Jorvin päivystyksessä ei paljon kivuista välitetä!
Kokemukseni äärimmäisen kovista kivuista Jorvin päivystyksessä ovat olleet seuraavanlaiset:
-Annettiin huutoitkeä 3h ilman lääkitystä
-Annettiin huutoitkeä 6h ilman lääkitystä, tultiin kyllä huutamaan, että ole hiljaa, täällä on muitakin ihmisiä
-Annettiin itkeä kivusta 1h ilman lääkitystä, minkä jälkeen lähetettiin kotiin ilman lääkitystä
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (130)
Kyllä Jorvin päivystyksessä on eläimellistä menoa, inhimilllisyydestä ei ole tietoakaan ja ns. lääkäritkin ovat usein päivystyksessä ulkomaalaisia, suomea taitamattomia ja hyvin välinpitämättömiä. Itse olen jonottanut yön yli sekä itseni, että sairaan lapsen kanssa ja mikä on ollut lopputulos, todennnäköisesti olemme saaneet jonkun tartuntataudin, eikä mitään apua.
Tarkoittaa, että jos sinulla on esim. jalka tai käsi irtipoikki, niin silloin voi ehkä kymmenessä tunnissa saada apua, mutta muutoin sinne ei missään tapauksessa kannata mennä. Parempi painaa pää tyynyyn ja toivoa kivutonta kuolemaa. Näin suomen rikkaimmassa kunnassa eletään ja kuollaan. Muistakaa hyvät ihmiset tämä tämä jos havittelette muuttoa espoon alueelle !
Päivystykseen kannattaa mennä kännissä.
Olen nähnyt useasti miten ystävällisesti henkilökunta parveilee sen ölisijän ympärillä joka on puhetta ymmärtämättömässä tilassa.
Kun vielä säestää show'ta kapuamalla laveriltaan ylös, niin lääkärikin tulee ripeästi palvelemaan.
Ihme kommentteja tässä ketjussa. Ota Panadolia, toimiiko kyseinen lumelääke joillakin kipuun? Kunnon hermosärkyyn on Burana ja Panacodikin sama, kun ottaisit pastilleja, mutta kun MINÄ pärjään "kipujeni" kanssa, vaikka pienen päänsäryn kanssa, niin miksi joku ei esim. migreeninsä kanssa? Se on niin jännä, kuinka ylemmyydentunnetta nostaa se, että saa arvostella muiden tilanteita? Harmi, että ootte niitä, joiden tulee itse kokea jokin, että voitte ymmärtää. Kipu on myös subjektiivinen kokemus, se että SUN on Panadoli & Burana hoidolla hyvät sulle. Empatiakyky on tosiaan kyky, siihen eivät tietyistä häiriöistä kärsivät kykene, kuten SINÄ, mutta et voi sille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotin korvatulehduksessa helvetillisissä kivuissa 4h lääkärille. Edes minkäänlaista ensiapua(lääkettä) kipuun ei saanut Jorvissa, vaan passittivat keskellä yötä taxilla Helsinkiin Manskun yöapteekkiin reseptilääkkeitä ostamaan, lääkkeisiin meni yli 50€.
No onneksi oli varaa, persaukisena olisin kuollut kipuihini.Ja tosiaan tulivat vielä valittamaan kun huusin kivusta käytävällä.Anteeksi nyt, mutta ei yhtään ihmetytä, ettei aikuiselle riittänyt sympatiaa. Siellä on oikeasti todella sairaita ihmisiä. Jos siellä on sitten joku kipuherkkä huutamalla korvaa, on se vähintään naurettavaa. Kotona voi ottaa buranaa ja aamulla mennä terkkariin. Korvatulehdus ei ole päivystyhoitoa vaativa vaiva kuin imeväisikäisillä.
Onko sinulla ollut korvatulehdusta, jossa korva on lukossa ja valuu märkää ja särky on helvetillinen? Siinä lähtee kyllä "lastentaudin" takia päivystykseen !
