Miksi kauniista Facebook- profiilikuvasta ei tykätä?
Onko siinä joku logiikka, että kuvasta ei tykätä jos se on jopa liian kaunis? Laitoin viime viikolla Facebook-profiiliini pitkästä aikaa uuden kuvan, jossa näytän oikeesti paljon hehkeämmältä kun aikoihin. Kesäinen rusketus, hiukset auki, olen vähän hoikistunut treenauksen myötä ja päällä uusi kesämekko --- 8 tykkäystä kuvasta, ei mitään kommentteja. Kavereita Facebookissa noin 400. Siis jotenkin ihan idiootti olo, vaikka en nyt pienten lasten äitinä minkään somen kautta eläkään. Tiedän näyttäväni kuvassa hyvältä, mutta koen silti kauheaa itsetuntokriisiä ulkonäöstäni toisen lapsen jälkeen. Miksi kukaan ei nosta tämän mamman itsetuntoa? Nyt epäröin että se kuva oikeasti onkin ihan hirveä, vaikka tiedostan samalla että ei ole. Yksi peukun painallus, mutta ei. Mikä siinä niin uhkaa???
Kommentit (44)
Juu, en kyllä lähtisi ensimmäisenä kalastelemaan kateuskortilla. 😀 Todennäköisesti kuten jo sanottua, sulla on 370 ei-niin-läheistä fb-kaveria, joita ei kiinnosta kissanpierun vertaa uusi profiilikuvasi.
Sen sijaan että miettisit tätä tykkäysasiaa kauneuden kautta, itse lähestyisin asiaa siltä kantilta että et taida olla kovinkaan kiinnostava tai tykätty ihminen fb-kaveriesi kesken. Koska kyllä minä ainakin läheisten ystävien, kaverien ja työkaverien kuvista tykkäilen pääpaino sillä aspektilla, että miten ihania ihmisiä ja hauskoja kuvia heillä on, sen sijaan että katsoisin että Wow tuo on kaunis, mäpäs tykkään. Jos on kaunis kuva ja ihana/kiva tyyppi, tykkään kuvasta. Jos on kaunis kuva ja minulla ei ole kontaktia ihmiseen/en suuremmin välitä hänestä, en tykkää. Näin toimii ei-ulkonäkökeskeinen peruspirkko. Jos haluat ulkonäkösi avulla tykkäyksiä, luo insta. Siellä mahd saada laajempi yleisö, jolloin myös ihan vieraat ihmiset arvottavat kuvia --> pääpaino on ulkonäöllä sinun persoonasi sijaan.
Et ole suosittu. Jos joku suosittu tyyppi laittaa suttuisen ja surkean kuvan tai jonkun tyhjänpäiväisen päivityksen niin siinä on silloinkin vähintään sata tykkäystä.
Miksi kaikista kuvista pitäisi tykätä? Kyllä minä olen ainakin nähnyt upeiden naisen kuvia Facebookissa, eikä niissä välttämättä ole juurikaan tykkäyksiä. Ehkä ihmiset näkivät tykkäyksen kalastelusi, eivätkä siksi antaneet niitä. Toisekseen mitä tykättävää on kaverin kasvokuvassa? Kyllä he tietävät miltä näytät.
Kauniita ei kehuta kauniiksi, rumia vain.
Kauniita ei kehuta kauniiksi, rumia vain.
Ei hemmetti miten turhia murheita joillain ihmisillä on. Onneksi en ole facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Hanki nössö elämä ja itsetunto.
Millainen on nössö elämä?
Jotenkin hurjan suloista/hellyttävää kun oman äidin ikäiset ihmiset pohtii sometykkäyksiä täällä... Etenkin tuo, joka sanoi että eniten ärsyttää fb-kaverit jotka ei koskaan tykkää hänen kuvistaan vaikka selvästi käyttävät facebookia.
Mutta asiaan. Ap, etkö sanonut, ettei kuvistasi normaalistikaan juuri tykkäillä, joten mitäs outoa tuossa on? Sinne feediin hukkuu nykyään erityisen helposti kun kuvat eivät näy järjestyksessä, vaan fb-algoritmi nostaa tiettyä sisältöä esiin. Minun feedissäni näen harvoin etäisempien tyyppien päivityksiä, koska useammin yhteyksissä olevien sisältö nousee korkeammalle.
Kuulostaa siltä että olet kuvassa nätti, ja toivon että tunnet olosi kauniiksi jatkossakin. Äitinäkin saa haluta olla kaunis ja kohentaa ulkonäköä! Kaikkea hyvää sinulle, ap.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hurjan suloista/hellyttävää kun oman äidin ikäiset ihmiset pohtii sometykkäyksiä täällä... Etenkin tuo, joka sanoi että eniten ärsyttää fb-kaverit jotka ei koskaan tykkää hänen kuvistaan vaikka selvästi käyttävät facebookia.
Mutta asiaan. Ap, etkö sanonut, ettei kuvistasi normaalistikaan juuri tykkäillä, joten mitäs outoa tuossa on? Sinne feediin hukkuu nykyään erityisen helposti kun kuvat eivät näy järjestyksessä, vaan fb-algoritmi nostaa tiettyä sisältöä esiin. Minun feedissäni näen harvoin etäisempien tyyppien päivityksiä, koska useammin yhteyksissä olevien sisältö nousee korkeammalle.
Kuulostaa siltä että olet kuvassa nätti, ja toivon että tunnet olosi kauniiksi jatkossakin. Äitinäkin saa haluta olla kaunis ja kohentaa ulkonäköä! Kaikkea hyvää sinulle, ap.
Tätä olin tulossa itsekin kirjoittamaan. Mä tykkään kavereideni kuvista, JOS se kuva sattuu olemaan uutisvirrassani. Etäisempien kavereiden kuvat eivät ole.
Jos vaihdan profiilikuvan, laitan yksityiseksi ettei siitä voi kukaan tykätä tai sitä kommentoida. Näkyy kuitenkin kaikille luonnollisesti. Mutta en kaipaa keneltäkään reaktiota kuviini.
Kokeileppa sama kylällä/kaupungilla. Pysäytä sattumanvarainen tyyppi ja keimaile sille ja pyydä kehuja ulkonäöllesi.... Saattaa olla että uoksevat pakoon huutaen pollisia avuki kun joku hullu akka riehuu.
Jos et ikinä päivitä mitään, niin suurin osa kavereistasi tuskin edes näkee kuvaasi feedissään.
En keksi yhtään syytä miksi minun pitäisi käydä "tykkäämässä" jonkun profiilikuvasta? No ehkä jos se sisältää jonkun vitsin tai muun jipon, niin sitten.
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään syytä miksi minun pitäisi käydä "tykkäämässä" jonkun profiilikuvasta? No ehkä jos se sisältää jonkun vitsin tai muun jipon, niin sitten.
Sama täällä. Ennemminkin minusta on tosi noloa että laitetaan someen kuvia ja sitten odotetaan kehuja ja tykkäyksiä 😄. Sellaiset tapaukset jopa huvittavat, että kun on vaihdettu uusi profiilikuva, niin sitten siitä kilvan käydään tykkäämässä ja kommentoidaan tyyliin: "nättimys" (mikä tuokin sana on olevinaan, yöks...), "kaunotar" tms. Kuinkahan moni kehuu kaveriaan samalla tavoin irl?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ennemminkin minusta on tosi noloa että laitetaan someen kuvia ja sitten odotetaan kehuja ja tykkäyksiä 😄. Sellaiset tapaukset jopa huvittavat, että kun on vaihdettu uusi profiilikuva, niin sitten siitä kilvan käydään tykkäämässä ja kommentoidaan tyyliin: "nättimys" (mikä tuokin sana on olevinaan, yöks...), "kaunotar" tms. Kuinkahan moni kehuu kaveriaan samalla tavoin irl?
Minkä ikäinen olet? Mielenkiinnosta kyselen. Meidän n. 25-vuotiaiden naisten kaveriporukassa on ihan normaalia kehua toisiamme. Jos joku näyttää hehkeältä, sanon sen. Samoin kehutaan esimerkiksi kivaa sisustusta, onnistunutta ruokaa ja onnistumisia työ- ja opiskeluelämässä.
Minusta on mukavaa olla porukassa jossa on positiivinen ilmapiiri.
Mä ymmärtän sua. Vaikka tämä voi tuntua monen ihmisen mielestä hölmöltä ja typerältä niin itteki olen ajattelenut ettei tykkäyksien määrällä ole mitään logiikaa. Siis mä en ole ainakin somessa, varsinkin face-s ollut mikään suosittu. Muuten olen kaunis nainen, kehuja ja kohteliaisuuksia on aina tullut miehiltä sekä naisilta tosielämässä ja itsetunto on kunnossa. Luonne on myös kiva ja tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen. Kommentteja arvostan enemmän kun tykkäyksiä ja niitä kommentteja kuvilleni on koko facebook historian aikana tullut vähän. Muutamat kuvat ovat olleet menestyneempiä ja keränneet jonkun verran kommentteja sekä tykkäyksiä, mutta onhan ne poikkeuksia. Mulla puuttuu kaverit jotka kehuvat mut somessa, kavereita toiselämässä on riittävästi. Joskus kyllä ihmettelen miten muutamalla tytskille on tullut siis ihan älyttömästi kommentteja muilta tyttökavereilta ja niitä reilusti yli viisi kuvan kohtaan. Itse en päivittä usein eli syy ei saa johtua kyllästymisestä. Tiedän esimerkiksi ihmisiä jotka ovat tosielämässä aika ujoja, hiljaisia ja sisäänpäin suuntautuneita, mutta somessa toisaalta tosi tosi suosittuja. Lohdutan itseni sillä että mulla vähän "kavereita" listalla ja en tosiaan kerä niitä. EI ole mun tyyli. Ja olen tottunut siihen eli en jaksa enään stressata siitä, turha. Face-ssa en laita mitään, keskustelen vaan ja nautin siitä mitä tapahtuu tosielämässä. Koita sinäki ap. Tiedän sun tunteen, mutta mitäs sillä voi. Ei oikeastaan mitään.
Jooa ne viimeiset, yli viisikymppiset yrittäjäkehäraakit ovat vihdoin kyllästyneet narsistiseen itsensäesittelyyn?
Voi onhan niin?
itse tykkään läheisten kavereiden kuvista mutta harvemmin hyvänpäiväntuttujen kuvista. jos emme ole läheisiä niin voisi olla vähän awkwardia tykätä kuvasta.
Todella säälittävää, hanki elämä ja oikeita kavereita. Jos olet heille mukava niin he ovat sinulle. Säälin teitä jotka elätte vaan Facen tykkäyksistä. Ja kuka siellä facessa enää edes on.