Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 15v tyttö tarpeeksi kypsä päättämään ryhtyessään kasvissyöjäksi?

Vierailija
26.07.2017 |

Yleensä tuossa iässä uppoaa ne eläinjärjestöjen propaganda somessa. Kun eläimet on niin söpöjä ja kärsii ja silleen.Niin emmä voi syödä eläintuotteita.
Eli pitäisikö vanhempien vastuulla olla ruokakasvatus?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe kasvissyönnille mitään estettä. Kannatta kuitenkin muistaa, että 15-vuotiaan mieli saattaa muuttua nopeasti ja kasvissyönti voi loppua nooeasti. Toki vanhempien kuuluu valvoa, että lapsi saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet.

Vierailija
2/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe siinä ongelmaa sinänsä jos ruokavalio on oikein koostettu. Kunhan pysyttelee vegetarismissa (eli maito, munat jne. mukana), veganismi on omasta mielestäni tuon ikäiselle hyvin huono idea.

Ilman lihaa pärjää hyvin kunhan syö monipuolisesti. Juuri siksi ehdoton suosittelu vegetarismiin mieluummin koska voi syödä juustoa, munia, maitoa, ne ovat hyviä monen ravintoaineen lähteitä.

Veganismille sanoisin kylmästi ja jämäkästi ei tuon ikäiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen ruveta, saattaa kuitenkin lipsua päätöksestään. Ja mitä siitä vaikka lopullisesti alkaakin kasvissyöjäksi, ei ketään voi pakottaa toimimaan moraaliaan vastaan.

Vierailija
4/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta jos likka on päättäväinen, niin aika vaikeaa asiaa on tuon ikäisellä estää. Tarkkaile kuitenkin ettei ole ns. syömishäiriö isyyden oire, monesti ikävä kyllä näinkin on. Tavallisesti kuitenkin kyseessä normaali itsensä etsiminen, joka kuuluu kehitykseen.

Vierailija
5/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ryhdyin 12-vuotiaana päättäväisesti kasvissyöjäksi.

Nyt 28-vuotias vegaani, elämäni kunnossa (harrastan kilpaurheilua) ja aina on suvulle sopinut minun syömiseni ja syömättömyyteni.

Kannusta lastasi, hän on hyvällä asialla. Ottakaa koko perheelle kasvisruokapäivä viikkoon.

Vierailija
6/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on ja saa päättää omasta ruokavaliostaan. Tähän kuuluu kuitenkin se, että laittaa itse ruokansa, mikäli muu perhe ei noudata samaa ruokavaliota. Ei voi vaatia muita tekemään yhdelle eri ruokaa. Paljon on tietysti ruokia, jotka sopivat kaikille. Yhdessä voi myös kokkailla ja oppia uutta puolin ja toisin. 15- vuotiaan kannattaa aluksi varata paljon aikaa ruuanlaittoon ja uuden opetteluun. Ostoksillakin kuluu aikaa.

Vierailija
7/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on hyvän ikäinen päättämään omista jutuistaan.

Vierailija
8/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oman teinin luokalla kasvissyöminen on trendi ja moni siirtyy koska muutkin tytöt ei syö lihaa,.

Vierailija
9/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni päätti saman asian ysärin puolivälissä ala-asteikäisenä. Päätös pitää edelleen.

Ei eläinten liha mikään pyhä ja välttämätön asia ole.

Vierailija
10/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisneuvona voidaan sanoa ettei yksikään joka harkitsee tuota ole tarpeeksi kypsä mihinkään! 

Vierailija
11/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjä kirjoitti:

Itse en näe kasvissyönnille mitään estettä. Kannatta kuitenkin muistaa, että 15-vuotiaan mieli saattaa muuttua nopeasti ja kasvissyönti voi loppua nooeasti. Toki vanhempien kuuluu valvoa, että lapsi saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet.

Mikä oli muuten sun ammattisi? Mietin vaan mistä sä ammennat asiantutemuksesi asiaan?

Vierailija
12/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika moni muuttaa 16-vuotiaana opiskelemaan muualle, vaikka tois puol Suomee. Aika meininkiä on, jos sen ikäiselle kuitenkin vielä vanhemmat sanelisivat, että lihaa on syötävä, haluat tai et.

Vierailija
13/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika hurjaa ajatella, jos 15 ei saisi itse päättää, mitä laittaa suuhunsa ja syö, vaan sen tekisi hänen puolestaan joku muu. Miksi joku muu, kuten 15 vuotiaan vanhempi tietäisi tämänasian paremmin? Toinen juttu tai asia on se, että on yleisesti kiinnostunut siitä, miten nuori pärjää.... Johon toki saattaa ja voi kuulua se että tekee voitavansa, että nuori tuee syöneeksi riittävän monipuolisesti. Mutta kovin mustavalkoisella ajattelulla siitä, mitä nuoren pitää syödä - tai olla syömättä ei saada kuin lisää syömishäiriöisiä.  

Vierailija
14/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja kasvisruoan lisääminen tekee ihan hyvää näin sekasyöjällekin. Täyttä palvelua tytön on kuitenkaan turha vaatia.

Vierailija
15/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fiksu päätös! Tilatkaa aika ravitsemuksen asiantuntijalle (ravintoterapeuttiko se on), jotta teini saa kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Vierailija
16/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kypsä päättämään jos kykenee edes jollain tasolla osallistumaan järkevän ruokavalion toteuttamiseen. Tekee siis välillä myös itse ruokaa ja ymmärtää että kasvissyönti ei tarkoita sitä että syö pelkästään ranskalaisia ja leipää (valitettavasti tälläisiäkin on nähty).

Kasvissyönnistä ei sinällään meille kenellekkään ole haittaa :)

Vierailija
17/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mielummin olla mukana miettimässä miten syödä terveellisesti kasvisruokaa. Keho tarvitsee ne rakennusaineet mitkä aikaisemmin on tulleet eläinkunnan tuotteista.

Vierailija
18/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Jotain erikoisruokaako tuolle pitäisi tehdä ja itse ei kumminkaan osallistu sen tekemiseen.

Vierailija
19/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyy itse päättämään asiasta.

Eikö se sun tyttösi ollut äsken 19v ja halusit kieltää siltä kasvissyönnin?

Vierailija
20/35 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.