Liiton rahat & koeajalla työsuhteen purku
Kuulun yleiseen työttömyyskassaan. Vaihdoin työpaikkaani 5 vuoden jälkeen pari kk sitten ja olen koeajalla nykyisessä työssäni. Valitettavasti hajotin selkäni ja joudun leikkaukseen ja siitä pitkälle sairauslomalle. Työnantaja tuskin jatkaa työsuhdettani, eli varmasti minulle ilmoitetaan että työsuhde päättyy koeajan purkuun (tiedän ettei sairauden takia saisi päättää työsuhdetta koeajallakaan, mutta minkäs teet). Olen kuullut että liitosta ei välttämättä makseta ilman karenssia päivärahaa, jos irtisanotaan koeajalla? Pitääkö tämä paikkansa? Miten tässä tilanteessa olisi järkevintä toimia? Jäin sairauslomalle vajaa vko sitten ja pitäisi töihin ilmoittaa nyt tänään jatkosta.. Mielelläni tietysti jäisin nykyiseen työhöni, mutta ymmärrän työnantajaakin, mieluummin palkkaa työhön ihmisen joka pystyy ko duunia todella tekemään kuin pitkällä saikulla olevan.
Työkkäri päättää karenssit, ei liitto. Toisaalta mistäs tiedät mitä tapahtuu ennalta. Mieti sitä vasta sitten kun se on tapahtunut ja jos olet liitossa niin niiltä saa lakiapua jos haluat kiistää työnantajan mahdollisen koeaikapurun perusteet.
Ehdotan siis että ilmoitat sairaslomasi ja katsot mitä tapahtuu.