tavoitteeksi vaikka 5,5 km, ylihuomenna sitten 6!
Muista myös levätä, vaikka tuo aika ja kalorimäärä tuntuu pieneltä, niin kroppa on aika kovilla jos sykekin nousee noin ylös.
Normialku, älä masennu. Jatkat vaan joka toinen päivä, että ehtii palautua. Sitten tuo syömispuoli on laitettava kuntoon: aloita vähentämällä kolmasosa kaikesta syömisestäsi. Siis vain kaksi palaa leipää kolmen sijaan, johon 1/3 vähemmän levitettä ja päällisiä, samalla tavoin vähemmän kaikkea ruokaa. Tämä on hyvä, mistään ei tarvitse kieltäytyä. Ja muista että myös ajankohtakin ratkaisee, ei pippuripihvin "viereen" yöksi nukkimaan. Tsemppiä.
ennen 120 kg, nyt 75 kg, vuosi meni.
Kuinka läski pitää olla, ettei jaksa polkea 5 kilometriä ilman taukoja?! Miten sä pystyt liikkumaan minnekään? Joudut pitämään taukoja oikean pyöränkin kanssa?
T. M24, 185cm x 89 kg
Älytön syke :0 ootko varma ettei sulla ole jotain terveydellistä häikkää?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka läski pitää olla, ettei jaksa polkea 5 kilometriä ilman taukoja?! Miten sä pystyt liikkumaan minnekään? Joudut pitämään taukoja oikean pyöränkin kanssa?
T. M24, 185cm x 89 kg
Kyllä, siksi hankinkin kuntopyörän kun oikea pyöräily tuntuu nololta tuon huilailun takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Normialku, älä masennu. Jatkat vaan joka toinen päivä, että ehtii palautua. Sitten tuo syömispuoli on laitettava kuntoon: aloita vähentämällä kolmasosa kaikesta syömisestäsi. Siis vain kaksi palaa leipää kolmen sijaan, johon 1/3 vähemmän levitettä ja päällisiä, samalla tavoin vähemmän kaikkea ruokaa. Tämä on hyvä, mistään ei tarvitse kieltäytyä. Ja muista että myös ajankohtakin ratkaisee, ei pippuripihvin "viereen" yöksi nukkimaan. Tsemppiä.
ennen 120 kg, nyt 75 kg, vuosi meni.
Syön jo nyt suhteellisen pieniä annoksia. Pelkällä ruokavalion muutoksella sain helposti 100 kg -> 90kg, nyt ajattelin aloittaa liikunnan, kun pelkkä arkiliikuunta saa minut voimaan pahoin. En haluaisi saada sydänkohtausta kun kapuan kauppakasseineni neljänteen kerrokseen..
Ap
Ota realistisemmat tavoitteet ja aloita rauhallisemmin. Polje nyt vain se 5 km ja siitä lähdet hiljalleen matkaa kasvattamaan.
Itse kun aloitin juoksuharrastuksen, niin 200 m kohdalla aloin jo olla ihan sippi. Nykyään menee jo 11 km.
Vierailija kirjoitti:
Syke tuppaa kohoamaan kun keho vedetään äärimmilleen. Ihan normaalilta rapakuntoisen aktiivisykkeeltä treenin loppuvaiheessa kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syke tuppaa kohoamaan kun keho vedetään äärimmilleen. Ihan normaalilta rapakuntoisen aktiivisykkeeltä treenin loppuvaiheessa kuulostaa.
12 minuuttia himmailua ei ole mikään treeni. Voi vittu teitä naisia.
Oikeella pyörällä ei poljeta koko aikaa,vaan vapaalla ja alamäkiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syke 200 ja hiki valui noroina. Ei ollut ap:lle himmailua. Tästä se lähtee, paitsi että palstan koulukiusaajat tietysti yrittää saada ap:n fiiliksen niin alas, ettei lähtis. Tsemppiä ap ja älä välitä noista louskuttajista!
