APUA sähkösopimus + edellinen vuokralainen!
Oma vuokrasopimukseni alkaa 1.8.17, mutta olen toisella paikkakunnalla töissä 5.8. asti enkä pääse ennen sitä asuntoon. Avaimet saan 6.8. Koska pääsen muuttamaan aikaisintaan 6.8, olen sopinut sähkösopimuksenkin alkamaan vasta 6.8. Ongelmana on nyt se, että edellinen vuokralainen menee siivoamaan asunnon vasta 1.8 (vuokraisäntä ilmoitti eilen).. Eihän siellä varmaan sähköä silloin tule?? Olenko tehnyt väärin?? Vuokrasopparissa lukee vain, että "Sähkö ei sisälly vuokraan. Vuokralainen tekee sähkösopimuksen energialaitoksen kanssa."
Olenko tehnyt väärin, olisiko sähkösopimus pitänyt sopia alkamaan jo 1.8. alkaen??
Kommentit (25)
Et ole tehnyt mitään väärin. Mikään ei velvoita sinua huolehtimaan että edellisellä vuokralaisella on sähköä. (Tuskin sähköyhtiö edes katkaisee sähköt tuossa välissä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma vuokrasopimukseni alkaa 1.8.17, mutta olen toisella paikkakunnalla töissä 5.8. asti enkä pääse ennen sitä asuntoon. Avaimet saan 6.8. Koska pääsen muuttamaan aikaisintaan 6.8, olen sopinut sähkösopimuksenkin alkamaan vasta 6.8. Ongelmana on nyt se, että edellinen vuokralainen menee siivoamaan asunnon vasta 1.8 (vuokraisäntä ilmoitti eilen).. Eihän siellä varmaan sähköä silloin tule?? Olenko tehnyt väärin?? Vuokrasopparissa lukee vain, että "Sähkö ei sisälly vuokraan. Vuokralainen tekee sähkösopimuksen energialaitoksen kanssa."
Olenko tehnyt väärin, olisiko sähkösopimus pitänyt sopia alkamaan jo 1.8. alkaen??
Olisi pitänt sopia sähkö alkamaan 1.8. Koska silloin sun vuokrasopimuskin alkaa. Mutta käyännössä sähkölaitos ei katkaise sähkön tuloa tällä välillä koska seurava sopimus on jo, joten ei siitä mitään katastrofia seuraa.
Höpö höpö. Miten niin olisi pitänyt? Ei kukaan pakota ottamaan sähkösopimusta edes silloin kun itse majailee jo asunnossa.
Miten on ylipäätään mahdollista, että vuokrasopimus alkaa 1.8. vaikka asunto on edellisen vuokralaisen hallinnassa 6.8. asti jolloin saat avaimet? Eihän sinun pitäisi joutua maksaa vuokraa jos asunto ei ole edes käytettävissä.
Sähkösopimus alkaa siitä päivästä, kun muutat asuntoon. Jos ei siivoojalla ole sähköä, ei se ole sinun ongelmasi.
Nythän on kesä eli valoisaa on iltakymmenen pintaan asti. Jos kämpässä ei ole taloyhtiön sähköä käytettävissä niin lattiat voi lakaista ja mopata puhtaaksi, siihen ei tarvita pölynimuria.
Meidänkin asunto oli ollut 3kk tyhjänä. Hyvin pelitti silti sähköt, kun käytiin tekemässä siivous ennen muuttoamme
Edellisen vuokralaisen kuuluu katkaista sähkösopimus vasta 1.8 jälkeen jos tarvitsee sähköä 1.8
Ei ole sun murhe. Sitä paitsi kun sopimuksesi alkaa jo 1.8 ja vuokran siltäkin ajalta maksat, ei sinne vaan kukaan voi pelkällä ilmoituksella tulla siivoamaan. Edellisen vuokralaisen kuuluu siivota asunto oman vuokrasopimuksensa voimassaoloaikana.
Mistä ne tietää, että seuraava sopimus on solmittu? Jos on kaksi eri sähköyhtiötä? Helsinkiin siis muutan ja ei mitään tietoa, mikä sähkösopimus edellisellä vuokralaisella on ollut. Pikku paniikki iski, kun vuokraisäntä ilmoitti, että edellinen siivoaa 1.8, ei ollut tullut mielenkään sitoa sopimusta ennen, kun itse saan avaimetkin vasta 6.8..
Olen siis vanhempien luota ekaan omaan kotiin muuttamassa, niin asiat vähän hakusessa vielä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänt sopia sähkö alkamaan 1.8. Koska silloin sun vuokrasopimuskin alkaa. Mutta käyännössä sähkölaitos ei katkaise sähkön tuloa tällä välillä koska seurava sopimus on jo, joten ei siitä mitään katastrofia seuraa.
Höpö höpö. Miten niin olisi pitänyt? Ei kukaan pakota ottamaan sähkösopimusta edes silloin kun itse majailee jo asunnossa.
