Jäin hiljattain yh:ksi ja yllätyin kuinka paljon saan valtion tukia!
Miten joku yh voi sanoa, että on köyhä ja ei pärjää? Mä luulin työttömänä jääväni oikeesti totaalisen tyhjän päälle, mutta mullehan maksetaan tällähetkellä koko eläminen toistaiseksi. Mulla on kaksi alle 3v lasta, joita hoidan kotona.
Saan kelasta kotihoidontuen + hoitolisän ja helsinkilisän. Bruttona ~800€.
Sitten saan lapsilisän + yh korotuksen ~300€.
Asumistuki ~750€ ja toimeentulotuki ~700€.
Saan nettona melkein 2500€, josta maksan vuokran 1350€+vedet. Kela maksaa vakuutuksen ja sähkön. Mulle jää yli 1000€ pakollisten menojen jälkeen elämiseen ja mä pärjään oikein hyvin. Miten te muut ette?
Kommentit (81)
Itse en ymmärtää miksi asumistuessa on Helsinki lisää jos ruokakunnassa ei ole yksikään työssä käyvä ihminen. Eikö silloin olisi kaikille parempaa että tällainen perhe mutaa halvempaan kuntaan (esim. Saloon mistä vielä pääse suht helposti Helsinkiin jos on tarvetta) missä on halvemmat elinkustannukset ja samalla vapautuu yksi asunto Helsingissä jollekulle joka käy töissä. Ja valtion menot pienenee.
Juuri eronneena pakko todeta, että olen kiitollinen yhteiskunnasta, joka pitää huolta. Miehet tulot menivät tietenkin miehen matkassa. Kun huomioi miehen aiheuttamat kulut, talous jää kk:ssa vajaan tonnin miinukselle. Mutta koska saan yh-korotuksen lapsilisiin, asumistukea ja lapsilisät, todellinen pudotus onkin vain nelisen sataa. Ja kun lasketaan ip-kerhon ja päivähoidon maksualennukset, pienenee ero n. 200 euroon. Se on meille iso raha, mutta taloutemme kestää sen kyllä, säästöjä ei pahemmin kerrytetä eikä osteta ylellisyyksiä. Mies tietysti on pulassa, mutta se on hänen (ja uuden naisen, jota taloutemme onkin viime kuukaudet hyvin tukenut) ongelma.
Toimeentulotukilaskurin mukasn ap saisi 27 euroa tt tukea, jokainen voi käydä itse laskemassa, joten taitaa olla koko tarinassa porvoolisää...
Tai itse asiassa jos ap saisi vielä elatustuet niin tt tuki olisi tasan nolla euroa.
Joo, ei pidä paikkaansa tuo. Jotain ylimääräistä on tt-tuessa, harkinnanvaraista, koska eihän vuokran ja sähkön jälkeen pitäisi jäädä kuin aikuisella n. 500€ ja 300€ per lapsi käyttörahaa, ja tuossa laskelmassa ei ole edes elarit mukana.
Miksiköhän minä en saa noin paljon, vaikka olen samassa tilanteessa. Olisko tuossa jotain harkinnanvaraista lastensuojelurahaa myös?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärtää miksi asumistuessa on Helsinki lisää jos ruokakunnassa ei ole yksikään työssä käyvä ihminen. Eikö silloin olisi kaikille parempaa että tällainen perhe mutaa halvempaan kuntaan (esim. Saloon mistä vielä pääse suht helposti Helsinkiin jos on tarvetta) missä on halvemmat elinkustannukset ja samalla vapautuu yksi asunto Helsingissä jollekulle joka käy töissä. Ja valtion menot pienenee.
Enkö voisi muuttaa vaikka Tallinnaan. Sieltä olisi lyhyempi matka tulla Helsinkiin tapaamaan sukulaisia ja ystäviä ja jopa töihin? Saloon muuttaessani joku taho joutuisi maksamaan terapia kulut, siellä asumisen ajan. Ja lääkkeetkin varmaan pitäisi hommata.
Ei voi pitää paikkaansa apn tulot. Itse olen yhden lapsen yh. Työmarkkinatuki ~620e, asumistuki ~420e (vuokra 550e sis. vesi) lapsilisä ~140e, elatus ~150e ja toimeentulotuki ~60e.
Vierailija kirjoitti:
Aika kovat on joo tulot. Tolla summallahan reissaa ulkomaillekin joka vuosi, ostaa kalliimpia vaatteita ja kaikkea muuta ylimääräistä. Voitte elää leveemmin kuin esim meidän perheessä jossa on kaksi kokoaikaisesti töissä käyvää, 14 v teini ja minä (18v)
Keskituloisia molemmat. Okei meillä on okt josta on laina kohta maksettu joten sen jälkeen kyllä on se 900€ enemmän käyttörahaa. Tietysti minä en siitä hyödy koska en luultavasti asu enää silloin edes kotona :D siskoni toki hyötyy.
Jotenkin tuntuu niin epäreilulta. Tuo yh-lisä on ainakin ihan turha, ei sellaista tarvita kun saa muita tukia.
