Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikissa lastenohjelmissa koirat on kilttejä ja kissat ilkeitä?

Vierailija
28.07.2017 |

Meidän kissa on kiltti tössykkä, joka ei ikinä tekisi pahaa kenellekään, samoin kun monet muutkin kissat. Onko kaikki lastenohjelmien tekijät koiraihmisiä?

Kommentit (207)

Vierailija
41/207 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt etenkin kesällä kun huomaa ilmoituksia karkailevista kissoista, sitä ajattelee niiden sekä koirien erilaisuutta: jos koiran hylkää 100km päähän, se todennäköisesti löytää kotiin jossain vaiheessa- omasta halustaan.

Jos avaa oven ja kissa pääsee pujahtamaan ulos, se todennäköisesti löytää jonkun muun ruokkimaan itseään- eikä edes yritä palata kotiin.

Vierailija
42/207 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan kissaa parempaa lohduttajaa ei olekaan. Kissa ei jätä yksin surun ja hädän hetkellä, vaan sitkeästi tunkee syliin, nuolee naamaa ja kehrää. Jos kissa on vaistonnut, että minulla ei ole kaikki hyvin, niin minnekään en voi mennä ilman, että kissa seuraa perässä. Pitää ilmeisesti silmällä, että onko kaikki ok ja eihän minulle vain tapahdu mitään pahaa.

Ne harvat tapaamani kissat, jotka ovat olleet arvaamattomia ja hyökkääviä, ovat olleet joko a) ihmisiin tottumattomia, b) jollain tapaa fyysisesti kipeitä tai c) ihmisen sekopäiseksi kiusaamia. Edesmennyt setäni oli persoonallisuushäiriöinen alkoholisti, jonka lempihuvia oli fyysisesti rääkätä ja härnätä perheen kissoja. Toinen kissa sekosikin aivan totaalisesti ja mm. kävi kynsin hampain kiinni, jos joku istuessaan sattui nojaamaan kissan suuntaan. Pentuna oli siis ollut ns. normaali suloinen karvapallo mutta oli jo parivuotiaana täysi raivohullu jatkuvan kiusaamisen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/207 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa on yhtä hauska lemmikki kuin käärme toisille. 

Sitä voi tarkkailla. Itse tarkkailisin mieluummin kissaa kuin käärmettä :) Mutta eipä sisäkissalla ole muuta tehtävää. 

Koira on toimija ja kumppani, jonka kanssa voi tehdä monia asioita. Isäni metsästää koiran kanssa, itse toimin agilityssä. Ystävälläni on rekisteröity pelastuskoira, joten heidät voidaan hälyttää etsimään kadonnutta. 

Eli näen myös täysin mielipuolisena verrata näitä eläimiä. Kissa on koriste kotona. 

Mitään kiintymystä se ei osoita kuin ruokkijalleen. Joka tuntee koiria, tietää, että koirilla on ihan eri juttu. Koira voi olla hulluna ihmiseen, joka ei koskaan ole yhtä makupalaa antanut. 

Kissahan vasta onkin kumppani. Kiintyy omistajaan.

Minulla ei ole kissaa, mutta jostain syystä kissat pitävät minusta. Kerran menin ensimmäistä kertaa erään kaverini uuden kissan luo. Kissa rupesi heti kiehnäämään minua vasten. Että kyllä kissatkin voivat kiintyä muihin.

Vierailija
44/207 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan kissaa parempaa lohduttajaa ei olekaan. Kissa ei jätä yksin surun ja hädän hetkellä, vaan sitkeästi tunkee syliin, nuolee naamaa ja kehrää. Jos kissa on vaistonnut, että minulla ei ole kaikki hyvin, niin minnekään en voi mennä ilman, että kissa seuraa perässä. Pitää ilmeisesti silmällä, että onko kaikki ok ja eihän minulle vain tapahdu mitään pahaa.

