Opintolainan valtiontakaus (olen luottotiedoton)
Nyt sain kelalta päätöksen lainantakauksesta, ja kysyisinkin että mistä pankista lainaa kannattaa hakea?
Nordea ei myöntäny lainaa.
Kommentit (49)
En tiedä onko kukaan saanut tt tukea opiskeluun? Opiskelijalle sanovat että mene töihin.
Kelan tiedote 31.7.2017 (suoran lainaus Kelan sivuilta alla)
"Opintolainaa enemmän ja helpommin
Opintolainan määriä korotetaan kaikilla opiskelijoilla. Tavallisin kuukausilaina on elokuusta alkaen 650 euroa. Alle 18-vuotias toisen asteen opiskelija voi saada opintolainaa 300 e/kk ja kaikki ulkomailla opiskelevat 800 e/kk. Korkeakouluopiskelijoiden opintolainavähennyksen ja -hyvityksen enimmäismäärät säilyvät nykytasolla.
Maksuhäiriö ei enää estä opintolainan valtiontakauksen saamista. Myös toisen asteen opiskelijat voivat nostaa kerralla koko lukukauden opintolainansa."
Eli tuon mukaan opintolainan voi saada vaikka luottotiedot olisi mennyt.
Jos on oikeus opintolainaan niin tt tukea ei toki saa.
Samoin, on tällä hetkellä noin 130 000 ulosotossa. Hain op:stä ja tuli ilmoitus, että maksuhäiriöiden takia ei myönnetä. S-pankki teki päätöksen vuorokaudessa ja myönsi opintolainan.
Moikka! Eli onko varmaa että luottotiedoton saa s-pankista opintolainaa! Kun laitoin viime viikolla nordealle ja tuli hylsy, ja nyt odotan s-pankist vastausta.
Kenellä on kokemusta.
Kätevää, kaikki luottotiedottomat voikin hakea mukamas opiskelemaan, nostaa lainan, mällätä sen ja jatkaa tuilla elämistä. Ei helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Kelan tiedote 31.7.2017 (suoran lainaus Kelan sivuilta alla)
"Opintolainaa enemmän ja helpommin
Opintolainan määriä korotetaan kaikilla opiskelijoilla. Tavallisin kuukausilaina on elokuusta alkaen 650 euroa. Alle 18-vuotias toisen asteen opiskelija voi saada opintolainaa 300 e/kk ja kaikki ulkomailla opiskelevat 800 e/kk. Korkeakouluopiskelijoiden opintolainavähennyksen ja -hyvityksen enimmäismäärät säilyvät nykytasolla.
Maksuhäiriö ei enää estä opintolainan valtiontakauksen saamista. Myös toisen asteen opiskelijat voivat nostaa kerralla koko lukukauden opintolainansa."
Eli tuon mukaan opintolainan voi saada vaikka luottotiedot olisi mennyt.
Niin, no. Kelahan ei myönnä opintolainaa vaan pankki. Kuten tuossa sanotaan, Maksuhäiriö ei estä TAKAUKSEN saamista. Vähän sama asia kuin vanhemmat suostuvat takaamaan lapselle asuntolainan mutta lapsestahan itse lainan saaminen on kiinni, myönnetäänkö sitä vaiko ei.
Olen maksuhäiriömerkintäinen kesältä 2017. Aloitin opinnot 29.8.2018 ja hain opintolainaa sekä Nordeasta, että Osuuspankista, hylsynä tuli takaisin, vaikka KELAn valtiontakaus on. S-pankista olen lukenut verkosta, että saa lainaa maksuhäiriöistä huolimatta, jos takaus löytyy. Avasinkin tilin S-pankkiin viime perjantaina ja nyt odotan jännityksellä, että avainlukulista postitetaan, että pääsen lainahakemuksen tekemään. Harmi, että aiheesta ei ole ajantasaista tietoa nyt syksyltä 2018 vaan ainoastaan vuodelta 2017, kun lakimuutos tuli takauksen myöntämisestä. Kohdallani luulen, että S-pankkikin evää opintolainan, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän aikuisella pojalla vastaava tilanne ja Kelasta sanoivat, että pitää hakea kahdesta eri pankista opintolainaa. Jos ja kun ei myönnetä, niin tästä pitää olla pankeilta todistus, jonka toimitat Kelalle.
Hieman OT, mutta miten tämä omaan korvaan kuulostaa vaan niin epäreilulta. Nuori sössinyt luottotietonsa jo nipinnapin täysikäisenä, ja kiitokseksi tästä välttyy tuhansien eurojen opintolainalta ja saa tarvitsemansa massit sossusta ilman takaisinmaksuvelvoitetta. Maksuhäiriömerkinnät poistuvat miltei nopeammin, kuin 10 000 euron opintolaina. :D
No, onhan siinä luottotiedottomuudessa onneksi sitten muita huonoja puolia. Itsellä siis ei merkintöjä, opintolainaa lyhentelen yhä, edelleen pari tonnia maksettavaa...
Jatkakaa!
Ei muuta kun raha-asiat sössimään vaan itsekin jos noin sieppaa.
JaTu1984 kirjoitti:
Olen maksuhäiriömerkintäinen kesältä 2017. Aloitin opinnot 29.8.2018 ja hain opintolainaa sekä Nordeasta, että Osuuspankista, hylsynä tuli takaisin, vaikka KELAn valtiontakaus on. S-pankista olen lukenut verkosta, että saa lainaa maksuhäiriöistä huolimatta, jos takaus löytyy. Avasinkin tilin S-pankkiin viime perjantaina ja nyt odotan jännityksellä, että avainlukulista postitetaan, että pääsen lainahakemuksen tekemään. Harmi, että aiheesta ei ole ajantasaista tietoa nyt syksyltä 2018 vaan ainoastaan vuodelta 2017, kun lakimuutos tuli takauksen myöntämisestä. Kohdallani luulen, että S-pankkikin evää opintolainan, mutta yrittänyttä ei laiteta.
Tänään sain spankista rahat tilille, vaikka minulla on tosi räikeä maksuhäiriöhistoria, 150k. Uskon, että saat sen opintolainan, ellet ole jo saanut, kunhan sinulla on kelan valtiontakaus.
Kiinnostaa aihe. Sama tilanne, luottotiedot menneet sairauden ja konkkaan menneen yrityksen takia. Asunto pakkohuutokaupassa ja uo 130 000. Valtion takaus myönnetty ja s-pankista ajattelin yrittää opintolainaa..
S-pankista saa, vaikka olisi luottotiedot kuinka miinuksella. S-Pankki mahdollisti korkeakouluopintoni, josta olen ikuisesti kiitollinen. Joka sentin maksan takaisin.
Hei, miten täällä menee S-pankista lainaa hakeneilla? Saitteko lainan vai miten?
Itse myös ajattelin hakea sieltä lainan kun valtiontakauksen sain.
Muistakaakin maksaa S-pankille lainat takaisin!
Onko kenelläkään tältä vuodelta kokemuksia asiasta?
Juuu mulla on. Hain jo kesällä spankista ja sain lainan vaikka luottikset 50k miinuksella.
Mäkin hain opintolainaa ensin Nordealta mutta hylky tuli mikä ei sinäänsä oo mikään ihme kun miettii millanen pilipalipankki nordea on..
S pankkiin laitoin hakemuksen ja tuli hyväksytty vaikka maksuhäiriömerkinnät on rajuja😂
S pankki on se paikka mistä kuuluu sitä lainaa hakee jos jostain sitä haluaa.
En ymmärrä, miten ulosotossa oleva pystyy maksamaan opintolainan takaisin.
Jos pääsee ponnistamaan tutkinnon avulla töihin niin ulosotto ottaa osansa palkasta ja jättää vain suojaosan. Tästä suojaosasta olisi sitten maksettava opintolainaa ja plus peruseläminen.
Toki voi taktikoida jos saa hyvä palkkaisen työn ja anoo lykkäystä 6kk ulosoton maksujen aloitukseen niin saisko lainasta maksettua ainakin isomman osan pois.
Jos siihen päälle sattuisi harvinaisuus eli vakituinen sopimus niin sittenhän toki voi hakea velkajärjestelyyn, mutta siihen pääseminen taitaa olla harvinaista..
Toki velatkin vanhenee lopullisesti 15- 20 vuodessa.
Mutta ymmärrän kyllä jos jotkut pankit ovat hieman nihkeitä myöntämään opintolainaa ulosotossa oleville.
Onpa vaihtelevia kokemuksia. Ystäväni sai muutama vuosi sitten heti myönteisen opintolainapäätöksen Nordealta vaikka luottotiedot olivat menneet. Valtiontakaus riitti, ei tarvittu mitään lisäselvityksiä.
Tuossa vaiheessa tosin velat taisi olla jo suurin piirtein maksettuja tai sitten niitä oli vain vähän jäljellä.
Toihan on onnenpotku. Nyt ei tarvitse ottaa lainaa, vaan voit nostaa Kelasta toimeentulotukea, joka on huomattavasti parempi, kuin opintotuki.