Jos elämiseen jää kuukaudessa tonni niin miten sillä kovin kauas matkustelee?
Ota huomioon että toimeentulotuella elävä ei saa säästää rahaa, heti jos säästöjä löytyy, ei saa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa sen näkee ettei työnteko kannata. Mä sain 3 lapsen yh:na minimielarit ja 3x yh korotuksen lapsilisiin.
Työnteko ei kannata jos tykkää elää kädestä suuhun. Kyllä minä ainakin mieluummin kävisin töissä ja tienaisin eläkettä + rahaa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta sen näkee, että tuet ovat aika lailla hurjat. Asumistuki kokonaan pois, niin maailma on astetta oikeudenmukaisempi.
Kaikki tuet pois. Kansalaispalkka tilalle.
Pärjään oikein mainiosti.
- Palkka noin 4500 €/kk nettona
- Elatusmaksut kahdesta lapsesta 700 €/kk
- Lapsilisät noin 300 €/kk
Tulot siis noin 5500 €/kk.
- asuntolaina + yhtiövastike 1300 €/kk
- sähköt, kotivakuutukset, netti, puhelin yms laskut noin 300 €/kk
Kulutukseen jää 3900 €/kk, josta kuitenkin1500 € laitan joka kuukausi säästöön.
Tuosta puuttuvat joko elatusapu tai elatustuki. Vähintään 300 euroa/kk kahdesta lapsesta.
Vuokra on aika suuri mutta toki asut Helsingissä ja asuminen siel kallista.
Kyllä tuo mun mielestä ihan uskottavalta kuulostaa.
Sit kun lapset menee kouluun voi hakea vielä avustusta lasten harrastuksiin, sitä voi hakee aika monesta paikasta ja luultavasti lisäksi harkinnanvaraisena toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jäätävä yli tonni perusosaa 537 + 307 + 283 = 1127, jos vielä teet hakemuksen huolella, lääkärimatkat, reseptilääkkeet, sähkölaskut vakuutukset , hammashoidot, silmälasit, muuttokulut, ennalta ehkäisevää tukea, summa nousee äkkiä muutaman satkun,
Seurasin yhtä ammattipummia muutaman vuoden ja paremmin oli rahaa näpeissä kuin pienipalkkaisella kaverillaan työmatkakustannusten jälkeen. Ammattipummi teki lisäksi pimeetä keikkaa, jos tarvi rahat etelän reisuun tai johonkin hankintaan.
Tämmöinen pistää kyllä niin vihaksi. Alkaa todellakin riittää tämä meininki.
No nytpä en jaksa lukea koko ketjua eli en tiedä onko tästä jo puhuttu mutta sinun tapauksesi on hieman poikkeuksellinen sen takia että sinulla on ylisuuri vuokra kolmelle henkilölle mutta jos tuollaiset tukisummat saat niin näyttää että toimeentulotuessa hyväksytään sinulta kokonaan tuo 1300€ vuokra eli Kela maksaa kokonaan sen ylimenevän summan joka jää maksettavaksi asumistuen jälkeen.
Asumistuessahan on tarkat rajat maksimivuokrille eikä niitä sovelleta vaan ylimääräiset menee omasta pussista mutta toimeentulotuessa on ollut hieman eri rajat mitä hyväksytään. Mutta kolmelle henkilölle sossun hyväksymä vuokra on esim. Helsingissä n. 950€ eli aika paljon ylimääräistä tuossa sinun asumisessasi hyväksytään. Yleensähän toimitaan niin että ylimenevää vuokraa ei hyväksytä mutta tiedän että tästä on poikkeuksia. Jos asuu liian kalliissa niin tulee varmaan kehoitus siirtyä halvempaan ja olen kuullut jopa että vaadittaisiin todistusta siitä että on hakemassa esim. kaupungin halvempiin asuntoihin. Jos näin toimii niin sossu (tai siis Kela nykyään) ei voi kieltäytyä maksamasta ylikallista vuokraa koska ei ole henkilön oma vika jos sitä ei hänelle hakemisesta huolimatta anneta. Sitä en tosin tiedä miten tätä muka sitten valvotaan. Mistä Kela sitten tietää onko henkilölle esim. tarjottu halvempaa josta hän on kuitenkin kieltäytynyt? Tällaisessahan tilanteessa Kelalla olisi oikeus evätä tuon ylisuuren vuokran maksaminen mutta en tiedä miten tällaisia voidaan valvoa. Tiedän nimittäin että on paljon myös sellaisia tapauksia jotka eivät voivottele kallista asuntoa eivätkä edes haluaisi hakeutua halvempaan vuokra-asuntoon koska yleensä siinä sitten asumisen laatu kärsii ja tuen saajan käteen ei kuitenkaan jää yhtään enempää elämiseen. (niin kauan kun siis tuo ylisuuri vuokra hyväksytään)
Ja tämän asuntoasian otin esille koska tuon kalliin vuoran takia sait tukisumman näyttämään mahtavalta tosin kyllähän siinäkin selkisi että loppujen lopuksi käteen jää vain n. tonni joka ei ole nyt niin hirveästi mielestäni aikuiselle ja kahdelle lapselle. Ei kuitenkaan unohdeta sitä että vuokrissa tosiaan on myös ne maksimi vuokrat mitkä hyväksytään eli yleensä ei voi maksattaa ihan mitä vain.
Jos verrataan työssäkäyvää ja työtöntä yksinhuoltajaa niin työssäkäyvä saa aina enemmän käteen koska pienellä palkalla saa kuitenkin aika reilusti asumistukea, ei mene päivähoitomaksuja ja palkan päälle tulee ne samat elarit ja lapsilistä yh-korotuksilla kun työttömänäkin. Huonompaan tilanteeseen voi joutua silloin jos on korkeat työmatkakulut tai ylikallis asunto eli sellainen jossa vuokra on huomattavasti yli hyväksytyn maksimivuokran koska esim. kolmelle henkilölle maksimivuokra joka hyväksytään on 950€ ja tukea voi tulla vaikka 700€ (riippuen tuloista) mutta samoilla tuloilla tulee nuo samat 700€ asumistukea vaikka vuokra olisi 1300€. Toimeentulotuessakin voi yleensä saada sitten tukea vain tuohon 950€ asti (jos 3 hlö) ellei ole sitten oikeasti sellainen tilanne että missään nimessä halvempaa ei voinut saada. Ei kannata kuitenkaan varmaan muuttaa kohtuuhintaisesta asunnosta ylikalliiseen nimittäin siitä voi tulla sitten tappelu että kuka maksaa tai voi joutua maksamaan osan vuokrasta niistä ruokarahoista jotka on tarkoitettu peruselämiseen.
Onhan tuo oikeasti totta. Itse erosin, mies tienasi n. 1700 käteen ja meillä oli asuntolainaa. Meillä oli viikko-viikko mutta lapset kirjoilla minulla joten sain 600 asumistukea, yh-korotuksen ja vielä 310 euroa elareita joista puolet maksoi Kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on siis provota yksinhuoltajista, mutta eihän se toimi kun mikään muu esimerkin tuista ei ole erityisesti suunnattu yksinhuoltajille, paitsi lapsilisän yksinhuoltajakorotus.
Ei oikeasti ollut tarkoitus provota! Tiedän, että noi tuet ei ole yksin yksinhuoltajille, mutta ihmettelin ja yllätyin kuinka paljon saan rahaa per kk ja miten niin monet sanovat, ettei ole rahaa, vaikka hekin olisivat oikeutettuja samoihin tukiin. Miten joku kehtaa valittaa? Saa olla kotona lasten kanssa ja eläminen maksetaan. Minulle tuo on tosi iso raha. Enkä nyt meinaa, että oisin loppuelämäni näin, mulla on onneksi koulupaikka ja valmistun lähivuosina ja toiv saan töitäkin!
Ap
Onhan se kallista ajella taksilla ravintolaan ja tupakka-askit vaan kallistuu,puhumattakaan välttämättömistä rakennekynsistä ja hiuspidennyksistä...uusi älypuhelin tarvitaan tietenkin kerran vuodessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on siis provota yksinhuoltajista, mutta eihän se toimi kun mikään muu esimerkin tuista ei ole erityisesti suunnattu yksinhuoltajille, paitsi lapsilisän yksinhuoltajakorotus.
Ei oikeasti ollut tarkoitus provota! Tiedän, että noi tuet ei ole yksin yksinhuoltajille, mutta ihmettelin ja yllätyin kuinka paljon saan rahaa per kk ja miten niin monet sanovat, ettei ole rahaa, vaikka hekin olisivat oikeutettuja samoihin tukiin. Miten joku kehtaa valittaa? Saa olla kotona lasten kanssa ja eläminen maksetaan. Minulle tuo on tosi iso raha. Enkä nyt meinaa, että oisin loppuelämäni näin, mulla on onneksi koulupaikka ja valmistun lähivuosina ja toiv saan töitäkin!
ApOnhan se kallista ajella taksilla ravintolaan ja tupakka-askit vaan kallistuu,puhumattakaan välttämättömistä rakennekynsistä ja hiuspidennyksistä...uusi älypuhelin tarvitaan tietenkin kerran vuodessa...
Piti oikein kaivaa vuoden vanha ketju esiin, että pääset ulisemaan katkeruuttasi jollekin tuntemattomalle? Täällä on paljon yksinhuoltajaketjuja, siinäpä on sinulle puuhaa joutilaan ja yksinäisen päiväsi iloksi nostella niitä esiin ja käydä oksentamassa jokaiseen jotain valitusta.
Miten voit saada toimeentulotukea noin paljon, jos kotihoidontuki on 800€+ lapsilisät 300€ ja unohdit mainita lasten elatusmaksut, jotka ovat vähintäin 300€
eli jo nuo tulot on jo 1400€
Ja jos saat vielä toimeentulotukea 700€ ja asumistukea 750€
Jolloin ollaan jo 2850€
Eli provohan tämä on !
Ja sitäpaitsi, ei ole mitään yh-tukia, ainoastaan lapsilisäkorotus, jonka saa tulotasosta riippumatta.