Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jorvin päivystyksessä ei paljon kivuista välitetä!

Vierailija
27.07.2017 |

Kokemukseni äärimmäisen kovista kivuista Jorvin päivystyksessä ovat olleet seuraavanlaiset:
-Annettiin huutoitkeä 3h ilman lääkitystä
-Annettiin huutoitkeä 6h ilman lääkitystä, tultiin kyllä huutamaan, että ole hiljaa, täällä on muitakin ihmisiä
-Annettiin itkeä kivusta 1h ilman lääkitystä, minkä jälkeen lähetettiin kotiin ilman lääkitystä

Muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja tässä ketjussa. Ota Panadolia, toimiiko kyseinen lumelääke joillakin kipuun? Kunnon hermosärkyyn on Burana ja Panacodikin sama, kun ottaisit pastilleja, mutta kun MINÄ pärjään "kipujeni" kanssa, vaikka pienen päänsäryn kanssa, niin miksi joku ei esim. migreeninsä kanssa? Se on niin jännä, kuinka ylemmyydentunnetta nostaa se, että saa arvostella muiden tilanteita? Harmi, että ootte niitä, joiden tulee itse kokea jokin, että voitte ymmärtää. Kipu on myös subjektiivinen kokemus, se että SUN on Panadoli & Burana hoidolla hyvät sulle. Empatiakyky on tosiaan kyky, siihen eivät tietyistä häiriöistä kärsivät kykene, kuten SINÄ, mutta et voi sille mitään.

Hermokipu on asia erikseen ja sitä poteva, sellaiseksi diagnosoitu varmasti osaa hakeutua asianmukaisesti kipuklinikalle tai soittaa lääkärille, eikä lampsia persunarkin tavoin päivystykseen.

Olisin yläpeukuttanut tätä, mutta sitten jäin ihmettelemään että miksi tähänkin on sotkettu Persu-sana?

Koska ap on persu: ei käytöstapoja, ei sivistystä, mullehetikaikkinyt-tyyppi ja muista viis.

Okei? Minäkin olen siis tuollainen? Olen tähän asti pitänyt itseäni ihan sivistyneenä, ystävällisenä ja normaalin kärsivällisenä naisena. Ilmeisesti äänestyskäyttäytymiseni sitten muuttaa persoonallisuuttani?

Vierailija
82/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmät pyöreinä luen kommentteja. Olen monisairas,työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairastan syöpää, lisäksi jalassani ja selässäni on hermovauriokipuja. Kipu on tuttu juttu, päivystykset samoin, vaikka minulla onkin säännöllinen hoitosuhde erikoissairaanhoitoon. Olen saanut vain ja ainoastaan hyvää, ellen erinomaista hoitoa päivystyksen hoitajilta ja lääkäreiltä. Joskus jonotusajat ovat pitkiä, on meteliä ja kiireen tuntua. Silti joka ikinen kerta olen saanut apua. Hoitajat ovat olleet ystävällisiä ja ammattitaitoisia. Kiire näkyy, mutta se saa näkyä.

Jos olette tyytymättömiä saamaamme hoitoon, antakaa palautetta sairaanhoitopiirin nettisivujen kautta. Ainoastaan siten asiat muuttuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystys on ensisijaisesti nimenomaan niille potilaille joille tulee jotain vakavaa ja yhtäkkistä jotka vaativat pikaista hoitoa. Se ei ole jatkuvalla syötöllä kivunlievitystä varten eikä siellä jaeta mitään opiaatteja vaan niitä ensisijaisia kipulääkkeitä joita sinulla todennäköisesti on jo.

Jos AP sinun selkäkipusi on kestänyt pitkään, älä mene ruuhkauttamaan päivystystä vaan varaa aika lääkärille. Jos kipu on lihasperäistä, sille ei lääkäri voi tehdä mitään vaan silloin mennään fyssarille.

Vierailija
84/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja tässä ketjussa. Ota Panadolia, toimiiko kyseinen lumelääke joillakin kipuun? Kunnon hermosärkyyn on Burana ja Panacodikin sama, kun ottaisit pastilleja, mutta kun MINÄ pärjään "kipujeni" kanssa, vaikka pienen päänsäryn kanssa, niin miksi joku ei esim. migreeninsä kanssa? Se on niin jännä, kuinka ylemmyydentunnetta nostaa se, että saa arvostella muiden tilanteita? Harmi, että ootte niitä, joiden tulee itse kokea jokin, että voitte ymmärtää. Kipu on myös subjektiivinen kokemus, se että SUN on Panadoli & Burana hoidolla hyvät sulle. Empatiakyky on tosiaan kyky, siihen eivät tietyistä häiriöistä kärsivät kykene, kuten SINÄ, mutta et voi sille mitään.