Ap, koska on otettu viimeksi kilpparit? Minulla ei terveenä nouse syke kahteensataan hyvässä eikä huonossa kunnossa, mutta kilpirauhasen liikatoiminnassa nousi ja hiki lensi ja voimat loppui tuon tuosta ja oli nälkä ja piti ravata vessassa ja oli kuuma.
Minullekin joku älypää kuntotestaajavalmentaja sanoi, että syke johtuu vain huonosta kunnosta. Onneksi itse tunsin kehoni paremmin ja tajusin saman tien mennä lääkärin vastaanotolle.
Menisin lääkäriin, mutta jos todetaan jostain syystä terveeksi, polkisin aluksi vähän rauhallisempaa vauhtia ja vaikka pikkuspurtteja tuntemisten mukaan. Mut ihan eka katsottava, että sydän ok. Yleensä huonokuntoinen hyytyy jo paljon aiemmin kuin hyväkuntoinen eikä jaksa juurikaan ylläpitää yli 150 olevaa sykettä saati että saisi sen edes nousemaan kahteensataan. Käsi ylös te mollaajat, kuinka moni saa sykkeen kahteensataan ja jaksaa työskennellä sillä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. M24, 185cm x 89 kg
Kyllä, siksi hankinkin kuntopyörän kun oikea pyöräily tuntuu nololta tuon huilailun takia.
Ap
Ymmärrän tuon, mutta oikeasti kukaan ei tiedä miksi olet pysähtynyt, kuinka pitkään olet ajanut ja kuinka usein olet pysähtynyt huilaamaan. Ei kukaan kiinnitä huomiota. Ja näkevät vain sen hetken, ja jos joku seuraa sinua "jaa taas pysähtyi..", niin taitaa tällä itsellä olla ongelmia henkiselläpuolella.
Itse kuljen työmatkaa pyörällä, niin pysähdyn joslus vaihtamaan musiikkia, tai vastaan puheluun. Että jos tuntuu nololta, puhelimen räpläys käy hyvin huilin tekosyynä. Tai katsele sykemittarin lukemia, tsekkaa kuinka nopeasti syke laskee, ja sitten taas jatkamaan.
Niin ja jos tuota nolousta koitan vielä laannuttaa niin itse olin vuosi sitten henkisesti aivan poikki, mikä näkyi myös fyysisessä jaksamisessa. Silloin minun oli puoliväli matkassa aivan pakko pysähtyä välillä kaupassa, hain jotain evästä, jonka söin että jaksoin polkea loppu matkan edes hitaasti. Se että tarvitset hengähdystauon, on pientä jos kävisit vielä kaupasta hakemassa välipalaa.
Jatka vain kuntopyöräilyä, polje vaikka se 30min kolmessa osassa pidä pienet tauot välissä tai vaikka treenaat yläkroppaa välissä.
Menetin reilu vuosi sitten silloisen työpaikkani, mutta en harmitellut. Ajattelin, että jää kerrankin omaa aikaa laittaa itseni kuntoon. Toisin kävi ja lihoin työttömyysaikanani lähes 20kg. Kunto oli olematon, vietin vain aikaa tietokoneen ääressä ja neljän seinän sisällä. Jopa parin sadan metrin kauppareissu sai aikaan hengästymistä. Kun sain töitä, niin lähtökohta ei olisi voinut olla huonompi, kun oli vielä seisomatyöstä kysymys. Ensimmäinen harjoitteluvuoro (noin viisi tuntia) oli suorastaan kauhistus. Jalat olivat niin kipeät kotiin mennessäni, että ne suorastaan vapisivat, vaikka ala oli tuttu ja tykkäsin työskennellä ihmisten parissa.
Seuraavan päivän pitempi vuoro (7,5h) suorastaan pelotti. En saanut edes kunnolla nukuttua, kun jalat olivat niin kipeät. Popsin aamulla pari särkylääkettä kaiken varalta, mutta ei niistä juuri hyötyä ollut, kun jalat eivät jaksaneet kannatella noin 120kg painoa. Kävin ostamassa todella hyvät työkengät, se auttoi hieman. Jotenkin selvisin ja noin viikon työssäolon jälkeen peruskunto alkoi vähitellen palautumaan. Vasta parin viikon jälkeen jalat olivat tarpeeksi tottuneet ja ei enää sattunut vuoron jälkeen, olin vain väsynyt.
