Onko 30-vuotias liian vanha lääkikseen?
Täytän ensi vuonna kolmekymmentä ja olen siis kymmenenvuotias humanisti. Olen kuitenkin päättänyt tehdä täyskäännöksen ja vaihtaa alaa, koska olen jo ihan liian monta vuotta kömpinyt ja kompuroinut läpi kursseja, joihin minulla ei ole minkäänlaista intohimoa.
Haen siis ensi vuonna lääkikseen (ja seuraavana ja sitäkin seuraavana, mikäli ei tärppää). Ongelmani on, että väistämättäkin pelkään ns. ikärasismia. Pelkään, että tunnen itseni ikälopuksi kaikkien nuorten lupausten keskellä ihan jo pääsykoetilanteesta lähtien aina ihan loppuun saakka, kun valmistun käytännössä nelikymppisenä.
Olenko liian vanha lääkikseen..? Onko joku muu lähtenyt lääkäriopintoihin vasta vastaavana ikäloppuna TAI onko nuorilla opiskelijoilla kokemusta vanhemmista kurssikavereista?
Kommentit (21)
Valmistuneissa on ollut aika vanhoja, kun joskus on näytetty nimet ja syntymävuodet, vai olisiko ne olleet sisäänpäässeitä. Onnea vaan yritykseen! T. eläköitynyt
Et todellakaan ole liian vanha. Toivottavasti pääset opiskelemaan!
Tuttavani valmistuu noin 50-vuotiaana.
Et ole, lääkiksessä on paljon vasta vanhemmalla iällä aloittavia. Tsemppiä pääsykokeeseen!
T: lääkisläinen
Itse aloitan kauppakorkeakoulussa syksyllä. Olen 29.
Laitetaankos pystyyn Lääkikseen '18 -kerho K30?
Et ole! Minulla 2 vuotta lääkistä takana ja olen 35v! Vaihdoin geologin hommat tähän, koska ei ollut töitä. Ikärasismia ei kannata pelötä, lääkisläiset on yleensä melko avarakatseisia ja käyttäytyvät fiksusti. Minä en edes ole vuosikurssini vanhin :) Tsemppiä!
Hölmömpää olisi jättää hakematta ja harmitella sitten kiikkustuolissa sitä, että pitäytyi alassa, johon ei ollut kiinnostusta.
Et tietenkään. Jos opiskellessa joskus tulee heikko hetki, niin laskeskele vaikka niitä lääkärien palkkoja motivaation nostattamiseksi.
Aika monet kemistit, biologit, biokemistit yms saattaa suunnata lääkikseen vanhemmalla iällä.
Pääset eläkkeelle noin 70-vuotiaana. Vaikka valmistuisit 40-vuotiaana, ehtisit silti harjoittaa ammattia 30 vuotta. Lisäksi lääkikseen joutuu usein pyrkimään useampaan otteeseen eli valtaosa opiskelijoista lienee muutenkin muuta kuin vasta lukiosta tulleita. Onnea yritykseen!
Et ole liian vanha! Mieti myös sitä, että sinulla voi olla elämänkokemuksellisesti vahvemmat lähtökohdat toimia lääkärinä ja hoitaa ihmisiä. Ikä tuo vaan lisää plussaa uudelle uralle:) Intohimoa kohti vaan!
Joo jätä hakematta, koska pelkäät joidenkin tuntemattomien teinien mielipiteitä.
Oikeasti, eikö iän mukana ole tullut lainkaan itsevarmuutta? Sinulla on vain yksi elämä, eikö kannattaisi elää se siten kuten itse haluat?
Jos niin kaipaat 18-vuotiaiden hyväksyntää tekemisillesi, niin ehkä lääkiksen kanssa voi aloittaa myös terapian.
Turun lääkikseen pääsi tänä vuonna yksi viiskymppinen, ja esim tampereelle kuulemma ainakin yksi n40v ja yksi 30+ sekä useampi lähes kolmikymppinen. Missään nimessä et ole liian vanha, unelmia tavoittelemaan vaan!
T. Lääkiksessä opiskeleva
Vierailija kirjoitti:
Turun lääkikseen pääsi tänä vuonna yksi viiskymppinen, ja esim tampereelle kuulemma ainakin yksi n40v ja yksi 30+ sekä useampi lähes kolmikymppinen. Missään nimessä et ole liian vanha, unelmia tavoittelemaan vaan!
On yhteiskunnan rahojen tuhlausta ottaa lääkikseen 50 v opiskelija joka on valmistuessaan liki 60v. Annetaanko ehdoksi että 50v opiskelija jatkaa töissä sitten vähintään 70v sekä tekee täyttä työviikkoa eikä kieltäydy koskaan ylitöistä jotta yhteiskunta saa edes jotain vastinetta sijoitukselle? Johonkin se raja on vedettävä vai hyväksytäänkö seuraavaksi 60v? On 50v vielä työuraa jäljellä mutta todellisuus on että osa mahdollisuuksista on jo mennyt. Tuo lääkikseen haku on jo tuossa iässä näennäinen mahdollisuus. Voi ne rajalliset resurssit käyttää jonkun nuoremmankin kouluttamiseen jolla on vielä kymmeniä vuosia työuraa edessä. Miksi muuten ilmavoimat ei hyväksy lentäjäkoulutukseen yli 25v ja muistaakseni sama ikäraja on kadettikouluunkin.
No paskat. Lääkikseen vaan!Itse olen 30v ja aloitan syksyllä 5,5v vuotiset yliopisto-opinnot. Sen jälkeen aion vielä jatkokouluttautuakin. En tunne itseäni mitenkään vanhaksi, vaan koet, että olen mitä parhaimmassa iässä opiskelemaan. Vähän jännittää tietysti opiskelutoverit, heistä suurin osa kuitenkin on ensikertalaiskiintiöiden takia minua kymmenisen vuotta nuorempia. Mutta tulevia kollegoitani he ovat nuoruudestaan huolimatta, ja sellaisina aion heihin suhtautua. He kypsyvät ja kasvavat vuosien ja koulutuksen myötä. Kuten itsekin vielä, toivottavasti.
Mielestäni vielä 35v voi aivan hyvin vielä hakea lääkikseen .40v alkaa kyllä olla jo liian vanha hakija.
Iso osa on n. 30v ellei vanhempaakin väkeä, osa ei ole päässyt heti ja osa vasta myöhemmin päättää hakeutua. Sitä paitsi vanhempia lääkäreitä kunnioitetaan ehkä enemmän elämänkokemuksen vuoksi, nuoret lääkärit kun tuppaa olemaan niitä kunnianhimoisia sokeasti oppikirjaa tuijottavia joilla ei ole mitään taitoa tai päättelykykyä vielä kyseenalaistaa jotakin diagnoosia (esim. oireet viittaavat reumaan, lääkäri sokeasti uskoo sen olevan reuma eikä kyseenalaista joitain oireita tai osaa yhdistää niitä muuhun, seuraava potilas vain sisään!).
Koko ikä on aikaa opiskella ja kouluttautua, älä turhaan kiirehdi sinne hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yhteiskunnan rahojen tuhlausta ottaa lääkikseen 50 v opiskelija joka on valmistuessaan liki 60v. Annetaanko ehdoksi että 50v opiskelija jatkaa töissä sitten vähintään 70v sekä tekee täyttä työviikkoa eikä kieltäydy koskaan ylitöistä jotta yhteiskunta saa edes jotain vastinetta sijoitukselle? Johonkin se raja on vedettävä vai hyväksytäänkö seuraavaksi 60v? On 50v vielä työuraa jäljellä mutta todellisuus on että osa mahdollisuuksista on jo mennyt. Tuo lääkikseen haku on jo tuossa iässä näennäinen mahdollisuus. Voi ne rajalliset resurssit käyttää jonkun nuoremmankin kouluttamiseen jolla on vielä kymmeniä vuosia työuraa edessä. Miksi muuten ilmavoimat ei hyväksy lentäjäkoulutukseen yli 25v ja muistaakseni sama ikäraja on kadettikouluunkin.
Lääkärit pystyvät tekemään töitä niin pitkään, kun henki pihisee. Työajatkin voi sovitella miten haluaa. Lentäjien hommissa vaaditaan nopeaa reaktiokykyä eikä sellaista tarvitse lääkärin vastaanotolla kuin harvoin. Sotilailla oli aiaemmin hyvin alhainen eläkeikä, en tiedä nykytilannetta, joten eihän siinä montaa työvuotta edes tulisi, jos pääsisi nelikymppisenä opiskelemaan.
Et oo!