Mikä siinä on niin vaikeaa sanoa ihmisille "ei"?
Olen lueskellut täällä kaikenlaisia keskusteluja nyt siitä, miten teidän mökille tullaan, vaikka haluaisitte olla siellä vaan keskenänne, tai se keskustelu pahimmista lokkeilijoista. Sielläkin useasta tapauksesta olisi päässyt eroon vaan sanomalla "ei". Sitten uhriudutaan kun ollaan täysin toisen vietävissä eikä saada olla rauhassa. Miksi ei vaan voi sanoa, että "en halua antaa sinulle mitään ilmaiseksi" tai että "haluan olla omistamassani mökissä nyt rauhassa, mene pois"? Itselläni on varsin mukava ja rauhallinen elämä, kukaan ei ole vuosikausiin pyytänyt minulta mitään.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Koska joskus sopu on parempi kuin ilmiriita ja kyräily. Varsinkin kun lähisuvusta on kyse
Mutta miten tuollaisesta voi saada riidan aikaiseksi? Minullekin on useasti sanottu, että "juuri nyt emme halua mökille ketään, koska haluamme olla tämän viikonlopun perheen kesken", tai ihan vaan että "älä tule, ei ole tilaa". Tai jos olen pyytänyt jotain, on sanottu että "voin myydä hintaan x", ja asia on ok. Ei tulisi mieleenkään loukkaantua tai alkaa väittää vastaan. Jos joku tuollaisesta vetää mitään draamaa, niin parempi ehkä olla ilman kyseistä ihmistä lähipiirissä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska joskus sopu on parempi kuin ilmiriita ja kyräily. Varsinkin kun lähisuvusta on kyse
Mutta miten tuollaisesta voi saada riidan aikaiseksi? Minullekin on useasti sanottu, että "juuri nyt emme halua mökille ketään, koska haluamme olla tämän viikonlopun perheen kesken", tai ihan vaan että "älä tule, ei ole tilaa". Tai jos olen pyytänyt jotain, on sanottu että "voin myydä hintaan x", ja asia on ok. Ei tulisi mieleenkään loukkaantua tai alkaa väittää vastaan. Jos joku tuollaisesta vetää mitään draamaa, niin parempi ehkä olla ilman kyseistä ihmistä lähipiirissä?
Ap
No jos toinen on vaikka ajanut tunnin sinne mökille yllätysvierailulle, eihän siinä pihassa kehtaa mitenkään sanoa, että teepä uukkari.
Asutamme tätä yhtä palloa emmekä pääse eroon toisistamme. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja hänelle on tärkeää olla osa jotain verkostoa. Silloin kohteliaisuus ja molemminpuolinen kasvojen säilyttäminen on tärkeä juttu ainakin kaikille normaaleille ihmisille.