Jäin hiljattain yh:ksi ja yllätyin kuinka paljon saan valtion tukia!
Miten joku yh voi sanoa, että on köyhä ja ei pärjää? Mä luulin työttömänä jääväni oikeesti totaalisen tyhjän päälle, mutta mullehan maksetaan tällähetkellä koko eläminen toistaiseksi. Mulla on kaksi alle 3v lasta, joita hoidan kotona.
Saan kelasta kotihoidontuen + hoitolisän ja helsinkilisän. Bruttona ~800€.
Sitten saan lapsilisän + yh korotuksen ~300€.
Asumistuki ~750€ ja toimeentulotuki ~700€.
Saan nettona melkein 2500€, josta maksan vuokran 1350€+vedet. Kela maksaa vakuutuksen ja sähkön. Mulle jää yli 1000€ pakollisten menojen jälkeen elämiseen ja mä pärjään oikein hyvin. Miten te muut ette?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Jaah no ymmärtäkää sit tahalleen väärin :D vai kuinka monelle perusduunarille mun ikäiselle 21 veelle kaupankassalle jää pakollisten menojen jälkeen yli 1000€?
Miten niin tahallaan väärin? Jos kaupankassa elättää VAIN itsensä, se on aivan eri asia kuin aikuinen + 2 lasta (olkoonkin pieniä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajana sä et saa mitään muuta enemmän kuin yh-korotuksen lapsilisään.
Siis tiedän että muutkin näitä tukia saa, mutta yllätyin siitä miten paljon mulle maksetaan! Saan enemmän kuin osa töissäkäyvistä..
ApSillon nämä työssäkäyvät saavat myös erotuksen toimeetulotukena. Asumistuki on myös työssäkäyville. Niissä on kummassakin suojassa, jonka vuoksi työstä saa AINA enemmän kuin tuilla elämisestä.
Älkää jaksako aina näitä samoja valheita levitellä. Jokainen tulorajojen alle jäävä voi hakea näitä tukia oli töissä tai ei. Aina jää töistä jokatapauksessa yhteensä enemmän rahaa käteen.Hä? Saisinko minä toimeentulotukea tai Asumistukea kun tienaan verojen jälkeen n. 1500e / kk ja minulla on 1 lapsi?
Asumistukea ainakin. Laskurilla voit katsoa. Riippuu vuokrastasi ja kaupungista, missä asut. Pk-seudulla kyllä pitäisi saada noilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Jaah no ymmärtäkää sit tahalleen väärin :D vai kuinka monelle perusduunarille mun ikäiselle 21 veelle kaupankassalle jää pakollisten menojen jälkeen yli 1000€?
Riippuu perheen koosta. Jos sinullakin olisi 2 lasta, niin yhteiskunta takaa sinulle asumiskulujen jälkeen n. 1000e käyttörahaa.
Kyllähän tuo tukien määrä välillä ihmetyttää. Tuttava on kohta nelikymppinen kahden lapsen yh ja juuri valmistumassa eikä ole pahemmin työelämässä viihtynyt. Oli sitten vertaillut alansa keskipalkkoja (n. 2500 /kk) nykyisiin tuloihinsa ja todennut että niin vähän saisi töissä käymällä lisää että mieluummin on jatkossakin vaan lasten kanssa kotona...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tiedän että muutkin näitä tukia saa, mutta yllätyin siitä miten paljon mulle maksetaan! Saan enemmän kuin osa töissäkäyvistä..
ApSillon nämä työssäkäyvät saavat myös erotuksen toimeetulotukena. Asumistuki on myös työssäkäyville. Niissä on kummassakin suojassa, jonka vuoksi työstä saa AINA enemmän kuin tuilla elämisestä.
Älkää jaksako aina näitä samoja valheita levitellä. Jokainen tulorajojen alle jäävä voi hakea näitä tukia oli töissä tai ei. Aina jää töistä jokatapauksessa yhteensä enemmän rahaa käteen.Hä? Saisinko minä toimeentulotukea tai Asumistukea kun tienaan verojen jälkeen n. 1500e / kk ja minulla on 1 lapsi?
