Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja! Onko sinulla erillinen työpuhelin vai annatko vanhemmille henkilökohtaisen numerosi?

Vierailija
28.07.2017 |

Kysymys otsikossa. Olen vastavalmistunut, ensimmäiseen vuoden määräaikaisuuteen valmistautuva ope ja mietin näitä puhelinasioita työni kannalta. Käsittääkseni koulun puolesta ei ole käytössä mitään varsinaisia työpuhelimia ja henkilökohtaisen puhelinnumeron antaminen lasten vanhemmille ei oikein innosta, joten ajattelin hankkia prepaid-liittymän vanhaan puhelimeeni ja käyttää sitä työasioihin. Miten te muut (luokan)opettajat teette? :)

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mieleenkiinnosta; mikä on superkiireellinen asia, jonka opettajan on pakko tietää illalla? Itse en keksi, vaikka olen ollut alalla 10v.

No mulle on kerran soittanut yksi vanhempi, jonka lapsi ei ollut tullut koulusta kotiin. Halusi kysyä, että oliko lapsi ylipäätään ollut koulussa ja oliko koulussa tapahtunut mitään poikkeuksellista.  Ei haitannut soitto mua yhtään, lähdin itse asiassa itsekin etsiskelemään lasta. Kyseessä siis pieni tokaluokkalainen, jonka koulu loppui jo klo 12 eikä vielä iltakuudeltakaan ollut kotona eikä kenenkään kaverinkaan kotona. Tarina päättyi onneksi hyvin.

Varmaan olisi hoitunut rehtorinkin kautta, jolla se työpuhelin on.

Vierailija
42/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työpuhelinta. Omaa numeroa en anna. Opehuoneen numero on ja siihen voi jättää soittopyynnön. Samoin wilman kautta voi viestiä. Niin kauan kuin ei työnanataja anna työpuhelinta ei käsittääkseni voi edellyttää muuta tapaa toimia. Ja meilläkin on työaika 8-16.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa äitinä, mitä ihmettä nämä hirveän akuutit kiireelliset hätätapaukset ovat, jotka vaativat opettajan tiedottamista ja ei millään voi odottaa aamuun tai riitä viesti wilmaan?

Juuri näin. Itselleni ei ole tullut urani aikana yhtään sellaista tilannetta vastaan, joka olisi niin akuutti. Wilma, yhteys koulun puhelimeen ovat riittäneet mainiosti. Tämä myös alkuopetuksessa.

Vierailija
44/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ No ei todellakaan kuulu. Ei opettajan pidä ruveta poliisiksi tai psykologiksi. Siinä mennään mielestäni jo liian pitkälle. Kuka vastaa virheestä, jos ylität ”valtuutesi”

Niin, mutta sille hätääntyneeltä vanhemmalle voi olla tarpeen, että ope sanoo, että lapsi oli koulussa, ei havaittu mitään outoa, ja kertoo sitten, mihin vanhempi voisi nyt soittaa. Mitä valtuuksia tämä keskustelu ylittää?

Vierailija
45/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa äitinä, mitä ihmettä nämä hirveän akuutit kiireelliset hätätapaukset ovat, jotka vaativat opettajan tiedottamista ja ei millään voi odottaa aamuun tai riitä viesti wilmaan?

- Kuoleman tapaus perheessä

- Katoamisilmoitus alle 15 v

- Vakava onnettomuus

-  Seuraavana aamuna retki, jolta jää pois.

- Oppilaalle varattu erityisjärjestely, jota ei tarvitsekaan.

- Huoltajan oma harkittu arvio kiireellisyydestä

- Varkaus, pahoinpitely koulumatkalla.

Vierailija
46/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ No ei todellakaan kuulu. Ei opettajan pidä ruveta poliisiksi tai psykologiksi. Siinä mennään mielestäni jo liian pitkälle. Kuka vastaa virheestä, jos ylität ”valtuutesi”

Niin, mutta sille hätääntyneeltä vanhemmalle voi olla tarpeen, että ope sanoo, että lapsi oli koulussa, ei havaittu mitään outoa, ja kertoo sitten, mihin vanhempi voisi nyt soittaa. Mitä valtuuksia tämä keskustelu ylittää?

