Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Onko täällä joku viherpeukalo - saisinko viedä aikaasi hetken tyhmillä kysymyksillä? Selitä minulle kuin idiootille
25.07.2017 |
Haluaisin istuttaa perennoja talon edustalle. Mikä olisi sellainen helppohoitoinen kasvi, jota en voi mokata ja joka näyttäisi mahdollisimman pitkään syksylläkin hyvältä? Mitä eroa on muuten ikivihreillä ja perennoilla ja kumpia minun kannattaisi istuttaa?
Entä pitääkö jotkut kasvit istuttaa sellaiseen istutusaltaaseen vai voiko ne istuttaa suoraan maahan? Miten niitä pitää hoitaa?
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Ihmettelen, kun joku neuvoi välttämään tarha-alpia ja jalopähkämöä. Kiitollisia, vähällä hoidolla selviäviä perinneperennoja, joita kannattaa ehdottomasti suosia! Upeat värit myös yhdessä, keltainen ja lila. Mun pihaan ovat tervetulleita kaikki "riesakukat", jotka saavat halutessaan levitä. Laittelen niitä tosin reuna-alueille, en heikompien kukkien kanssa samaan penkkiin.
Mun mielestä on turha sanoa, että et saa laittaa montaa sorttia tai väriä samaan. Saat tehdä just niin kuin haluat. Itte suosin sellasta englantilaista cottage garden - / suomalaista mummonmökkityyliä, ja pihasta on kehkeytymässä tosi kiva. Ainakin omasta mielestäni, ja sehän ratkaisee.
Varjossa viihtyy aiemmin lueteltujen lisäksi myös esimerkiksi varjoyrtti (ikivihreä!), särkynytsydän, (tarha)kalliokielo, köynnöksistä ainakin humala, köynnöskuusama ja -hortensia.
Tämä kukkapenkkivinkki on ehkä vääräoppinen, mutta itselläni monen vuoden kokemuksella hyväksi todettu:
kastele pahvia (kurkkulaatikkoa tms.) ja/tai sanomalehteä ja laita suoraan nurmikon päälle. Sit vaan heittelet siihen päälle tasaseks muutaman kymmenen sentin korkuseks kasaks kompostia / pihasta jotain maa-ainesta, jos oot vaikka kaivanu kuopan / kanan- tai hevonpeetä / säkkimultaa tai -turvetta / hiekkaa / savea / viimesyksyisiä puunlehtiä / mitä nyt satut löytämään tai raskit ostaa sekasin ja sit siihen taimet. Valmis. Suurin osa kukista tykkää kohopenkistä.
Ei tartte käännellä alle jääviä ruohotuppoja ylösalasin tai kuoria niitä pois. Ei tartte odottaa vuotta tai kahta, että peitetty alue olis "valmistunu". Samantien siihen vaan, ja hyvin lähtee. Mulloksesta pitää aluksi tietty nyppiä siemenistä itäneitä rikkaruohoja, mutta se on kaikissa istutusalueissa sama juttu.
Ja sit vielä yks "jännä" vinkki: voit myös touko-kesä(-heinä)kuussa heitellä kukille omaa veteen laimennettua pissaas (1/10). Kaikkein halvin ja riittoisin lannoite! Heinäkuun puolessavälissä ei enää kannata typettää, sillä typpeä ei talveen valmistautuva kasvi kaipaa.