Käy kelan laskurilla laskettaan asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tahallaan väärin? Jos kaupankassa elättää VAIN itsensä, se on aivan eri asia kuin aikuinen + 2 lasta (olkoonkin pieniä).
No ei mulla noihin lapsiin mee rahaa kun perus ruokajuttuihin ja vaippoihin. Mun vanhemmat ostaa tosi paljon. Kalliimmat vaatteet, esim talvikengät ja puvut. Eli mulle jää oikeesti tosi paljon käteen!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo tukien määrä välillä ihmetyttää. Tuttava on kohta nelikymppinen kahden lapsen yh ja juuri valmistumassa eikä ole pahemmin työelämässä viihtynyt. Oli sitten vertaillut alansa keskipalkkoja (n. 2500 /kk) nykyisiin tuloihinsa ja todennut että niin vähän saisi töissä käymällä lisää että mieluummin on jatkossakin vaan lasten kanssa kotona...
Tilanne "korjaantuu" kun lapset kasvaa ja lähtee ja sit taas eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö muka saanut tätä, kun olit töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mulla noihin lapsiin mee rahaa kun perus ruokajuttuihin ja vaippoihin. Mun vanhemmat ostaa tosi paljon. Kalliimmat vaatteet, esim talvikengät ja puvut. Eli mulle jää oikeesti tosi paljon käteen!
Ap
Eli sä ootkin oikeesti tukihuijari, varo ettet jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vanhemmat ostaa tosi paljon ja sinä ihmettelet, miten muut eivät pärjää? Ihanko totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö muka saanut tätä, kun olit töissä?
En oo ollu töissä ikinä vielä.
Ap
Oikeestiko pitää paikkansa? Jos siis mä keskituloisena olisinkin yh, saisin enemmän käteen kuin töissä ollessa...Tosin tulotaso miehen takia parempi nyt.
Mutta jos saa yhtä paljon rahaa ollessa kotona, kuin töissä, ei ihme, ettei monia työssäkäynti kiinnosta! Miettisin mäkin, vaikka työstäni tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEli sä ootkin oikeesti tukihuijari, varo ettet jää kiinni.
Millähän perusteella? Eikö isovanhemmat saa ostaa lastenlapsilleen tarpeita?
Ihan yhtä oikeuttu on jokainen yh tukiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko pitää paikkansa? Jos siis mä keskituloisena olisinkin yh, saisin enemmän käteen kuin töissä ollessa...Tosin tulotaso miehen takia parempi nyt.
Mutta jos saa yhtä paljon rahaa ollessa kotona, kuin töissä, ei ihme, ettei monia työssäkäynti kiinnosta! Miettisin mäkin, vaikka työstäni tykkään.
Juurikin näin. Ei työssäkäyvälle myönnetä tt-tukeakaan niin helposti. Aplle on pakko myöntää kun tuloja ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy kelan laskurilla laskettaan asumistuki.
Saisin 160e/kk!! Täytyykin hakea!
Ap olet idiootti, toivottavasti lapsesi eivät peri urpouttasi.
Terv. 1v tytön yh-äiti joka elää kotihoidontuella ja lapsilisällä. Maksan omistusasuntoa tässä samalla. Ilman säästöjä oltais kuoltu jo nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Alle kolmevuotiaat lapset eivät kauheasti kuluta. Muutaman vuoden kuluttua huomaat, miten kulut kasvavat. Saamistasi tuista suurin osa ei liity lapsiin millään tavalla, niitä saa lapsettomatkin.
Lapsettomat eivät saa noin isoja tukia. Esimerkiksi asumistuet ja toimeentulotuet ovat paljon pienemmät. Toki kun ei ole lapsia, on menotkin pienemmät.
Hä? Saisinko minä toimeentulotukea tai Asumistukea kun tienaan verojen jälkeen n. 1500e / kk ja minulla on 1 lapsi?