Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ei edes kirjastoissa ole nykyään hiljaista?

Vierailija
25.07.2017 |

Menin muutama viikko sitten Espoossa Entressen kirjastoon tarkoituksenani rauhoittua ja lukea. Töissä on aina meluisaa. Samoin usein kotona, kun lapsista lähtee ääntä.
Suunnitelma meni pieleen sillä kirjasto olikin muutettu monikulttuurisen lapsenviikon päätösjuhlan konserttipaikaksi. Joku bändi siis soitti.

Laitoin kirjastolle palautetta, mutta ymmärsin jo poistetun ketjun perusteella, että minun olisikin pitänyt pyytää korvatulpat.

Eikö nykypäivän yhteiskunnassa voisi olla kirkon lisäksi yksi paikka, jossa on hiljaista ja rauhallista? Ja opettaa se lapsillekin? Onko lukeminen ihan toissijaista?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Sinun eilinen aloitukseksi poistettiin, joten aloitit uuden. Voit vaikuttaa asiaan antamalla palautetta suoraan kirjastoon. Voit ottaa vastaan korvatulpat. Voit asioida nettikirjastossa, sieltä voi lainata e-kirjoja omalle laitteelle, jos et siedä ääniä. Tai pysy siellä hommafoorumilla.

Vierailija
2/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta sinänsä on hyvä, että kirjasto on monipuolistanut toimintojaan. 

Mutta kaikissa kirjastoissa pitäisi olla salin puolella olevien tuolipöytä-systeemien lisäksi myös äänieristetty lukutila. 

Kyllä kirjaston perustehtäviin on aina kuulunut ja pitäisi edelleen kuulua lukurauhan tarjoaminen. On paljon esim. lukiolaisia, joilla on mahdotonta saada kotona rauha. 

Ja tietysti on paljon muitakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo itseänikin ärsyttää. Vanhemmat ei enää edes yritä pitää lapsiaan hiljaa.

Vierailija
4/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston tehtävä on tuottaa kulttuuripalveluita. Niihin kuuluu muutakin kuin pelkkä lukeminen. Maailma muuttuu, Eskoseni!

Vierailija
5/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä ole lukusalia?

Vierailija
6/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo itseänikin ärsyttää. Vanhemmat ei enää edes yritä pitää lapsiaan hiljaa.

Minä vanhanaikasena lasten kanssa kirjastossa olen pyytänyt heitä kuiskaamaan, kun katsellaan kirjoja. Olen sanonut, että kotona sitten enemmän jutellaan, mitä lainattiin.

Kirjastovirkailija oikein erikseen sanoi meille, että puhukaa ihan ääneen vain. Totta kai lastenosastolla ääntä saa olla. Tämä oli kuitenkin pienehkö kirjasto, jossa lasten osasto ei ollut mitenkään erikseen kuten esim. Töölössä. 

Eli heitimme sitten tämän kuiskausperiaatteen romukoppaan ja kailotamme iloisesti kirjastossa, jonkun laulunpätkänkin saatamme lurauttaa :D

Vierailija
7/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on kiva, että kirjastossa on erilaisia toimintoja. aikuisille lukupiirejä,  pikkulapsille satutunteja ja teineille nutailtoja (nuorisotalo=nuta). Erilaisilla toiminnoilla kirjasto saadaan monenlaisien ihmisten käyttöön. Ei pelkästään niiden jotka haluaa olla hiljaa.

Vierailija
8/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sitä mieltä, että maailmassa pitäisi olla kaksi paikkaa pyhitettynä hiljaisuudelle: kirkko ja kirjasto. Kaikkialla on muutoin jatkuvasti niin paljon melua, eikä kukaan varmasti kärsi siitä, että jossain olisi paikka, missä on pakko olla hiljaa. Päinvastoin, se tekisi hyvää kenelle tahansa.

Vierailija
9/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ihmisten olemassaolo pitäisi kieltää.

Vierailija
10/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin! Kirjasto kirjastolaisille! Ulos vaan kaikki muut! Menkööt sinne, mistä ovat tulleetkin. Kirjasto kuuluu vain meille kantakirjastolaisille. Meidän kirjoja ei saa lukea kukaan muu kuin me!

Vierailija
11/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutoksessa ei kyllä ainakaan asiakasähtöisyys ollut periaatteena. 

En ole keskustellut aiheesta kenenkään kanssa, joka olisi sitä mieltä, että kirjaston tulee olla lasten ja nuorten temmellyskenttä, luuriin huutamisen tyyssija ja iloinen monikulttuurinen olohuone. 

Yhtäkkiä vain kirjastoista tuli tätä ja varsinaiset asiakkaat, jotka ovat kiinnostuneita itse kirjoista ja lukemisesta, saivat väistyä. 

Vinkkinä, jos täällä päin asuu, niin Munkkiniemen kirjasto on hyvin hiljainen yleensä. Joskin tosi pieni. 

Vierailija
12/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi suuri ongelma on heitteille jätetyt lapset ja t-turistit, jotka tappavat aikaa meluamalla ja riehumalla kirjastossa. Eivät ole sinne tulleet lukemaan kun näistä mainituista aika harva osannee lukea edes välttävästi. Tietokoneella norkoillaan ja hölmöillään kaveriporukan kanssa.

Kävin viime vuonna Ison Omenan kirjastossa tehdäkseni hiljaisuutta ja rauhaa vaativia hommia, mutta järkytyin siitä kovaäänisestä sirkuksesta mikä siellä pyöri. Henkilökunta ei edes yrittänyt (uskaltanut?) puuttua tuohon. Joku Helmetin edustaja taisi vielä lehdessäkin hehkuttaa miten kirjastojen pitää muuttua asiakaskunnan muuttumisen mukana. Tarkoitti varmaan että pitää muuttua viihdekeskuksiksi, joissa nämä norkoilijat voivat yhteiskunnan rahoilla viettää päivänsä. Ei kiitos!

