Onko muita joilla ollut ihossa punkki? Mitä kävi?
Aina saa lukea niitä kauhutarinoita joissa ihminen on sairastunut ja krooniset kivut ym. vaivat pilanneet koko elämän. Millaisia kokemuksia teillä on punkeista? Oletko sairastunut tai joku läheisesi punkin puremasta? Mulla oli äskettäin punkki selässä niin etten huomannut sitä, ja se oli ollut siellä vaikka kuinka monta päivää ilman että huomasin mitään. Purema on parantunut ihan hyvin mutta ahdistaa, että jos tulee kuitenkin borrelioosi tai aivokuume...
Kommentit (7)
Oli punkki 2kk sitten, toinen viikko sitten. Toistaiseksi ei mitään oireita.
11v sitten, borrelioosihan se sieltä tuli.
Lapsella oli keväällä "napakoruna" punkki. Otin sen pois koiran punkkipihdeillä ja pyyhkäisin betadinellä. Ei ole näkynyt mitään oireita.
Yksi punkki on purrut.
Olin silloin leirillä, ja aamulla ohimennen katsoin, että joku roska vain. No myöhemmin huussissa istuskellessa pyyhin sitä "roskaa" jalasta, ja siinä kohtaa tajusin, että se liikkuu. No paniikkihan siinä iski, että mikä toi on, ja repäisin sen irti. Menin sitten ohjaajille siitä kertomaan, ja sanoivat, että niin ei olisi saanut tehdä.. no sitten neulan kanssa yrittivät sitä päätä ihosta onkia.
Kaipa ne sen lopuksi pois saivat. Eipä siitä mitään tullut, pieni paukama, joka sitten parani. Ja olin tuolloin 13 tai 14v :)
On ollut kerran. Ei tullut mitään oireita.
On ollut varmaan toista tusinaa punkkia kiinni ihossa elämän aikana, kaikki kyllä irrotettu hyvin pian kiinnittymisen jälkeen. Ei ole tullut tähän mennessä mitään oireita.
Tarkkaile kiinnittymiskohtaa, punainen rinkula sen ympärillä parin viikon jälkeen viittaa borrelioosiin, hoidettavissa antibiooteilla.
Jos liikkuu paljon alueilla jossa on punkkeja, TBE-rokotus voi olla ihan fiksu sijoitus terveyteen.