Isäni isän sisaruksissa oli kahdet kaksoset, ei kai tämä lisää minun riskiäni kaksosraskauteen?
Eikös nuo periydy äidiltä?
Maha kasvaa nopeammin kuin ekassa raskaudessa. Pahoinvointia ihan hirveästi. Kaikki oireet on voimakkaampia, suunnaton nälkäkin. Eka raskaus oli kohtuullisen helppo.
Kyllähän sitä voi saada kaksoset ihan sattumalta, mutta tuo alkoi mietityttää... Tottakai molemmat vauvat ovat tervetulleita jos niitä olisikin kaksi, mutta kyllä ajatus tavallaan pelottaa kun vanhempikin lapsi on vielä alle 2v.
Nyt kun äkkiä pääsis ultraan! Pitkä viikko edessä.
Kommentit (5)
Jos odottavan äidin suvussa on epäidenttisiä kaksosia, kasvaa kaksosraskauden todennäköisyys. Identtisissä kaksosissa ei olla havaittu periytyvyyttä. Monikkoraskauden todennäköisyys kasvaa myös sitä mukaa mitä useampi raskaus on kyseessä. Eli kyllä on hieman suurempi todennäköisyys sulla, mutta ei kai kovin paljon kun ei oo ihan välittömässä perheessä kaksosia.
Se kun sanotaan "äidiltä periytyy" viittaa siis odottavaan äitiin. Odottava äiti perii kaksostodennäköisyyden kummalta puolelta tahansa. Tulevan isän suku voi olla vaikka pelkkiä kaksosia täynnä mutta se ei raskauteen vaikuta.
Lisää, periytyy äidin puolelta minkä tiesitkin
Ei lisää, äidiltä se tosiaan periytyy. Ne oireet on joka raskaudessa yksilölliset. Mulla on molemmissa raskauksissa ollut esim hyvin voimakasta pahoinvointia ja muutenkin vahvat oireet, vaikka yhtä kerrallaan olen odottanutkin :)