Hermokipu on asia erikseen ja sitä poteva, sellaiseksi diagnosoitu varmasti osaa hakeutua asianmukaisesti kipuklinikalle tai soittaa lääkärille, eikä lampsia persunarkin tavoin päivystykseen.

Olisin yläpeukuttanut tätä, mutta sitten jäin ihmettelemään että miksi tähänkin on sotkettu Persu-sana?

Koska ap on persu: ei käytöstapoja, ei sivistystä, mullehetikaikkinyt-tyyppi ja muista viis.

Eipä niitä sinullakaan ole.

Vierailija
85/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystys on ensisijaisesti nimenomaan niille potilaille joille tulee jotain vakavaa ja yhtäkkistä jotka vaativat pikaista hoitoa. Se ei ole jatkuvalla syötöllä kivunlievitystä varten eikä siellä jaeta mitään opiaatteja vaan niitä ensisijaisia kipulääkkeitä joita sinulla todennäköisesti on jo.

Jos AP sinun selkäkipusi on kestänyt pitkään, älä mene ruuhkauttamaan päivystystä vaan varaa aika lääkärille. Jos kipu on lihasperäistä, sille ei lääkäri voi tehdä mitään vaan silloin mennään fyssarille.

Hanki ammattitaito!

Vierailija
86/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Jorvin päivystyksessä sekavan, kivuliaan, monisairaan vanhusen kanssa. Onkohan Espoossa jo edistytty vanhusten päivystysavun kanssa? Erityisen vaikeana koin sen, että sekakäyttäjät riehuivat odotustilassa valtoimenaan.

Tuntuisi, että tässä päivystyksen prosessissa olisi erityisen paljon parannettavaa, kaikkien pitää saada apua, mutta tuo istuttaminen tuntikausia tapahtuu yhdessä tilassa pitäisi jotenkin järkeistää.

Vierailija
87/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivystyksestä ei saa opiaatteja. Mene vieroitushoitoon.

En ole riippuvainen. Olisi vaan kiva saada jotain helpotusta äärimmäisissä kiputilanteissa. Nytkin selkä niin kipeä, että itkettää, mutta ihan turha lähteä päivystykseen, kun siellä sanotaan, että voi voi, venyttele.

Selkävaivoja hoidetaan kuntosalilla voima- ja liikkuvuusharjoittelulla, ei opiaateilla ja makuuttamalla.

Tämä on ollut käytäntö 1980-luvulta saakka, mutta teidän piireissä ei vielä ole kuultu.

Laihduta ja ala pyörittää vaikka vannetta.

Kuule siellä kuntosalilla moni sen selkänsä alunperin rikkookin...

Vierailija
88/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki ammattitaito!

Koko ajan, opiskelija olen vielä. 😁

Mutta kannataisi varmaan tajuta että hoitaja ei voi antaa lääkkeitä mielivaltaisesti kelle haluaa, määräyksen siihen antaa lääkäri ja jos lääkäri on varattu niin ei siinä auta kuin noudattaa ohjeita.

Vierailija
89/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taattua Jorvi-laatua.

Vierailija
90/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kipulääkeriippuvuus vaan vaivana kaikilla kivusta huutavilla?! Only in Finland...En käytä mitään kipulääkkeitä kipukohtausteni ulkopuolella, no perus-panadolia joskus vaikka päänsärkyyn. Ja susta siis kivusta huutava potilas on itsekkäämpi kuin vähemmän kivulias toinen potilas joka alkaa kiusata toista, ku nsen tuskanhuudot häiritsee häntä? Saati tuo hoitsu joka tulee valittamaan miten hänen herkkiin korviinsa ottaa tuskanhuuto, no hänen työhnsä lie kuuluis sen tuskan lieventäminen, niin  ei tarvitsisi huutaa.

Suomessa ei osata kivunhoitoa, kyllä sen useimmat tietää ja on saanut kärsiä siitä. Kaikki etenkään yhtään vahvempia kipulääkkeitä satunnaisestikin tarvitsevat ovat narkkareita/huomionhakuisia vaan. Melkoista,sairasta ajatusmaailmaa. Rukoilen joka päivä pääseväni vaikka Saksaan tai muuhun sivistysmaahan asumaan, kivunhoito olisi sentään kunnossa ja varmasti ihmisten empatia ylipäätään muutenkin. Eutanasiakin olisi parmepi vaihtoehto kuin joutua enää ikinä tuskasta huutamaan tällaisten narkiksi haukkuvien psykojen kynsiin "hoidettavaksi"!