Lisäksi näitä ei ole mitenkään usein, muita vastaaviakin tilanteita on urallani sattunut eikä niitäkään onneksi usein. Mutta tämä vaan esimerkkinä kun joku ei keksinyt mitään syytä, miksi open tavoittaminen virka-ajan ulkopuolella voisi edes teoriassa olla tarpeen.

Vierailija
47/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Vakava onnettomuus

Kaikki nuo hoituvat hyvin wilman kautta. Ja tämän kerron ihan kokemuksesta.

Vierailija
48/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Vakava onnettomuus

Mikään edellämainituista ei ole hyvä syy ottaa kiireellisesti yhteyttä opettajaan.

Kuolemantapaus? Mitä opettaja sille voi tehdä? Jos joku on kuollut, ilmoittakaa se hautausurakoitsijalle, ei opettajalle.

Katoamis- ja pahoinpitelytapauksissa soitetaan poliisille, ei opettajalle. Onnettomuudet ilmoitetaan hätäkeskukseen.

Jos lapsi ei pääse seuraavana päivänä kouluun, voi sen ilmoittaa wilmassa/sähköpostilla. Opettaja kyllä tarkistaa nämä aamuisin.

Pakko minunkin kysyä, onko oikeasti sellaista tilannetta että opettajaan on saatava yhteys esim illalla? Veikkaan että ei ole.

Vierailija
49/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan normikouluissa anneta opettajille omia työpuhelimia :) .

Meillä sellaiset ovat vain liikunnanopettajilla, jotka liikkuvat paljon koulualueen ulkopuolella, sekä opolla, joka hoitaa paljon suhteita ulkomaailmaan.

Minä en ole antanut omaa numeroani oppilaille, yhteystietoni ovat muutenkin salaiset. Minuun saa yhteyden Wilman ja sähköpostin kautta, tai sitten voi soittaa opettajanhuoneeseen tai koulusihteerille. Hätätapauksissa voi soittaa rehtorille. Minä en ole päivystävä työntekijä, vaikka työaikaani ei oppituntien ulkopuolella olekaan täsmällisesti rajattu. Virka-aikaan voi ajatella, että katson Wilman ja sähköpostin (usein kyllä vilkaisen vielä illallakin). Virkamiehillä on velvollisuus vastata viesteihin 3 arkipäivän kuluessa.

Vierailija
50/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan koulun kanslian numeron, mutta suosittelen Wilma-viestejä. En halua kotiini työpuheluita iltaisin.

Sama täällä.

Vierailija
51/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Vakava onnettomuus

Mikään edellämainituista ei ole hyvä syy ottaa kiireellisesti yhteyttä opettajaan.

Kuolemantapaus? Mitä opettaja sille voi tehdä? Jos joku on kuollut, ilmoittakaa se hautausurakoitsijalle, ei opettajalle.

Katoamis- ja pahoinpitelytapauksissa soitetaan poliisille, ei opettajalle. Onnettomuudet ilmoitetaan hätäkeskukseen.

Jos lapsi ei pääse seuraavana päivänä kouluun, voi sen ilmoittaa wilmassa/sähköpostilla. Opettaja kyllä tarkistaa nämä aamuisin.

Pakko minunkin kysyä, onko oikeasti sellaista tilannetta että opettajaan on saatava yhteys esim illalla? Veikkaan että ei ole.

Vaikutat tosi empaattiselta ihmiseltä. "Jaa, tuon Joni-Petterin isä kuoli eilen yllättäen, vaan mitäpä se asia mulle kuuluu, ei kai tuollainen pikkuseikka nyt saa vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin" Viittaan tässä kommenttiisi "Mitä opettaja sille voi tehdä?".

Vierailija
52/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Vakava onnettomuus

Vaikutat tosi empaattiselta ihmiseltä. "Jaa, tuon Joni-Petterin isä kuoli eilen yllättäen, vaan mitäpä se asia mulle kuuluu, ei kai tuollainen pikkuseikka nyt saa vaikuttaa lapsen koulunkäyntiin" Viittaan tässä kommenttiisi "Mitä opettaja sille voi tehdä?".

En ole tuo, kenelle viestisi kohdistan, mutta vastaan silti.

Kysehän on siitä, ettei opettaja tee sillä tiedolla mitään illalla, vaan riittää, että hän lukee asian wilmassa aamulla. Opettaja ei voi asialle mitään siellä kotonaan. Toki hän hän ottaa asian huomioon oppilaan kohdatessaan, mutta tieto ei ole niin akuutti hätätapausta, että siitä pitäisi soittaa samantien opettajalle.

Vierailija
53/60 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Vakava onnettomuus

En ole tuo, kenelle viestisi kohdistan, mutta vastaan silti.

Kysehän on siitä, ettei opettaja tee sillä tiedolla mitään illalla, vaan riittää, että hän lukee asian wilmassa aamulla. Opettaja ei voi asialle mitään siellä kotonaan. Toki hän hän ottaa asian huomioon oppilaan kohdatessaan, mutta tieto ei ole niin akuutti hätätapausta, että siitä pitäisi soittaa samantien opettajalle.

No tuo edellinen kirjoittaja antoi ymmärtää, että lapsen vanhempi on niin hölmö, ettei ymmärrä ilmoittaa asiasta muualle kuin opettajalle ja kuvittelee opettajan tekevän sitten asialle jotain... Tähän otin vain kantaa.

Vierailija
54/60 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilman kautta tai sähköpostitse saa minuun yhteyden tai voi jättää soittopyynnön, jolloin soitan opehuoneen kännykästä klo 8-17 välillä, oma numeroni on salainen. Kuka oikeasti haluaa, että puhun hänen lapsensa asioista kotona oman perheeni tai lasteni kavereiden kuullen, ruuhkabussissa tai kaupan kassajonossa? Työasiat hoidetaan tyopaikalla ja työajalla.

Vierailija
55/60 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mukavaa, että pääsee kotona rauhassa soittelemaan oppilasasioit ja voi aamukahvipöydässä katsella päivän wilmamerkinnät työnantajan laitteella. Muistetaan nyt kuitenkin, että opetuvelvollisuustyöajassa olevilla opettajilla ei ole mitään työaikaa, joka edellyttäisi tavoitettavissa olemista esim. klo 16:een asti.

Vierailija
56/60 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun numerosta tavoittaa silloin kun siellä olen. Voi jättää viestin tai soittopyynnön välittettäväksi kansliaan jos en satu olemaan paikalla. Wilmassa lukee mitkä liikkavaatteet pitää olla ja muut tärkeät asiat

Kun työpäivä loppuu, en ole opettaja vaan äiti ja vaimo ja se aika on minulle ja perheelleni. Ei oppilaille tai heidän perheilleen. Eikä minulle makseta niin paljoa että olisin 24/7 työnantajan töiden tavoitettavissa

Vierailija
57/60 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään anna omaa nuneroasi, etkä osta omalla kustannuksella mitään prepaidia. Kanslian puhelin ja Wilma riittävät.

Vierailija
58/60 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Vakava onnettomuus

Kaikissa noissa tapauksissa voi jättää viestin Wilmaan tai kansliaan ja soitan sitten kun viestin saan ja olen paikalla. En minä niille illalla mitään voi kuitenkaan tehdä

Vierailija
59/60 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Vakava onnettomuus

Meillä on tapahtunut kuolemantapaus ja vakava onnettomuus perheessä. Ihan Wilma-viesteillä on selvitty.

Vierailija
60/60 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tätä keskustelua lastensuojelun sosiaalityöntekijän ominaisuudessa. Sinuna miettisin kaksi kertaa, ennen kuin antaisin oman puhelinnumeroni yleiseen levitykseen. Ammattikuntamme ovat tekemisissä samojen ihmisten kanssa. Usko pois, ennen pitkää jonkun oppilaasi vanhempana on esimerkiksi pers.häiriöinen väkivaltainen päihderikollinen. Ja opettajakin käyttää työssään julkista valtaa ja joutuu tekemään ratkaisuja, joista lapset ja vanhemmat eivät aina ole samaa mieltä. Et halua setviä niitä asioita tai vastaanottaa uhkauksia vapaa-ajallasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi