Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juoko teidän 14-15 -vuotiaat alkoholia?

Vierailija
28.07.2017 |

Oman teinin kaveripiiri on muuttunut viimeisen vuoden aikana (täytti juuri 15v) sillä entiset kaverit alkaneet käyttää alkoa ja muutenkin käytös ihmeellistä riehumista. Omaa teiniä ei alkoholi onneksi ainakaan vielä ole kiinnostanut ja hän onkin hakeutunut samanhenkisten nuorten seuraan. Yllättävän monet nuoret juovat, tuskin kaikki vanhemmat edes tietävät lapsensa alkoholin käytöstä?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen itse 23- vuotias ja ollessani yläasteella eivät monet juoneet, pieni prosenttuaali. Lukio/amis aikoina sitten melkein kaikki tietämäni samasta ikärymästä olivat juoneet jossain määrin, itsekin ensimmäisen kerran tuolloin.

Olen huomannut myös, että nykyään juodaan harvemmin kuin ennen, mutta toisaalta kannabiksen käyttö nuoruuden keskuudessa onkin noussut paljon. Joten tutkismustulokset pitävät varmasti paikkaansa, mutta siihen ei varmaan ole otettu huomioon sitten muita päihteitä kuin alkoholi. Tupakointikin on selkeästi vähentynyt, nykyään ehkä poltetaan sillon tällön, mutta harvemmin vakituisesti.

Ps. Joku väitti, ettei lääkärit ryyppää niin läheltä katsottuna juuri lääkiksessä opiskelevat ovat juuri ne, jotka juhlivat eniten.

Pps. Alkoholi itsessään ei vie aivosoluja, humalapäissään tapahtuvat tapaturmat vievät niitä.

Vierailija
82/99 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on luusereille. Ei lääkiksen opiskelijat tenuta aivosolujaan piloille, näin se vaan menee. Ehkä amiksessa niillä aivosoluilla ei ole niin väliä.

Voisitko linkata lähteen tolle väitteelle, että alkoholi tappaa aivosoluja?

No käyppäs jututtamassa siwan takana penttiä ja raipea niin näet itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avatkaa silmänne, arvon vanhemmat. Ei meidänkään poikaa olisi saanut kiinni yhtään mistään, ellei olisi sellaiset salapoliisilasit silmillä ja aistit valppaana KOKO ajan. 

Ei ns. dokaa, mutta kyllä on alkoholia maistanut koko tuon pojan aktiiviurheileva kaveripiiri, tytöt ja pojat. On alkoholi, tupakka, sähkötupakka, nuuska, you name it. Lapset 13-vuotiaita. Oletteko koskaan ratsanneet varoittamatta lapsenne ig-tiliä? Tutkineet wap-ryhmiä pidemmältä aikajaksolta, katsoneet kavereittensa tilejä? Suosittelen. Ja muistakaa, että näillä aineilla on sitten ihan eri nimet nuorten keskuudessa, ei ne siideristä tai oluesta puhu, eikä nuuskasta, eikä röökistä. Densit vaihtaa omistajaa koulujen pihoillakin.

Eipä tartte tehdä someratsioita kun ihan avoimesti seurataan pojan kanssa toisiamme ig:ssä.

Vierailija
84/99 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko näin kohta 16-vuotiaana tulla kertomaan teille vähän judduja, tästä ketjusta kun näkee miten kaikki hoilaa että eeeei meidän lapset juo oon 100% varma ja on asenteeltaan niin päihdekielteinen!!!!

Voi ettääää pistää ihan naurattaan kun unohtaa aina että miten sinisilmäisiä vanhemmat onkaan :DD Tota samaa mäkin oon aina hokenut äidille, en juo ikinä ja tiiän luokkalaisia jotka juo, idioottia hommaa, oon myös urheilullinen ja blaa blaa. Mutta silti joka viikonloppu olin juomassa salaa. Nykyään meno on tosin vähän rauhottunut ja kiinnikin oon jäänyt pari kertaa ja asiat selvitettiin. Tulinpahan vaan tiedottaan, että ette todennäköisesti tiedä paljoakaan lapsistanne.