Ne harvat tapaamani kissat, jotka ovat olleet arvaamattomia ja hyökkääviä, ovat olleet joko a) ihmisiin tottumattomia, b) jollain tapaa fyysisesti kipeitä tai c) ihmisen sekopäiseksi kiusaamia. Edesmennyt setäni oli persoonallisuushäiriöinen alkoholisti, jonka lempihuvia oli fyysisesti rääkätä ja härnätä perheen kissoja. Toinen kissa sekosikin aivan totaalisesti ja mm. kävi kynsin hampain kiinni, jos joku istuessaan sattui nojaamaan kissan suuntaan. Pentuna oli siis ollut ns. normaali suloinen karvapallo mutta oli jo parivuotiaana täysi raivohullu jatkuvan kiusaamisen takia.

Miten kuvauksesi poikkeaa koiran omistajien tuntemuksista?

Paitsi, että miltei kaikki koirat toimivat noin, kissoista harva. 

On ollut koiria ja kissoja koko elämäni. Olen jo kuusikymppinen. Koirat ovat olleet läheisempiä, vaikka tietysti olen kiintynyt kissoihinkin. Kissoihin kiintyminen on yksipuolisempi tunne ihan selvästi. Koira rakastaa takaisin, siinä missä kissa on ihailun kohde. 

Vierailija
45/207 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa. Koirahan tappaa ihmisiä enemmän kuin mikään muu lemmikki. Koira on villiintyessään ja jos kuria ei ole, julma ja raaka eläin. Kissa taas ei ole vieläkään kesyyntynyt kunnolla mutta silti lempeä ihmistä kohtaan ja omasta tahdostaan kiintyy omistajaansa. Koira kiintyy keneen tahansa joka sitä ruokkii. Ja niissä tapauksissa joissa omistaja on kuollut yllättäen, koirat mielellään aloittavat ruumiin syömisen vaikkei olisi nälkäkään. Koira myös manipuloi omistajiaan taitavammin kuin kissa saadakseen huomiota ja ruokaa. Kissa ei ole lähellekään yhtä kuvottava peto kuin koira.

Vierailija
46/207 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat kyllä tosiaalta esitetään usein vähän tyhminä ja kissat fiksuina.

Vierailija
47/207 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat kyllä tosiaalta esitetään usein vähän tyhminä ja kissat fiksuina.

Kokit ja varsinkin leipurit esitetään vajaamielisinä hääräilijöinä. Vaikka ne ei kylläkään ole eläimiä.

Vierailija
48/207 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat on tottelevaisia ja kissat oman tien kulkijoita. Istuuko sun kissa käskystä?

Moni kissa istuu, niin minunkin edesmennyt kattini. Silloin piti kyllä olla herkku näkyvillä. Muuten se oli kyllä itsekäs ilkimys, joka ei antanut minulle vastarakkautta pyynnöistäni huolimatta.

(Itsekäs ilkimys on hellittelynimi. Maailman rakkais ilkimys se oli.)

Vierailija
49/207 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkain

Vierailija
50/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia kissoja voi ilkeiksi sanoa..

Siis esimerkkinä oma lapsuusajan kissa; leikki kanssani, käytin sitä ihan lenkeilläkin, mutta ukkosen yllättäessä menimme molemmat viltin alle katsomaan leffaa (tosin kissaa ei kyllä pätkän vertaa kiinnostanut elokuva, nukkui tai kiehnäsi yleensä jaloissani :D)

Eikä kaikkia koiria voi enkeleiksi sanoa; naapurini koira pääsi kerran vahingossa vapaaksi ja pääsi yllättämään takapihallamme nukkuvan kissan. Eipä elä kissa enää :(

On kivoja koiria, on ilkeitä koiria. On kivoja kissoja, on ilkeitä kissoja.

Ei se nyt ole niin vaikea ymmärtää :D

Vierailija
51/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissat on inhottavia!