Vasta tuossa kohtaa tajusin, miten rappiolla olin ja uuden uran alkukaan ei ollut helppo. Virheitä tuli, mutta onneksi työt kuitenkin jatkuivat. En vain voinut tunnustaa kenellekään, että kuntoni on huono, jalkoihin sattuu tolkuttomasti ja oli vaikea keskittyä työhön. 2kk myöhemmin olin laihtunut peräti 8kg, ilmeisesti työn ansiosta. Lisäksi jätin kaiken raskaamman ruoan pois ja tein aina itselleni aamiaista edellisenä iltana (normaalisti en syönyt sitä ollenkaan), sekä söin todella hyviä salaatteja (aluksi kaupasta ostettuja), kunnes jaksoin itsekin valmistaa niitä kotona työpäivän ateriaksi.
Kertakaikkisen kamala kokemus, ikinä en enää halua päästää itseäni niin huonoon kuntoon. Niin ja lisätään vielä - omistan jalkapohjia hierovan laitteen. Ilman sitä en olisi välttämättä saanut unta ennen seuraavaa työpäivää. Käsittelin sillä jalkojani jokaisen työpäivän jälkeen.
Nyt olen jo osannut ottaa hieman vapaa-ajankin liikuntaa mukaan, vaikka painoa on vieläkin liikaa. Mutta parempaan suuntaan olen menossa. Tämä nyt ei suoranaisesti neuvo ole, kun kerroin vain oman kokemukseni, mutta itselleni auttoi syy saada pidettyä työpaikka ja se motivoi lähes vuoden työttömyysjakson jälkeen.
Vieläkin kolminumeroisissa lukemissa, mutta ehkä jo talveen mennessä sen alle. Tsemppiä!
Kuten moni sanoi, ihan normaalia. Kun syke nousee ja hiki tulee pintaan, se tarkoittaa että kroppasi tekee töitä. Vielä tuosta ruokavaliosta ja liikunnasta ainakin oman kokemuksen mukaan, tämä myös muille laihduttajille vinkiksi myös:
Olin siis aiemmin muuten hoikka, maha ja reidet+peppu olivat liian isot.
Ratkaisin asian niin, että pidin annoskoot samana, en pienentänyt niitä, mutta vähensin muuten, tarkoittaa sitä etten enää syönyt ruokaa pitkin päivää jatkuvasti ja lopetin sokerin nauttimisen ja eineksien syönnin.
Aloin myös liikkumaan enemmän, ja tässä muutama hyvä jos ei käy salilla eikä siis tahdo sen kummemmin lihaksia, vaan vähentää rasvaa ja kohottaa kuntoa hiukan: pyöräily, uinti, juoksu ja jos joku noista ei heti nappaa, niin aloituksena on hyvä myös kävely. Eli niin pitkä kävelylenkki että hiki tulee ja kehossa alkaa muutenkin tuntua. Ps. Hyppynarulla hyppiminen on myös oikein hyvä tapa treenata noiden lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syke 200 ja hiki valui noroina. Ei ollut ap:lle himmailua. Tästä se lähtee, paitsi että palstan koulukiusaajat tietysti yrittää saada ap:n fiiliksen niin alas, ettei lähtis. Tsemppiä ap ja älä välitä noista louskuttajista!
Tuossa ajassa ja kilometrimäärässä kaloreita kuluu alle 200. Tuollaisen ihrakasan pitäisi kuluttaa melkein 1000 kaloria päivässä jos aikoo laihtua, eli aika plusmiinusnolla tuo ap:n "treenailu", toki se on hyvä että liikkuu, mutta ihan jos realistisesti mietitään niin kyllä pitäisi tehdä enemmän jos aikoo nimenomaan laihtua.
Mutta ap kyllä kuulostaa kilpirauhas-/sydänvaivaiselta, menisin lääkäriin.
Siitä se alkaa. Tuossa samassa tilanteessa me ex-läskitkin olemme olleet :)
Pikkuhiljaa käy helpommaksi ja helpommaksi.