Terveysneuvontapuhelin 10023 antoi väärää tietoa! Järkyttävää!
Soitin tuohon kuuluisaan terveysneuvontapuhelimeen, koska minulle jäi sairaalassa epäselväksi, mitä vauvamme alhainen pH arvo merkitsi. Pelkästin, että kyse oli hapenpuutteesta. Meille synnytyksessä sanottiin, ettei hapenpuutetta tullut, vaikka pH oli 7.
Terveysneuvontapuhelimessa sanottiin, ettei pH:lla ole mitään tekemistä hapenpuutteen kanssa, ei syytä huoleen.
No, juttelin sen jälkeen yhden lääkärin kanssa, joka sanoi, että nimenomaan hapenpuutetta se pH-arvo kuvaa. Hän oli sitä mieltä, että vauva kannattaisi käyttää varmuuden vuoksi lastenlääkärillä.
Eikö ole järkyttävää, että näin väärää tietoa voivat terveydenhoitajat antaa!
Haluan varoittaa tällä, jotta ette usko sokeasti, mitä siellä sanotaan, vaan käyttäkää omaa järkeä myös!
Olen ihan tyrmistynyt, kun tuosta ei voi kai valittaakaan mihinkään.
Kommentit (45)
normaaliasioihin, eli sammakkoasento jne. Muutenkin meillä terapia alkoi tosi aikaisin, eikä pitkään oikein mitään muuta kun vähän asentojen ohjailua pysty tekemään. Eli en usko, että kohdallanne on mitään virhettä tehty.
Tässä on varmasti käynyt niin, että 10023:ssa ei ole tiedetty asiasta mitään, mutta on silti menty vastaamaan. Kardinaalimunaus. Olisi pitänyt jättää vastaamatta.
synnytyksen aikainen hapenpuute, pH oli kyllä yli 7, en muista paljonko. Ei se mitään sen ihmeempää seurantaa vaadi, vauvan vointia voi seurata synnärinkin puolella, eikä vaadi jatkoselvittelyjä, mikäli neuvolassa ei jää kiinni poikeeavaisuudesta. PH 7 ei ole normaali, arvo on 7.35-7.45, mutta kai kaikilla vauvoilla synnytyksessä laskee pH.
et voi sanoa onko vauvalla ollut hapenpuutetta, tahi onko siitä aiheutunut vaurioita. Nuo valtimosta ja laskimosta otetut verinäytteet ovat hyvin herkkiä muutoksille, minuutti sitten otettu näyte voi olla aivan eri kuin nyt otettu. Joka henkäisyllä se muuttuu. Eli tietämättä tilanteesta sen enempää, et voi tuolla arvolla sanoa lapsesi kärsineen hapenpuutteesta, tai että siitä olisi vaurioita tullut.
Sitä paitsi veren Ph:hon vaikuttaa myös metaboliset eli aineenvaihdunnallisetkin tekijät, lääkkeet tms.
<i>Onko kaikilla muilla hyvä kokemus 10023sta</i>
- mulla on vain hyviä kokemuksia eli päteviä neuvoja olen saanut, mutta kaverini joka on terv. hoitaja, huomautti juuri tuosta että ihmisiä hekin siellä vain ovat + aina ei vaan satu semmoinen ihminen langan päähän joka tietäisi juuri kysyjän asiasta parhaiten.