Jos haluaa remuta niin lenkkipolulle tai liikuntapuistoon purkamaan energiaa.

Vierailija
13/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siellä ole lukusalia?

Monessa uudessa kirjastossa lukusali on osa isoa sisäseinätöntä aukeaa tilaa, jossa melu liikkuu turhan hyvin. Paikkakuntamme vanha kirjasto remontitiin täysin uusiksi ja samalla lukusali muuttui avonaiseksi tilaksi, aikaisemmin se oli ollut erillinen huone.

Vierailija
14/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin itsekin kirjastossa ja keskellä kirjastoa oli joku pakolaisten oppitunti suomenkielestä. Siis se suomalainen opettaja suunnillee huus siinä: "minä olen pekka, kuka sinä olet?" Se kysy sen jokaselta pakolaiselta ja jokanen sitten vastas sille. Miks ne ei voineet lainata jotai erillistä huonetta sille kirjastosta?

Vierailija
15/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin! Kirjasto kirjastolaisille! Ulos vaan kaikki muut! Menkööt sinne, mistä ovat tulleetkin. Kirjasto kuuluu vain meille kantakirjastolaisille. Meidän kirjoja ei saa lukea kukaan muu kuin me!

Hölmö trolli!

Ei kai lukemisesta ole kyse. Kun mölisevä nuorisojoukko rouskuttaa sipsejä ja katsoo täydellä volyymillä YouTube -videoita, niin kyllä minun kirjastoreissuni on siinä. 

Nuorisotalot ovat tätä varten. Niitä on ihan joka kaupunginosassa, suurimmissa useakin. 

Vierailija
16/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä; ihmiset ei osaa nykyään olla hiljaa. Oli kyseessä kirkko, kirjasto tai elokuvateatteri! Ihmeellistä jatkuvaa  levottomuutta. Leffateatterissakin elokuvan aikana aina joku puhuu ja tuikkii sillä kännykän valolla. Todella inhottavaa, olen muutaman kerran joutunut sanomaan asiasta. Vaikka pitäisi olla itsestäänselvyys että siellä ollaan hiljaa eikä häiritä muita.  Miksi tulee leffaan jos ei jaksa sitä katsoa vaan räplätään sen puhelimen kanssa jatkuvasti. Kyllä some voi pari tuntia odottaa! Jos ei kiinnosta, niin voi poistua ja antaa muiden katsoa rauhassa! Sama homma kirjastossa ja kirkossa. Ei mitään tapoja enää missään. AARGH!

Vierailija
17/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut asia jota itse haluaisin on, että ne kaikki pelikoneet vietäs johonkin omaan tilaan. Miksi ne pitää tunkea sinne lasten kirjojen viereen?? Ois kiva mennä sinne kirjastoon katsomaan niitä kirjoja eikä kuuntelemaan 6v:n kinuamista pelikoneille. argh. 

Vierailija
18/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaston tehtävä on tuottaa kulttuuripalveluita. Niihin kuuluu muutakin kuin pelkkä lukeminen. Maailma muuttuu, Eskoseni!

Metelöinti ei ole kulttuuria. Missään.

Vierailija
19/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vanhanaikasena lasten kanssa kirjastossa olen pyytänyt heitä kuiskaamaan, kun katsellaan kirjoja. Olen sanonut, että kotona sitten enemmän jutellaan, mitä lainattiin.

Kirjastovirkailija oikein erikseen sanoi meille, että puhukaa ihan ääneen vain. Totta kai lastenosastolla ääntä saa olla. Tämä oli kuitenkin pienehkö kirjasto, jossa lasten osasto ei ollut mitenkään erikseen kuten esim. Töölössä. 

Eli heitimme sitten tämän kuiskausperiaatteen romukoppaan ja kailotamme iloisesti kirjastossa, jonkun laulunpätkänkin saatamme lurauttaa :D

Hyi helvetti.

Vierailija
20/36 |
25.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi suuri ongelma on heitteille jätetyt lapset ja t-turistit, jotka tappavat aikaa meluamalla ja riehumalla kirjastossa. Eivät ole sinne tulleet lukemaan kun näistä mainituista aika harva osannee lukea edes välttävästi. Tietokoneella norkoillaan ja hölmöillään kaveriporukan kanssa.

Kävin viime vuonna Ison Omenan kirjastossa tehdäkseni hiljaisuutta ja rauhaa vaativia hommia, mutta järkytyin siitä kovaäänisestä sirkuksesta mikä siellä pyöri. Henkilökunta ei edes yrittänyt (uskaltanut?) puuttua tuohon. Joku Helmetin edustaja taisi vielä lehdessäkin hehkuttaa miten kirjastojen pitää muuttua asiakaskunnan muuttumisen mukana. Tarkoitti varmaan että pitää muuttua viihdekeskuksiksi, joissa nämä norkoilijat voivat yhteiskunnan rahoilla viettää päivänsä. Ei kiitos!

Jos haluaa remuta niin lenkkipolulle tai liikuntapuistoon purkamaan energiaa.

Helsinkiin on tulossa kallis uusi kirjasto siihen musiikkitalon viereen. Taitaa kirjasto kympin asikkaat siirtyä sinne. Heitä vähät kiinnostaa ihmeellinen hehkutettu arkkitehtuuri tai nimikilpailut. Siellä sitten kalabaliikkia riittää. Uskaltaako sinne naisena iltasella mennä somppumiesten väliin.