Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaikissa lastenohjelmissa koirat on kilttejä ja kissat ilkeitä?

Vierailija
28.07.2017 |

Meidän kissa on kiltti tössykkä, joka ei ikinä tekisi pahaa kenellekään, samoin kun monet muutkin kissat. Onko kaikki lastenohjelmien tekijät koiraihmisiä?

Kommentit (207)

Vierailija
81/207 |
17.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua mutta ainakin lastenohjelmissa Viiru ja Pesonen on kissa ystävällinen. Samoin Pekka Töpöhäntä. Sitä tosin muut kissat kiusaa. :/

Vierailija
82/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa aina, kun ohjelmissa ( piirretyissä ym) kissat kuvataan aina naisina ja koirat miehinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaan mieluummin vihaisen koiran kuin vihaisen kissan. Koiraan voi edes yrittää vaikuttaa ja se yleensä varoittaa reilusti ajoissa. Kissa taas... Serkkuni "ihan kiltti" kissa tassutteli kämpässä näennäisen rauhallisesti, kunnes ampaisi kuin salama tuolissa istuneen siskoni kimppuun. Joka kynsi ja hammas kiinni jalkaan ja sitten häntä lamppuharjana pöydän alle sähisemään. Se myös pudottautui kynnet ojossa keittiön oven päältä pahaa-aavistamattoman oviaukosta kulkijan niskaan, kynsi vimmatusti ja livahti tiehensä. Tuli monta tk-reissua sen takia. Sekopää otus. En ole vielä nähnyt koiran toimivan samoin, vaikka kolme äreää rescuekoiraa on kotonani ollutkin. Murinan alkaessa on vielä ehtinyt miettiä, mitä tehhdä, enkä ole ikinä tullut purruksi.

Koiran koulutettavuudesta pitäminen tulkitaan ihmeen usein ihmisen itsekkyydeksi. Jännä. Kumminkaan kouluttamattomista koirista ei pidetä. Toki minustakin on turhaa opettaa koira vaikka pitelemään lihapullaa tikun nokassa kuonollaan, mutta eri työtehtäväthän ovat mieleisiä koirille ja samalla yhdessäoloa omistajan kanssa. Yksi koiristani veti mielellään pulkkaa, kyydissä sopivankokoinen pikkulapsi. Tokihan minä säästyin pulkanvedolta, mutta se oli vain bonus. Lapsillakin oli kivaa, mutta myös koiralla, joka sai tavallista ulkoilua rasittavampaa liikuntaa ja piti siitä. Samoin vaikka sienikoira oppii tykkäämään etsimisestä. On tuo minusta antoisampaa ajanvietettä kuin kissan kanssa, joka tuonkin ajan nukkuu ja pesee itseään kotosalla.

Minulla ei ole sinällään mitään (täyspäisiä) kissoja vastaan, mutta eivät ne kyllä kokemukseni mukaan mitään herranterttuja ole.

Vierailija
84/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska koirat ovat lojaaleja ja uskollisia kumppaneita. Kissat taas ovat itsekkäitä kusipäitä.

Kissa on Suomessa pahin vieraspeto mitä luonnon riesaksi on päästetty.

Koirat ovat kuolaavia mielistelijöitä. Ja haisevat pahalle.

Vierailija
85/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on laumaeläin. Eli toimii ryhmänä, laumassa, hierarkinen järjestys, ja on täten kuuliaisempi myös ihmiselle (palaa kotiin ja alistuu) Mutta kouluttamattomana vaarallinen peto.

Kissalla taasen ei ole laumaviettiä, ja siksi pidetään itsekkäänä. Mutta kyllähän kissakin kiintyy, tottelee ja laumautuu jos siitä kissalle hyötyä. Mutta lähtökohtaisesti näin ei ole ja kissa hyvin tarkka reviiristään (ei ota alueelleen mielellään uusia jäseniä oli ne sitten muit kissoi koiria tai lapsia). Ja näin kissa helppo esittää ilkeänä.

Peto kissakin on, mutta uhkana pikemminkin itseään pienemmille. Koira voi saada aikuisenkin päälle käydessään pahaa jälkeä aikaiseksi.

Vierailija
86/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas huvittaa kuinka lapsellisesti kissaihmiset suhtautuvat koiriin ja koiraihmiset kissoihin. 

"Minä tykkään kissoista, koirat on ihan paskoja ja haisee"

"Koira on paras, kissat on kusipäitä"

Pitääkö sitä jotenkin nostaa jalustalle sitä omaa suosikkia lyttäämällä toista? Onko se tehokkaampaa? Näkee sentään niitäkin ihmisiä jotka suhtautuvat suht neutraalisti kumpaankin, mutta esim. tällä palstalla :D Aivan kuin lauma kakaroita riitelemässä hiekkalaatikolla.

Vierailija
87/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa sopii ihmiselle, joka ei siedä vaativuutta muilta, ihmisiltä tai eläimiltä. Koira hakee huomiota, touhottaa, tahtoo ulos, sitoo aikatauluihin.

Vierailija
88/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä kissaihmisiä oikeasti vaivaa?? Aina kun joku laittaa tänne koiria ihannoivan ja puolustelevan kommentin, niin heti tulee alapeukkuja ja kissaihmiset ottaa syyniin sen kirjoituksen ja heti pitää kirjoittaa siihen perään jotain p*skaa koirista. Vaikka se edellinen kirjoittaja ei olisi edes haukkunut kissoja mitenkään siinä kirjoituksessa.

Vierailija
89/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut sitä mieltä, että kissoja inhoavilla ihmisillä on huono itsetunto. He eivät voi sietää sitä, että kissa ei suostu samalla tavalla alamaiseksi kuin koira, eikä pidä ihmistä lauman johtajana.

Taidat itse pitää kissaa ikään itsetuntosi mittarina ja toivot, että muut huomaavat ihailla sinua siitä. Ei nyt onnistu.

Sitä paitsi moni koira on niin jästipää, että moni kissa jää toiseksi.

Vierailija
90/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Töpöhäntä: kissoja molempia, koirat ilkeitä

Viiru ja Pesonen

Aristokatit: kissat kilttejä etupäässä, koirat ???

Jossain ryhmä Haussa koirat varmaan ovat palveluskoirina siksi, että kissoja harvemmin on siinä tarkoituksessa.

Vierailija
91/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat on tottelevaisia ja kissat oman tien kulkijoita. Istuuko sun kissa käskystä?

Istuu. Ja antaa tassua. Menee agilityputken läpi käskystä (pyynnöstä ;)).

Vierailija
92/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettei kissojen ja koirien parhaita puolia saa pakattuna yhteen eläimeen.

Vierailija
93/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirat on tottelevaisia ja kissat oman tien kulkijoita. Istuuko sun kissa käskystä?

Onko totaalinen tyhmyys, jos ei annettuja ojeita ymmärretä, oman tiensä kulkijuutta?

Pöhkö. Kyllä kissat ymmärtävät käskyjä,eivät vaan ole niin miellyttämisenhaluisia kuin koirat.

Vierailija
94/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa asiaa kuin ap. Monesti koiria pidetään sankareina, mutta onhan olemassa sankarikissoja. Molemmat on kivoja, mutta itse olen kissaihminen enemmän. Onhan se totta, että jotkut kissat ovat välillä vihaisia ja saattavat ärhentää, mutta kyllä ne koiratkin tekevät sitä, ja oman kokemukseni mukaan enemmän. Enemmän pelkään koiria vihaisena, sillä ne purevat enemmän, myös leikkiessään, mutta tämähän riippuu aivan koirasta. Silloin kun kissa tai koira on vihainen se täytyy jättää rauhaan, eihän se muuten yleensä hyökkää.

Kissat ovat suurin osa hyvin kilttejä ja ystävällisiä, ei ne ole läheskään semmoisia mitä te koiraihmiset olette väittäneet, liioittelun huomaa jo miljoonan kilometrin päästä.

Ja en oikeastaan voi olla samaa mieltä että pelkästään kissaihmiset puolustaa omaa lempparia, ja kirjoittaa koirista jotain pahaa, mitä joku kissoista on jo, sillä kyllä suurin osa noista koiraihmisistä tekee samoin. Jopa enemmän.

Onhan minulla joskus pienenä koira ollut, ja nyt ollut vuosien saatossa pelkkiä kissoja (koira-allergian vuoksi) ja tottahan se on että kissa oppii siinä missä koirakin, ja ne oppivat nopeammin ja paremmin sisäsiistiksi, toisin kuin koirat kakkaa tai pissaa hädän tullessa lattialle.

Itse sanoisin kissan olevan paljon helpompi hoitoinen, sillä sitä ei tarvitse olla kokoajan komentamassa tai ulkoiluttamassa.

Ei minulla silti mitään koiria vastaan, tai niiden omistajia.

Vierailija
95/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on ihmisissäkin. Miehet on koiria ja naiset kissoja.

Vierailija
96/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä kissaihmisiä oikeasti vaivaa?? Aina kun joku laittaa tänne koiria ihannoivan ja puolustelevan kommentin, niin heti tulee alapeukkuja ja kissaihmiset ottaa syyniin sen kirjoituksen ja heti pitää kirjoittaa siihen perään jotain p*skaa koirista. Vaikka se edellinen kirjoittaja ei olisi edes haukkunut kissoja mitenkään siinä kirjoituksessa.

Jokuhan täällä haukkuu nimenomaan kissoja ihan patologisesti. 

Vierailija
97/207 |
18.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kissa on omanlaisensa, vaikka toki huonosti sosiaalistettu tai kipeä kissa on arvaamaton. Aivan sama ongelma on koirien kanssa, joiden kasvatus pentuna on ollut pielessä. Kissojen kohdalla vaan jostain syystä kympin hintaa ja järjetöntä lisääntymistä pidetään ihan hyväksyttävänä. ESY:n toiminnassa mukana olleena on näitä tullut nähtyä paljon, valitettavasti.

Minulla on sekä kissa että koira. Tulevat hyvin toimeen, leikkivät yhdessä ja nukkuvat usein yhdessä. Molemmat osaa peruskäskyt (istu, maahan, tänne, odota), vaikkakaan kissa ei ihan yhtä hyvin. Muita temppuja osaavat kymmeniä. Molempien kanssa harrastan agilitya ja lenkkeilyä, kissa kulkee lenkillä koiran vieressä valjaissa. Ei pelkää liikennettä, muita ihmisiä, vieraita koiria kunhan eivät tule heti iholle ja antaa käsitellä. Kissan sopeutuvuus on yksilökohtaista, mutta myös paljon kasvattajasta ja omistajasta kiinni. Oma kissa on hyvältä kasvattajalta ostettu rotukissa, jonka totuttaminen muihin ihmisiin, valjaisiin, autoiluun turvavyövaljaissa sun muuhun on aloitettu jo pentuna. Kas näin minulla on kissa, joka on ihana lisä arkeen ja harrastuskaveri.

Vierailija
98/207 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissojen ärsyttävin puoli on kuseskelu. Ymmärrän kyllä vaikka virtsakivivaivan aiheuttavan ohi laatikon pissailua, mutta olen käynyt monessa pistävän kusenhajuisessa kissataloudessa ja vakioselitys on, että kissa protestoi milloin mitäkin. Yksinjääntiä, rempan ääniä, väärää ruokaa, posteljoonin uutta polkupyörää. Ihan tuolla perusteella jätän kissan hankkimatta. Haju on kaamea. Ystäväni kissa kusaisi eteisen penkille jättämääni reppuunkin, kiva.

Alan tosin epäillä, että "protestointi" on vain vakioselitys. Ei välttämättä viitsitä käyttää karvakaveria edes eläinlääkärillä :(

Kissa tosin ei yksin jäädessään syö omistajan kenkiä/tuolinjalkoja/kaukosäädintä, siitä pisteet kerää kissa.

Vierailija
99/207 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan se on näissä prinsessoissakin. Vaaleat prinsessat ovat suloisia, kilttejä jopa tyhmiä kun taas tummatukkaiset ovat ilkeitä ja vihaisia.  Näin ei mene tosielämässä kyllä..Kaikki blondit mitä itse tiän ovat kaikkea muuta kuin kilttejä. Miehet tuntuu olettavan aina että ne ovat jotai enkeleitä..Voi raukkoja. Disney leffojen uhreja :D 

Vierailija
100/207 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useammin minua on kissa purrut ja raapinut kuin koira. Tai siis koira ei ole koskaan purrut. Valtaosa kohtaamistani kissoista ei anna edes silittää tai jos antaa niin pian tulee kynttä ja kovaa. Nämä kissat ovat kyllä taustaltaan löytökissoja ja sellaisia joita ei ole pentuna juuri käsitelty.

Että kyllähän ne kissat nyt vaan on häijyjä ja arvaamattomia! :D

Kissa valitsee ne joista pitää, koira läähättää onnessaa jokaisen perään herkkujen toivossa.

Silitä ainoastaan kissaa, joka tulee luoksesi, älä väkisin...