Vierailija
91/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene enää ikinä suomalaiseen päivystykseen ja osastolle, olen just tuollainen tuskasta huutaja, koska kivut on sellaiset pahimmillaan. Ja tilaani kyllä ku olee lopulta, jos ei hoideta ajoissa. Odotan vaan kotonani et ku olen ennemmin kui n menen enää tuolaliste sadistien kynsiin, varmasti ainakin osa näsitä puolustelijoista on hoitoalalla, niin tuttua "empatiaa"tässäkin ketjussa taas. Kuunnelkoot sit naapurit tuskanhuutoani siihen asti et heitän veivini. Eipä se siellä osastollakaan edes kummempaa ole, jos tosiaan jotain panadolia vaan työnnetään huutotuskaan lääkkeeksi ja ovi vaan kiinni, ettei huuto kuulu käytäville ja muille potilaille.

Vierailija
92/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin nähdä, kun nämä sadistit haukkujat saisivat itse huutotuskan aiheuttavan sairauden, saattaisi itselläänkin siinä hetkessä pyöriä vaan "minäminä"mielessä siinä vaiheessa ja miten sen tuskan saisi vaan loppumaan. Ei sulla oel muuta mielessä kuin se tuska. Olen itse meinannut sairaalassakin mennä hyppäämään jostain, että tuska loppuisi jotenkin, kun niitä kipulääkkeitä ei tosiaan Suomessa anneta tarpeeksi pahimpiin kipuihin. Mut en olis kyennyt liikkumaan yhtään, niin miten olisin päässyt niin korkeelle. Hyvä kyllä tietää tämä, että Suomessa on heti aina narkkari hoitohenkilökunnan silmissäkin, jos tarvii yhtään buranaa tai panadolia vahvempaa.

Vierailija
93/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta Jorvin päivystyksestä vain yhden kerran, viime joulukuussa. Vatsakivun vuoksi menin ensin Vantaalla tk-päivystykseen ja sieltä ohjattiin Jorviin. Odottelin Jorvissa pari tuntia ja pääsin lääkärin vastaanotolle. Oikein mukava lääkäri ja mukava hoitaja. Sain lähetteen vatsan tt-kuvaukseen ja menin odotusaulaan odottamaan. Olin odotellut vähän yli tunnin, kun em lääkäri tuli kysymään, kävinkö jo röntgenissä. Vastasin, että en. Lääkäri katosi jonnekin ja ei kestänyt kuin hetki, kun röntgenhoitaja tuli puolijuoksua kutsumaan mut kuvaukseen. Kävin tutkimuksessa ja odottelin taas. Jorvissa ei ollut enää röntgenlääkäriä siihen aikaan illasta, joten odoteltiin, että joku röntgenlääkäri Meilahdessa ehtii lausua kuvat. Meni taas tovi ja sitten sama lääkäri tuli hakemaan vastaanottohuoneeseen, kertoi tulehtuneen umpparini jo puhjenneen. Ei muuta kuin kamat mukaan ja odottelemaan vuodepaikalle leikkaussaliin pääsyä. Noin tunnin päästä pääsin leikkaussaliin. 

Olihan se aika tuskallistua istua umppari jo puhjenneena monta tuntia odotusaulassa, mutta henkilökunta oli erittäin ystävällistä. 

Vierailija
94/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta vanha ketju.

Aina olen päivystyksessä kipulääkkeen saanut, jos on tarpeen ollut.

Vierailija
95/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 96, tulehtunut umpisuoli kylläkin havaitaan jo vatsaa tutkiessa, erittäin harvinaista ettei havattaisi.

Vierailija
96/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 96, tulehtunut umpisuoli kylläkin havaitaan jo vatsaa tutkiessa, erittäin harvinaista ettei havattaisi.

Niin havaitaankin ja sehän mulla oli diagnoosinakin jo lähetteessä, minkä sain tk:sta Jorviin. Tt-kuvauksessa sitten selvisi, että se oli myös puhjennut ja aiheuttanut vatsakalvon tulehduksen. 

97/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäältä tädiltäni murtui kaatumisen seurauksena selkänikama, hän pystyi hädin tuskin kävelemään. Kivut olivat hirveät.

Lopputulos: Panadol-reseptin kanssa kotiin Jorvin päivystyksestä koko päivän odottelun jälkeen.