Vierailija
85/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko näin kohta 16-vuotiaana tulla kertomaan teille vähän judduja, tästä ketjusta kun näkee miten kaikki hoilaa että eeeei meidän lapset juo oon 100% varma ja on asenteeltaan niin päihdekielteinen!!!!

Voi ettääää pistää ihan naurattaan kun unohtaa aina että miten sinisilmäisiä vanhemmat onkaan :DD Tota samaa mäkin oon aina hokenut äidille, en juo ikinä ja tiiän luokkalaisia jotka juo, idioottia hommaa, oon myös urheilullinen ja blaa blaa. Mutta silti joka viikonloppu olin juomassa salaa. Nykyään meno on tosin vähän rauhottunut ja kiinnikin oon jäänyt pari kertaa ja asiat selvitettiin. Tulinpahan vaan tiedottaan, että ette todennäköisesti tiedä paljoakaan lapsistanne.

Tämä. Halu uskoa pelkkää hyvää omista lapsista on väkevä voima. :D

Vierailija
86/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme jo täysi-ikäistä tyttöä. Kahdesta olen oikeastaan varma, että eivät ole juoneet lainkaan alaikäisinä. Yhdellä oli jotain kokeiluja ja ensimäiset varmaan 14 vuotiaana, mutta mitään säännöllistä juomista ei ole ollut alaikäisnä, enkä ole sallinut juomista, vaikkakin olen tiennyt että kokeiluja voi tapahtua ja tapahtuu.

Vierailija
87/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuule on niin päin että ne jotka juo, haluaa uskotolla itselle ja muille että kaikki alaikäiset juovat, vaikka niihän asia ei ole.

Vierailija
88/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, poika 13 v. tuossa juuri alkaa heräilemään eilisillan jurrista. Mahtaa poijjaalla olla komia krapula! Ehkäpä tasoittava heti aamulla auttaisi ainakin päänsärkyyn. Tulikin poika aika känässä kotiin, ei edes jaloillaan oikein pysynyt :D ja oksensi pihalle. Pojat on poikia, toivottavasti nyt ottaa hieman vähemmän ensi viikonloppuna.

Vierailija
89/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, poika 13 v. tuossa juuri alkaa heräilemään eilisillan jurrista. Mahtaa poijjaalla olla komia krapula! Ehkäpä tasoittava heti aamulla auttaisi ainakin päänsärkyyn. Tulikin poika aika känässä kotiin, ei edes jaloillaan oikein pysynyt :D ja oksensi pihalle. Pojat on poikia, toivottavasti nyt ottaa hieman vähemmän ensi viikonloppuna.

Mitä poika sitten joi? Ei kai kossua sentään :D

Vierailija
90/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuule on niin päin että ne jotka juo, haluaa uskotolla itselle ja muille että kaikki alaikäiset juovat, vaikka niihän asia ei ole.

Teineiltä tuleva vakioperustelu: "KAIKKI muutkin saa...." . . . . . Ei muuten saa

Vierailija
91/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selvitätte käyttääkö joku alkoholia? 

Minä tiesin aina missä lapseni olivat, jos eivät olleet kotona. Pienellä paikkakunnalla tunsin kaikki lasten kaverit ja heidän vanhempansa. Lapseni eivät hartastaneet biletystä tai pussikaljan juontia puistossa. Vasta lukion 3. luokalla eli täysi-ikäisenä saattoivat ottaa muutaman oluen kavereiden kanssa. Nyt lapset ovat muuttaaneet pois kotoa, molemmat opiskelevat. Alkoholia käyttävät "normaalisti".

Vierailija
92/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari kuukautta vaille 15v poika. On maistanut kuohuviiniä muutaman kerran mun lasista. Olisin antanut oman lasin kuohuviiniä juhlissa, ei halunnut vaan otti mieluummin limsaa.

Ei ole kiinnostunut alkoholista, eikä hänen kaveripiirinsäkään ole. Muutamat entiset luokkakaverit juovat ja ne ovat pojan mielestä "aika tyhmiä"

Hän huomasi, että testaat häntä. 

