Lasten kuivaksi oppiminen hidastunut vaippojen myötä
Nyt kun on markkinoilla jopa ripulin imevä vaippa niin oppiiko lapsi myöhemmin kuivaksi kuin harsovaippa-aikaan?
Kommentit (11)
Nykyään ei aloiteta pottuilua yhtä aikaisin kuin ennen. Meillä oltiin kuivia jo 1v 4kk.
^^ Joo, mä hoidin vauvan harsovaipoilla ja heti istumaan opittua potalle. Nopeasti oppi. :)
Asiantuntijat ovat sitä mieltä, että tällä on yhteyttä. Vaipat ovat niin mukavia päällä ja tuovat osalle lapsista turvaa, ettei niistä haluta luopua.
Onko tää joku kilpailu, kuka on ensin kuiva? Äh, mä taidan siinä tapauksessa kohta myöhästyä, kun en ole edes aloittanut vielä pottailua 11kk lapseni kanssa.
Tutkimusten mukaan lapset oppivat nykyään kuiviksi paljon myöhemmin kuin ennen. Syiksi kerrottiin juurikin vaippojen mukavuus ja osasyy oli vanhempien mukavuudenhalu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää joku kilpailu, kuka on ensin kuiva? Äh, mä taidan siinä tapauksessa kohta myöhästyä, kun en ole edes aloittanut vielä pottailua 11kk lapseni kanssa.
Etkö ole lukenut palstaa kunnolla? Täällä on supermammoja, joiden lapset säveltävät oopperan jo kohdussa ja keksivät suhteellisuusteorian 1-vuotiaana.
Vaipat eivät hidastaneet potalle oppimista. Lapsi oli 1 v 7 kk ikäisenä kotona päivät pääksytysten ilman vaippoja ja housuja. Hänet laitettiin potalle, kun näytti siltä että tarvetta on. Kehumalla kannustin ja kolme päivää siihen potan käytön oppimiseen meni. Pari kertaa pissat tulivat lattialle ja kerran äidin niskaan, mutta vähänkös tuosta. Jäppisestä oli sittemmin tosi siistiä oppia pissaamaan pyttyyn potan sijasta. Laitettiin jakkara pytyn eteen. Yövaippojakaan ei tarvittu muutaman viikon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole lukenut palstaa kunnolla? Täällä on supermammoja, joiden lapset säveltävät oopperan jo kohdussa ja keksivät suhteellisuusteorian 1-vuotiaana.
Taitaa olla supermammoja suku täynnä. Meillä annettiin ihan neuvolasta ohje aloittaa pottailu heti kun vauva pystyy istumaan. Eli aamulla herätessä potalla,jne.
^^ Kyllä, rytmitys tärkeää. Selkeää puhekieltä ja ehkä vähän laulua ja luritusta. :) Onnittelut ensimmäisestä kerrasta! :D
Minä olen onnellinen siitä, että vaipat ovat imukykyisiä nykyään. Muumivaipat ovat suosikkejani. T: Pertti 67v.
Kyllähän tästä joku tutkuskin taisi olla että lapset oppivat kuivaksi nykyään myöhemmin...? Lapset viihtyy superkuivissa vaipoissaan, kun ei kosteus haitaa. Laiskat vanhemmathan siinä on taustalla.