Opettaja! Onko sinulla erillinen työpuhelin vai annatko vanhemmille henkilökohtaisen numerosi?
Kysymys otsikossa. Olen vastavalmistunut, ensimmäiseen vuoden määräaikaisuuteen valmistautuva ope ja mietin näitä puhelinasioita työni kannalta. Käsittääkseni koulun puolesta ei ole käytössä mitään varsinaisia työpuhelimia ja henkilökohtaisen puhelinnumeron antaminen lasten vanhemmille ei oikein innosta, joten ajattelin hankkia prepaid-liittymän vanhaan puhelimeeni ja käyttää sitä työasioihin. Miten te muut (luokan)opettajat teette? :)
Kommentit (60)
Lapsella ollut 6 eri alakoulun luokanvalvojaa, kaikki ovat itse antaneet yhteystiedokseen kännykkänumeronsa. En ole sitä käyttänyt muuhun kuin tekstiviesti-ilmoitukseen lapsen sairastumisesta, vaikka Wilmassa onkin poissaoloilmoitus, piti osa opettajista nopeampana tuota tekstiviestiä.
Minulla oli hetken se "työprepaid", mutta en jaksanut kanniskella kahta puhelinta, joten olen antanut oman numeroni sekä oppilaille, ettö huoltajille, lapset nyt kuutoselle meneviä.
Ilmoitin numeron antaessani, että ensisijaisesti yheydenotot Wilman kautta, kiireelliset tekstarilla ja superkiireelliset soittamalla ennen klo 18 tai aamulla klo 7 jälkeen. Puheluita on tullut kaksi, ne olivat superkiireisiä. Tekstareita silloin tällöin, tärkeitä asioita kaikki. Oppilailta tulee joskus WhatsAppiin avautumisia, pyyntöjä valokuvata läksyt kun kirja unohtunut ja läksynkyselyjä mutta ei sen kummempaa.
Kertaakaan ei ole tullut pilasoittoa, sensijaan sekä oppilaat että huoltajat ovat kiitelleet, kun ope luottaa numeronsa heille ja arvostavat oikeasti.
Työskentelen Helsingissä alueella, jonka huoltajien sosioekonominen status ei ole kauhean korkea.
Pakko antaa oma ja oppilaillekin annan (luokan whatsapp-ryhmä). Vain yksi pilapuhelu tullut tänä kesänä joten ihan hyvin mennyt minusta. Kun ei tässä vaihtoehtoja ole, niin kätevyyden nimissä tällä mennään. Olen siis yläkoulun ope.
Pärjäsin monta vuotta omalla numerolla, mutta sitten osui kunnon kurlinki kohdalle :D
Soitteli yötä myöten lapsensa mahdollisesta pikku nuhasta huomenna, kadonneista hanskoista ym. Tuli vähän sellainen olo, että oli yksinäinen ja halusi juttuseuraa. Eli ei ollut sinänsä mielenvikainen.
Siirryin sitten prepaidiin.
Älä nyt ihmeessä anna henk.koht. numeroa. Millä muulla alalla työskentelevät jakelevat omaa yksityistä numeroaan? Eipä heti tule mieleen muuta kuin yksityisyrittäjät, mutta eivät ainakaan kunnan palveluksessa olevat.
Miehelleni, joka on siis antanut henk.koht.numeronsa, soitti yksi vanhempi viime kesänä kesäkuun lopussa ja kysyi aivan toisarvoista asiaa. Minulle ammoisina aikoina typerin puhelu on ollut klo 22 illalla, kun eräs äiti ilmoitti, ettei muistanut aiemmin kertoa, että lapsellaan on aamulla hammaslääkäri ja tulee siksi seuraavana päivänä myöhässä kouluun. Joo, ei siis mikään ikävä asia, mutta hiukan järkeä tuohon asioitiin toivoisin joskus. Joitakin negatiivisia puheluita on joskus myös tullut ilta-aikaan ja niinpä muutama vuosi sitten päätin, etten enää anna henk.koht. numeroa enkä kyllä omaan laskuunikaan osta prepaid-liittymää. Kyllä tuollaiset ovat ihan työnantajan vastuulla.
Jotain rajaa - muista se.
Työpuhelin päällä työaikana ja satunnaisesti illalla /aamulla , välillä äänetön välillä äänet. En jätä vastaamatta viestiin, vain koska klo yli 16. Voin jättää vastaamatta : en huomaa viestiä, tai ei-kiirellinen, tai en jaksa /huvita vastata. Puheluun soitan takaisin kun kerkeän, hyvällä tuulella ollessa saatan vastakin. Asia on kuitenkin pois seuravan päivän kiireistä.
