Opettaja! Onko sinulla erillinen työpuhelin vai annatko vanhemmille henkilökohtaisen numerosi?
Kysymys otsikossa. Olen vastavalmistunut, ensimmäiseen vuoden määräaikaisuuteen valmistautuva ope ja mietin näitä puhelinasioita työni kannalta. Käsittääkseni koulun puolesta ei ole käytössä mitään varsinaisia työpuhelimia ja henkilökohtaisen puhelinnumeron antaminen lasten vanhemmille ei oikein innosta, joten ajattelin hankkia prepaid-liittymän vanhaan puhelimeeni ja käyttää sitä työasioihin. Miten te muut (luokan)opettajat teette? :)
Kommentit (60)
Olen antanut henkilökohtaisen numeroni eikä häiriköintiä ole ollut.
Annan koulun kanslian numeron, mutta suosittelen Wilma-viestejä. En halua kotiini työpuheluita iltaisin.
Vastaan silti, vaikken ole ope vaan koulunuorisotyöntekijä. Minulla on työnantajan puolesta työpuhelin. En ikimaailmassa antaisi omaa numeroani työkäyttöön, joten prepaid on hyvä keksintö - tosin joudut maksamaan sen varmasti omasta pussistasi?
Minulla on myös monissa somekanavissa erikseen "virkaprofiili" entisiä/nykyisiä oppilaita ja heidän vanhempiaan varten, suosittelen!
Pomo ei voi velvoittaa oman numeron antamiseen.
Itse olen antanut oman numeron, ei ongelmaa. Mutta riittää yksikin curlingäiti ja se on sitten silkkaa piinaa. Voit siis ohjata puhelut mihin tahansa opetuspuolen numeroon koulullasi. Olohuoneessa on yleensä puhelin mutta ei ketään vastaamassa.
Meillä on koululta kaikilla työpuhelimet. Puhelimet eivät kuitenkaan ole älypuhelimia ja esimerkiksi tekstiviestit ovat sillä todella hankalia. Oman luokan asioita hoidan välillä myös omalla henkilökohtaisella numerolla ja olen wilman kautta antanut myös sen numeron vanhemmille. Olisiko kaksi kertaa joku soittanut omaan numeroon iltakuuden jälkeen ja kyseessä oli molemmilla kerroilla oikeasti kiireellinen asia.
Meillä ammatillisella puolella on omat työkännykät. En antaisi omaa numeroani ja laittaisin sen salaiseksi, ettei kukaan kilahtanut vanhempi ottaisi sitä selville.
Työpuhelin itselläni on viran puolesta.
Jos et puhelinta saa, niin ohjaa soittamaan opehuoneeseen tai ensisijaisesti käyttämään wilmaa.
Tuo prepaid ei ole huono ajatus sekään. Muistat sitten laittaa sen vähennyksenä verotukseen, koska pelkästään työkäytössä.
Meillä on opettajan huoneen puhelin johon soitetaan välitunnilla ja otetaan soittopyynnit vastaan jos ko. opettaja ei paikalla ja opettaja soittaa takaisin kun pystyy. Muut viestit kulkee Wilmassa. Varmaan koulukohtaista mutta tiedän monta koulua missä tehdään näin.
Koululla ei ole yhdenmukaista käytäntöä asian suhteen. Kyselikin tässä avauksessa opettajien henkilökohtaisia kokemuksia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Annan koulun kanslian numeron, mutta suosittelen Wilma-viestejä. En halua kotiini työpuheluita iltaisin.
Tämä.
Ei tarvita kuin yksi ongelmatapaus ja sitten on pakko vaihtaa numeroa.
Ja en tosiaan itse maksaa itselleni mitään toista liittymää työasioihin.
Koulun puhelimesta sitten soitat jos tarvitset. Ei niitä puheluita vanhemmille itse makseta.
Yhdessä koulussa oli työpuhelin käytössä, muutoin olen antanut oman numeroni jos pidempi sijaisuus.
Jos tietäisi varmuudella, että oppilaiden vanhemmat ovat "normaaleja", ei oman numeron antamisessa ole ongelmaa. Keväällä sattui sellaiset vanhemmat kohdalle, että oon tosi iloinen, etten numeroani ollut antanut, ja pistää kyllä miettimään jatkossakin.
Kannattaa suosiolla ottaa se prepaid, ja työpäivän jälkeen pistää äänettömälle illaksi. Edes opettajan ei tarvitse olla tavoitettavissa 24/7, autat omaa jaksamistasi sillä.
Voit vaikka sanoa että työajan ulkopuolella yhteydenotot tehdään Wilman kautta, voit tarkistaa ne vaikka kertaalleen aina aamuisin ja iltaisin tarvittaessa.
Minulla on eri liittymä työasioihin.
Tosin nykyään viestitellään niin paljon, että eipä se ole juuri tarpeellinen. Varmaan hyvin voi antaa henkilökohtaisenkin numeron.
Siinä on vain vaarana, että joku vanhemmista ei usko rajoituksia: ei soittoja opettajan vapaa-aikana -- paitsi tietysti akuutissa hätätilanteessa. Lapsi on esim. kadonnut koulupäivän jälkeen.
Ei mitään prepaidia. Älä maksa itse työnantajalle kuuluvia maksuja. Ja älä anna myöskään omaa numeroa. Jos aina annetaan se oma tai hommataan prepaid, niin ikinä ei saada työpuhelimia!
Mitenköhän ennen pärjättiin kun ei ollut wilmoja eikä kännyköitä?
Kiitos vastauksista! :) Opehuoneessa on tosiaan puhelin, jolla voi soittaa, mutta ajattelin, että puhelujen vastaanottaminen olisi kätevämpää omasta puhelimesta. Jos joku pyytää soittamaan, voisin soittaa pidemmät puhelut sieltä yleisestä puhelimesta, jotta oma lasku ei kasvaisi. Henkilökohtaisen numeroni antamista en näe vaihtoehtona, sillä tahdon pitää yksityiselämäni erillään.
Kiitos jo vastanneille!
Ap
Minullakin on erillinen numero. Vastaan siihen arkisin kuuteen saakka.
Olen vaikeammissa tapauksissa kehottanutkin soittamaan (esim. kiusaaminen), koska ihmiseen saa paljon paremmin kontaktin puheessa kuin kirjoittamalla.
Kaikkein paras on tietysti tavata.
Älä anna omaa numeroasi. Ei häiriköinnin takia vaan työn ja vapaa-ajan erottamiseen. Aina löytyy niitä vanhempia, joilla on asiaa illalla, viikonloppuna ja jne.
Katso ensin työpaikkasi käytännöt ja toimi sen mukaan. Läheskään kaikissa kouluissa ei ole omia työpuhelimia ja ilman niitä pärjää hyvin. Meillä on omat työpuhelimet, mutta pärjäisin ilmankin, wilma on niin kätevä.
Eikös tätä kannatta kysyä pomolta suoraan miten ovat tehteen?