Olen ruvennut epäilemään, että miehen äiti on narsisti. Uskallanko puhua asiasta miehelle?
Olen ollut miehen kanssa yhdessä viisi vuotta, naimisiin mentiin vuosi sitten. Olen tässä pikkuhiljaa tutustunut miehen vanhempiin, ensimmäisinä seurusteluvuosina en heitä juuri tavannut, mutta nyt on oltu enemmän tekemisissä. Miehen äiti on aika raskas ihminen, suuttuu helposti, kiukuttelee ja mielestäni koko ajan yrittää manipuloida poikaansa ja ehkä myöskin miestään eli siis mieheni isää. Mieheni on ihana ihminen, joka kuitenkin käyttäytyy välillä kuin ns. alkoholistin (aikuinen) lapsi. Olen alkanut miettimään, että miehen äiti on ehkä narsisti tai jotain sellaista, ei hänellä varmasti mitään diagnoosia ole mutta kaikki ei ole kunnossa. Minua itseäni ei niin paljoa haittaa, jos anoppi on narsisti, koska voin olla olematta tekemisissä hänen kanssaan, jos hän manipuloi ja kiukuttelee liikaa. Mutta mies ei voi tietyistä syistä johtuen olla olematta tekemisissä äitinsä kanssa. Tai kai oikeasti voisi, kyllä kai kuka tahansa voi vaikka katkaista täysin välit vanhempiinsa, mutta velvollisuuden tuntoisena ihmisenä en usko että mies niin haluaisi tehdä. Hänkin kuitenkin selvästi kärsii aina kun tapaa vanhempiaan. Miehen isä on ihan ok, mutta aika hiljainen ja vetäytyvä. Mies on ainoa lapsi, joten kai senkin takia vanhempansa pitävät häneen niin paljon yhteyttä. Uskallanko sanoa miehelle, että mietin äidistään tällaista? Vai pahennanko sillä vain tilannetta?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa ulkomaille muutamaksi vuodeksi. Anopin reaktioista voinee päätellä kaikenlaista.
Mutta anna kun arvaan, mies asuu lähellä äitiään, vierailee monta kertaa viikossa tämän luona, miehen asunto on jotekin taloudellisesti tai sijainnilta sidottu vanhempiin. Siis sama asunto jossa itsekin asut.
Odota vaan kun saatte lapsia, takuuvarmasti ongelmia edessä.
Me asumme samassa suhteellisen pienessä kaupungissa kuin miehen vanhemmat, eli sikäli melko lähellä heitä, tosin täällä asuu kaikki melko lähellä toisiaan kun ei tosiaan mikään iso kaupunki ole. Mies vierailee vanhempiensa luona välillä jopa muutaman kerran viikossa auttamassa heitä, koska äitinsä soittelee koko ajan että tule auttamaan jossain työssä. Miehen isän tekeminen ei tunnu miehen äidille riittävän kun vaatii koko ajan poikaansa paikalle. Meidän koti ei onneksi ole taloudellisesti mitenkään sidottu miehen vanhempiin, enkä koskaan suostuisi sellaiseen että olisi. Ap.
Ihan kuin meissä kaikissa ei olisi narsismia...
Tuttua huttua! Tämä ketju voisi olla omasta kynästäni. Anoppi itse on narsistin tytär ja kuin oppikirjaversio aikuisesta läheisriippuvaisesta. Valitettavasti ei ole osannut hakea apua, ei ehkä itse edes tiedosta ongelmallisia käytösmallejaan. Miehen kanssa tehdään töitä sukupolvelta toiselle siirtyvän ketjun katkaisemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aivan mieheni äidiltä. Mieheni on ainoa lapsi. On joutunut aina tekemään kotona valtavasti töitä ja toiminut oikein hyvin äidin pikku apulaisena. Kiitosta ei ole koskaan saanut vaan aina on moitittu tai oltu ilkeitä. Edelleenkin anopin kommentit miehestä on ilkeitä ja väheksyviä. Olen siksi alkanut inhota anoppia.
Kaikessa pitäisi totella ja tehdä kuten määrää. Vastaa sanomista ei suvaita. Mollaa, haukkuu ja jyrää.
Voin kuvitella millainen lapsuus ja nuoruus miehelläni on ollut. Vielä ei ole halukas siitä puhumaan.
En tiedä mikä anopin diagnoosi on enkä haluakaan. Luonnehäiriö ainakin.
Oletko kuitenkin yrittänyt puhua asiasta miehellesi? Tietääkö miehesi, että inhoat anoppiasi? Ap.
Hän on varmaankin läheisriippuvainen, kuten suurin osa tuon ikäpolven naisista. Seurausta ajalle tyypillisestä kasvatuksesta. Käyttäytymisessä paljon narsistisia piirteitä, muun muassa kykenemättömyys näkemään itsessään virheitä ja tarve kontrolloida muita. Lue esim: https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/tietokirjailija-laheisri…
Ja googleta lisää.
Muuttakaa ulkomaille muutamaksi vuodeksi. Anopin reaktioista voinee päätellä kaikenlaista.
Mutta anna kun arvaan, mies asuu lähellä äitiään, vierailee monta kertaa viikossa tämän luona, miehen asunto on jotekin taloudellisesti tai sijainnilta sidottu vanhempiin. Siis sama asunto jossa itsekin asut.
Odota vaan kun saatte lapsia, takuuvarmasti ongelmia edessä.