Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten ylipaino

huolestunut äiti
26.07.2017 |

Oletteko huomanneet, kuinka lapset ovat nykyään "tuhdimpia" kuin ennen vanhaan? Omassa lapsuudessani harvoin näki 7-10v lasta, joka olisi ylipainoinen, ei myöskään teini-iässä niitä montaa ollut koko koulussa. Nyt jo tosiaan moni 7-10v on ylipainoinen ja oikeasti hoikat ovat vähenemään päin. Yhdysvalloissa ja Briteissä pahempi tilanne kuin täällä, Kiinassa olisiko ollut myös, mutta että täälläkin suunta on vaan ylöspäin...

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei uskalla ääneen sanoa? Kohta meillä on lapset kuin Jenkkilässä, jos ei pian puututa. :/

Vierailija
2/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt. Murrosikäkin alkaa nuorilla tosi aikaisin nykyään, jopa ala-asteella voi olla jo aknea ja kuukautiset. Kerran tunsin yhden 11-vuotiaan tytön, jolla oli raskausarpia mahassa ja voimakas akne. Näin uimahallissa sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lasten ylipaino on riippuvainen vielä vanhempien valinnoista tuon ikäisillä. Herkut, välipalat jne. Pitäis katsoa peiliin. Herkutellaanko kesällä mansikoilla ja herneillä vai jäätelöllä?

Vierailija
4/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

murrosikään ei voi vaikuttaa

Vierailija
5/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosiän tuloon vaikuttaa paino...keveillä murrosikä alkaa myöhemmin.

Vierailija
6/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on taas tällainen "arka" aihe, josta ei saisi puhua, ettei kukaan vain mieltänsä pahoita.

Vanhemmathan ne ovat vastuussa siitä, miten lapsi aikaansa viettää, mitä syö jne. Kun näpytellään päivät pitkät jotain älylaitetta, pelataan pleikalla ja mussutetaan samalla karkkia ja sipsiä, niin kertyyhän sitä läskiä kroppaan ihan väkisin. Ja käydäänhän toki useita kertoja viikossa syömässä maittava mäkkäri-ateria, ettei sentään ihan pelkällä karkilla eletä. Ja saattaapa jääkaapista löytyä ravitsevia eineksiä, kuten pizzoja, hampurilaisia ym. moskaa, mitä voi sitten koulun jälkeen nälkäänsä nauttia näppärästi sen pleikalla pelaamisen ohessa.

Vierailija
7/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on sairaus jonka takia hän painaa 153cm ja 72kg. Eli 20kg ylipainoa ja ainoa millä voisi vaikuttaa olisi rasvaimu. Syö muutenkin vähän eikä yhtään herkkuja. Urheilee paljon joten "pömppis yms." On sellanen kiinteä tytön ympärillä.

Vierailija
8/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tästä aiheesta on tiedotusvälineissäkin ollut, eli kyllä asia on huomattu. Hyvähän se olisi saada lihominen pysäytettyä jo lapsena. Julkinen terveydenhuolto menee silti jo liiallisuuksiinkin asian kanssa sillä tiedän ihmisiä, joiden on käsketty antaa vähemmän rintamaitoa muutaman kuukauden ikäisille "lihaville" vauvoilleen.

Vierailija
9/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino lisääntyy koko ajan ja miksei myös lasten keskuudessa, ei se sinänsä ihme ole, jos ruokailutottumukset ovat koko perheessä vinksallaan ja energiaa kulutetaan liian vähän. Suomessa lapsille tuputetaan vähän väliä jotakin, ettei vaan tule nälkä ja kiukku. Kun omien lasteni kanssa kävin kerhoissa, sinne mentiin aamupalalta suoraan ja sieltä lähdettiin lounasaikaan kotiin. Ja sitten siellä kerhossa oli tietysti kahvia ja lapsille mehua ja leipää ja keksejä. Miksi? Onko ihme, jos tunnin päästä kotona ei ole nälkä, jos taapero on vetäissyt parit leivät ja ison kourallisen keksejä? Ja sitten varmaan tyrkytetään jotain höttövälipalaa, kun ei lounas maistunut. Huvittavaa sinänsä on, että pikkulapsen oletetaan syövän (tietysti) pieniä annoksia ruokaa, mutta herkut kuten jäätelöt ovat kyllä ihan aikuisten kokoa. Herkkujen osuus ruoasta on aika poskellaan. Toki ruumiinrakenne vaikuttaa, eikä kaikkien tarvitsekaan olla mitään keijukaisia, mutta ihan selvä ylipaino on kyllä lisääntynyt. Mutta kyllähän aikuisissa naisissakin on näitä "suurenmoisia naisia" ihan riittämiin ja eivätpä miehetkään ihan hoikkia ole. En ole nykyisin itsekään ihan ihannemitoissa, mutta ei kyllä tulisi mieleenikään selitellä asiaa parhain päin toteamalla, että olen rehevä (joo, vatsan kohdalta) ja isoluinen (mitä olenkin, mutta ei ne luut siinä vyötäröllä hylly). Ylipaino on ongelma, jolle koetan parhaani mukaan jotakin tehdä, ei se hymistelyllä parane.

Vierailija
10/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olet varmaan nähnyt minut siellä uimahallissa. Raskausarvet johtuivat äkillisestä lihomisesta, ahmin ja söin lohturuokaa masennukseen ja kärsin muista mielenterveysongelmista. Akne meillä kulkee suvussa, olen syönyt roan ja kokeillut kaikki mahdolliset hoidot tuloksetta. Toivon, että kasvaa pian aikuiseksi ja yrität edes miettiä, mitä taustalla voisi olla. Ei se aina ole niin yksinkertaista.

T. Nykyään melkein normaalipainoinen 14v

Vierailija
11/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No normaalisti liikkuvan tai liikuntaa harrastavan lapsi voi ihan hyvin syödä silloin tälöin hamppareita ja herkkuja eikä syömiset näy missään.

Lihomisen syy on siinä että jokapäivä syödään roskaruokaa ja herkkuja + lapset ei liiku.

Autolla kuskataan joka paikkaan kouluun harrastuksiin jne...

Kotona istutaan vaan koneella.

Laittakaa oikeesti ne lapset liikkumaan jo pienenä. vanhempien kans kävely/pyörä lenkeille ja niin että lapsi itse liikkuu heti kun mahdollista eikä istu kyydissä. Kun liikkuminen on kunnossa on herkutkin silloin tällöin sallittuja.

Vierailija
12/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus on eri asia. Nyt puhutaan lapsista, jotka ihan syömällä ja vähäisellä liikunnalla lihovat.

Monet vanhemmat perustelevat lapsen pyöreyttä geeneillä. Mun lapsi on hoikka, syö terveellisesti ja liikkuu paljon. Tuttavaperheen isän mielestä heidän lasten lihavuus on ihan perinnöllistä ja mun lapsen hoikkuus samoin. Hmm... on aika erilaiset elämäntavat...meillä kuljetaan paljon kävellen ja pyörällä, heillä kaikkialle autolla. Meillä kesällä syödään torilla mansikoita ja herneitä...heillä jäätelöä.

Vierailija
13/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellani on sairaus jonka takia hän painaa 153cm ja 72kg. Eli 20kg ylipainoa ja ainoa millä voisi vaikuttaa olisi rasvaimu. Syö muutenkin vähän eikä yhtään herkkuja. Urheilee paljon joten "pömppis yms." On sellanen kiinteä tytön ympärillä.

Sairaudet ovat tietenkin oma lukunsa, niillehän ei mitään voi. Mutta kyllä nykyään on ihan valtava määrä (toistaiseksi) terveitä lapsia, joilla on ihan liikaa ylipainoa, joka johtuu vain ja ainoastaan vanhempiensa mahdollistamista elämäntavoista.

Vierailija
14/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit puolustelevat henkeen ja vereen sokerinsyöntiä, ovat itsekin koukussa. "Pitäähän sitä saada herkutella"  Menee vaan se herkuttelu överiksi.  Rasvaa kyllä vältellään viimeiseen asti, vaikka se on elimistölle välttämätön ja pitää nälän ja makeanhimon kurissa.

Vierailija
15/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla äiti on joutunut näkemään nuorena  niin paljon nälkää  ja ysärin laman aikaan joutui jättämään itse syömättä että sai ruokaa meille lapsille, se heijastui meihin lapsiin kun syötiin paljon makaronia ja kun paremmat ajat koitti hän syötti syötti syötti...  Oli tosi kiva olla 10v ja täynnä raskausarpia ja häpeää kun en ymmärtänyt että lihon ja mistä lihominen johtuu kun kukaan ei ollut selittänyt mulle sitä että mitä enemmän syö sitä enemmän lihoo. Kesti tosi kauan ennenkun pääsin normaalipainoon mut sillonkaan en nähnyt hoikkuuttani ja olen taas lihonut ja nyt vasta tajusin että mähän olin laiha tossa yhdessä vaiheessa ja nyt sitten yritän taas laihduttaa ja opetella oikeaa suhtautumista ruokaan, 20kg pitäs saada pois. Mutta tämän päivän lapsien lihavuus johtuu vain siitä että kaikkeen on lisätty nykyään sokeria ja muksujen on niin helppo saada tahtonsa läpi ruuan suhteen.

Vierailija
16/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni 7-vuotias lapsi on hyvää vauhtia lihomassa. On jo nyt iso,mutta kohta lihava.

Äitinsä on lihava, herkkuja heillä syödään paljon ja ruokaa huonosti.

No en puutu tähän. Mutta kun äitinikin syöttää herkkuja ihan älyttömästi kun siskon lapset ovat siellä hoidossa. Valittaa kun siskoni ei pidä lasten ruoka-ajoista kiinni ja plaaplaa, mutta sitten itse antaa lapsille ruuan lisäksi jäätelöä monta putkeen koska "ne vaan haluu tai minkäs teet,kun itse hakevat pakastimesta". No kuka mahtaa sallia tämän. Aina kakkua tai muuta välipalalla. Olen muutaman kerran ottanut äitini kanssa yhteen tästä asiasta ja kertonut etten tuo mahdollisia omia lapsiani heille hoitoon jos herkkuja saa tällä tavalla.

Ja mainittakoon, myös äitini on lihava.

Ja herkkuja saa syödä, olen itsekin niille aika perso. Mutta vastineeksi syön terveellisesti ja liikun paljon ja vähennän herkkujen määrää kun tuntuu, että jämähtävät kohta kroppaan.

Vierailija
17/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä lihavien lasten vanhemmatkin ovat lihavia.

Kaupoissa monesti näkee perheitä joiden ruokakärryt on lastattu täyteen limuja, sokerijogurttia ja vanukkaita, pizzoja yms. ja ruokavalion vaikutukset kyllä näkee koko perheen habituksesta... Sääli lapsia ajatellen, ei se diabetekseen sairastuminen mitään herkkua ole, varsinkaan nuorella iällä, luulisi vanhempia kiinnostavan lasten terveys vaikka omasta ei ehkä niin väliä.

Vierailija
18/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit puolustelevat henkeen ja vereen sokerinsyöntiä, ovat itsekin koukussa. "Pitäähän sitä saada herkutella"  Menee vaan se herkuttelu överiksi.  Rasvaa kyllä vältellään viimeiseen asti, vaikka se on elimistölle välttämätön ja pitää nälän ja makeanhimon kurissa.

Tämä on niin totta, äidit hermostuu ihan tosissaan, jos puhutaan sokerista ja sen haitoista.

Vierailija
19/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten sairaalloisen ylipainon pitäisi kyllä oikeasti tietää lastensuojelulle hommia. Vähän sama kuin antaisi kakaransa polttaa tai tupakoida.

Vierailija
20/48 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi syytä: huono ravinto ja liikkumattomuus. Molemmissa vastuu on huoltajilla.