60-v kesäapulainen ostoreskontrahommissa
Ostoreskontratyö on semmoista johon pystyisi hyvin melkein millainen tumpelo tahansa jos vaan osaa lukea ohjeita (ohjeet tyyliä, paina tästä ensin ja sitten tästä, eli todella yksityiskohtaiset) ja jos on edes muutama aivosolu vielä jäljellä. Kokemustakin vastaavista hommista piti olla. Mummo on ollut töissä meillä jo pääsiäisestä eli aikaa on ollut oppia.
Joka siunaaman päivä tulee kysymään samoja asioita yhä uudestaan ja uudestaan ja tekee samat mokat kerta toisensa jälkeen. Lisäksi höpöttää omia juttujaan ruokiksella eikä anna muille puheenvuoroa. Mummo alkaa kiristää mun hermoa jo niin kovasti että kohta mä napsahdan ja huudan sille että joo, just sillä samalla tavalla kuin oon sua jo KOLME kuukautta ohjeistanut ja miten siellä OHJEISSA lukee!
Ei voi olla helvetti oikeesti noin vaikeeta! Tarjolla olisi ollut myös parempia vaihtoehtoja tähän tehtävään. Ei vaan saatu itse valita.
kyllä, olen jo loman tarpeessa. Vielä pari viikkoa ellen napsahda sitä ennen. Oispa viiniä ja oispa se sallittua töissä.
Kiitos ja anteeksi.
ps. saa jakaa kesätyöläiskokemuksia, saattais helpottaa jos muilla on samanlaista
Kommentit (13)
Taidat olla harvinaisen surkea opastaja.
Niin, jos viesti ei mene perille, lähettäjässä on useimmiten vika.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla harvinaisen surkea opastaja.
En ole siinä maailman paras, myönnän, enkä tykkää opettaa. Siksi olenkin tehnyt hyvin yksinkertaiset ja yksityiskohtaiset ohjeet asiaan, joita seuraamalla apinakin onnistuisi. En ole ollut myöskään ainut opastaja. Monesti olen viitannutkin ohjeisiin ja saanut vastauksen "ai katos joo, tossahan se lukeekin".
-ap
Mitä hän ei siis osaa? Eikö ymmärrä prosessia tai järjestelmää?
Vierailija kirjoitti:
Muista tuo sitten kun olet itse 60v ja kaikki alkaa jo hidastua.
Ei todellakaan ole kaikki kuusikymppiset tuollaisia. Meillä on hyvin välkkyjä tuon ikäisiä töissä ja edes omat seitsenkymppiset vanhempani eivät todellakaan ole tuollaisia kuin ap kuvasi: Hyvin onnistuu uusien asioiden omaksuminen ja tekevät vielä töitäkin välillä, joissa joutuu soveltamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän ei siis osaa? Eikö ymmärrä prosessia tai järjestelmää?
Järjestelmän jo alkaa ymmärtää pikkuhiljaa (ihan hyvä kun työ jo kohta loppuukin), mutta prosesseja ei oikein. Ei esim. ymmärrä eroa rahtilaskun ja materiaalilaskun välillä. Nämä käsitellään eri tavalla. On siitä jonkin verran ollut sentään apuakin, mutta liian usein vain tökkii. Eniten ottaa päähän se, että olisi ollut nuori, kokenut ja reipas myös tarjolla eikä saatu sitä ottaa. Tarkoitus oli kehittää myös prosesseja, mutta eihän tuo semmoiseen pysty.
-ap
Hänellä on todennäköisesti diagnosoimaton muistisairaus. Alkuvaiheessa siinä uusien asioiden oppiminen vaikeutuu ja henkilö kertoo samoja asioita moneen kertaan. Ohjaa hänet lempeästi mutta päättäväisesti muistihoitajan vastaanotolle.
Olen pahoillani. Voin sieluni silmin nähdä turhautumisesi.