Julkinen oma numero on Fonectassa. 20 vuoden aikana on yksi häirikkö-isä soittanut. 3 kertaa samalla puhelulla: ensimmäisen, viimeisen ja ainoan kerran; sen verran selvän vastauksen sai. Tämä oli peruskouluaikana. Nyt opetan ammatillisessa ja ongelmia ei ole ollut, opiskelijat fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Pakko antaa oma ja oppilaillekin annan (luokan whatsapp-ryhmä). Vain yksi pilapuhelu tullut tänä kesänä joten ihan hyvin mennyt minusta. Kun ei tässä vaihtoehtoja ole, niin kätevyyden nimissä tällä mennään. Olen siis yläkoulun ope.
Miten niin pakko?
Mistä kukaan edes tietää, mikä on "oma", jos numero on salattu?
Ei missään tapauksessa mitään omaa puhelinnumeroa vanhemmille, ei edes prepaidia. Opettajan ei tarvitse olla tavoitettavissa 24/7, joten wilma ja opehuoneen puhelin saa riitää.
Mua kiinnostaa äitinä, mitä ihmettä nämä hirveän akuutit kiireelliset hätätapaukset ovat, jotka vaativat opettajan tiedottamista ja ei millään voi odottaa aamuun tai riitä viesti wilmaan?
Mä en ole antanut omaa henk.koht. numeroani. Olen ilmoittanut, että Wilma ja s-posti ovat ensisijaisia viestikanavia, lisäksi voi soittaa/jättää soittopyynnön opehuoneen puhelimeen. Kerran yksi huoltaja kaivoi oman numeroni numerotiedustelusta ja soitti, heti lähti numero salaiseksi. Haluan itse päättää, mitä työjuttuja hoidan vapaa-ajallani. Alkuun minäkin suunnittelin työliittymän hankkimista, mutta jotenkin ei innosta maksella kuluja, jotka periaatteessa kuuluvat työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pakko?
Mistä kukaan edes tietää, mikä on "oma", jos numero on salattu?
No jos muuta numeroa ei vaan ole antaa niin pakkohan se on, jos haluan puhelimitse asioida huoltajien ja (kätevyyden nimissä) oppilaidenkin kanssa.
Voiko whatsappissa olla niin ettei numero näy muille? En ole tiennyt tuota, miten se siis tapahtuu?
Ihan mieleenkiinnosta; mikä on superkiireellinen asia, jonka opettajan on pakko tietää illalla? Itse en keksi, vaikka olen ollut alalla 10v.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ennen pärjättiin kun ei ollut wilmoja eikä kännyköitä?
Huonommin kuin nykyään. Kiusaaminen oli yleisempää, kun tieto ei kulkenut.
Muistakaa myös tehdä työprofiilit erikseen somekanaville.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ennen pärjättiin kun ei ollut wilmoja eikä kännyköitä?
Reissuviholla, joka matkusti koulun ja kodin väliä oppilaan repussa. Tieto kulki vähän hitaasti. Kukaan ei varmasti halua palata tähän?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mieleenkiinnosta; mikä on superkiireellinen asia, jonka opettajan on pakko tietää illalla? Itse en keksi, vaikka olen ollut alalla 10v.
Oikeesti sellaista ei ole, mutta haluan viestiä numeroni antamalla vanhemmille, että olen tukena tarvittaessa. Esim katoamisia on selvitelty iltamyöhään, niitä välillä yläkoulussa sattuu ja osaan ohjeistaa paniikissa olevan huoltajan vaikkei se ehkä toimenkuvaani kuulukaan. Eli onhan noita asioita olemassa, mutta ei ne toki oikeesti meille opeille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
No mulle on kerran soittanut yksi vanhempi, jonka lapsi ei ollut tullut koulusta kotiin. Halusi kysyä, että oliko lapsi ylipäätään ollut koulussa ja oliko koulussa tapahtunut mitään poikkeuksellista. Ei haitannut soitto mua yhtään, lähdin itse asiassa itsekin etsiskelemään lasta. Kyseessä siis pieni tokaluokkalainen, jonka koulu loppui jo klo 12 eikä vielä iltakuudeltakaan ollut kotona eikä kenenkään kaverinkaan kotona. Tarina päättyi onneksi hyvin.
^ No ei todellakaan kuulu. Ei opettajan pidä ruveta poliisiksi tai psykologiksi. Siinä mennään mielestäni jo liian pitkälle. Kuka vastaa virheestä, jos ylität ”valtuutesi”
Tietenkin työasioita varten on oma työpuhelin, ihan samalla tavoin kuin muissakin ammateissa.