Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan oman tilin johon palkkani tulee, mikähän olisi oikea summa siirtää miehelle elämisemme kuluihin?

Vierailija
27.07.2017 |

Miehen kanssa ollut yhteinen tili aina, mutta nyt tuntuu että haluan ns.oman tilin johon palkkani tulee ja ehkä lapsilisät kahdesta teinistä, en tiedä.
Miehen bruttotulot n.4500€/kk ja minun n.2300€/kk. Plus lapsilisät x 2.
Asuntolainaan menee pauttiarallaa 1000€/kk. Sitten tietty muut laskut, ruoat jne.
Mikähän olisi "minun osuuteni" kaikesta..

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen tili, jolle molempien palkat menevät kuulostaa aivan järjettömältä. Tai ehkä se toimii, jos kaikki mikä tulee, myös menee saman tien. Minä ja puolisoni tienaamme hyvin, mutta elämme kohtuullisesti. Maksamme kulut puoliksi (yhteisen käyttötilin kautta) ja SÄÄSTÄMME loput. Osakkeisiin, rahastoihin ym. Ja ne säästöt eivät todellakaan ole yhteisiä! 

Juu. Todellakin. Meillä on yhteinen tili jonne menee kaikki raha. Eikä se kaikki raha kulu vaan siellä pysyy suurin osa siitä rahasta jotka sinne on mennyt. Emme laita rahastoihin emmekä osakkeisiin. Meillä on oma firma kutsumanimeltään PERHE johon sijoitamme ja säästämme. Eivätkä raha-asiat ole niin yksinkertaisia että ne voisi ratkaista sillä kuinka paljon kukakin tienaa. Minä tienaan palkkaa vähemmän mutta olen taloudellisempi. Esimerkiksi mies jos käy ruokakaupassa niin menee 300 mulla menee 100 ja syödään pidempään ja paremmin siitä. 

Todellakin siis kaikki on yhteistä ja meillä ainakin mies on tyytyväinen eikä ajattele maksavansa enemmän:)

Vierailija
102/114 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä miehen kanssa on ollut yhteinen tili aina? Oletko luopunut omastasi, kun laitoitte hynttyyt yhteen? Miksi ihmeessä?

Miksen ymmärrä tätä viestiä. Ei kaikilla pareilla ole riitaa rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
28.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan yhteiselle tilille 1000 e/kk. Vähänhän se ehkä on, mutta miehen tulot on 6 kertaa suuremmat kuin mun.

Valtava tuloero, eikö haittaa yhdessäoloa, jos vaikka mies haluaa kalliille matkalle?

Nyt ollaan syvissä vesissä. Miten on näin paljon ihmisiä, jotka uskoo, että vain samantuloiset saa seurustella keskenään?

104/114 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet on sinun osuutesi. Itse olet valinnut työsi ja palkkasi. Joten älä kysy tyhmiä. Lapsilisillä ostetaan lapsille vaatteet ym. 

105/114 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaarvoinen kirjoitti:

Kaikki maksut (paitsi autot)puoliksi ja loput säästöön tai ihan mihin huvittaa. Tilit pitää olla omat ja yksi yhteinen mistä kulut maksetaan. Verottaja kyllä tasaa noi tuloerot ilman perheen sisäistä tasoitusta.

Tästä on tasa-arvo kaukana. Autoilun kustannukset ovat vähintään noin 500 euroa kuukaudessa. Ihan perus 30 t€ Avensiksessakin. Yleensä autoilun kustannukset jäävän miehen harteille. Jos tuon 500 euroa kuukaudessa voisi sijoittaa joka kuukausi osakkeisiin, niin sitä olisi miljonääri ennen eläkkeelle pääsyä. 

Vierailija
106/114 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen mitään tilejä tarvitse. Ei ole ollut ennenkään, ja silti lastenteko on onnistunut.

Jos oma tili kuitenkin on kiukuttelun uhalla pakko saada, niin ainakin siihen jokin esto, ettei osta kaikkea turhaa, röyhelöverhoja amppeleita e-pillereitä pyykkikoneita tms.

Vierailija
107/114 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a, jossakin vaiheessa vain "ajauduin" siihen että on yhteinen tili mistä kaikki menee ja mihin kaikki tulee. Ollut tuon miehen kanssa yksissä 17v ikäisestä.

Summia mietin ihan sillä, kun omat tuloni paljon pienemmät kuin miehellä..

Ap

No se selittää paljon. Sinulla ei siis ole ollut omaa tiliä lapsilisien loppumisen jälkeen - siis omiesi, ja luultavasti lapsilisätkin menivät vanhemman tilille.

Nyt on sitten aika astua aikuisuuteen ja avata oma tili. Sille on ihan sama, siirrätkö sille rahaa yhteiseltä vai laitatko palkan omalle ja siirrät osan yhteiselle.

Onhan tilinne tai-muotoa? Jos ei ole, et saa käyttää niitä siinä tapauksessa, että miehesi kuolee tai jostakin syystä on toiminta- ja oikeustoimikelvoton.

Vierailija
108/114 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tuota prosenttilasku-ajatusta.

Miksi parempipalkkainen maksaisi samoista perusasioista enemmän kuin toinen?

Koska lasten elatus menee elatyskyvyn mukaan eikä se ole sama molemmilla suuren tuloeron vuoksi.

Taidat nyt sotkea perhe-elämän ja elatusmaksut.

Perhe-elämässäkin jaetaan kulut tulojen mukaan.

Esimerkki elävästä elämästä: Velkajärjestelyhakemuksessa lasketaan A) perhekohtaiset menot, jotka jaetaan puolisoille TULOJEN mukaisessa suhteessa. Näitä ovat tavanomaiset elinkustannukset, kuten vuokra, lasten kulut ym  ja B) henkilökohtaiset menot, jotka huomioidaan vain sen puolison menoina, jolle ne kuuluvat. Sellaisia ovat mm. työmatkakulut, henkilökohtaiset lääkkeet.

Tämä jako perustuu lakiin. Avioliittolaki ja ties monesko pykälä, etsi itse.

Vierailija
109/114 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen joka ei ymmärrä miksi vähemmän ansaitsevan pitäisi hyötyä paremmin ansaitsevan tuloista.

Miksi perheenjäsenillä pitäisi olla erilainen elintaso? Paremmin ansaitseva mies ostaa itselleen moottoripyörän, jolla huristelee lomilla ja vähemmän ansaitsevalla vaimolla ei ole varaa uusiin silmälaseihin. Reilu meininki?

Vierailija
110/114 |
29.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili olisi kaikista helpoin, mutta kun meillä on kumpikin omista syistään niin kiintynyt omaan pankkiinsa niin ei olla vielä osattu päättää missä pankissa se olisi.

Se olisi niin helppoa kun kaikki raha tulisi yhdelle tilille ja sieltä menisi kaikki laskut ja kaikki lainat yhdessä paikkaa.

Mies kyllä ehdotti että siirtäisi oman palkkansa tulemaan suoraan minun tililleni kun hän ei tykkää raha-asioiden hoidosta. Itse olen opiskelija ja mies hyvätuloinen työssäkäyvä joten hän joutuu huolehtimaan nykyään laskuista ym eikä oikein tykkää siitä joten siksi ehdotti että jos hänen palkka tulisi minulle ja saisin hoidettua kaiken mutta en tiedä maksaisiko työnantaja palkkaa suoraan vaimon tilille... Aikaisemmin hän opiskeli ja minä olin töissä ja tilanne toisinpäin ja minä taas tykkään numeroiden pyörittelystä.

Vierailija
111/114 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsilisät tulisi sinun tilillesi eikä yhteiselle?

Eivät ne ole sinun rahaasi

Lapsilisät nimenomaan ovat äidille maksettavaa rahaa. Näin lukee siinä Kelan päätösessä, joka tulee kotiin silloin kun lapsilisää aletaan maksamaan lapsen syntymän jälkeen. Kelan päätös on äidin nimellä. Ainoastaan jossain poikkeustapauksissa lapsilisä maksetaan isälle.

Lapsilisä maksetaan sille tilille/henkilölle mikä ilmoitetaan lapsilisää haettaessa. Raha on tarkoitettu lapsen kustannuksia varten, ei äidille.

