Jäin hiljattain yh:ksi ja yllätyin kuinka paljon saan valtion tukia!
Miten joku yh voi sanoa, että on köyhä ja ei pärjää? Mä luulin työttömänä jääväni oikeesti totaalisen tyhjän päälle, mutta mullehan maksetaan tällähetkellä koko eläminen toistaiseksi. Mulla on kaksi alle 3v lasta, joita hoidan kotona.
Saan kelasta kotihoidontuen + hoitolisän ja helsinkilisän. Bruttona ~800€.
Sitten saan lapsilisän + yh korotuksen ~300€.
Asumistuki ~750€ ja toimeentulotuki ~700€.
Saan nettona melkein 2500€, josta maksan vuokran 1350€+vedet. Kela maksaa vakuutuksen ja sähkön. Mulle jää yli 1000€ pakollisten menojen jälkeen elämiseen ja mä pärjään oikein hyvin. Miten te muut ette?
Kommentit (81)
Johan se nähtiin Iltasanomien keskipalkkajutussa, että yhden aikuisen,jolla lapsia taloudessa on huomattavasti eniten rahaa käytössään asukasta kohden.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä iso summa.. saan vähemmän palkkaa.. et varmaan sitten omista mitään tai säästöjä ei ole yhtään jos saat toimeentulotukea.
Joo ei ole mitään omaisuutta. En edes tiennyt että voisin saada toimeentulotukea. Ystävä vinkkasi hakea.
Ap
No kaikki muut tuet ovat ihan kaikille vanhemmille, paitsi tuo yh-korotus (oliko se 50 per lapsi?) ja toimeentulotuki, joka riippuu ihmisen tuloista. Mutta sekin on siis ihan kaikille kansalaisille tarkoitettu.
Yksinhuoltajana sä et saa mitään muuta enemmän kuin yh-korotuksen lapsilisään.
Oikeestiko jonkun mielestä on ylpeyden aihe olla elättinä?
Tuosta sen näkee, että tuet ovat aika lailla hurjat. Asumistuki kokonaan pois, niin maailma on astetta oikeudenmukaisempi.
Tarkoitus on siis provota yksinhuoltajista, mutta eihän se toimi kun mikään muu esimerkin tuista ei ole erityisesti suunnattu yksinhuoltajille, paitsi lapsilisän yksinhuoltajakorotus.
Vierailija kirjoitti:
Siis tiedän että muutkin näitä tukia saa, mutta yllätyin siitä miten paljon mulle maksetaan! Saan enemmän kuin osa töissäkäyvistä..
Ap
Alle kolmevuotiaat lapset eivät kauheasti kuluta. Muutaman vuoden kuluttua huomaat, miten kulut kasvavat. Saamistasi tuista suurin osa ei liity lapsiin millään tavalla, niitä saa lapsettomatkin.
No mutta ystävä hyvä, onhan sinulla menojakin. Lapset ovat kuin musta aukko johon kuluu rahaa tuosta vaan. Hyvä se on lesota vielä kun ovat pieniä, mutta kyllä jo kouluiässä kuluja on moninkertaisesti.
Jääkö tuosta summasta mielestäsi rahaa hirveästi yli? Käytkö sinä kampaajalla säännöllisesti, lomailetteko ulkomailla, ostatko itsellesi uusia vaatteita, sisustatko kotia, onko lemmikkejä, autoa jne.?
Minusta tuo on riittävä summa siihen että te tulette toimeen. Eläkettä sinulle ei kerry joten pitkällä tähtäimellä ei niin hyvä juttu. Lainaakaan et saisi. Mikäli saat veronpalautuksia, ne pitää käyttää elämiseen. Siltä ajalta et saa toimeentulotukea. Töissäkäyvä voi pitää veronpalautukset ylimääräisinä rahoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tiedän että muutkin näitä tukia saa, mutta yllätyin siitä miten paljon mulle maksetaan! Saan enemmän kuin osa töissäkäyvistä..
Ap
Sillon nämä työssäkäyvät saavat myös erotuksen toimeetulotukena. Asumistuki on myös työssäkäyville. Niissä on kummassakin suojassa, jonka vuoksi työstä saa AINA enemmän kuin tuilla elämisestä.
Älkää jaksako aina näitä samoja valheita levitellä. Jokainen tulorajojen alle jäävä voi hakea näitä tukia oli töissä tai ei. Aina jää töistä jokatapauksessa yhteensä enemmän rahaa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työssäkäyväkin voi saada asumistukea ja toimeentulotukea. Saa varmasti saman nettomäärän kuin muutkin. Miksi ihmiset on näin yksinkertaisia?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on siis provota yksinhuoltajista, mutta eihän se toimi kun mikään muu esimerkin tuista ei ole erityisesti suunnattu yksinhuoltajille, paitsi lapsilisän yksinhuoltajakorotus.
Ei oikeasti ollut tarkoitus provota! Tiedän, että noi tuet ei ole yksin yksinhuoltajille, mutta ihmettelin ja yllätyin kuinka paljon saan rahaa per kk ja miten niin monet sanovat, ettei ole rahaa, vaikka hekin olisivat oikeutettuja samoihin tukiin. Miten joku kehtaa valittaa? Saa olla kotona lasten kanssa ja eläminen maksetaan. Minulle tuo on tosi iso raha. Enkä nyt meinaa, että oisin loppuelämäni näin, mulla on onneksi koulupaikka ja valmistun lähivuosina ja toiv saan töitäkin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oikeestiko jonkun mielestä on ylpeyden aihe olla elättinä?
Samaa mieltä Ärsyttää suunnattomasti tämmöset ja aina annetaan ymmärtää että heillä menee huonosti! Ainut jolla täs tapakses menee huonosti on elatusvelvollinen!
Aika kovat on joo tulot. Tolla summallahan reissaa ulkomaillekin joka vuosi, ostaa kalliimpia vaatteita ja kaikkea muuta ylimääräistä. Voitte elää leveemmin kuin esim meidän perheessä jossa on kaksi kokoaikaisesti töissä käyvää, 14 v teini ja minä (18v)
Keskituloisia molemmat. Okei meillä on okt josta on laina kohta maksettu joten sen jälkeen kyllä on se 900€ enemmän käyttörahaa. Tietysti minä en siitä hyödy koska en luultavasti asu enää silloin edes kotona :D siskoni toki hyötyy.
Jotenkin tuntuu niin epäreilulta. Tuo yh-lisä on ainakin ihan turha, ei sellaista tarvita kun saa muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTyössäkäyväkin voi saada asumistukea ja toimeentulotukea. Saa varmasti saman nettomäärän kuin muutkin. Miksi ihmiset on näin yksinkertaisia?
Totta kai voi saada! Tarkoitin lähinnä sitä, että jos olisin töissä, niin mulle jäis todennäkösesti vähemmän rahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTyössäkäyväkin voi saada asumistukea ja toimeentulotukea. Saa varmasti saman nettomäärän kuin muutkin. Miksi ihmiset on näin yksinkertaisia?
Totta kai voi saada! Tarkoitin lähinnä sitä, että jos olisin töissä, niin mulle jäis todennäkösesti vähemmän rahaa.
Ap
Ei jäisi, usko nyt jo. Tuissa on suojaosat, joiden vuoksi työstä saa AINA enemmän käteen.
Jaah no ymmärtäkää sit tahalleen väärin :D vai kuinka monelle perusduunarille mun ikäiselle 21 veelle kaupankassalle jää pakollisten menojen jälkeen yli 1000€?
No on kyllä iso summa.. saan vähemmän palkkaa.. et varmaan sitten omista mitään tai säästöjä ei ole yhtään jos saat toimeentulotukea.