Onnistumistarinoita kaivataan!!
Tuolta lapsettomien puolelta tulin tänne kurkkaamaan ja hakemaan vähän tsemppiä. Olisi tosi mukava kuulla onnistumistarinoita sellaisilta, joille on tehty useita koeputkihedelmöityshoitoja ja jotka ovat lopulta onnistuneet.
Minulla on neljäs Icsi-hoito menossa ja yhtään plussaa ei ole vielä tähän asti saatu. Hoidot ovat meneet aina hyvin mutta alkiot ei vaan kiinnity.
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsisi tähän vastata ja antaa edes vähän toivoa jotta jaksaisi tarpoa eteepäin näiden hoitojen kanssa.
-Unikko-
Kommentit (9)
Minulla rupesi alkiot kiinnittymään, kun hoitoihin lisättiin metformiini (minulla ei ole kuitenkaan PCO-syndroomaa). Ennen metformiinia viidestä siirretystä alkiosta yksikään ei kiinnittynyt, metformiinin aloituksen jälkeen alkiot tarrasivat heti kiinni (eka raskaus meni kesken), nyt toinen raskaus meneillään, saa nähdä kestääkö loppuun asti...
Metformiinista on vielä aika vähän kliinistä tutkimustietoa, ja se ei välttämättä auta kaikilla, mutta ei siitä mitään haittaakaan pitäisi olla.
Me yritettiin reilut 5v lasta ja vihdoin ja viimein ku hanskat oli jo lähes nurkassa tärppäsi yllättäen luomuna. Pieni tyttömme on nyt 1v 1kk terve päivänsäteemme. Meillä hoitoina oli 3x IUI ja 1 x IVF ja reilut puoli vuotta yritettiin kasvattaa kohdun limakalvoani, joka oli ilmeisesti kahden kaavinnan(2 keskenmenoa, vkoilla 10 ja 11) jälkeen vahingoittunut. Tuloksetta söin estrogeenia 7kk. Kunnes kesätauolla ihmettelin kuukautisten poisjääntiä ja tein 5 raskaustestiä..ennen kuin uskoin että valtavan suuri ihmeemme oli saanut alkunsa, ikääkin mulla oli jo 39v. Tyttö syntyi vkolla 32+4 yllättäen ollen 1665g ja 40cm.
Onneksi kaikki oli kuitenki hyvin ja tyttö pääsi kotiin 3,5vkon ikäisenä.
Ihmeitä siis tapahtuu.
Paljon onnea teille, uskotaan ja toivotaan että saatte vielä kauan kaipaamanne pienokaisen.
Meillä vasta viides IVF toi pysyvää tulosta, nyt menossa viikot 30+2. Tietty rukoilen koko ajan että vauva selviää hengissä masusta ulos... Tähän asti ainakin kaikki mennyt loistavasti. Hoitohistoria:
- 1. IVF (ei tuoresiirtoa hyperin takia), 6 x PAS ->kaikki negaa
- 2. IVF ja 5 x PAS -> ekasta PAS:ista tuulimuna ja neljännestä kemiallinen raskaus
- 3. IVF ja 2 x PAS -> tuoresiirrosta kohdunulkoinen, PAS:it negaa
- 4. IVF ja 2 x PAS -> tuoresiirrosta kemiallinen raskaus, PAS:it negaa
- 5. IVF, tuoresiirrosta siis alkoi tämä raskaus
Mulla syynä hoitoihin tukkeutuneet munatorvet. Eka plussa (tuulimuna)tuli kun torvet nestekertymien takia poistettiin. Tuo " oikea" plussa tuli kun siirryin TYKS:istä Väestöliittoon. Tehtiin kolmen päivän viljely, ja lääkityksessä erona oli että käytin estradiolilaastaria sekä lugesteronien tilalla oli Crinone.
Libra74
sitä ennen 6 vuotta tuloksettomia hoitoja. Kahden alkion siirto, joista toinen selvityi, hänkin tosin meinasi syntyä jo rv 27, malttoi kuitenkin sitten viikolle 36. Puolitoista vuottai sitten lääkäri totesi että on hyvin epätodennäköistä että luomuvauvoja tulee, mutta yllätys oli valtaisa kun vuosi sitten plussasin. Nyt meillä on kaksi ihanaa tytärtä. Voimia teille! Toivon että teillä olisi sama tilanne pian.
Heips.
Mullekin on siirretty viisi alkiota eikä plussaa oo tullu tikkuun. Tässä viimesessä PASissa otettiin verikoe pp11 ja se oli alle 2, eli ei yritystäkään kiinnittyä. Tulikin mieleeni kysyä, miten päädyitte metformiin ja kuka sitä ehdotti? Missä vaiheessa sitä otettaan ja miten se otetaan (piikkinä vai tabletteina => suun vai emättimen kautta)? Vois nimittäin seuraavaan hoitoruljanssiin vaatia kaikki mahdolliset lääkkeet.....
Kiitos jos jaksat vastata ja ihanaa jatkoa teille!!!
Hei!
