Juoko teidän 14-15 -vuotiaat alkoholia?
Oman teinin kaveripiiri on muuttunut viimeisen vuoden aikana (täytti juuri 15v) sillä entiset kaverit alkaneet käyttää alkoa ja muutenkin käytös ihmeellistä riehumista. Omaa teiniä ei alkoholi onneksi ainakaan vielä ole kiinnostanut ja hän onkin hakeutunut samanhenkisten nuorten seuraan. Yllättävän monet nuoret juovat, tuskin kaikki vanhemmat edes tietävät lapsensa alkoholin käytöstä?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän kannabis on vienyt sijaa alkoholilta. Eli monet "kultapojut/-tytöt" voivat hyvinkin pössytellä vanhemmilta salaa.
Ja tästä keskustelusta saa käsityksen, että juuri kukaan nuori ei käytä alkoholia. Heh, niinhän sitä aina vanhemmat luulee... Menkääpäs kaupungille perjantai-iltaisin, niin totuus valkenee. Ihan samalla tavalla siellä örvelletään kuin ennenkin. Tupakointi on ehkä aavistuksen vähentynyt.
75% on täysin raittiita.
Myös huumeet on vähentyneet.
Toki jos susta tuntuu toiselta..
Mua suorastaan vituttaa, miksi helvetissä ne alkoa joisi alaikäiset?! Anteeksi nyt vaan, mutta niin kauan kun olet alaikäinen ja sinulla ei ole oikeutta ostaa itse kaupasta alkoholia niin sitähän perkele sinä et juo! Te nyt valitettavasti joudutte odottamaan että 18 vuotta tulee täyteen. Kaikki pitää aina saada nyt ja heti, vaikka mitään oikeuksia ei lapsilla ole alkojuomiin koskea ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinit (17 ja 15) eivät ole kokeilleetkaan alkoholia. Isompi on jättänyt kokonaan menemättä tilaisuuksiin, joissa on tiennyt alkoa käytettävän. Nuorempikaan ei käy kotibileissä tms.
Luin keväällä tutkimuksen suomalaisista nuorista, jonka mukaan 75% kasiluokkalsisita ei ole kokeillut alkoholia. Rohkaiseva tulos, vaikka toki ne, jotka ovat kokeilleet, voivat olla aika suurissakin pulmissa.
Tuntuu ihmeen suurelta luvulta tuo 75% tai sitten se suurin muutos käyttäytymisessä tapahtuu juuri kasin jälkeisenä kesänä/ysiluokalla. Oman poikani luokalla kaikki muut pojat juo. Tytöistä en tiedä. Myös urheilukavereista monet juovat. T. Ap
Nimenomaan tuo kasi-ysiluokan vaihde ja ysi on aika monella ratkaiseva kohta, jolloin nuori tekee valintoja alkoholin ja kaveriporukan suhteen.
Jännä kun yhdessä perheessä on yksi joka ei juo paljon, ja sillä menee kaikista huonoitten. Hänen isoveli ja isosisko juovat joka viikonloppuisin, ja isoilla sisaruksilla on omakotitalo ja lapsia. Tämä joka juo tosi harvoin, ei ole ikinä seurustellu, ja asuu vuokrakämpässä, ikää on jo 29v.
Alkoholi on luusereille. Ei lääkiksen opiskelijat tenuta aivosolujaan piloille, näin se vaan menee. Ehkä amiksessa niillä aivosoluilla ei ole niin väliä.
Ei dokaa edes 20 v. Yliopistossa kotipaikkakunnalla Hgissä opiskelee
Avatkaa silmänne, arvon vanhemmat. Ei meidänkään poikaa olisi saanut kiinni yhtään mistään, ellei olisi sellaiset salapoliisilasit silmillä ja aistit valppaana KOKO ajan.
Ei ns. dokaa, mutta kyllä on alkoholia maistanut koko tuon pojan aktiiviurheileva kaveripiiri, tytöt ja pojat. On alkoholi, tupakka, sähkötupakka, nuuska, you name it. Lapset 13-vuotiaita. Oletteko koskaan ratsanneet varoittamatta lapsenne ig-tiliä? Tutkineet wap-ryhmiä pidemmältä aikajaksolta, katsoneet kavereittensa tilejä? Suosittelen. Ja muistakaa, että näillä aineilla on sitten ihan eri nimet nuorten keskuudessa, ei ne siideristä tai oluesta puhu, eikä nuuskasta, eikä röökistä. Densit vaihtaa omistajaa koulujen pihoillakin.
