Jäin hiljattain yh:ksi ja yllätyin kuinka paljon saan valtion tukia!
Miten joku yh voi sanoa, että on köyhä ja ei pärjää? Mä luulin työttömänä jääväni oikeesti totaalisen tyhjän päälle, mutta mullehan maksetaan tällähetkellä koko eläminen toistaiseksi. Mulla on kaksi alle 3v lasta, joita hoidan kotona.
Saan kelasta kotihoidontuen + hoitolisän ja helsinkilisän. Bruttona ~800€.
Sitten saan lapsilisän + yh korotuksen ~300€.
Asumistuki ~750€ ja toimeentulotuki ~700€.
Saan nettona melkein 2500€, josta maksan vuokran 1350€+vedet. Kela maksaa vakuutuksen ja sähkön. Mulle jää yli 1000€ pakollisten menojen jälkeen elämiseen ja mä pärjään oikein hyvin. Miten te muut ette?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Ap olet idiootti, toivottavasti lapsesi eivät peri urpouttasi.
Terv. 1v tytön yh-äiti joka elää kotihoidontuella ja lapsilisällä. Maksan omistusasuntoa tässä samalla. Ilman säästöjä oltais kuoltu jo nälkään.
Ja minä toivon ettet opeta lastasi haukkumaan muita! Vielä netissä, kun et edes mua tunne. Siinä tulevan nettikiusaajan äiti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko pitää paikkansa? Jos siis mä keskituloisena olisinkin yh, saisin enemmän käteen kuin töissä ollessa...Tosin tulotaso miehen takia parempi nyt.
Mutta jos saa yhtä paljon rahaa ollessa kotona, kuin töissä, ei ihme, ettei monia työssäkäynti kiinnosta! Miettisin mäkin, vaikka työstäni tykkään.
Juurikin näin. Ei työssäkäyvälle myönnetä tt-tukeakaan niin helposti. Aplle on pakko myöntää kun tuloja ei ole
Kyllä myönnetään. Millä muulla ei ole väliä kuin sillä, että jäät tietyn tulorajan alle ja että sinulla ei ole autoa (ellei se ole työssäkäynnin kannalta välttämätön) eikä mitään säästöjä.
Ihan puhdasta matematiikkaa siellä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaah no ymmärtäkää sit tahalleen väärin :D vai kuinka monelle perusduunarille mun ikäiselle 21 veelle kaupankassalle jää pakollisten menojen jälkeen yli 1000€?
Miten niin tahallaan väärin? Jos kaupankassa elättää VAIN itsensä, se on aivan eri asia kuin aikuinen + 2 lasta (olkoonkin pieniä).
No ei mulla noihin lapsiin mee rahaa kun perus ruokajuttuihin ja vaippoihin. Mun vanhemmat ostaa tosi paljon. Kalliimmat vaatteet, esim talvikengät ja puvut. Eli mulle jää oikeesti tosi paljon käteen!
Ap
Heh. Sulle jää siis "paljon käteen" koska vanhempasi maksavat suuren osan lasten kuluista.
Ja sinä olet tästä yllättynyt.
Miten voit saada kodinhoitotukea ja hoitolisää+Helsinkilisää noin paljon?Mulle jäis verojen jälkeen 260€ ilman Helsinkilisää. T:yh joka vielä mammalomalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaah no ymmärtäkää sit tahalleen väärin :D vai kuinka monelle perusduunarille mun ikäiselle 21 veelle kaupankassalle jää pakollisten menojen jälkeen yli 1000€?
Miten niin tahallaan väärin? Jos kaupankassa elättää VAIN itsensä, se on aivan eri asia kuin aikuinen + 2 lasta (olkoonkin pieniä).
No ei mulla noihin lapsiin mee rahaa kun perus ruokajuttuihin ja vaippoihin. Mun vanhemmat ostaa tosi paljon. Kalliimmat vaatteet, esim talvikengät ja puvut. Eli mulle jää oikeesti tosi paljon käteen!
ApEli sä ootkin oikeesti tukihuijari, varo ettet jää kiinni.
Millähän perusteella? Eikö isovanhemmat saa ostaa lastenlapsilleen tarpeita?
Ihan yhtä oikeuttu on jokainen yh tukiinsa.
Saadut lhjat vaikuttaa toimeentulotukeen. Toimeentulotukea ei myöskään saa säästää. Eli et voi säästää kesälomamatkaa varten talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko pitää paikkansa? Jos siis mä keskituloisena olisinkin yh, saisin enemmän käteen kuin töissä ollessa...Tosin tulotaso miehen takia parempi nyt.
Mutta jos saa yhtä paljon rahaa ollessa kotona, kuin töissä, ei ihme, ettei monia työssäkäynti kiinnosta! Miettisin mäkin, vaikka työstäni tykkään.
Juurikin näin. Ei työssäkäyvälle myönnetä tt-tukeakaan niin helposti. Aplle on pakko myöntää kun tuloja ei ole
Kyllä myönnetään. Millä muulla ei ole väliä kuin sillä, että jäät tietyn tulorajan alle ja että sinulla ei ole autoa (ellei se ole työssäkäynnin kannalta välttämätön) eikä mitään säästöjä.