Tämän vuoksi meille ei palkata ikinä yli 40-vuotiaita uusia työntekijöitä. Lopputulos kun on lähes aina tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Onko hän siis ap:n mummo? Kuusikymppisiä on vielä työpaikat pullollaan eikä yhtään hitaita. Tunnen monta 60v jotka opettavat jollekin nuorelle samalla tavalla jotain eikä millään mene perille. Vielä 5 v ennen kun jäävät eläkkeelle tai saavat kenkää niin kuin nykyään on tapana. Hassua että naisia mummotellaan. Yhtä hyvin voitaisiin mummotella ja vaaritella puolta eduskuntaa ja presidentistä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hän siis ap:n mummo? Kuusikymppisiä on vielä työpaikat pullollaan eikä yhtään hitaita. Tunnen monta 60v jotka opettavat jollekin nuorelle samalla tavalla jotain eikä millään mene perille. Vielä 5 v ennen kun jäävät eläkkeelle tai saavat kenkää niin kuin nykyään on tapana. Hassua että naisia mummotellaan. Yhtä hyvin voitaisiin mummotella ja vaaritella puolta eduskuntaa ja presidentistä lähtien.
Tää kyllä puhuttelee itseasiassa itseään mummona. Kyllähän varmasti on nuorempiakin, joille ei mene mikään jakeluun ja ihan nuorin sukupolvi pitää opastaa jopa siihen, että töihin tullessa tervehditään! Aika uskomatonta.
Ehkä mä vähän nyt rauhoituin kun sain purkautua, kiitos :)
-ap
Helpottaa usein, kun tosiaan selostaa sen työvaiheen ja koko työketjun, eli mikä ero on milläkin laskulla ja mihin jokin asia vaikuttaa. Myös on hyvä tietää mitä tapahtuu ennen ja jälkeen omaa työvaihetta
Itseäni ainakin ärsyttää jos on joku ohje ja siinä sanotaa, että paina tästä ja mene sinne ja siine jne. En tarkoita, että se ohje ärsyttää, se on hyvä apuväline kun joku on epäselvää tai ei muista, mutta aina pitäisi kuitenkin selvittää sen työn kokonaiskuva.
Silloin on ne pikkutarkat ohjeetkin helpompi sisäistää.
Myös lisää työn mielekkyyttä kun tietää mitä ja minkävuoksi jotain tekee eikä vaan painele kuin robotti nappuloita. Silloin myös välttyy usein "tyhmiltä" virheiltä kun käsittää työtä tehdessään epäillä jotain asiaa niin ettei se mene pidemmälle ennekuin tarkistaa.
Ostoreskontra sinällään tuntuu helpolta hommalta sille joka on sitä pitempään tehnyt ja tuntee firman toiminnot, mutta kyllä uudelle ihmiselle kestää aina työnkuvan opetteleminen, riippumatta onko 16- vai 60-vuotias.
Toisaalta voi olla niinkin, että se 60-vuotias haluaa tehdä työn huolellisesti ja siksi kyselee ja tarkistaa, nuoremmat useinkin ottavat kevyemmin eivätkä aina ajattele meneekö joku asia oiken vai sinnepäin.
Silloin just tämä asia kääntyy tätä vanhempaa ihmistä tavallaan vastaan: hän näyttää tumpelolta ja oppimattomalta, vaikka lopppupeleissä asia on juuri päinvastoin: nopeasti ja helposti oppiva voi vain näytellä, että on tajunnut, mutta ei välttämättä olekaan. Saattaa loppupeleissä tehdä enemmän virheitä.
Siis saattaa olla näin.
Voi jestas, vika taitaa oll kyllä opettajassa jos ei ymmärrä rahti-ja materiaalilaskun eroa😃 Entäpä hotellilasku aamiaisineen😃 Ja tarkoitatko rahtilaskulla kuitenkin tullauslaskua? Sinänsä kun se ostatteko laastia vai kuljetuksen sille ni ei oo mitään eroa ainakaan alvin puolesta😀