Viikkorahaa 7-luokkalaiselle,miten paljon?
Mikä olisi sopiva taskuraha?Lapsemme käy koulua jossa on lähinnä hyvin toimeentulevia perheitä,olemme itse sellainen.Referenssiryhmä saattaa siten antaa väärän kuvan siitä,mikä olisi tämän ikäiselle kohtuullinen taso.En halua antaa liikaa ,mielummin vähän vähemmän kun muut,kasvattaa luonnetta.
Kommentit (20)
Oho,aika paljon!Olen tähän asti antanut 25 euroa kuukaudessa.....
Se riippuu....
- onko hänellä kalliita harrastuksia, joiden rahoittamiseen (edes osittain) käyttäisi viikkorahaansa?
- onko hän tyttö ja tarvitseeko rahaa meikkeihin, kk-suojiin tms.?
- mitä kaikkea hänen pitäisi viikkorallaan ostaa?
Meillä minä hankin tyttärelle tuossa iässä pankkikortin ja siirryimme kuukausirahaan ihan siksi, että kortilla on helpompi toimia. Voin siirtää tilille rahaa koska tahansa, työpäivän aikanakin.
Kuukausiraha siksi, että se opettaa suunnitelmallisuutta, rahan pitää riittää koko kk.
Kuukausiraha oli tuossa vaiheessa 50 e, mutta maksoin hänen kaikki menonsa muuten. Jos rahalla pitäisi ostaa vaikkapa leffalippuja ja harrastustarvikkeita (tyttö on kuvataidekoululainen ja käy nyttemmin kuvataidelukiota ja taidetarvikkeet maksavat aika lailla), summa olisi ollut varmasti paljon isompi.
Nyt, kun tyttö on 17-vuotias, kk-raha on sata euroa.
Minua on aina vähän oudoksuttanut tuo logiikka, että vanhemmat elävät hyvillä tuloilla leveästi, mutta teiniä pitää kouluttaa sillä, että viikkoraha on onnettoman pieni, eikä riitä mihinkään. Miksi nöyryyttää lasta? Enkä nyt tarkoita, että rahaa pitäisi olla tolkuttomasti, mutta kyllä teinillä alkaa olla jo menoja, jotka ovat ihan ok. Ulkonäköön ja vaikkapa sosiaaliseen tekemiseen pitää olla vähän rahaa, esimerkiksi että voi käydä leffassa tai kahvilassa kaverien kanssa edes silloin tällöin.
Jollain 25 eurolla kuussa ei todellakaan paljon leffoissa käydä, jos pitää samalla rahalla kustantaa esim. meikit
Ja tämä tietysti koskien hyvätuloisia perheitä, on asia erikseen, jos rahaa ei vaan OLE.
En näe mitään järkeä siinä, että teinejä keinotekoisesti pidettäisiin eri elintasolla kuin muu perhe.
Meillä on kuukausiraha 40 €
Harrastuksia ei tarvitse itse maksaa eikä vaatteita eikä leffareissuja.
Ei meillä ole säännöllistä viikko- tai kuukausirahaa. Me maksetaan kaikki + tarvittaessa saa tilille tai käteisenä rahaa (ei kamalan usein tarvetta). Toki jos lapsi maksaa kaiken/osan menoista itse, niin ymmärrän tuollaisen systeemin.
On vähän vanhempi, mutta sama malli ollut monta vuotta. Nyt tosin alkanut jo tienata itsekin vähän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua on aina vähän oudoksuttanut tuo logiikka, että vanhemmat elävät hyvillä tuloilla leveästi, mutta teiniä pitää kouluttaa sillä, että viikkoraha on onnettoman pieni, eikä riitä mihinkään. Miksi nöyryyttää lasta? Enkä nyt tarkoita, että rahaa pitäisi olla tolkuttomasti, mutta kyllä teinillä alkaa olla jo menoja, jotka ovat ihan ok. Ulkonäköön ja vaikkapa sosiaaliseen tekemiseen pitää olla vähän rahaa, esimerkiksi että voi käydä leffassa tai kahvilassa kaverien kanssa edes silloin tällöin.
Jollain 25 eurolla kuussa ei todellakaan paljon leffoissa käydä, jos pitää samalla rahalla kustantaa esim. meikit
Ja tämä tietysti koskien hyvätuloisia perheitä, on asia erikseen, jos rahaa ei vaan OLE.
En näe mitään järkeä siinä, että teinejä keinotekoisesti pidettäisiin eri elintasolla kuin muu perhe.