Minulle metformiinia ehdotti endokrinologiaan perehtynyt gynekologi. Olen käynyt sokerirasituskokeessa, ja kaikki arvot olivat normaalit. PCO:ta minulla ei ole, enkä ole ylipainoinen. Alunperin metformiinia on alettu lapsettomuushoidoissa käyttää ylipainoisilla PCO-potilailla. Nyt sitä on myös jonkin verran kokeiltu sellaisilla potilailla, joiden munasarjat reagoivat PCO-tyyppisesti IVF-hoidoissa, eli munarakkuloita tahtoo tulla liikaa ja hyperstimulaatioriski on suuri, minä kuulun juuri tähän ryhmään.
Metformiinilla on varsinainen indikaatio tyypin 2 diabetes. Koska sen käytöstä lapsettomuushoidoissa ei ole riittävästi virallista tutkimustietoa, metformiinilla ei ole lapsettomuushoitoihin myöskään virallista indikaatiota. Metformiinin vaikutusmekanismista lapsettomuushoidoissa ei ole tarkkaa tietoa, mutta on epäilty, että se saattaisi mm. parantaa verenkiertoa kohdun limakalvolla ja näin ollen
edistää alkion kiinnittymistä ja ehkäistä alkuraskauden keskenmenoja (sillä edellytyksellä tietenkin, että alkio on terve ja elinkelpoinen). Jotenkin kaikkeen liittyy vielä sokeriaineenvaihdunta. Metformiinia otetaan suun kautta tablettina, normaalisti vuorokausiannos on yhteensä 1500 mg. Jos raskaus alkaa, metformiinin käyttöä on usein jatkettu ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan. Metformiinin käyttö kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen IVF-hoitoja, koska sillä saattaa ehkä olla positiivista vaikutusta myös munasarjoihin..??? En ole lääkäri, joten tämä kirjoittamani ei ole mitään virallista eksaktia tietoa, vaan omia näkemyksiäni sen perusteella mitä olen metformiinista lukenut ja lääkärin kanssa jutellut. Minulla on ollut metformiinin lisäksi tukihoidossa mukana estrogeenilaastari ja Lugesteron, tukihoitoa ei ole lopetettu plussatulokseen, kuten nykyään on yleensä tapana.
Tämä viimeisin hoito, mistä olen nyt kolmannellatoista viikolla raskaana, oli jo neljäs, joten tuskaista tarpomista on ollut...
Onnea kaikille yrityksissä! Kannattaa pitää mielessä, että suurin osa onnistuu jossain vaiheessa, jos ei ikä tule vastaan. Joskus joutuu kokeilemaan useita erilaisia hoitokaavoja, ennen kuin tärppää.
Kiitos vastauksesta. Se on vaan niin hankalaa ehdotella jollekin lisääntymisdiagnostiikan ylilääkärille että, hei mitä jos kokeiltas tätä ja tätä kun PASeissa ei ollu muuta tukilääkitystä kuin progesteron eikä tunnu OYS suosivan kauheesti lääkkeitä muutenkaan... Mutta jos kokeilis ehdotella tota metformiinia kun meidän suvussa kuitenkin on todettu diapetestä olevan jos vaikka sillä verukkeella. Tai kävis tässä välissä jossain yksityisellä gynellä jutteleen ja pyytäis reseptin, mistäs sitä tietää vaikka joskus oiskin ollu toooosi varhainen km kun kierrot on heitelly 27 - 35 välillä enkä oo testaillu ja hedelmöittymistä tapahtui maljalla...jos ymmärrät mitä ajan takaa...voihan se ongelma olla siinä kiinnittymisessä.
Eiköhän se vielä tästä....
Lujasti onnea teille lopputaipaleelle, viikothan kuulostaa jo hyvältä bdbdbd
Unikko-75:
Tuolta lapsettomien puolelta tulin tänne kurkkaamaan ja hakemaan vähän tsemppiä. Olisi tosi mukava kuulla onnistumistarinoita sellaisilta, joille on tehty useita koeputkihedelmöityshoitoja ja jotka ovat lopulta onnistuneet.
Minulla on neljäs Icsi-hoito menossa ja yhtään plussaa ei ole vielä tähän asti saatu. Hoidot ovat meneet aina hyvin mutta alkiot ei vaan kiinnity.
Kiitos jo etukäteen jos joku viitsisi tähän vastata ja antaa edes vähän toivoa jotta jaksaisi tarpoa eteepäin näiden hoitojen kanssa.-Unikko-
Ootteko kuulleet alkiokuoren avauksesta? Auttaa alkiota kiinnittymään kohtuun jos alkionkuori on paksu tai kiintee.Lapsettomuuslääkärit näkevät sen ja voivat tehdä tarvittaessa.
Meille tämä auttoi.Takana 2ivf+2pas (ei alkionkuoren avausta) ja tuloksena -. sitten ivf ja alkiokuoren avaus ja +.Vauva nyt 5kk.
Tsemppiä kaikille!
15v lapsettomuudesta kärsin ja kysillä sit ivf raskaus joissa kakkoset mutt toinen sikiö meni kesken.Synnytin alkuvuodesta pojan ja tulin heti raskaaksi normaalisti ja siit toinen poika samana vuonna joulukuussa.Nyt pojat kohta koulua aloittaa ja huomasin ett meille on vauveli tulossa loppuvuodesta.
Tsemppiä hoitoihin.Kun liian odottamisen lopettaa niin ei aikaakaan kun jo massu kasvaa...Kyllä luonto hommat hoitaa....