Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusavusta ja muutenkin sekavasta tilanteesta kysyisin...

Vierailija
26.07.2017 |

Eli tilanteemme on tämä:
Aviomieheni ja exänsä kohta 16 vuotta täyttävä tyttö haluaa muuttaa meille. Äitinsä ilmoitti kuukausi sitten, että muuttaa toiselle puolelle maata. Nyt asumme vierekkäisillä paikkakunnilla, välimatkaa 30km.
Tyttö on juuri saanut koulupaikan haluamaltaan alalta. Olen selvittänyt, voiko hän "siirtää" koulupaikan meidän paikkakunnalle, ja oppilaitokselta tulee päätös ensi viikolla (toivotaan parasta!).

MIeheni varasi ajan lastenvalvojalle elatussopimuksen tekemistä varten. Olemme yrittäneet saada äidiltä allekirjoitusta muuttoilmoitukseen nyt 1,5 viikkoa, mutta ei onnistu.

Exän ja mieheni toinen lapsi muuttaa omilleen (17-vuotias) toiselle paikkakunnalle. Hänelle on jo asunto hankittu, ja muutto huomenna. Myöskään tästä ei ole muuttoilmoitusta tehty, koska exä ei toimita pojan muuttoilmoitusta miehelleni allekirjoitettavaksi. Kantaa myös paperia mukanaan, joten mieheni ei voi käydä sitä heillä allekirjoittamassa.
Itseäni tämä kuvio huolettaa, koska poika ei ole päässyt hakemaan mitään tukia, vaikka muutto ja koulun aloitus ovat jo nurkan takana!

No mutta. Siis tähän meidän ongelmaan.
Exä on heittäytynyt hankalaksi. Eilen tuli viesti, että allekirjoittaa tytön muuttoilmoituksen vasta lastenvalvojatapaamisen jälkeen. No, tämä ok, kunhan allekirjoittaa.
Ilmoitti sitten yhtäkkiä myös, että hän haluaa sellaisen sopimukisen, missä hän elättää pojan ja isä tytön. Sanoin heti miehelleni, että tämä ei missään nimessä sovi, koska elatus ei todellakaan mene tasan. Mieheni oli samaa mieltä. (talon asumiskulut ovat kiitettävän kovat, ja hän itse ansaitsee n 1000 euroa kuussa, joten ei pysty elättämään lastaan noilla tuloilla pelkästään).

MIelestäni olisi enemmän kuin järkevää tehdä sellainen sopimus, missä exä maksaa miehelleni elatusavun tytöstä, ja vanhemmat maksavat puoliksi elatuksen pojalleen. Hän saa siis täydet tuet, opintorahan ja asumistuen, kunhan saa jossain vaiheessa nämä haettua, jos äitinsä hoitaa asian loppuun :). Toki tuemme häntä rahallisesti muutenkin, minä mukaanlukien.

Pitkän sepustuksen päätteeksi kysynkin nyt, että:
1. Voiko exä vaatia tyttöä muuttamaan mukanaan, vai voiko tyttö itse päättää missä asuu? (on jo sanonut, että haluaa ehdottomasti asua meillä)
2. Onko mahdollista tehdä elatussopimus niin, että vanhemmat maksavat lapselle elatuksen suoraan puoliksi?
3. Onko joku muu ollut vastaavanlaisessa tilanteessa, ja miten asia meni?

Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäsien lapsen mielipidettä kysytään. Elatusapu on mahdollista maksaa myös suoraan lapsen tilille siten että kummatkin maksavat ja lapsi hoitaa omat kulunsa kokonaan.

Vierailija
2/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiallinen asuminen ratkaisee. Jos tyttö asuu nyt teillä, ottakaa heti yhteyttä lastenvalvojaan ja pyytäkää hänen kirjoittamaan asumisesta lausunto. Se auttaa Kelassa, jos tuki maksussa sieltä. Ja muutenkin äkkiä sopimaan lastenvalvojalle elatusavusta. Mikäli äiti ei allekirjoita, käräjäoikeuteen juttu vireille asap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä uudestaan. En ymmärtänyt mitään.

Vierailija
4/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo tapaus, että isä maksaa tytön kulut, ja äiti pojan olisi edullisempi teille. Kotona asuvan lapsen kulut ovat pienemmät kuin omassa asunnossa asuvan lapsen.

Vierailija
5/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käsittääkseni 17 mitään asumistukia yms muita saa, kun vanhemmat on vielä elatusvelvollisia?

Eli kalliimmaksi sen omilleen muuttavan vuokra ja eläminen tulee...

Vierailija
6/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin olen ymmärtänyt, että tyttö saa itse päättää - tai tuomioistuinhan se loppupelissä päättää - missä asuu.

17-vuotias saa kyllä tuet, koska vuokrasopimus on hänen nimissään jne. Tämä on jo varmistettu Kelalta, että näin tosiaan menee.

4/5: Käytännössä meidän kohdalla tämä ei ole ihan näin yksinkertaista, koska tytöllä on kallis ja rakas harrastus. Taloudessamme asuu myös kolme minun alakouluikäistä lastani. Tiedän kyllä, että tätä ei toki huomioida ex-vaimon ja mieheni elatussopimusta laskettaessa. Siinähän huomioidaan vain minun osuuteni asumiskuluista, eli puolet.

ap

P.S. Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Vierailija
7/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/6. Tyttö ei vielä asu meillä, huomenna on tarkoitus muuttaa. Nämä hankaluudet exän puolelta tulivat miehelleni tekstiviesti-ilmoituksena eilen (eli haluaa sellaisen ja sellaisen sopimuksen, eikä suostu allekirjoittamaan tytön muuttoilmoitusta..). Kaikki oli jo sovittu ja järkätty - muuttoauto, huone, koulupaikansiirtohakemus ym. - mutta nyt sitten exä paneekin yhtäkkiä hanttiin.

ap

Vierailija
8/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti 7/8. En ollut tullut tätä näkökulmaa ajatelleeksikaan....

ap

Vierailija
9/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin olen ymmärtänyt, että tyttö saa itse päättää - tai tuomioistuinhan se loppupelissä päättää - missä asuu.

17-vuotias saa kyllä tuet, koska vuokrasopimus on hänen nimissään jne. Tämä on jo varmistettu Kelalta, että näin tosiaan menee.

Totta, tyttö saa päättää missä asuu, eli teidän luona, joten äitinsä on velvollinen maksamaan elaria miehellesi.

17v saa yleistä asumistukea, määrä riippuu monestakin tekijästä, mutta jos se on varmistettu, se on sitten niin. Hänen opintorahansa määrään vaikuttaa vanhempien tulot, omillaan asuva 17v saa opintorahaa satasen verran kuukaudessa, jos vanhemmat ovat varakkaita, tuki on tasan 0 ja jos taas vanhempien tulot ovat pienet, saa tukea peräti 200. Ko lapsi lapsi voi vaatia molemmilta vanhemmiltaan ns koulutustukea, joka maksetaan lapselle itselleen, molempien vanhempien toimesta. Vapaaehtoisesti toki saa elättää vaikka kuinka monella eurolla.

Vierailija
10/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, tyttö saa päättää missä asuu, eli teidän luona, joten äitinsä on velvollinen maksamaan elaria miehellesi.

17v saa yleistä asumistukea, määrä riippuu monestakin tekijästä, mutta jos se on varmistettu, se on sitten niin. Hänen opintorahansa määrään vaikuttaa vanhempien tulot, omillaan asuva 17v saa opintorahaa satasen verran kuukaudessa, jos vanhemmat ovat varakkaita, tuki on tasan 0 ja jos taas vanhempien tulot ovat pienet, saa tukea peräti 200. Ko lapsi lapsi voi vaatia molemmilta vanhemmiltaan ns koulutustukea, joka maksetaan lapselle itselleen, molempien vanhempien toimesta. Vapaaehtoisesti toki saa elättää vaikka kuinka monella eurolla.

Hei, kiitos tästä! Tuo koulutustuki oli mulle uusi asia, täytyykin ottaa selvää.

Vanhempien tulot ovat about äiti = 2500e ja isä 1000e.

Kysyin juuri pojalta, että mitä ne sanoi Kelalla, mutta kuulemma olivat sanoneet, että tukia tulee normaalisti. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan :D

ap

Vierailija
11/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei.. mitäs nyt tehdä, kun tämä exä äsken ilmoitti, ettei aio allekirjoittaa muuttoilmoitusta tyttärestä? Tytön koulu alkaa täällä paikkakunnalla (ensi viikolla varmistuu koulupaikka) 9.8.

ap

Vierailija
12/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen muutoilmoitus täytyy allekirjoittaa?

Vierailija
13/13 |
26.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tytär muuttaa äitinsä osoitteesta toiselta paikkakunnalta meille (siis isänsä luo asumaan).

ap