Syy on siinä että se lapsi ei opi siihen kalliiseen elämäntapaan ja joudu velkakierteeseen kun tulot romahtaa opiskelijana. Eikä se teinin elintaso ole huonompi vaikka ei rahaa saisi tolkuttomasti. Samaa ruokaa syö kun muu perhe ja elää samassa taloudessa ja varmasti pääsee samoille reissuille. Ja lyön vaikka vetoa että pikkusisarukset saa vähemmän rahaa kunnes tulevat teineiksi
On kalliitta harrastuksia ja maksamme välineet.Huolehdimme myös puhlaskusta ja bussikortista.Ostamme myös vaatteet(tykkää shoppailusta ja ostaa myös itse vaatteita.En tykkä tästä,haluaisin että ostetaan laatua eikä mitään trikoota kerran viikossa joten jo sen
takia haluaisin,että löysää rahaa ei olisi niin paljon.)Ei käytä vielä meikkiä,mutta maksan ihon puhdistustuotteet.Eli hän saa aika paljon jo nyt ja pelkään,että rahan arvostus on vähän heikolla pohjalla.Tietysti vaikeaa,kun kavereillakin on paljon löysää rahaa taskuissaan.Olen itse kasvanut varakkaassa perheessä,ja olin aina se jolla oli eniten rahaa.Ei ole hyvä pohja aikuiselämälle....
Tytöllä on siis kyllä jo varsin korkea elintaso.Tuon 25 e lisäksi on saanut leffarahaa jos on tarvinnut.Vastineeksi on imuroinut tms.En halua,että lapsi tottuu siihen,että aina löytyy rahaa vaikka hänen tulevaisuutensa onkin rahallisesti melko turvattu.Mutta 25 e/kk on kaiketi liian vähän.Kiitän kommenteista!Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on siinä että se lapsi ei opi siihen kalliiseen elämäntapaan ja joudu velkakierteeseen kun tulot romahtaa opiskelijana. Eikä se teinin elintaso ole huonompi vaikka ei rahaa saisi tolkuttomasti. Samaa ruokaa syö kun muu perhe ja elää samassa taloudessa ja varmasti pääsee samoille reissuille. Ja lyön vaikka vetoa että pikkusisarukset saa vähemmän rahaa kunnes tulevat teineiksi
Eri elintasoa on se, että joutuu koko ajan pihistämään henkilökohtaisista menoistaan. Siinä missä vanhemmat toteuttavat mielitekonsa sen kummemmin miettimättä.
Lisäksi teinit vertaavat tilannettaan ennen kaikkea kavereihinsa. Jos muilla on rahaa tehdä asioita yhdessä, mutta yksi joutuu koko ajan jäämään pois rahapulan takia, se on turhaa kyykyttämistä.
Jos lapsella on käyttörahaa tietty määrä, hän oppii joka tapauksessa suunnittelemaan, mihin se riittää. Kun tulot ovat opiskellessa pienet, sitä budjetointitaitoa hyödyntää silloin. En minäkään nyt mitään rajatonta viikkorahaa aja takaa, en vain näe mitään järkeä siinäkään, että tarkoituksella pidetään lasta kitubudjetilla.
Ja hyvä viikkoraha ei kyllä millään tavalla sulje pois sitä, että lapsen kanssa puhutaan talousasioista ja vaikkapa siitä, miten tolkuttoman kalliita kulutusluotot ovat, ja että ne on maksettava takaisin korkoineen.
Sitä paitsi, ei kaikkien elintaso romahda opiskeluaikana. Osa saa vanhemmiltaa silloinkin rahaa, osa asuu vanhempien omistamassa asunnossa tai kotonaan jne.
Tärkeintä on opettaa lasta suunnitelmalliseen rahankäyttöön. Eikä se riipu varsinaisesti siitä, onko viikkoraha 7 euroa tai 30 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä on aika monella käynyt niin että lapsi ei halua tehdä mitään saadakseen rahaa.
Kieltäytyvät jopa kevyistä töistä vaikka saisivat niistä kohtuullisen palkan.
On opittu siihen että rahaa saa vaikka ei tekisi mitään.
Ne nuoret jotka eivät ole saaneet kaikkea ihan ilmaiseksi pärjäävät paremmin ja motivointuneempia tekemään töitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi sopiva taskuraha?Lapsemme käy koulua jossa on lähinnä hyvin toimeentulevia perheitä,olemme itse sellainen.Referenssiryhmä saattaa siten antaa väärän kuvan siitä,mikä olisi tämän ikäiselle kohtuullinen taso.En halua antaa liikaa ,mielummin vähän vähemmän kun muut,kasvattaa luonnetta.