Poika on maistanut alkoholia (viiniä, kuohuviiniä, olutta) useamman kerran eikä kertakaikkiaan pidä sen mausta. Olen sanonut että pakko ei ole juoda jos ei tykkää.

Satun tietämään missä poika kavereineen on koska ovat noin 90% vapaa-ajastaan meillä. Rassaavat mopojaan autotallissa tai pelaavat tietokoneella, syövät meidän kanssa samassa pöydässä. Väitän että tunnistan päihtyneen teinin jos sellaisen näen ja näen poikaa&kavereita jatkuvasti joten vaikea uskoa että niistä joku olisi päissään. Jos ne lähtevät jonnekin valvotaan miehen kanssa henkilökohtaisesti kotiintuloa: mihin aikaan (kotiintuloaika klo 23) ja missä kunnossa. Kunnon saa tarkistettua helposti kun jää juttelemaan ja kyselemään missä oli ja mitä teki jne. Tapaan myös halata teiniä hyvän yön toivotukseksi, siinä saa kätevästi nuuskittua sekä alkoholin että tupakan hajut. Jos syö pastilleja tms. se vasta epäilyttävää olisikin kun ei niitä muuten koskaan syö.

Itse olen viettänyt sen verran railakkaan nuoruuden että tiedän kaikki mahdolliset temput ja huijaukset joita nuoret harrastaa. Ihan turha kokeilla.

Vierailija
93/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei varmasti juo joka viikonloppu, vaan joskus. Omassa nuoruudessani esim. vanhemmat lähtivät kesälomareissulla, niin minulla oli kotona pullo absoluttia. Mitään suurbileitä ei kuitenkaan järjestetty, koska se olisi vain typerää ja lisäisi kiinnijäämisen riskiä.

Vierailija
94/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät juo. Eivät kuulemma aio juoda edes aikuisena koska känni on noloa.

Vierailija
95/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymällä ja juttelemalla, jolloin samalla automaattisesti seuraa toisen reaktioita, jotka kyllä tunnistaa aika hyvin oman lapsen ollessa kyseessä (ja meillä esim vanhimmalla lapsella on onneton pokerinaama, on huono valehtelemaan). Samoin juttelen lapsen sisarusten kanssa toistensakin menoista, sillä tietävät hyvin toistensa touhuista. Olemalla paikalla kun lapsi lähtee ja palaa kotiin, niin että katson valmistautumista ja paluutouhuja, sekä keskustelen lapsen kanssa menosta. Tuntemalla lapsen arvomaailman, sekä kaverit ja näiden vanhempiakin, niin että juttelen heidän kanssaan. Asumalla sen kokoisella paikalla jossa jutut kiertävät. Lisäksi olemalla anturit koko ajan pystyssä lasten fyysisten merkkien suhteen (tullut lasten kilpaurheilun myötä turhankin tarkaksi). Sekä lisäksi oman alkoholin käytön kokemusten myötä, sekä alkoholistin lapsena (turhan paljon tullut opittua kaikkea vähemmän mukavaa alkoholiin liittyvää ja vaikea suhtautua liian luottavaisesti toistenkaan alkoholin käyttöön).

Voi olla että lapsen esim. yksittäisen alkoholiannoksen ottaminen kaverilla voi jäädä huomaamatta, mutta vaikea uskoa että varsinainen juominen (useamman kerran yksittäisiä annoksia tai kerralla useampia) jäisi huomaamatta. Meillä se 17v seurusteleva selvinpäinkin vauhti päällä oleva seuramies, jonka kohdalla olen ollut varuillani miten alkoholin käyttö alkaa ja asiasta on myös juteltu. Tilaisuuksia on ollut ja olen jopa ollut vähän hämmästynyt että sen ihmeemmin ei ole tilanne tullut vielä eteen. Oletan että vaikutusta on paljon myös kaveripiirillä ja tyttöystävällä, sekä luonteella (tietynlainen varmuus itsestään). Lisäksi meillä löytyy se melkein liiankin täydellisen kontrollin omaava 15v tyttö, jonka osalta alkoholin käyttöä ei tarvitse vielä sen kummemmin miettiä. Sekä löytyy myös nuorempi sisaruskin, jonka kohdalla tuo kaikki jää nähtäväksi vielä myöhemmin.