Monissa asunnoissa on sähköllä toimivia, rakennuksen kunnossa pysymiselle tärkeitä osia, kuten ilmanvaihtokone, lämmityksen vesikiertopumppu, maalämpöpumppu tms. Vuokrasopimuksen tehdessään vuokralainen ottaa vastatakseen siitä, että tämmöiset normaalit asiat ovat kåytössä. Jollei, ja syntyy esim vesivahinko tai kosteusvaurio, maksu lankeaa vuokralaiselle ja se voi olla kallis.
Mulla oli samanlainen tilanne, mutta ei sähköyhtiö mihinkään sähköä katkaissut ja lisäksi laskutti multa vielä koko alkukuun, mutta en todellakaan viitsinyt valittaa, koska se summa oli vain joitain senttejä. Periaatteessa ei olisi kuulunut mulle, mutta eihän tuommoisilla summilla ole merkitystä.
Saisin varmaan avaimet aikaisemmin, mutta en tekisi niillä mitään, koska olen 5.8 asti joka päivä töissä ja Helsinkiin on täältä 2h ajomatka, niin sovittiin, että 6.8, kun vuokraisäntä tulee käymään täälläpäin. Henkilökohtaisesti ei haittaa, että edellinen käy siivoamassa 1.8, tämä sähköasia vain hieman stressaa - olen tunnollinen enkä haluaisi, että olen jättänyt jotain hoitamatta..
Ota yhteys sähköyhtiöön, sillä se selviää helpoiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa asunnoissa on sähköllä toimivia, rakennuksen kunnossa pysymiselle tärkeitä osia, kuten ilmanvaihtokone, lämmityksen vesikiertopumppu, maalämpöpumppu tms. Vuokrasopimuksen tehdessään vuokralainen ottaa vastatakseen siitä, että tämmöiset normaalit asiat ovat kåytössä. Jollei, ja syntyy esim vesivahinko tai kosteusvaurio, maksu lankeaa vuokralaiselle ja se voi olla kallis.
Kyllä, kyllä. Mutta ei se muuta tätä nimenomaista tapausta että olisi muka ollut pakko aloittaa sähkösopimus siitä 1.8. Eli siksi edellinen "olisi pitänyt" vastaus oli höpö höpöä. Aloittaja ei ole mitään väärin tehnyt, se oli pointti.
Vierailija kirjoitti:
Sähkösopimus alkaa siitä päivästä, kun muutat asuntoon. Jos ei siivoojalla ole sähköä, ei se ole sinun ongelmasi.
Sähköntoimitus ja "sopimus" alkaa siitä päivästä, kun sähköfirman kanssa sovitaan sellainen alkavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Saisin varmaan avaimet aikaisemmin, mutta en tekisi niillä mitään, koska olen 5.8 asti joka päivä töissä ja Helsinkiin on täältä 2h ajomatka, niin sovittiin, että 6.8, kun vuokraisäntä tulee käymään täälläpäin. Henkilökohtaisesti ei haittaa, että edellinen käy siivoamassa 1.8, tämä sähköasia vain hieman stressaa - olen tunnollinen enkä haluaisi, että olen jättänyt jotain hoitamatta..
Kaikki ok, rauhoitu vaan ja onnea uuteen kotiin!
Eikä ne sähköyhtiöt oikeasti käy sähköjä laittamassa poikki heti kun joku irtisanoo sopimuksen, siitä olisi niille iso ylimääräinen työ kun seuraava asukas todennäköisimmin tulee heti perään.
Itse olen sähköyhtiössä töissä joten voin tähän vastata miten meillä hoidetaan. Jos edellisen asiakkaan soppari päättyy 31.7. ja sinä olet ilmoittanut sisäänmuuton 6.8. päivälle teemme 1.8-5.8 väliselle ajalle vuokraisännän nimiin sähkösopimuksen, jos käyttöpaikalla on kulunut sähköä. Jos vuokraisäntä kiistää sopimuksen, katkaisemme sähköt 1.-5.8. väliseltä ajalta ja sähköt kytketään taas 6.8. kun on sinun muuttopäiväsi
Jos kyseessä on omakotitalo sopimuksettomia päiviä (tässä tapauksessa 1.8.-5.8.) ei saa olla. Jos kerrostalo, voit aloittaa sopimuksesi 6.8. Sähköyhtiö tai vuokraisäntä ovat mahdollisesti tästä sinuun yhteydessä tai sitten eivät, mutta sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin se sähkösopimus 6.8. aloituspäivälle😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo huoneistokohtaista IV-konetta lukuunottamatta menee taloyhtiön mittarista eikä yksittäisten asuntojen mittareista nuo sähköt. Ja jos huoneistokohtainen IV nyt on muutaman viikon tyhjässä asunnossa pois päältä jossain välissä, siitä ei mitään ongelmia synny.