Siinä vaiheessa kun se korva valuu märkää ulos, se ei enää satu. Kun se tärykalvo on jo puhjennut ja paine helpottanut. Antibiootit se kyllä tarvitsee, mutta niitä ei tarvitse päivystyksestä käydä hakemassa. Nimim: itsellä puhkesi tärykalvo Ruotsin risteilyllä joku vuosi takaperin tulehduksen seurauksena ja hyvin kerkesin seuraavana päivänä kotona lekuriin ja apteekkkiin. Enkä huutotkenyt mitään, istuin ravintolassa syömässäkin vielä illemmalla. Korvatulehduskipu on helvetillistä, eikä siihen oikein edes särkylääkkeet auta, mutta ei se tosiaan mikään päivystysasia ole, kuin ihan pikkuvauvoilla, ei enää edes taaperoilla.
Jorvi on lahtaamo, älä mene sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksestä ei saa opiaatteja. Mene vieroitushoitoon.
En ole riippuvainen. Olisi vaan kiva saada jotain helpotusta äärimmäisissä kiputilanteissa. Nytkin selkä niin kipeä, että itkettää, mutta ihan turha lähteä päivystykseen, kun siellä sanotaan, että voi voi, venyttele.
Jos sinulla on aito selkäongelma varaat ajan lääkäriin ja saat sieltä diagnoosin ja reseptin.
Itse vakavasta selkäongelmasta kärsivänä totean tässä, että VIHAAN kaikki narkkeja, jotka päivystyksessä ja muutenkin vinkuvat vahvoja kipulääkkeitä ”selkävaivoihinsa”. Jokainen tällainen nisti tekee meille oikeasti sairaille vähän vaikeammaksi saada kipuihimme sopivaa lääkitystä.
Mörö Kölli kirjoitti:
Päivystys on tarkoitettu äkkinäisiä hätätilanteita varten. Nykyään ihmiset kuvittelevat että sinne voi vain marssia sisään. Asiakkaina näkee aina jos jonkin sortin ihmeellisyyksiä. Kerran oli kans lapsi, portaissa kaatunut, päivystyksessä äitinsä kanssa. Lapsi juoksi pitkin käytäviä ja leikki kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ei jälkeäkään päässä esim. mustelmaa tai vastaavaa.
Särky ei ole mikään hätätapaus joka menisi vakavampien tilanteiden ohi. Tottakai joudut odottamaan. Jos uskot selässä olevan isompaa ongelmaa kuin liikunnan puute ja makaaminen, varaa aika omalääkärille. Siellä sitten tutkitaan ja otetaan kuvat jos tarvetta.
Päivystyksen palveluja väärin käytetään Suomessa pahasti.
Ei varmaan käytettäisi jos niitä palveluja olisi päiväsaikaan saatavilla vaikka yhden päivän varoajalla iltamyöhään saakka. Semmoista se on kun, terveyskeskuksien kiireettömiä iiltapäivystyksiä ajetaan alas ja yhdistetään kaikki toiminta päivystyksen alle.
Ei Jorvissa mutta Mikkelissä: Olin kuskina kaverille jolla oli karmeat kivut, aneli itkien esitutkimusta tekevältä hoitajalta kipulääkkeitä mutta hoitaja vastasi että lääkärin tutkimuksen jälkeen sitten. Kaveri huusi 5h kivusta kurkku suorana ja hoitajat vain mulkoili ohi kävellessään, yksi sentään pysähtyi sanomaan ettei saa huutaa kun odotushuoneessa on lapsia. Kaveri näytti keskaria. Kysta oli puhennut ja aiheutti synnytystä vastaavat kivut.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että varmasti sitä huutoitkua on kamalaa kuunnella, mutta mulle takaisin huutaminen ei sitä kyllä lopeta. Kuinka moni teistä on elämässään ollut niin kovissa kivuissa, että on järsinyt kätensä haavoille kipua peittääkseen jollain, jota voi edes etäisesti kontrolloida? ap
Voi kuule, monet kerrat.
Viimeksi eilen.