Vierailija
52/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat toimivat oppaina, paimenina, monipuolisissa pelastustehtävissä, tullissa selvittävät rikoksia, vahtivat pihamailla, ovat poliisin apureina ym. 

Tavallisen seurakoirankin kanssa voi harrastaa ja ainakin se vähintään liikuttaa ihmistä kolme kertaa päivässä. 

Mitä tekee kissa? Täysin hyödytön elukka kaupunkioloissa. Maalla sentään harventaa pienjyrsijäkantaa varastoissa. 

En tajua koko koira/kissakeskustelua yhtään.  

Mitä tekee kissa?

Kissa on... Ja se riittää.

Otetaan kaupungissa asuva, lähes neljän seinän sisälle, vamman tai muun syyn takia joutunut ihminen. Kissa on hänelle tärkeä lemmikki. Kissaa ei tarvitse liikuttaa koskaan, se hoitaa itse liikkumisensa tai liikkumattomuutensa. Kissalle voi puhua ja se ymmärtää.

Sinä selvästikään et tunne yhtään kissaa. Suosittelen tutustumaan, vai onko kissa sinulle liian älyllinen olento?

Voi elää harhoissaan, että kissa olisi jotenkin älykkäämpi kuin koira. 

Asiaahan on testattu ja keskimääräinen koira on hieman älykkäämpi kuin kissa. Tosin erot ovat pieniä ja tietty kissayksilö on toki älykkäämpi kuin moni koirayksilö. 

Olennaistahan on kuten ihmisilläkin, että miten sitä älyään käyttää. Käyttääkö sitä yhteiseksi hyväksi vai puhtaasti omaan hyvinvointiin. 

Miksi eläinmaailmassa tämä jälkimmäinen olisi jotenkin arvostetumpaa, kun puolestaan ihmisten kesken nimenomaan jälkimmäinen?

Aina täällä saa kovasti yläpeukkuja, kun lähtee solvaamaan vastapuolta. 

En lähde siihen koskaan. 

Vierailija
53/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää tämän palstan kissafanaattisuus ja koiravihaisuus. Selvästikin täällä enemmistö on kissaihmisiä. Tosi usein tulee kaikenmaailman kissaketjuja, joissa kissoja kehutaan ja koiria haukutaan. 

Oletteko kaikki ihan lapsellisia? Miksi kaikki eläimet eivät voisi olla yhtä kivoja ja arvokkaita? Toiset on koiraihmisiä, toiset kissaihmisiä ja toiset kumpaakin. 

Täällä kun kehuu kissoja, tulee kauheasti yläpeukkuja mutta kun joku kehuu koiriakin, tulee hitosti alapeukkuja.

Olette sairaita päästänne, jos vihaatte eläintä, oli se sitten koira, kissa tai joku muu.

Löytyy niitä koirienkin ylistys keskusteluja.. Siellä vasta löytyykin hyviä koirien ylistyksiä, mm. joku kertoi koirien olevan parempia, koska kukaan ei saa kahdeksaa kissaa vetämään rekeä hangessa :D Joo-o, itse ainakin haluaisin lemmikin, en työläistä..

Mutta olen täysin samaa mieltä; mikseivät kaikki saa pitää siitä mistä haluavat.? Mitä se muita liikuttaa, jos joku keskustelupalstalta pitää enemmän vaikkapa käärmeistä kuin liskoista..?

Vierailija
54/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat toimivat oppaina, paimenina, monipuolisissa pelastustehtävissä, tullissa selvittävät rikoksia, vahtivat pihamailla, ovat poliisin apureina ym. 

Tavallisen seurakoirankin kanssa voi harrastaa ja ainakin se vähintään liikuttaa ihmistä kolme kertaa päivässä. 

Mitä tekee kissa? Täysin hyödytön elukka kaupunkioloissa. Maalla sentään harventaa pienjyrsijäkantaa varastoissa. 

Mitä tekee kissa?

Kissa on... Ja se riittää.

Otetaan kaupungissa asuva, lähes neljän seinän sisälle, vamman tai muun syyn takia joutunut ihminen. Kissa on hänelle tärkeä lemmikki. Kissaa ei tarvitse liikuttaa koskaan, se hoitaa itse liikkumisensa tai liikkumattomuutensa. Kissalle voi puhua ja se ymmärtää.

Sinä selvästikään et tunne yhtään kissaa. Suosittelen tutustumaan, vai onko kissa sinulle liian älyllinen olento?

Voi elää harhoissaan, että kissa olisi jotenkin älykkäämpi kuin koira. 

Asiaahan on testattu ja keskimääräinen koira on hieman älykkäämpi kuin kissa. Tosin erot ovat pieniä ja tietty kissayksilö on toki älykkäämpi kuin moni koirayksilö. 

Olennaistahan on kuten ihmisilläkin, että miten sitä älyään käyttää. Käyttääkö sitä yhteiseksi hyväksi vai puhtaasti omaan hyvinvointiin. 

Miksi eläinmaailmassa tämä jälkimmäinen olisi jotenkin arvostetumpaa, kun puolestaan ihmisten kesken nimenomaan jälkimmäinen?

Aina täällä saa kovasti yläpeukkuja, kun lähtee solvaamaan vastapuolta. 

En lähde siihen koskaan. 

Nimenomaan ensimmäinen oli tietysti tarkoitus. Sen varmaan ymmärsivät jopa koiraihmiset :D

Legendanahan leviää tämä kissaihmisten ylivertainen älykkyys koiraihmisiin nähden. Asia on tutkittu yhdysvaltalaisilla opiskelijoilla ja otos oli aivan liian pieni johtopäätösten tekoon, mutta asia alkoi elää omaa elämäänsä. 

Mutta voihan tämä olla sinänsä tottakin.  Mutta ei voi tietää tämän tutkimuksen perusteella. 

Vierailija
55/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eläimen arvo = kuinka paljon siitä pystyy hyötymään? Varmaan väität vielä rakastavasi koiria, kun oikeasti tykkäät vain miten monipuolisesti niitä voi hyödyntää.

Eläimet eivät ole olemassa vain ihmisen tarpeita varten.

Vierailija
56/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat on tottelevaisia ja kissat oman tien kulkijoita. Istuuko sun kissa käskystä?

Kyllä minun kissani istuvat ja antavat tassua pyydettäessä.

Vierailija
57/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kissat ovat ilkeitä ja koirat kilttejä oikeassakin elämässä.

Vierailija
58/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeinhan se menee.

Kissat ovat häijyjä saalistajia. Koirat leppoisia kaikkien kavereita. Koira saa kissalta turpaan, eikä toisin päin. Lopputulos: ei kissoille, jos mahdollisuus hankkia uskollinen seuraeläin. :D

Vähän sama tosin esim. violetin värin kanssa. Ihmekös, kun en voi sitä sietää sen missään sävyissä.

Vierailija
59/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paistaahan se syy tässä kommenttiketjussakin. Ihmisillä yksinkertaisesti on vanhoja inhottavia asenteita kissoja kohtaan. Kissaa on ok vihata, koiraa ei. Kissoja näkyy muutenkin aikuisillekin suunnatuissa sarjoissa vain silloin kun kissalle käy juonessa huonosti.

Näin tässä yksi päivä kun kaksi terrieriä repi siilin palasiksi, en nyt lähtisi väittämään että kissa on ainoa "julma petoeläin." Fiksu, kissatietoutensa päivittänyt omistaja tietää että kissan paikka on sisällä, ulkotarhassa ja valjaissa eikä luonnoneläinten kimpussa (tai kissoja vihaavien naapureiden kynsissä.)

Vierailija
60/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtteri-kisussa on kiltti kissa ja paha koira.