Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eksä ei ole suostunut tekemään sopimusta elatuksesta etkä tapaamisista, neuvokaa?

Vierailija
27.07.2017 |

Siis ollaan erottu jo kolme vuotta sitten. Käytiin lastenvalvojalla parikin kertaa, ja ainoa mihin mies suostui laittamaan nimen alle, on että lapsi asuu minun luona.
Hän ei suostunut tekemään sopimusta tapaamisista eikä elatusmaksuista. Hän ilmoitti minulle itse summan jonka aikoo maksaa elatusta, 260 euroa. Kysyin sähköpostilla neuvoa yhdeltä lakimieheltä, joka sanoi että summa on aikalailla se mitä oikeus määräisi muutenkin, joten minun ei kannata viedä oikeuteen.
Kaikkiin isompiin menoihin joudun pyytämään exää osallistumaan rahallisesti erikseen.
Lapsi tapaa isäänsä arkiviikoilla säännöllisesti, mutta exä ei ota häntä lomilla luokseen kahta päivää pidemmäksi aikaa.

Kyllähän me näinkin hengissä olemme, mutta mietin menikö tämä nyt ihan oikein? Ja mitä teen, kun ei ole sovittu mitään paperilla, ja teini-ikä ja opinnot tulee vastaan, ja pitää kustantaa rippileiriä, lukiokirjoja ja koulumatkoja, tuo elatusmaksu ei riitä eikä ole sovittu mitään korotuksistakaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

260e on aika iso elari.

Vierailija
2/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette saa sovittua viet tietenkin oikeuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon oma osuutesi lapsen elatuksesta plus lapsilisä, ihan ok summa.

Vierailija
4/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika paljon saat. Itse saan 140€ ja pojan isä ei kustanna mitään pojan menoista. Itse maksan kaiken.

Vierailija
5/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät tulee vissiin sinulle? Eikös ne ole juuri näitä hankintoja varten?

Eli mun mielestä niistä pitää pystyä säästämään jotta voi kustantaa juuri opintoja/harrastuksia.

Ja jos kerran maksaa kiltisti jo elatusmaksua niin ei hänellä välttämättä enää mitään muuta vastuuta kustannuksista ole, toki olisi kunnioitettavaa jos ostaisi lapselle silloin tällöin jotain mitä hän tarvitsee?

Mun mielestä aikuisella ei ole oikeuksia lapseen, lapsella on oikeus vanhempaan. Tuo että ottaa harvemmin lapsen luokseen on lapsen kannalta haitallista, ei sinun.. Mutta on hyvä ettei ole hyljännyt ihan kokonaan.

Vierailija
6/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on iso elatusmaksu.

Vierailija
7/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä yksi tuntemani yksinhuoltaja saa kolmesta lapsesta yhteensä 270 € (mikä mielestäni on ihan naurettavan pieni summa).

Vierailija
8/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oikeus päättäisi tapaamisista mitä, niin ei etävanhemman tarvitse niitä noudattaa. Näin ollen tapaamisten osalta ei kannata mennä oikeuteen. Elatusmaksukin vaikutta kohtuu-suurelta, joten en lähtisi niidenkään takia käräjille. Itse sain kaikki elarit kahdesta lapsesta Kelan kautta, eikä isä ole tavannut lapsia vuosikausiin, vaikka meillä on sopimus vuoroviikkoasumisesta, koska isä halusi niin. Että näin.

Vierailija
9/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin asumaan meidän perheasuntoon (otin lainan ja maksoin exälle täyden markkinahinnan), joten lämmitys ja sähkö, vakuutukset ja muu ylläpito ym isommat kahdelle hengelle kuin jos olisi muutettu. Jäin ettei lapselle tulisi niin paljon muutoksia, asuinalue, koulu, kaverit, koti.

Oma valintahan tuo on tietysti. Sain sovittua lainan niin pitkälle ajalle, että en maksa asuntolainaa enempää kuin kolmion vuokra olisi. Muutan sitten pienempään kun lapsi lähtee kotoa.

Ap

Vierailija
10/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla menette. Isä sentään maksaa elarit ja tapaa lasta. Asiat ovat verrattain hyvin. Jos toinen ei halua tehdä tapaamissopimusta, ei sitä edes kannata tehdä. Mikään kun ei pakota etää noudattamaan sitä.

Vierailija
11/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lastenvalvoja ei sanonut että pitää tehdä sopimus? Nythän exä voi vain jättää maksamatta tai maksaa vähemmän joku kuukausi eikä sinulla ole sopimusta.

Vierailija
12/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusiko mies lapsen vai huijasitko hänet isäksi? Elatusmaksu kuulostaa ylisuurelta. 

Vierailija
13/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat elatusapua yhdestä lapsesta siis tuon 260 €/kk, mies ex ei ole venkoillut maksusta ja vielä sopimalla osallistuu isompiin lapsen kuluihin erikseen?

Mitä ihmettä valitat?

Mä saan n. 150€/lapsi, ja mitään muuta ei lasten isä maksa, koska elatusavun kuuluu kattaa koko isän osuus lapsen elatuksesta. Omasta pussistani siis kaivan rippileirit, teinien kännykät ja puhelinlaskut, fillarit, harrastukset, koulujen retkirahat ja parin vuoden päästä alkavat toisen asteen opinnot. Kyllähän tuo elatusapu osan lapsesta koituvista kuluista kattaa, vaan ei suinkaan kaikkea (kuten ei kuulukaan). Kaupan päälle maksan vielä tapaamismatkat isän luo ja takaisin, että edes joskus tapaisivat.

