Juoko teidän 14-15 -vuotiaat alkoholia?
Oman teinin kaveripiiri on muuttunut viimeisen vuoden aikana (täytti juuri 15v) sillä entiset kaverit alkaneet käyttää alkoa ja muutenkin käytös ihmeellistä riehumista. Omaa teiniä ei alkoholi onneksi ainakaan vielä ole kiinnostanut ja hän onkin hakeutunut samanhenkisten nuorten seuraan. Yllättävän monet nuoret juovat, tuskin kaikki vanhemmat edes tietävät lapsensa alkoholin käytöstä?
Kommentit (99)
Täällä mammat ajattelee, että ei minun lapsi. On se helppo pitää kulissia, kun voi vain höpöttää ummet ja lammet alkoholin haitoista ennen ryyppäämistä niin vanhemmat ei epäile.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mut musta tuntuu et viimesen 10v aikana on tapahtunut nuorten keskuudessa melkonen muutos suhtautumisessa alkoholiin. Kun itse olin teini tuolloin 10v sitten niin tosi iso osa 14-15 vuotiaista joi päihtymistarkoituksessa ja lisäksi tupakoi. Myös ne ns parempien perheiden lapset, vaikka he eivät örveltäneet pitkin kyliä. Kun asuin vielä kotona, oli pienen paikkakunnan keskusta viikonloppuiltaisin täynnä teinejä hengailemassa, juomassa kaljaa ja räkimässä maahan, tänä kesänä kun ajoin samaisen kylän läpi viikonloppuiltana, en nähnyt yhtään teiniä hengailemassa, vaikka silloin 10v sitten meillä oli tapana joka ilta parveilla isoilla porukoilla milloin missäkin ja aiheuttaa paheksuntaa...
Nuoret ovat siirtyneet keskustasta vähän syrjäisemmille kunnille, joten poliisit ei saa kiinni.
Miten selvitätte käyttääkö joku alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Täällä mammat ajattelee, että ei minun lapsi. On se helppo pitää kulissia, kun voi vain höpöttää ummet ja lammet alkoholin haitoista ennen ryyppäämistä niin vanhemmat ei epäile.
14-15 vuotiaista pitäisi vanhempien 100% tietää mitä puuhaavat, missä ja kenen kanssa. Itse tiedän varmasti, ettei oma tyttöni juo eikä polta. Ei luuhaa iltaisin ostarilla tai kaupungilla vaan harrastaa tai viettää iltaa kaverin kanssa jomman kumman kotona. On myös asenteeltaan erittäin päihdekielteinen ja pitää kännääviä luokkakavereita idiootteina.
Etusivulla lukee:"25 kommenttia" ja kakkosella:"22 kommenttia"
Näin parikymppisenä naisena ja nuorempia tuttuja omaavaa pakko sanoa, että yllättävän moni on maistanut alkoholia vaikka olisi kuinka kiltin oloinen. Aika moni saattaa juoda yhden tai pari kavereilla viikonloppuna ja mennä sen jälkeen kotiin täysin selvänä.
Nuorten juominen on eurooppalaista keskitasoa. 75% tänikäisistä on täysin raittiita
https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/tietoartikkelit/alkoholi/nuorten-ju…
Monesti vanhemmilla ei ole mitään hajua teinin juomisesta. Tässä on hauskaa se, että eivätkö vanhemmat muista omia teinivuosiaan kuinka vanhempia vedettiin höplästä :D Maaseudulla oli tapana, että kun on ripiltä päässy niin sai käydä nuortentansseissa ja hiljaisella hyväksynnällä kaljotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14-15 vuotiaista pitäisi vanhempien 100% tietää mitä puuhaavat, missä ja kenen kanssa. Itse tiedän varmasti, ettei oma tyttöni juo eikä polta. Ei luuhaa iltaisin ostarilla tai kaupungilla vaan harrastaa tai viettää iltaa kaverin kanssa jomman kumman kotona. On myös asenteeltaan erittäin päihdekielteinen ja pitää kännääviä luokkakavereita idiootteina.
Ikinä ei voi 100% tietää. Miksi kaverin tykönä ei voi alkoholia juoda? Tuo on juuri tuota kulissia, kun sanotaan vaan, että alkoholin käyttö on idiotismia. On kyllä aika häiritsevää teinin sosiaaliselle elämälle, että vanhemmat valvovat jokaisen liikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinit (17 ja 15) eivät ole kokeilleetkaan alkoholia. Isompi on jättänyt kokonaan menemättä tilaisuuksiin, joissa on tiennyt alkoa käytettävän. Nuorempikaan ei käy kotibileissä tms.
Luin keväällä tutkimuksen suomalaisista nuorista, jonka mukaan 75% kasiluokkalsisita ei ole kokeillut alkoholia. Rohkaiseva tulos, vaikka toki ne, jotka ovat kokeilleet, voivat olla aika suurissakin pulmissa.
Tuntuu ihmeen suurelta luvulta tuo 75% tai sitten se suurin muutos käyttäytymisessä tapahtuu juuri kasin jälkeisenä kesänä/ysiluokalla. Oman poikani luokalla kaikki muut pojat juo. Tytöistä en tiedä. Myös urheilukavereista monet juovat. T. Ap
Se on kouluterveyskysely. Kattaa myös ysiluokan. Juominen on kokoajan vähentynyt.
Omat lapset on nyt lukiossa. Vieläkään kukaan kavereistakaan ei juo
Ei juo. Tyttö menee ysille. Kasvissyöjä maailmanparantaja.
Viettää aikaa harrastuksissa ja päihteettömien kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten juominen on eurooppalaista keskitasoa. 75% tänikäisistä on täysin raittiita
https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/tietoartikkelit/alkoholi/nuorten-ju…
Voisitko linkata sen tutkimuksen mihin toi perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinit (17 ja 15) eivät ole kokeilleetkaan alkoholia. Isompi on jättänyt kokonaan menemättä tilaisuuksiin, joissa on tiennyt alkoa käytettävän. Nuorempikaan ei käy kotibileissä tms.
Luin keväällä tutkimuksen suomalaisista nuorista, jonka mukaan 75% kasiluokkalsisita ei ole kokeillut alkoholia. Rohkaiseva tulos, vaikka toki ne, jotka ovat kokeilleet, voivat olla aika suurissakin pulmissa.
Tuntuu ihmeen suurelta luvulta tuo 75% tai sitten se suurin muutos käyttäytymisessä tapahtuu juuri kasin jälkeisenä kesänä/ysiluokalla. Oman poikani luokalla kaikki muut pojat juo. Tytöistä en tiedä. Myös urheilukavereista monet juovat. T. Ap
Se on kouluterveyskysely. Kattaa myös ysiluokan. Juominen on kokoajan vähentynyt.
Omat lapset on nyt lukiossa. Vieläkään kukaan kavereistakaan ei juo
Kuka myöntää rikkovansa sääntöjä?
"Joo ei meidän muksut juo!"
No kyllä vittu, vaikkei teidän nähden. Tai no ei ehkä vielä ne 15veet. On jokseenkin häpellistä esiintyä päihtyneenä vanhemmille ja jotkut pelkääväät luultavasti rangaistusta.
Parempi se, että muksut ryyppää, etteivät sitten ajaudu hakemaan vaihtoehtoista päihtymystä valitettavan yleisestä kannabiksesta.
Ei. - Ellei nyt ripille päästyään ehtoollisella saanutta "ryyppyä" lasketa juomiseksi. Mutta muuten ei. - Eikä me aikuisetkaan juoda viikottain, ainakaan lasten nähden, vaikkei mitään absolutisteja ollakaan. Välilläruoka maistuu hyvinkin lasin tai kahden kanssa viiniä tai sauna olut silloin tällöin, mutta onneksi on monia muitakin vaihtoehtoja.
Kouluterveyskysely päihteet
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/vaestotutkimukset/kou…
Vierailija kirjoitti:
"Joo ei meidän muksut juo!"
No kyllä vittu, vaikkei teidän nähden. Tai no ei ehkä vielä ne 15veet. On jokseenkin häpellistä esiintyä päihtyneenä vanhemmille ja jotkut pelkääväät luultavasti rangaistusta.
Parempi se, että muksut ryyppää, etteivät sitten ajaudu hakemaan vaihtoehtoista päihtymystä valitettavan yleisestä kannabiksesta.
Meinasin tykätä, mutta tuo viimeinen lause muutti mieleni.
Vierailija kirjoitti:
Kouluterveyskysely päihteet
https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/vaestotutkimukset/kou…
Jos opettaja seisoo takana testiä tehdessä kukaan ei käytä päihteitä.
Mä en usko, että mun tyttö juo koulussa ja koulusta hän tulee aina suoraan kotiin. Koko kesäloman hän on ollut kotona. Kaveri käy meillä välillä, mutta tyttö ei käy kaverinsa luona. Illalla hän käy joskus lenkillä, usein yksin tai siskonsa kanssa, monesti myös minun kanssa. Olen ihan varma, että olisin huomannut, jos hän joisi.
Ohis, mut musta tuntuu et viimesen 10v aikana on tapahtunut nuorten keskuudessa melkonen muutos suhtautumisessa alkoholiin. Kun itse olin teini tuolloin 10v sitten niin tosi iso osa 14-15 vuotiaista joi päihtymistarkoituksessa ja lisäksi tupakoi. Myös ne ns parempien perheiden lapset, vaikka he eivät örveltäneet pitkin kyliä. Kun asuin vielä kotona, oli pienen paikkakunnan keskusta viikonloppuiltaisin täynnä teinejä hengailemassa, juomassa kaljaa ja räkimässä maahan, tänä kesänä kun ajoin samaisen kylän läpi viikonloppuiltana, en nähnyt yhtään teiniä hengailemassa, vaikka silloin 10v sitten meillä oli tapana joka ilta parveilla isoilla porukoilla milloin missäkin ja aiheuttaa paheksuntaa...