sähkötyöt 50-l kerrostaloon mitä maksaa
hei! olemme tekemässä tarjousta 50-luvun kerrostaloasunnosta. kaipaa täydellistä remonttia. yritämme vähän hahmotella remppaan menevää summaa. onko kenelläkään mitään tietoa, kuinka paljon sähkötöihin tulisi varata? nyt ovat alkuperäiset johdot pintavetoina ja osa koteloistakin irti (ihan vaarallisen näköisiä). taloyhtiö on uusinut jotain (?) sähköön liittyvää, tietoliikennekaapeleita (yksi kaappi) ja toisessa kaapissa on sulakkeen "napsautettavina nappuloina". siis ääk oon ihan noviisi näissä :D toivottavasti selostuksesta sai jotain selvää.
ja mitään mega roiloamisia emme välttämättä tarvitse, jos vaikka listoihin saisi siististi piiloon. onko kokemuksia tai tietoa asiasta? puhutaanko 2000e vai 10 000e? ööh.
Kommentit (7)
Mä luulen, ettei tohon osaa nyt kukaan noilla tiedoilla vastata. Mun mies on sähkäri, mutta ei sanonu juuta jaata, koska muuttujia on niin paljon.
Kun pyytää tarjouksia kannattaa huomioida, että kukaan ei lähtökohtaisesti tuu alennuksella tekemään eli urakkatarjoukset sisältää aina niitä asentajan kauhuskenaariota, jotka ei välttämättä toteudu.
Eli jos vaan luotettava firma löytyy niin tuntitöinä rempat halvemmalla. Melkein sanoisin, että se on luotettavuuden merkki, jos eivät suostu urakkaan. Mutta jos pelkää, että kaverit seisoskelee kun avaa piikin niin maksaa sitten sen suolaisen urakan niin ei tarvi hermoilla.
Neliöitä?
neliöitä on 90. aikas paljon siis. mutta hyvä tietää. tekevätkö tarjousta, jossa sekä tunti-että kattohinta (ja kannattaako tällaista edes ottaa...)
Pitäisikö varata lähemmäs 10000e niin ei ainakaan tule yllätyksenä vai? ei mitään hajua missä summat pyörii... (ollaan varmaan just sitä porukkaa, jota voi vetää kuin pässiä narusta.....)
- ap
Meillä meni saman kokoiseen asuntoon muistaakseni reilut 1000-1500 € kun vaihdatettiin pistorasiat ja valokatkaisimet sekä pari kolme muuta juttua. (Esim. valaisimelle sähköt.) Eli varsinaisia sähköjä ei vielä uusittu, budjetista aika ison osan lohkaisivat tarvikkeet, olisiko ollut jotain 30-50%. (Ei halvimmat, mutta kuitenkin aivan perusmalliset.)
En siis osaa suoraan vastata, mutta itse budjetoisin vähintään 5000 €. Sitten kun teette täydellisen remontin, tulee kuitenkin mieleen, että olisipa kiva saada vähän lisää pistorasioita ja valaisin tuonne ja tänne jne, eli kannattaa budjettiin laittaa saman tien se 10 000 €:)
Asunnon pääsulakekoko rajoittaa laitteiden määrää. 1 vai 3 vaihe myös.
Meneekö keskus uusiksi. Valoja ei saa olla pistorasioiden kanssa, koska tarvitaan vvsk. Eri sulakeryhmiin siis. Pinta asennuskouruja. 5-10 tonnia osineen....
ok kiitos vastauksista! pitänee laskea tämä 10000e mukaan varmuuden vuoksi ;)
-ap
up :)