Vierailija
14/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä yksi tuntemani yksinhuoltaja saa kolmesta lapsesta yhteensä 270 € (mikä mielestäni on ihan naurettavan pieni summa).

Niin, sun mielestä, mutta nuo menee tulojen mukaan.

Vierailija
15/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä oikeastaan mitään. Minulla exä ei maksa yhtään mitään elatusmaksuja. Omat tuloni jäävät alle tonniin kuussa, joka kuukausi pitää ottaa säästöistä jotka loppuvat tällä vauhdilla parin vuoden päästä.  Muodollisena perusteena se että en ole suostunut hänen ehdottamaansa viikko-viikko -asumiseen. Tällaiseen suostuminen on vähän hankalaa kun exä asuu toisella puolella Suomea ja lapsen pitäisi kouluakin käydä. Lapsi jäi edellisen sopimuksen rauettua minulle kun koulu teki lopulta lasun exän tultua ties kuinka monennen kerran hakemaan lasta kännissä (eskarista). Me asumme koulun lähellä.

Vierailija
16/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lastenvalvoja ei sanonut että pitää tehdä sopimus? Nythän exä voi vain jättää maksamatta tai maksaa vähemmän joku kuukausi eikä sinulla ole sopimusta.

Lastenvalvoja vain totesi ettei kaikilla ole sopimusta, että se on vanhempien välinen asia.

Olen jälkeenpäin ajatellut, ettei kyllä ole, se on lapsen asia.

Jos exä päättää joku viikko ettei huvita maksaa, meidän talous kaatuu tosi pian ihan kuin kenen vaan. Mitä sitten teen turvatakseni sen 150 euroa?

Elatusmaksu ei ole kohtuuton suhteessa hänen tuloihin, exä on hyvätuloinen.

Ap

Vierailija
17/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusiko mies lapsen vai huijasitko hänet isäksi? Elatusmaksu kuulostaa ylisuurelta. 

Yhteisymmärryksessä pitkässä liitossa tehty lapsi. Ennen yhteistä lasta hoidin eksän lapsia edellisestä liitosta monta vuotta, ja meidän yhteisestä taloudesta maksettiin heidän elarit, harrastukset ja leirit, tunnollisesti kaikki lomat ja tapaamiset. Nyt on ihan eri ääni kellossa.

Ap

Vierailija
18/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvoja vain totesi ettei kaikilla ole sopimusta, että se on vanhempien välinen asia.

Jos exä päättää joku viikko ettei huvita maksaa, meidän talous kaatuu tosi pian ihan kuin kenen vaan. Mitä sitten teen turvatakseni sen 150 euroa?

Ap

Pysy nyt tarinassasi, trolli, elatusmaksukin muuttuu kesken ketjun. Miksi haluat provoilla asialla?

Vierailija
19/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ollaan erottu jo kolme vuotta sitten. Käytiin lastenvalvojalla parikin kertaa, ja ainoa mihin mies suostui laittamaan nimen alle, on että lapsi asuu minun luona.

Hän ei suostunut tekemään sopimusta tapaamisista eikä elatusmaksuista. Hän ilmoitti minulle itse summan jonka aikoo maksaa elatusta, 260 euroa. Kysyin sähköpostilla neuvoa yhdeltä lakimieheltä, joka sanoi että summa on aikalailla se mitä oikeus määräisi muutenkin, joten minun ei kannata viedä oikeuteen.

Kaikkiin isompiin menoihin joudun pyytämään exää osallistumaan rahallisesti erikseen.

Lapsi tapaa isäänsä arkiviikoilla säännöllisesti, mutta exä ei ota häntä lomilla luokseen kahta päivää pidemmäksi aikaa.

Kyllähän me näinkin hengissä olemme, mutta mietin menikö tämä nyt ihan oikein? Ja mitä teen, kun ei ole sovittu mitään paperilla, ja teini-ikä ja opinnot tulee vastaan, ja pitää kustantaa rippileiriä, lukiokirjoja ja koulumatkoja, tuo elatusmaksu ei riitä eikä ole sovittu mitään korotuksistakaan.

Oletko varma että 260€/ kk on tosiaan validi summa?

Oliko asianajaja erikoistunut perheasioihin?

Tuo saattaa olla oikea summa, kos mies ei ole vakituisessa työsuhteessa, muuten se on pilantekoa.

Minun lapseni isä on tavallisessa alemman koulutusasteen vakityössä, elatusapu on 450€/ kk.

Lisäksi isot hankinnat ja laskut,

kuten lääkärilaskut, polkupyörät,

silmälasit, talvisaapikkaat, sisäänpääsyt, matkaliput ja leirimaksut isä maksaa kokonaan tai osittain.

Tapaaminen sujui joka 2. viikonloppu,

kunnes lapsi täytti 12 vuotta (eli sai itse päättää isä-tapaamiset) ja halusi nähdä isää enää harvoin.

Me emme viitsi riidellä, näin tämä menee parhaiten. Kun ei enää ole kiintynyt toiseen, se toinen ei saa sinua suuttumaankaan.

Vierailija
20/21 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pysy nyt tarinassasi, trolli, elatusmaksukin muuttuu kesken ketjun. Miksi haluat provoilla asialla?

Ei vaan eikös 150 euroa ole se minimielari minkä kelasta saa. Mutta kun ei ole alun perinkään mitään sopimusta, niin miten mä sen saan sitten jos eksä päättää ettei huvitakaan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi