Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 15v tyttö tarpeeksi kypsä päättämään ryhtyessään kasvissyöjäksi?

Vierailija
26.07.2017 |

Yleensä tuossa iässä uppoaa ne eläinjärjestöjen propaganda somessa. Kun eläimet on niin söpöjä ja kärsii ja silleen.Niin emmä voi syödä eläintuotteita.
Eli pitäisikö vanhempien vastuulla olla ruokakasvatus?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai saa itse päättää, vai ajattelitko pakottaa toisen nielemään ruumiinosia väkisin? Kannattaa kartoittaa eri ravintoaineiden lähteet huolella. Mikäli tyttö ei syö kananmunaa, B12-vitamiinilisä käyttöön.

Vierailija
22/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta saa ryhtyä sillä ehdolla, että viljelee itse kaiken tarvitsemansa ruuan. Tarjoan vähän maata kasvimaakäyttöön. Muuten syödään mitä minä ostan.

Ja sillä lisäehdolla, että se turpa pysyy kiinni kun syön possua ja nautaeläimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tarpeeksi kypsä jos ottaa asioista selvää niin että ei vain puputa salaatinlehtiä.

Ja pitää olla valmis tekemään itse myös ruokaa eikä vain tilailla annoksia äiditä kuin jossain ravintolassa.

Vierailija
24/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinperäinen ruokavalio altistaa syövälle (myös ja varsinkin maito, huom nro 2) ja muille sairauksille. Tämä ei ole mitään propagandaa, ottakaa selvää asioista.

Mitä nuorempana jättää eläinperäisen ruokavalion pois, niin sitä parempi. Paras olisi se, ettei edes aloittaisi sellaista.

Eli vastaukseni on kyllä. Minkä ikäinen on sinun mielestäsi tarpeeksi kypsä vaihtamaan epäterveellisen ruokavalion terveelliseen?

Vierailija
25/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kasvissyöjä ihan pikkulapsesta asti. Sen takia koska liha ei vaan uponnut ollenkaan, aina kun kun tuli jokin jänne tai limanen pala suuhun niin alko oksettamaan ja yököttämään ihan hirveästi. Jauhelihaa en ole koskaan suostunut syömään, on aina ollut se kaikista eniten inhokkiruoka, jokaisella lapsella on näitä. Mulla vaan sattu olemaan jauheliha. Eskarissa ja ala-asteella oli ongelmia koska ei tarjottu kasvisvaihtoehtoa. Muistan kun kyllä yritin opetella syömään niitä lihapullia ja lihamureketta eskarissa mutta itku kurkussa jouduin välillä istumaan tuntikausia syömässä. Vieläkin traumoja :/

Vierailija
26/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen olisi kivikaudella syönyt pelkkää kasvista niin olisi kuollut sukupuuttoon.

Vierailija
27/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinperäinen ruokavalio altistaa syövälle (myös ja varsinkin maito, huom nro 2) ja muille sairauksille. Tämä ei ole mitään propagandaa, ottakaa selvää asioista.

Mitä nuorempana jättää eläinperäisen ruokavalion pois, niin sitä parempi. Paras olisi se, ettei edes aloittaisi sellaista.

Eli vastaukseni on kyllä. Minkä ikäinen on sinun mielestäsi tarpeeksi kypsä vaihtamaan epäterveellisen ruokavalion terveelliseen?

Kasvissyöjät seleeninpuutteineen eivät ole turvassa syövältä,puhumattakaan muista puuttuvista ravintoaineista...

Vierailija
28/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on tarpeeksi ikää, ei että kasvissyönnin aloittamiseen olisi edes mitään "ikärajaa" mutta vaikka olisi niin 15 olisi todellakin tarpeeksi, se on jo kolmen vuoden päästä aikuinen ja saa tehdä mitä vaan, murrosikä alkaa tavallisesti esiteininä jo jne. Viisitoista ei ole mikään lapsi, vaan nuori ja teini-ikäkin kestänyt jo vuosia. Itse aloin 11-vuotiaana kasvissyöjäksi ja nyt kaksvitosena olen edelleen, ikinä ei ole sen jälkeen mitään puutoksia ollut (ja kyllä kaikki on testattu usein), ennen sitä tosin oli puutoksia, lihassa ei ole mitään mitä ihminen tarvitsee. Joo proteiinia ja rautaa kaikki tarvitsee, mutta niitä saa kasvikunnan tuotteita yllinkyllin, ihan kaikkia aminohappoja. Mutta kai tämä olikin provo..

Vierailija
29/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin itse 12-vuotiaana ryhtyä kasvissyöjäksi, (lakto-ovo-vegetaristi). Olen hyvin pysynyt kasvissyöjänä  jo 9 vuotta, enkä kadu.

N21

Vierailija
30/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, meillä kävi samoin. Tosin ennen aloitusta haimme kirjastosta pari kirjaa, jotka luetutin, että ymmärtää mistä saa proteiinit yms. Lapsi nyt 18v ja aikoo alkaa vegaaniksi kun muuttaa kotoa, nyt vielä syö kanamunia ja maitotuotteita ruoanlaitossa, koska minulla ei ole kiinnostusta alkaa niitäkin välttelemään ruoanlaitossa. Aloitti siis juurikin 15v tuon. Kokkailee kyllä ahkerasti itsekin.

Vierailija
31/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian nuori, itse aloin vegeksi 12 vuotiaana ja kohta 25 vuotta pysynyt samalla tiellä. Suvun ainoa kasvissyölä muuten, ja kaikki mahdolliset typeryydet ja kuittaukset on vuosien varrella kuultu ruokavaliooni liittyen. Itse söin todella huonosti ensimmäiset vuodet, koska äitini ei ymmärtänyt kasvisruokavalion päälle mitään ja tuotteita oli tuolloin paljon huonommin saatavilla kaupoista. Kannattanee opetella itsekin tekemään kasvisruokia, ja opettaa tyttö kokkaamaan itselleen täysipainoisia aterioita. Kouluissa on onneksi nykyään lähes aina kasvisvaihtoehto saatavilla tai ainakin sen pitäisi olla saatavissa pyytämällä, kun minun piti aikanaan käydä pyytämässä keittiötä varten terveydenhoitajan lausunto.

Vierailija
32/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaita on kovin monenlaisia. Itse olin tuonikäisenä sellainen biokemisti, että olisin kyllä osannut suunnitella ravitsemuksellisesti järkevän kasvisruokavalion, mutta likikään kaikki eivät tietenkään ole. Keskustelisin lapsen kanssa, pyytäisin keittiössä näyttämään että osaa esim. pavuista kokata kunnon ruokaa, jne. 

Vierailija
33/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, veganismi on muoti ilmiö joka haihtuu ajan kanssa niin kuin spaissarit

Vierailija
34/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjatalous tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin koko maapallon liikenne yhteensä. WHO on määritellyt lihan 1 luokan karsinogeeniksi, joka aiheuttaa mm. syöpää ja diabetesta. Tutustukaa puolueettomaan tutkimustietoon, joka ei ole lihantuottajien, maidontuottajien, ym ruokajättikorporaatioiden sponsoroimaa.

Vierailija
35/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottamaar on tarpeeksi kypsä. Vanhempien tehtävä on pitää huoli että lapsi saa ravintoa ja pysyy terveenä. Tällaisessa tilanteessa hyvä ja vastuullinen vanhempi kunnioittaa lapsensa päätöstä ja tukee sitä, perehtyy aiheeseen jotta tietää miten ruokkia lapsensa. Pelkkä ajatuskin voi tuntua hankalalta sellaisesta vanhemmasta, joka on tottunut ruokkimaan itseään ja perhettään vähän millä sattuu, kätevillä ja halvoilla "lihaan verrattavissa olevilla valmisteilla", tietämättä mitä suuhunsa pistää.