Me olimme samassa tilanteessa aikoinaan. Annoimme tytöille viikkorahaa vain 300€ per tyttö. Olihan se seiskaluokkalaiselle hankala tilanne kun ei saanut niin paljon kuin ystävänsä. Mutta meillä ei vain yksinkertaisesti riittänyt antaa enemmän. Kolme tyttöä sai 300€ omiin menoihinsa. Ostimme kyllä vaatteet ja meikit ja ruoat myös. Onneksi ymmärsivät että olemme pienituloisia.
Isäntä suree myös.
Keskiluokkaisille 50€/vko on sopiva
Alemmat sosiaaliluokat pärjäävät 20€/vko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä on aika monella käynyt niin että lapsi ei halua tehdä mitään saadakseen rahaa.
Kieltäytyvät jopa kevyistä töistä vaikka saisivat niistä kohtuullisen palkan.
On opittu siihen että rahaa saa vaikka ei tekisi mitään.
Ne nuoret jotka eivät ole saaneet kaikkea ihan ilmaiseksi pärjäävät paremmin ja motivointuneempia tekemään töitäkin.
Niin, tuokaan ei kyllä liity mitenkään viikkorahan suuruuteen.
Aivan yhtä lailla sen vähän isomman viikkorahan saamisen eteen voi ja pitääkin lapselta vaatia vaivannäköä.
Mikä ihmeen vimma nyt jollain on todistella keksityin rinnastuksin sitä, että teiniä pitää kyykyttää kitubudjetilla, muuten "se menee pilalle ja ajautuu vippivelkakierteeseen"?
Kun niin ei todellakaan oikeasti ole. Oman talouden hallinta ei riipu siitä, saako 7 vai 30 euroa viikossa taskurahaa, kun taloudenpidosta muuten keskustellaan ja lapsen pitää taskurahansa eteen tehdä kotitöitä.
Vanhempi lapsonen (12v) saa viikkorahaa 150e, nuorempi (10v) saa viikkorahaa 100e. Eli yhteensä 1000e/kk menee viikkorahoihin. Koemme, että tämä on hyvä jako. Vanemmalla lapsella on kuitenkin enemmän menoja.
Vanhempi lapsi on tyttö ja ostelee vaatteita, meikkejä ja kosmetiikkatuotteita. On toki myös hallinnut rahan käyttöä erittäin hyvin ja säästellyt näitä viikkorahoja, ja nyt hänellä on kukkarossaan hieman yli 3000 euroa.
Emme ole edes hirveän varakkaita, mutta lapsiin kyllä satsaamme.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisille 50€/vko on sopiva
Alemmat sosiaaliluokat pärjäävät 20€/vko
Paljonkos eliitti sitten? 100 euroa viikossa?
10 e / pv olen antanut. Eikä kuulemma riitä enää mihinkään.
itse sain tuon ikäisenä 40 euroa per viikko, mutta sen eteen täytyi tehdä töitä. Imuroida kolme kerroksinen talo kaks kertaa viikossa, kerran viikossa vessojen perusteellinen pesu yms. Rahaa vähennettiin, jos en ollut tehnyt kaikkia töitä. Hyvin oppi rahan käytön ja sen, että pitää tehdä töitä sen eteen, että maksetaan palkkaa.
Meillä opettajaperhe. Yläkoululaiset saavat 20€/ kk omaan käyttöön mikä tarkoittaa menoja joista vanhemmat eivät valita vaikka olisi ihan turhaakin. Tuon ovat sitten käyttäneet esim. Bussimatkat elokuviin ja teatteriliput, bussilla kaupunkiin ja ostoksia kauppakeskuksessa. Eli korkeintaan kerran kuussa voi tuollaisen reissun tehdä. Vaihtoehtoisesti käyvät tässä omalla kylällä pizzalla tms. Saavat rahaa myös syntymäpäivinä ym. Ja lisäksi koulumenestyksestä. Kotitöistä ei makseta, se kuuluu tuohon kuukausirahaan ja sen vastineeksi hoitavat kotieläimiä päivittäin ja viikottain osallistuvat siivoukseen. Vanhemmat maksaa kuitenkin kaiken tarvittavan: vaatteet, harrastusvälineet,meikit, karkit, hygieniajutut ym. Jos saisivat esim. 20€ viikossa, kannustaisi mielestäni turhaan kulutukseen kun joka viikonloppu ajan voisi käyttää esim. Shoppailen tai elokuvissa, konserteissa tms.
20e/viikko. Sillä saa jo kaiken tarvittavan kunhan vanhemmat maksaa perus vaatteet ja bussilipun.