Me ei osteta juomia. Jos haluaa juoda niin itse ostetaan/pyydetään hakija. Kiertävistä pulloista EI JUODA eikä etiketittömistä tai jos ei tiedä mitä on. 16-vuotta täyttänyt kilpaurheilija ja joi 1. Kerran kasin kesän alussa. Yleensä pari siideriä/lonkkua ettei sen enempää. Kotiin tullaan aina ja kaverit saa tulla jos saan vanhempien numerot ensin tietoon ja, että heilläkin lupa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä6522 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinit (17 ja 15) eivät ole kokeilleetkaan alkoholia. Isompi on jättänyt kokonaan menemättä tilaisuuksiin, joissa on tiennyt alkoa käytettävän. Nuorempikaan ei käy kotibileissä tms.
Luin keväällä tutkimuksen suomalaisista nuorista, jonka mukaan 75% kasiluokkalsisita ei ole kokeillut alkoholia. Rohkaiseva tulos, vaikka toki ne, jotka ovat kokeilleet, voivat olla aika suurissakin pulmissa.
Tuntuu ihmeen suurelta luvulta tuo 75% tai sitten se suurin muutos käyttäytymisessä tapahtuu juuri kasin jälkeisenä kesänä/ysiluokalla. Oman poikani luokalla kaikki muut pojat juo. Tytöistä en tiedä. Myös urheilukavereista monet juovat. T. Ap
Se on kouluterveyskysely. Kattaa myös ysiluokan. Juominen on kokoajan vähentynyt.
Omat lapset on nyt lukiossa. Vieläkään kukaan kavereistakaan ei juoKuka myöntää rikkovansa sääntöjä?
Sama kysely on tehty pitkään. Mikä selittää muutoksen?
Kysytään myös: Tuletko jonkun... Ym
Kysely on nimetön ja tehdään yksin. Koulu ei näe vastauksiaEtkö itse ole vastannut kouluterveyskyselyyn? Miksi on niin vaikeeta uskoa että päihteiden käyttö on vähentynyt?
Nuoret ovat alkaneet pelaamaan varman päälle, että jos tarkistetaan niin ei käy huonosti. En muista niin tarkkaan, että jotain kyselyä muistaisin. Pienissä kunnissa nuoret kulkevat etiketittömät pullot kourassa selvästi päihtyneinä niin en usko.
Moit tunnuksen, että voit jakaa musta tuntuu kokemuksia.
Nuorten juominen on vähentynyt. Miksi se on niin vaikeaa uskoa?
Sitä on vaikea uskoa, koska tutkimukset on paskoja.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika ihmeellistä ja jotenkin surullistakin, ettei millään voida uskoa, että on nuoria, jotka eivät oikeasti juo. Oli niitä minunkin nuoruudessani, vaikken itse niihin valitettavasti kuulunut. Itsekin olin kyllä "jo" 16-vuotias ennen kuin join ensimmäisen kerran. Uskon myös, että jos joku kertoo nuorensa käyvän vaikka lenkillä, niin hän tosiaan käy lenkillä eikä kavereitten luona ryyppäämässä.
Onhan niitäkin, ketkä eivät juo, mutta en usko, että kukaan mammojen lapsista ei käytä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selvitätte käyttääkö joku alkoholia?
Kysymällä ja juttelemalla, jolloin samalla automaattisesti seuraa toisen reaktioita, jotka kyllä tunnistaa aika hyvin oman lapsen ollessa kyseessä (ja meillä esim vanhimmalla lapsella on onneton pokerinaama, on huono valehtelemaan). Samoin juttelen lapsen sisarusten kanssa toistensakin menoista, sillä tietävät hyvin toistensa touhuista. Olemalla paikalla kun lapsi lähtee ja palaa kotiin, niin että katson valmistautumista ja paluutouhuja, sekä keskustelen lapsen kanssa menosta. Tuntemalla lapsen arvomaailman, sekä kaverit ja näiden vanhempiakin, niin että juttelen heidän kanssaan. Asumalla sen kokoisella paikalla jossa jutut kiertävät. Lisäksi olemalla anturit koko ajan pystyssä lasten fyysisten merkkien suhteen (tullut lasten kilpaurheilun myötä turhankin tarkaksi). Sekä lisäksi oman alkoholin käytön kokemusten myötä, sekä alkoholistin lapsena (turhan paljon tullut opittua kaikkea vähemmän mukavaa alkoholiin liittyvää ja vaikea suhtautua liian luottavaisesti toistenkaan alkoholin käyttöön).
Voi olla että lapsen esim. yksittäisen alkoholiannoksen ottaminen kaverilla voi jäädä huomaamatta, mutta vaikea uskoa että varsinainen juominen (useamman kerran yksittäisiä annoksia tai kerralla useampia) jäisi huomaamatta. Meillä se 17v seurusteleva selvinpäinkin vauhti päällä oleva seuramies, jonka kohdalla olen ollut varuillani miten alkoholin käyttö alkaa ja asiasta on myös juteltu. Tilaisuuksia on ollut ja olen jopa ollut vähän hämmästynyt että sen ihmeemmin ei ole tilanne tullut vielä eteen. Oletan että vaikutusta on paljon myös kaveripiirillä ja tyttöystävällä, sekä luonteella (tietynlainen varmuus itsestään). Lisäksi meillä löytyy se melkein liiankin täydellisen kontrollin omaava 15v tyttö, jonka osalta alkoholin käyttöä ei tarvitse vielä sen kummemmin miettiä. Sekä löytyy myös nuorempi sisaruskin, jonka kohdalla tuo kaikki jää nähtäväksi vielä myöhemmin.
Monet ovat todella hyviä valehtelemaan ja sisarukset eivät välttämättä kerro koko totuutta. Voi se lapsosesi sanoa, että menee kaverin tyköön ja matkalla napata pullon metsästä. Kunnon kännäyksen jälkeen odotetaan, että ollaan selvinpäin ja sitten pullo takaisin metsään ja kotiin, kuin ei oltaisi ryypätty. Arvomaailmasta voi antaa kiiltokuvaversion vanhemmille ja kaverit osaavat valehdella ja heidän vanhempansa eivät välttämättä tiedä. Asun pienellä paikkakunnalla ja siltä kaikki jutut eivät vain lähde noin vaan kiertämään. Alkoholin juominen ei yleensä lopu lähikaupan eteen sammumiseen, joten se jää kaveriporukan asiaksi. Ei tietenkään nuori kännää vanhempien edessä. Kuinka tyhmiä luulet nuorien olevan? Jos edes tarkkaile tyttöäsi miten voit tietää käyttääkö hän alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä mammat ajattelee, että ei minun lapsi. On se helppo pitää kulissia, kun voi vain höpöttää ummet ja lammet alkoholin haitoista ennen ryyppäämistä niin vanhemmat ei epäile.
Meillä lapset (teinit) eivät edes käy missään niin, että voisivat juoda alkoholia vanhempien huomaamatta. Meillä on totuttu keskieurooppalaistyyppiseen juomiskylttuuriin eli viikonloppuisin on viiniä ruoan kanssa, ei koskaan väkeviä. Alkoholista ei ole tehty numeroa, se ei erityisesti kiinnosta, viinin haiseekin kuulemma pahalta. Viini on heille maataloustuote muiden joukossa ja tähän ovat tottuneet kansaivälisessä ystäväpiirissäkin ja perheen matkoilla. Alkoholi ei ole tabu eikä kiinnostavakaan. Toki sillä on merkitystä, että kavereiden perheissä on samanlaista.
Minusta on perin omituista, etteivät teinit koskaan käy missään ilman vanhempiaan ja kavereidenkin perheissä on samanlaista.
Mutta asiaan: keskiluokkaisissa perheissä lienee harvinaista, että 14-15 -vuotiaat "dokaisivat". Kuten jo tämä kouluterveyskysely kertoo.
Minulla on kaksi lukiolaista ja jonkin verran on tietyissä juhlissa alkoholi mukana. Kännissä en ole heitä nähnyt, mutta tämä ei tietysi poista sitä, etteivät joskus olisi olleetkin. Ei se minulle nyt mikään kamala kauhistus ole. Jos alkoholisoituu, niin syyt ovat muualla kuin satunnaisessa bilettämisessä 16-17 -vuotiaana.
Omassa nuoruudessa alkohlinkäyttö oli holtittomampaa juuri lukioaikoina ja en nyt yhtäkkiä pysty sanomaan ketään alkoholisoitunutta. Nämä olivat muuten ongelmallisista piireistä.
Miten ne kouluterveyskyselyt kertovat luokasta? Kouluterveyskyselyt kertovat vain, ketä myöntää, eikä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari kuukautta vaille 15v poika. On maistanut kuohuviiniä muutaman kerran mun lasista. Olisin antanut oman lasin kuohuviiniä juhlissa, ei halunnut vaan otti mieluummin limsaa.
Ei ole kiinnostunut alkoholista, eikä hänen kaveripiirinsäkään ole. Muutamat entiset luokkakaverit juovat ja ne ovat pojan mielestä "aika tyhmiä"
Hän huomasi, että testaat häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän kannabis on vienyt sijaa alkoholilta. Eli monet "kultapojut/-tytöt" voivat hyvinkin pössytellä vanhemmilta salaa.
Ja tästä keskustelusta saa käsityksen, että juuri kukaan nuori ei käytä alkoholia. Heh, niinhän sitä aina vanhemmat luulee... Menkääpäs kaupungille perjantai-iltaisin, niin totuus valkenee. Ihan samalla tavalla siellä örvelletään kuin ennenkin. Tupakointi on ehkä aavistuksen vähentynyt.
75% on täysin raittiita.
Myös huumeet on vähentyneet.
Toki jos susta tuntuu toiselta..
*75% väittää olevansa raittiita. Mistä toi väitä huumeiden väentymisestä on?
Vierailija kirjoitti:
Avatkaa silmänne, arvon vanhemmat. Ei meidänkään poikaa olisi saanut kiinni yhtään mistään, ellei olisi sellaiset salapoliisilasit silmillä ja aistit valppaana KOKO ajan.
Ei ns. dokaa, mutta kyllä on alkoholia maistanut koko tuon pojan aktiiviurheileva kaveripiiri, tytöt ja pojat. On alkoholi, tupakka, sähkötupakka, nuuska, you name it. Lapset 13-vuotiaita. Oletteko koskaan ratsanneet varoittamatta lapsenne ig-tiliä? Tutkineet wap-ryhmiä pidemmältä aikajaksolta, katsoneet kavereittensa tilejä? Suosittelen. Ja muistakaa, että näillä aineilla on sitten ihan eri nimet nuorten keskuudessa, ei ne siideristä tai oluesta puhu, eikä nuuskasta, eikä röökistä. Densit vaihtaa omistajaa koulujen pihoillakin.
Sinulla on varmaan näin. Silti se vaan on niin että hyvin pieni ryhmä käyttää alkoholia. Etenkään 13-v. Saa olla jo melko ongelmallinen.
Täällä on ryhmä nuoria kylillä ja alkoholia kuluu. Se on pieni vähemmistö. Suurin osa elää raittiina.
Omat lukiolaiset eivät ole koskaan maistaneet alkoholia (kuin minun lasista). Olen tästä varma. Ei myöskään heidän kaverit
Huomaisin kyllä ilman ratsioitakin. Itse olen nuorena ollut ihan toisenlainen
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on luusereille. Ei lääkiksen opiskelijat tenuta aivosolujaan piloille, näin se vaan menee. Ehkä amiksessa niillä aivosoluilla ei ole niin väliä.
Voisitko linkata lähteen tolle väitteelle, että alkoholi tappaa aivosoluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on varmaan näin. Silti se vaan on niin että hyvin pieni ryhmä käyttää alkoholia. Etenkään 13-v. Saa olla jo melko ongelmallinen.
Täällä on ryhmä nuoria kylillä ja alkoholia kuluu. Se on pieni vähemmistö. Suurin osa elää raittiina.
Omat lukiolaiset eivät ole koskaan maistaneet alkoholia (kuin minun lasista). Olen tästä varma. Ei myöskään heidän kaveritHuomaisin kyllä ilman ratsioitakin. Itse olen nuorena ollut ihan toisenlainen
Pienissä kunnissa on hyvä käyttää alkoholia ja, vaikka ajaa mopoilla ylinopeutta kännissä ilman korttia. Turun keskustssa poliisit kulkee koko ajan ja välillä päättää, että tietyllä julkisella paikalla ei saa kokoontua tänään, mutta pienemmissä kunnissa ei poliisit käy, kuin jos jotain on jo tapahtunut ja yleensä siihenkin menee vähintään puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lukiolaiset eivät ole koskaan maistaneet alkoholia (kuin minun lasista). Olen tästä varma. Ei myöskään heidän kaveritHuomaisin kyllä ilman ratsioitakin. Itse olen nuorena ollut ihan toisenlainen
Pienissä kunnissa on hyvä käyttää alkoholia ja, vaikka ajaa mopoilla ylinopeutta kännissä ilman korttia. Turun keskustssa poliisit kulkee koko ajan ja välillä päättää, että tietyllä julkisella paikalla ei saa kokoontua tänään, mutta pienemmissä kunnissa ei poliisit käy, kuin jos jotain on jo tapahtunut ja yleensä siihenkin menee vähintään puoli tuntia.
Esimerkiksi missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi missä?
Mikä vaan kunta missä on alle 10 000 asukasta on tällainen.