Jatkot yksityisellä, kun mitään jälkiseurantaa ei ollut. Omalle ta:lle aika olisi mennyt monen viikon päähän.

Äidiltäni löytyi onneksi vanhoja Panacodeja. Annettiin niitä sitten hänelle.

Yksityisellä kävi ilmi, että murtumia oli selässä kaksi. Sieltä saatiin sitten lääkkeet, jatkohoito-ohjeet ym.

Ei ikinä julkiseen päivystykseen! Ottakaa tapaturmavakuutus ja menkää suoraan yksityiselle!

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
98/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mörö Kölli kirjoitti:

Päivystys on tarkoitettu äkkinäisiä hätätilanteita varten. Nykyään ihmiset kuvittelevat että sinne voi vain marssia sisään. Asiakkaina näkee aina jos jonkin sortin ihmeellisyyksiä. Kerran oli kans lapsi, portaissa kaatunut, päivystyksessä äitinsä kanssa. Lapsi juoksi pitkin käytäviä ja leikki kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ei jälkeäkään päässä esim. mustelmaa tai vastaavaa.

Särky ei ole mikään hätätapaus joka menisi vakavampien tilanteiden ohi. Tottakai joudut odottamaan. Jos uskot selässä olevan isompaa ongelmaa kuin liikunnan puute ja makaaminen, varaa aika omalääkärille. Siellä sitten tutkitaan ja otetaan kuvat jos tarvetta.

Päivystyksen palveluja väärin käytetään Suomessa pahasti.

Nämä jotka tuo hyppiviä lapsia päivystykseen on niitä, joita pelottaa että juuri heidän lapsellaan on joku aivoverenvuoto päänlyömisen seurauksena, koska onhan se joissain harvoissa tapauksissa mahdollista. Eivät vaan tajua, ettei lääkärikään ihan ensimmäisenä sellaista epäile, saatii määrää lasta pään lyömisen takia kuvauksiin missä kyseinen asiantila selviäisi, ihan liian kallista tehdä jokaiselle lapselle joka päänsä lyö, koska sitä tapahtuu lapsille "jatkuvasti".

Vierailija
99/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mörö Kölli kirjoitti:

Päivystys on tarkoitettu äkkinäisiä hätätilanteita varten. Nykyään ihmiset kuvittelevat että sinne voi vain marssia sisään. Asiakkaina näkee aina jos jonkin sortin ihmeellisyyksiä. Kerran oli kans lapsi, portaissa kaatunut, päivystyksessä äitinsä kanssa. Lapsi juoksi pitkin käytäviä ja leikki kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ei jälkeäkään päässä esim. mustelmaa tai vastaavaa.

Särky ei ole mikään hätätapaus joka menisi vakavampien tilanteiden ohi. Tottakai joudut odottamaan. Jos uskot selässä olevan isompaa ongelmaa kuin liikunnan puute ja makaaminen, varaa aika omalääkärille. Siellä sitten tutkitaan ja otetaan kuvat jos tarvetta.

Päivystyksen palveluja väärin käytetään Suomessa pahasti.

Syytä tähän on tutkittu. Ja se syy on valtaosan kohdalla se, että terveyskeskukseen eikä omalle lääkärille saa aikoja. Kun soitat terveyskeskukseen, pahimmillaan vain tokaisevat, että ei meillä ole aikoja, tai ne menevät aikaisintaan puolen vuoden päähän. Kovien kipujen kanssa joista ei yhtään tiedä, mistä ne johtuvat, se on liian pitkä aika odottaa. Tämä sitten näkyy päivystyksissä, kun ihmiset kipujensa ja oireidensa kanssa lopulta tulevat sinne, kun eivät vaan kestä enää. Täälläkin oli ainakin jokunen aika sitten ketju, jossa ihmeteltiin tätä "ei meiltä saa aikaa" mentaliteettia ja osalle oli ihan luuria lyöty korvaan.

Syy on tasan siinä, että hoitoa ei yksinkertaisesti saa siellä oikeassa paikassa, jonne vaiva kuuluisi. Tai TK-lääkäri tarjoaa ratkaisuksi pelkkää buranaa.

Vierailija
100/130 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on annettu päivystyksessä Panadolia ja ihmetelty että vieläkö muka sattuu? Ja olin kertonut vetäneeni kotona maksimiannokset Panadolia ja Buranaa ennenkuin  en enää kestänyt ja  raahauduin päivystykseen! Olin lopulta niin sekaisin kivusta että itkin vain ja tärisin, myöhemmin minulla todettiin  otsaontelotulehdus ja molemminpuolinen korvatulehdus.