Monet ovat todella hyviä valehtelemaan ja sisarukset eivät välttämättä kerro koko totuutta. Voi se lapsosesi sanoa, että menee kaverin tyköön ja matkalla napata pullon metsästä. Kunnon kännäyksen jälkeen odotetaan, että ollaan selvinpäin ja sitten pullo takaisin metsään ja kotiin, kuin ei oltaisi ryypätty. Arvomaailmasta voi antaa kiiltokuvaversion vanhemmille ja kaverit osaavat valehdella ja heidän vanhempansa eivät välttämättä tiedä. Asun pienellä paikkakunnalla ja siltä kaikki jutut eivät vain lähde noin vaan kiertämään. Alkoholin juominen ei yleensä lopu lähikaupan eteen sammumiseen, joten se jää kaveriporukan asiaksi. Ei tietenkään nuori kännää vanhempien edessä. Kuinka tyhmiä luulet nuorien olevan? Jos edes tarkkaile tyttöäsi miten voit tietää käyttääkö hän alkoholia?

Meillä lapset ovat aika huonoja valehtelemaan (ainakin kun heidät tuntee, tai sitten minä vain olen hyvä tulkitsemaan) ja en pidä omia lapsiani tyhminä.

Tottakai tarkkailen ihan normaalisti tyttöänikin, mutta kun tuo ei käy kuin koulussa ja ohjatuissa treeneissä ja muuten on kotona pikkusisaruksen ja meidän vanhempien kanssa. Joskus kerran muutamassa viikossa voi nähdä kaveria sen muutaman tunnin, usein jomman kumman kotona niin että vanhemmat ovat kotona (tai sitten näkee siellä uimahallissa tai pizzalla).

Pienen ikäni alkoholistin kanssa eläneenä (juomisen piilottelua, mutta pienistä merkeistä esim. äänestä puhelimessa sen erotti) ja itse nuorena paljon (liikaa) juoneena en koe olevani mitenkään sinisilmäinen edes omien lasteni kohdalla alkoholin suhteen.

Vaikka täällä vauvapalstalla tuntemattomat kuinka vakuuttavat että lapseni joisivat, niin se ei muuta todellisuutta siitä etteivät juo.

Vierailija
96/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

outo kysymys. tosi helppoa on huomata siinä vaiheessa kun teini tulee kotiin, haiseeko alko ja onko humalassa. vaikka olisi yötä kaverilla, niin kyllä sen edellisiltana juodun alkom haistaa.

Vierailija
97/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän itse viikon päästä 16. Alkoholia olen maistanut äidin lasista. Kukaan kavereistani ei juo. Tiedän kyllä ne, jotka juovat ja polttavat. He ovat omasta mielestään tosi coolia porukkaa, mutta kaikki muut halveksuvat heitä :D me juhlitaan esim. katsomalla leffoja ja käymällä syömässä. Olen maistanut alkoholia jo niin monta kertaa, että tiedän miltä se maistuu. En pidä sen mausta eikä minulla ole mitään tarvetta juoda sitä. Nykyään tuollaisia ihmisiä pidetään luusereina ja juomattomuutta ihaillaan.

Vierailija
98/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 14vuotias ei todellakaan juo alkoholia.Ei myöskään sen kaverit.

Vierailija
99/99 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika kohta 15, käyttää aikansa koneella pelaten kaverien kanssa. Nörttejä joita ei kännäys kiinnosta, vaan pitävät ostarilla notkujia luusereina.

Voi olla että maistavat jotain piankin kotibileissä, mutta sitähän ei kysytty,,maistaminen on kyllä eri asia kuin känni.

Olen kertonut että ollaan alkoholistisukua, viinapäätä on eikä kovin kummoista krapulaa tule. Että sitä suuremmalla syyllä on mieluummin ottamatta.

Samasta syystä itse maistoin vasta 17 v ja eka kerran humalluin vasta vuosia myöhemmin.