Terv. hortonin neuralgiaa sairastava
Kivut on turhia kestettäviä kirjoitti:
Suomen terveydenhoidossa ja sairaanhoidossa on paljon ja pahasti vialla.
Ei ketään, juoppo tai ei tai oikeasti sairas, saa kärvistellä kivuissa montaa tuntia. Käsittämätöntä lynkkausta aloittajalle. Huoh tätä palstaa ja sen ihmsiä.
Yksi syy miksen asu Espoossa on Jorvi ja sen toimimattomuus!
Ei kaikilla ole varaa mennä privaattiin!!!
Kun koko ajan säästetään ei ole tarpeeksi henkilökuntaa, tämä nyt vaan on fakta!!
Olen silti sitä mieltä, ettei ketään saa antaa kivuissa kärsiä!!!
Pyh teidän kanssanne!!!
Toisaalta Jorviin palkataan kaikki ne, jotka ei menesty muualla HUS alueella. Pieni vilkaisu omaisena käytävän puolelta avartaa näkemään (ja kuulemaan) henkilöstön henkilökohtaiset ongelmat, meno on sen mukaista.
No ei siitä välitetä muuallakaan Suomessa. Mua jopa muut potilaat on alkanut kiusata sairaalassa,kun häiritsee tuskasta huutaminen heitä. Ihan kiusallaan sitä toki vaan huutaakin tuskissaan. Myös eräskin hoitaja tuli huoneeseeni voivottelemaan miten tuskanhuutoni käy HÄNEN päänsärkyynsä. Kokemuksia riittäisi kertoa. Suomessa ihmiset vihaa toisiaan ja kiusaavat jatkuvasti, jos et ollut vielä aiemmin huomannut. Empatiaa nyt ei löydy yhdeltäkään eikä varsinkaan missään "terveyden"huollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene harraste teatteriin. Ei kukaan aikuinen huuto itke, siis henkisesti aikuinen
Ai ei vai? Meneppä joskus paikalle kun ihminen on ollut pahassa onnettomuudessa niin että useita murtumia, avohaavoja ja luita katki. Varmaan siinä vaiheessa kehtaat myös sanoa sille hädässä olevalle että henkisesti aikuinen ei huutoitke. Mene harrasteatteriin?
Tuossa kohtaa harva "huutoitkee", jos yleensä on tajuissaan niin korkeintaan valittaa hiljaa. Ei päivystyksessä möykkäämällä jonon ohi pääse, potilaat pisteytetään kiireysjärjestykseen ja siinäkin hengenvaarassa olevat menevät vielä jonon ohi.
Olin nuorempana kesäduunissa tk- päivystyksessä, olin oikeasti yllättynyt siitä kuinka vähän päivystyshoitoa tarvitsevia ihmisiä siellä oli. Tullaan esim. kolmatta päivää jatkuvan flunssan, kipeän polven tai kerran oksentaneen lapsen kanssa. Moni oli selkeästi mt- ongelmainen/yksinäinen.
Meillä on ihan EA kursseilla opetettu, että ne jotka huutaa kovaa. Yleensä tarvitsee vähiten apua. Ne jotka on vakavasti loukkaantuneita, yleensä max vaikertaa hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksestä ei saa opiaatteja. Mene vieroitushoitoon.
En ole riippuvainen. Olisi vaan kiva saada jotain helpotusta äärimmäisissä kiputilanteissa. Nytkin selkä niin kipeä, että itkettää, mutta ihan turha lähteä päivystykseen, kun siellä sanotaan, että voi voi, venyttele.
Selkävaivoja hoidetaan kuntosalilla voima- ja liikkuvuusharjoittelulla, ei opiaateilla ja makuuttamalla.
Tämä on ollut käytäntö 1980-luvulta saakka, mutta teidän piireissä ei vielä ole kuultu.
Laihduta ja ala pyörittää vaikka vannetta.
Jostain syystä näitä ongelmia on tietyillä ihmisillä kaikkien lääkäreiden kanssa.