Ihan puhdasta matematiikkaa siellä käytetään.
Mulle ei myönnetty. Sanottiin että pitää ottaa työnantajalta lisää tunteja, vaikka en ois pystyny tehä niin paljon. Piti hakee lääkäriltä todistuksia yms, mut eivät kelpuuttaneet vieläkään. Yhä tappelen.
En ymmärrä kirjoitti:
Miten voit saada kodinhoitotukea ja hoitolisää+Helsinkilisää noin paljon?Mulle jäis verojen jälkeen 260€ ilman Helsinkilisää. T:yh joka vielä mammalomalla
Saat hoitolisän varmasti maksimina, eli onko se jotain 300€ pintaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten joku yh voi sanoa, että on köyhä ja ei pärjää? Mä luulin työttömänä jääväni oikeesti totaalisen tyhjän päälle, mutta mullehan maksetaan tällähetkellä koko eläminen toistaiseksi. Mulla on kaksi alle 3v lasta, joita hoidan kotona.
Saan kelasta kotihoidontuen + hoitolisän ja helsinkilisän. Bruttona ~800€.
Sitten saan lapsilisän + yh korotuksen ~300€.
Asumistuki ~750€ ja toimeentulotuki ~700€.
Saan nettona melkein 2500€, josta maksan vuokran 1350€+vedet. Kela maksaa vakuutuksen ja sähkön. Mulle jää yli 1000€ pakollisten menojen jälkeen elämiseen ja mä pärjään oikein hyvin. Miten te muut ette?
Mihin unohtui elatusmaksut / elatustuki ?
Nyt vain ap soitto suoraan iltapäivälehtien toimituksiin. Tekevät mielellään jutun aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
Eikun sori, se on se helsinkilisä vajaat 300€. Ja hoitolisän maksimi on vajaat 200€, eli nopeella laskulla tulee se about 800€.
Me emme saa mitään. Kahden aikuisen talous, jossa toinen työtön yrittäjä (konkurssi), Hki. Lapset maailmalla. Palkallani eletään, niukasti.
Minä en saa mitään koska Kela vähentää toimeentulotuesta elatusavun 170€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
Eikun sori, se on se helsinkilisä vajaat 300€. Ja hoitolisän maksimi on vajaat 200€, eli nopeella laskulla tulee se about 800€.
Kht 338,04
Toisesta alle 3v lapsesta 102,17
Hoitolisä max 181,07
Helsinkilisä vaihtelee lapsen iän mukaan, mutta korkein on 264, kun perheessä on alle 1,5v lapsi.
Nämä on yhteensä 885,28.
Ja tuosta menee veroa.
Vähensin toimeentulotuestasi minimi elatusavun ja se putosi yli 400€.
Tottakai jäätävä yli tonni perusosaa 537 + 307 + 283 = 1127, jos vielä teet hakemuksen huolella, lääkärimatkat, reseptilääkkeet, sähkölaskut vakuutukset , hammashoidot, silmälasit, muuttokulut, ennalta ehkäisevää tukea, summa nousee äkkiä muutaman satkun,
Seurasin yhtä ammattipummia muutaman vuoden ja paremmin oli rahaa näpeissä kuin pienipalkkaisella kaverillaan työmatkakustannusten jälkeen. Ammattipummi teki lisäksi pimeetä keikkaa, jos tarvi rahat etelän reisuun tai johonkin hankintaan.
Tuossa sen näkee ettei työnteko kannata. Mä sain 3 lapsen yh:na minimielarit ja 3x yh korotuksen lapsilisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta sen näkee, että tuet ovat aika lailla hurjat. Asumistuki kokonaan pois, niin maailma on astetta oikeudenmukaisempi.
Tukien hurjuus tulee lapsilisistä. Ei asumistuesta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko jonkun mielestä on ylpeyden aihe olla elättinä?
Tämä. Itse olin monta vuotta kotona hoitamassa omia lapsiani, ensin parisuhteessa ja myöhemmin yksinhuoltajana. Ja sain kaikki tuet jne. Mutta nyt kun olen töissä, on ihan mahtava tunne saada itse ansaittu palkka tilille ja käyttää se miten haluaa. Ihan eri tunne kuin se mikä on kun kelan tms rahat on käytettävissä.
Ja toki elatustuesta. Ilman lapsia esim tt tuki on 487 e ja asumistuki vaikkapa 250 e riippuen minkä suuruinen vuokra saa max olla.
Joten ehkä ne rikkaat ei oikeasti tarvitse niitä lapsilisiä ja elareita, kaikkien kun on kuitenkin asuttava jossain? Olisihan se erittäin epäreilua poistaa asumistuki lapsettomalta, tai sitten toimeentulotukea pitäisi kasvattaa.
Niin! En ymmärrän miten 1100€ ei voi riittää elämiseen kuussa? Ei ne lapset joka kuussa tartte uutta gugguu paitaa :D noillahan ne köyhät kerskailee.
Ap