Hb on 96 ja olotila väsy
Koko päivän. Seuraavat verikokeet syyskuussa. Selvitetään sitten onko raudan vai epon puute.
Millä jaksan kitkutella 1,5 kk:tta että voin normi arkiaskareet suorittaa. On perussairauttakin. Missä vaiheessa hätääntyä?
Kommentit (16)
Äläs nyt. Minulla ollut kolmatta kuukautta. Vaihdetaan vaan rautalääkettä ja kk päästä uudet verikokeet. Tosin olen raskaana, että sen puoleen hemoglobiinin laskulle on syynsä. Mutta nyt alkaa jo itkettää tämä olotila. Iham kun ison mahan kanssa ei olisi riittämiin raskasta, saati että pelottaa pyörtyykö kohta kun olo on niin kurja.
Että saatat joutua vielä kärsimään tuosta pitkään jos nykyiset rautalääkkeet ei auta. Mutta nopeasti se ei nouse, joten kärsivällisyyttä se vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vasta syyskuussa?
Yleensä rauta-arvot lähtevät nousemaan hitaasti. Ei ole heti parin viikon päästä järkeä mitata että nouseeko, koska voi olla että lääke nostaa rautaa, mutta ei ole ehtinyt vielä alkaa vaikuttaa.
Voi olla että on epovaje koska munuaisessa häikkää. Eikä epoa kannata suinpåin aloittaa.
Onneks en oo raskaana. Muutenki rankkaa
Maksaruuat ja liha ei enää maistu. En tiiä millä nostaisi tuota olotilaa
Ap
Minulla ei auttanut mikään rautalääke. Hb oli useassa mittauksessa 98-110. Kaikista rautalääkkeistä tuli mahakipuja, ripulia, oksettavaa oloa. Obsidan fe oli pahin. Aloin syödä enemmän rautaa sisältäviä ruokia, esim. isoja naudanlihapihvejä, rautaa runsaasti sisältäviä kasviksia persiljalla ja appelsiinimehua ruokajuomana. Kaurapuuron vaihdoin täysjyväruisleipään. Maitotuotteita en käyttänyt pääaterioilla ollenkaan. Sillä tavalla lähti hb nousuun.
Ei se olotila hetkessä kohene vaikka rautatabletteja alkaa syömään, samalla tavalla se on muidenkin jaksettava odottaa. Kannattaa syödä paljon hedelmiä ja/tai juoda vitamiinipitoisia mehuja, ne ainakin itsellä auttoi siihen väsymykseen.
En voi syödä rautatabletteja ku ummetusta tulee. Oon viel perussairas ni en uskaltaisi ees suin päin vetää rautalääkkeit ilman lääk. konsultaatiota.
Koitan tota ruokavaliohommaa
Minä sain hb:n nousuun vasta kun tajusin ruveta syömään b-vitamiinia. Rauta tarvitsee b-vitamiinia imeytyäkseen. Kai??
Vierailija kirjoitti:
Minä sain hb:n nousuun vasta kun tajusin ruveta syömään b-vitamiinia. Rauta tarvitsee b-vitamiinia imeytyäkseen. Kai??
JA varsinkin Ctä. Maito pois, se estää raudan imeytymisen.
Pähkinöitä, simeniä, parsakaalia, pinaattia, persiljaa...
Osta sitä rautalitkua. Ei se hb kunnolla pelkällä ruualla nouse.
Jos ummetusta niin visiblin auttaa.
Olethan saanut apteekista ohjeistuksen, että rautalääkkeen otosta eisaa käyttää maitotuotteia tunntia ennen ja jälkeen. Estää imeytymisen. Minä otin rauta lääkkeen yöllä kun kävin vessassa. Raskaana ollessa oli käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei auttanut mikään rautalääke. Hb oli useassa mittauksessa 98-110. Kaikista rautalääkkeistä tuli mahakipuja, ripulia, oksettavaa oloa. Obsidan fe oli pahin. Aloin syödä enemmän rautaa sisältäviä ruokia, esim. isoja naudanlihapihvejä, rautaa runsaasti sisältäviä kasviksia persiljalla---
-- Sillä tavalla lähti hb nousuun.
siinähän on glysiiniä ja apuaineina monta sellaista, mitä ei tarvikaan sietää!
https://meridian.allenpress.com/radiation-research/article-abstract/doi…
Mene sairaalaan uudestaan. Laittavat verta tippumaan muuten ei hb nouse.
Mulla auttoi Floradix paremmin kuin rautatabletit.
Miksi vasta syyskuussa?