Itsellä pari selkänikamaa lysähtäneet kasaan ja pari kertaa vuodessa, varsinkin jos unohdan varoa, joku hermo niillä seuduilla päättää osoittaa mua taikasauvallaan ja huutaa: "Cruciatus!" Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa saada tuohon apua. Kotona on lääkekaapissa selän ärtymistä varten Panacodia ja Tramalia. Mulla kestää noi paketit periaatteessa vuoden kun en syö ellei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kommentteja tässä ketjussa. Ota Panadolia, toimiiko kyseinen lumelääke joillakin kipuun? Kunnon hermosärkyyn on Burana ja Panacodikin sama, kun ottaisit pastilleja, mutta kun MINÄ pärjään "kipujeni" kanssa, vaikka pienen päänsäryn kanssa, niin miksi joku ei esim. migreeninsä kanssa? Se on niin jännä, kuinka ylemmyydentunnetta nostaa se, että saa arvostella muiden tilanteita? Harmi, että ootte niitä, joiden tulee itse kokea jokin, että voitte ymmärtää. Kipu on myös subjektiivinen kokemus, se että SUN on Panadoli & Burana hoidolla hyvät sulle. Empatiakyky on tosiaan kyky, siihen eivät tietyistä häiriöistä kärsivät kykene, kuten SINÄ, mutta et voi sille mitään.
Hermokipu on asia erikseen ja sitä poteva, sellaiseksi diagnosoitu varmasti osaa hakeutua asianmukaisesti kipuklinikalle tai soittaa lääkärille, eikä lampsia persunarkin tavoin päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hermokipu on asia erikseen ja sitä poteva, sellaiseksi diagnosoitu varmasti osaa hakeutua asianmukaisesti kipuklinikalle tai soittaa lääkärille, eikä lampsia persunarkin tavoin päivystykseen.
Olisin yläpeukuttanut tätä, mutta sitten jäin ihmettelemään että miksi tähänkin on sotkettu Persu-sana?
Elää ja kuolla Espoossa kirjoitti:
Kyllä Jorvin päivystyksessä on eläimellistä menoa, inhimilllisyydestä ei ole tietoakaan ja ns. lääkäritkin ovat usein päivystyksessä ulkomaalaisia, suomea taitamattomia ja hyvin välinpitämättömiä. Itse olen jonottanut yön yli sekä itseni, että sairaan lapsen kanssa ja mikä on ollut lopputulos, todennnäköisesti olemme saaneet jonkun tartuntataudin, eikä mitään apua.
Tarkoittaa, että jos sinulla on esim. jalka tai käsi irtipoikki, niin silloin voi ehkä kymmenessä tunnissa saada apua, mutta muutoin sinne ei missään tapauksessa kannata mennä. Parempi painaa pää tyynyyn ja toivoa kivutonta kuolemaa. Näin suomen rikkaimmassa kunnassa eletään ja kuollaan. Muistakaa hyvät ihmiset tämä tämä jos havittelette muuttoa espoon alueelle !
Kuittaan ed. Vietin kerran Jorvissa 16h murtuneen ranteen kanssa. Kipulääkkeet otin onneksi kotoa mukaan, mutta eväitä en tajunnut ottaa (välipala-automaatti oli rikki). Oli ikimuistoinen yö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin yläpeukuttanut tätä, mutta sitten jäin ihmettelemään että miksi tähänkin on sotkettu Persu-sana?
Koska ap on persu: ei käytöstapoja, ei sivistystä, mullehetikaikkinyt-tyyppi ja muista viis.
Meitä on moneen junaan ja vähiten sairaat kitisevät aina eniten.
Ei mulla ollu lääkkeet loppu, ne vaan ei tehonneet. Nykyään mulla on jo kohtuu vahvoja kipulääkkeitä kotona, mutta aina nekään ei tehoa. Luojan kiitos nykyään enää harvemmin tulee ihan hirveitä kipuja, koska on oikeesti todella hirveetä maata päivystyksen petipaikalla huutamassa kipua monta tuntia putkeen. Johan siinä hajoaa pää itseltäkin. ap