Onko jossain joku perhe, jossa lapsen kustannukset jäävät alle lapsilisän määrän ja siitä näin ollen jää jotain äidille, tai isälle? Vaikea kuvitella.

Vierailija
112/114 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lasten elatus menee elatyskyvyn mukaan eikä se ole sama molemmilla suuren tuloeron vuoksi.

Taidat nyt sotkea perhe-elämän ja elatusmaksut.

Tämän kommentin kirjoittaja taitaa olla niitä miehiä, jotka saadaan osallistumaan omien lastensa hoitoon ja elatukseen vasta avioeron kautta.

Newsflash: myös avioliiton aikana molemmat vanhemmat ovat vastuussa lasten elatuksesta ja hoitamisesta. Lisäksi avioliiton aikana molemmat puolisot ovat vastuussa toistensa elatuksesta, tarvittaessa vaikka ihan kokonaan.

Vierailija
113/114 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommat hanskassa kirjoitti:

Otapa prosenttilaskuri käyttöön. Paljonko tulosi ovat miehen tuloista, sen prosentin maksat YHTEISISTÄ menoista. Oman tulojensa mukaisen prosenttiosuuden mieskin siis tulee maksamaan. Sitten vain selvittämään minkä verran ovat yhteiset menot, siihen kuuluu sitten kaikki pyykkipulverista (yhteisen) auton katsastukseen asti.

Parempi systeemi olisi että yhdessä kartoitatte yhteisiksi katsotut menot,hankitte tilin jolta ne maksetaan, siirrätte kuukausittain osuutenne verran yhteiselle kulutilille. Loppu, mikä jää (jos jää) jää omalle palkka/käyttötilille. Jonka molemmat siis saa käyttää niin kuin haluaa.

Hanki ajoissa lapsille tilit, jonne menee joka lapsilisästä edes pieni summa, että on mopo/ajokorttirahat valmiina viidentoista iässä.

No vähän ihmettelen ettei ihmisellä ole omaa tiliä. Mihin nuoruudessa palkkasi ohjautui, kun et vielä ollut miehen kanssa?

Tuo %-osuus johtaa siihen, että enemmän maksavalla on enemmän päätösvaltaa asioihin. Koska maksan autoa enemmän kuin sinä, niin minä saan käyttää sitä enemmän. Koska maksan sähkölaskusta enemmän, saan päättää, lämmitetäänkö sauna vai ei. Koska maksan ruuasta enemmän, saan päättää, mitä syödään jne. Ja oikeinhan se on, että maksaja päättää, mitä rahoillaan tehdään, vaikka ne menisivät yhteiseen hyvään. Maksaja myös päättää, missä asutaan.

Säälittää tälläinen avioliitto jos näin toimitaan.

Vierailija
114/114 |
30.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen tili olisi kaikista helpoin, mutta kun meillä on kumpikin omista syistään niin kiintynyt omaan pankkiinsa niin ei olla vielä osattu päättää missä pankissa se olisi.

Se olisi niin helppoa kun kaikki raha tulisi yhdelle tilille ja sieltä menisi kaikki laskut ja kaikki lainat yhdessä paikkaa.

Mies kyllä ehdotti että siirtäisi oman palkkansa tulemaan suoraan minun tililleni kun hän ei tykkää raha-asioiden hoidosta. Itse olen opiskelija ja mies hyvätuloinen työssäkäyvä joten hän joutuu huolehtimaan nykyään laskuista ym eikä oikein tykkää siitä joten siksi ehdotti että jos hänen palkka tulisi minulle ja saisin hoidettua kaiken mutta en tiedä maksaisiko työnantaja palkkaa suoraan vaimon tilille... Aikaisemmin hän opiskeli ja minä olin töissä ja tilanne toisinpäin ja minä taas tykkään numeroiden pyörittelystä.

Meillä homma on toiminut jo neljännesvuosisadan niin, että mulla on käyttöoikeus miehen tilille. On siis meidän rahat ja minun rahat ... ;) Kumma kun ei raha-asioista ole silti juuri riitaa tullut. Olen maksanut laskuja siltä tililtä, jolla on kulloinkin on sattunut olemaan rahaa.

Rahojen siirto pankista toiseen on aina hitaampaa kuin saman pankin eri tilien välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä